Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2011-12
La asignatura Estructura de Mercados trata de profundizar en el estudio de los elementos
conceptuales y herramientas de análisis económico necesarias para abordar el estudio del
turismo como actividad económica; incidiendo además en la importancia de la aplicación de los
conceptos económicos a las particularidades del sector de turismo. Se pretende aproximar al
alumno en el conocimiento de a realidad económica del sector turístico, mediante la aplicación
de las técnicas de análisis económico aplicado al estudio de la estructura del mercado turístico,
su evolución, las variables que la determinan y los procesos económicos que en él operan,
desde aspectos institucionales y empresariales hasta la interrelación entre el turismo con el
resto de sectores económicos o con el entorno físico en el que se desenvuelve, de forma que el
futuro profesional sea capaz de interpretar los acontecimientos económicos de su entorno y
tomar decisiones razonadas y fundamentadas.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2011-12
Competències generals de la UA (CGUA)
- CGUA2 : Ser capaç d'utilitzar com a usuari eines bàsiques en TIC.
- CGUA3 : Competències en comunicació oral i escrita: ser capaç d'expressar-se correctament en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana en l'àmbit de la seua disciplina.
Competències específiques (CE)
- CE1 : Comprendre els principis del turisme, la seua dimensió espacial, social, cultural, jurídica, política, laboral i econòmica.
- CE2 : Analitzar la dimensió econòmica del turisme.
- CE23 : Analitzar els impactes generats pel turisme.
- CE24 : Analitzar i utilitzar les tecnologies de la informació i les comunicacions (TIC) en els diferents àmbits del sector turístic.
- CE3 : Comprendre el caràcter dinàmic i evolutiu del turisme i de la nova societat de l'oci.
- CE4 : Conèixer les principals estructures politicoadministratives turístiques.
- CE5 : Convertir un problema empíric en un objecte d'investigació i elaborar conclusions.
- CE7 : Reconèixer els principals agents turístics.
- CE8 : Avaluar els potencials turístics i l'anàlisi prospectiva de la seua explotació.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Cercar, recopilar i utilitzar informació econòmica per a l'anàlisi del sector i extraure'n conclusions.
- Valorar la dimensió econòmica del turisme a diferents escales i d'analitzar la interrelació entre aquestes.
- Utilitzar les variables que determinen l'oferta de serveis turístics i l'organització dels mercats turístics.
- Identificar la demanda, l'evolució i les principals característiques econòmiques dels mercats turístics.
- Analitzar els mercats turístics i els canvis produïts per variacions en les variables que n'afecten la demanda o l'oferta.
- Analitzar les principals variables que afecten la competitivitat de les destinacions turístiques i el paper que exerceixen el sector públic i les inversions en el turisme.
- Valorar el potencial de desenvolupament econòmic del creixement turístic i ser capaç de relacionar desenvolupament econòmic i sostenibilitat.
- Identificar l'estructura del mercat turístic espanyol, els desafiaments, els reptes, les oportunitats i el paper que exerceix en l'estructura econòmica nacional.
- Usar amb habilitat les TIC per a trobar informació sobre el sector turístic.
- Expressar opinions raonades, exposar idees, consensuar i debatre.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2011-12
a) Conocer el papel del turismo en la estructura económica a diferentes escalas (CE1)
b) Entender la especificidad de las actividades turísticas y su clasificación (CE2)
c) Conocer los principales indicadores, variables y fuentes de información para el análisis
económico del turismo, así como la Cuenta Satélite de Turismo y entender la evolución y
crecimiento del sector (CE2)
d) Conocer las diferentes estructuras de los mercados turísticos y su funcionamiento (CE3)
e) Ser capaz de conocer las interrelaciones que se producen entre los agentes del sector
turístico así como la necesidad de competir y cooperar entre ellos (CE3).
f) Estudiar las variables específicas de la oferta y la demanda de servicios turísticos y los
principales agentes económicos que interactúan en los mercados turísticos (CE7)
g) Entender el destino turístico como sistema (CE1)
h) Conocer la intervención pública en el sector del turismo y los planes de competitividad
para el sector así como su relación con la inversión en turismo pública y privada (CE4)
i) Comprender el papel del turismo en la economía así como conocer la estructura del
mercado turístico español y de la Comunidad Valenciana (CE8 y CE23)
j) Conocer las principales páginas Web relacionadas con la información económica sobre la
estructura del sector de turismo a través de Internet ( C24 y CGUA2)
Dades generals
Codi:
23522
Professor/a responsable:
Ramón Rodríguez, Ana Belén
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
1,60
Crèdits pràctics:
0,80
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
ANALISI ECONOMICA APLICADA
Àrea: ECONOMIA APLICADA
Crèdits teòrics: 1,6
Crèdits pràctics: 0,8
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
DOBLE GRAU EN TURISME I ADMINISTRACIÓ I DIRECCIÓ D'EMPRESES
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: 3)
-
GRAU EN TURISME
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: 2)