Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2011-12

La Introducció a la Geografia del Turisme és, com el seu nom indica, una assignatura generalista que pretén aproximar l'alumnat al medi geogràfic com a condicionant bàsic de l'activitat turística i d'oci.
És el territori i tots els complexos factors que l’integren els que potencien o redueixen les possibilitats o el desenvolupament turístic en una societat concreta. En esta matèria s'analitzen conceptes i fonts per a la comprensió i l'anàlisi del turisme, s'estudien les interrelacions entre l'activitat turística i els diversos medis geogràfics, es valora qualsevol tipus d'impacte territorial que genere el turisme, es diferencien les diverses modalitats del turisme en relació amb els territoris en què tenen lloc i es tracta de conscienciar sobre la necessària sostenibilitat que ha d'acompanyar l'exercici d'aquestes activitats i la planificació territorial que comporten.
La funció introductòria i generalista de l'assignatura requereix també una iniciació bàsica a qüestions com la utilització de tecnologies de la informació, el maneig de les fonts i el treball en equip.
L'assignatura es relaciona amb d’altres del pla d'estudis, bàsicament amb Tipologia d'Espais Turístics, per a la qual pot tenir una funció introductòria, generalista, de marc general, i a la qual ha de facilitar una sèrie de continguts previs (vocabulari essencial, conceptes bàsics) i oferir, si s’escau, alguns exemples senzills d'espais, sense aprofundir massa en els casos que s'hi tractaran després.  Així mateix, es relaciona amb altres dos assignatures optatives de l'àrea: Activitats Turístiques en el Medi Rural –que en gran manera trasllada bona part de les qüestions generals de la nostra assignatura a un medi concret, amb més aprofundiment– i Turisme i Pràctiques Territorials en Desenvolupament Local –que tracta qüestions ací iniciades, com els models turístics o els impactes territorials. En ambdós casos, el caràcter optatiu i la ubicació en els cursos finals d'un dels itineraris ens obliga a introduir qüestions tractades en aquestes assignatures per al conjunt de l'alumnat.
També es relaciona, complementàriament, amb Recursos Territorials Turístics, amb la característica que la nostra assignatura es basa en els marcs generals, en els diversos tipus de turisme i deixa els aspectes de caràcter més particular a l’altra. Finalment, atès el pes que s'ha volgut atorgar a l'ús de les TIC en esta matèria, caldrà considerar el paper que posteriorment exercirà Sistemes d'Informació Geogràfica Aplicats a la Planificació i Gestió dels Espais Turístics, matèria instrumental que aprofundirà en els SIG com a eina de treball per a l'exercici professional de l'alumnat, cal remarcar que, en el nostre cas, l'alumnat tindrà un paper d'usuari de manera més general (recerca d'informació, anàlisi de pàgines web sobre turisme, etc.).

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2011-12

Competències generals de la UA (CGUA)

  • CGUA4 : Ser capaç de comprometre's èticament amb la sostenibilitat, els drets fonamentals, la igualtat entre homes i dones, els principis d'igualtat d'oportunitats i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat, així com els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics.

 

Competències específiques (CE)

  • CE1 : Comprendre els principis del turisme, la seua dimensió espacial, social, cultural, jurídica, política, laboral i econòmica.
  • CE18 : Identificar i gestionar espais i destinacions turístiques.
  • CE19 : Gestionar el territori turístic d'acord amb els principis de sostenibilitat.
  • CE23 : Analitzar els impactes generats pel turisme.
  • CE3 : Comprendre el caràcter dinàmic i evolutiu del turisme i de la nova societat de l'oci.
  • CE32 : Detectar necessitats de planificació tècnica d'infraestructures i instal·lacions turístiques.
  • CE5 : Convertir un problema empíric en un objecte d'investigació i elaborar conclusions.
  • CE8 : Avaluar els potencials turístics i l'anàlisi prospectiva de la seua explotació.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Definir els conceptes, instruments i fonts d'estudi que té la geografia del turisme, oci i recreació.
  • Identificar les característiques i conseqüències que l'activitat turística ha tingut en el territori des de la consolidació del turisme de masses fins a l'actualitat, amb els factors que faciliten la mobilitat espacial de la població (focus i fluxos) .
  • Situar i estudiar de manera teòrica i aplicada l'oci, el turisme i les seues repercussions, en tots els tipus de societats, des de les industrials avançades fins a les més desfavorides. Repercussions que van des de les més generals relacionades amb l'ordenació i planificació del territori «turístic», a altres de més puntuals i específiques relacionades amb aspectes econòmics, ambientals, socials, culturals i demogràfics.
  • Classificar models i tipologies turístiques (turisme rural, urbà cultural, sol i platja, etc.).
  • Explicar els impactes, positius i negatius, que l'activitat turística exerceix sobre el territori.
  • Formular propostes d'intervenció i identificar experiències perquè l'activitat turística siga sostenible i respectuosa amb els valors ambientals, culturals i demogràfics del territori.
  • Diferenciar perfils de demanda, en relació amb les característiques sociodemogràfiques dels turistes.
  • Aplicar la capacitat crítica i d'anàlisi sobre el fenomen turístic a través dels activitats proposades en classe.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2011-12

Objectius generals
1. Comprendre la influència del medi geogràfic i, en especial, la importància dels recursos turístics en l'exercici de l'activitat turística (CE18).
2. Situar i estudiar de forma teòrica i aplicada l'oci, el turisme i les repercussions que té en tot tipus de societats, des de les industrials avançades fins a les més desfavorides (CE1).
3. Analitzar les repercussions de l'activitat turística sobre l'ordenació i la planificació del territori en què es realitza i sobre els aspectes econòmics, ambientals, socials, culturals i demogràfics (CE1 i CE19).
4. Comunicar-se de forma interpersonal (CGUA3).

Objectius específics
Conceptuals
5. Definir els conceptes, instruments i fonts d’estudi que té la geografia del turisme, oci i recreació (CE1 i CE3).
6. Identificar les característiques i les conseqüències que l'activitat turística ha tingut en el territori des de la consolidació del turisme de masses fins a l'actualitat, amb els factors que faciliten la mobilitat espacial de la població (focus i fluxos) (CE3 i CE8).
7. Classificar els models i les tipologies turístiques (turisme rural, urbanocultural, de sol i platja, etc.) (CE18).
8. Explicar l’impacte, positiu i negatiu, que l'activitat turística exerceix sobre el territori (CE23).

Procedimentals
9. Ser capaç d’utilitzar com a usuari eines bàsiques en TIC (CGUA2).
10. Fer treballs d'investigació bàsica relacionada amb la matèria a través de fonts d'informació diverses i aconseguir-ne conclusions (CE5).
11. Formular propostes d'intervenció i identificar experiències d'activitat turística (CE5 i CE32).
12.  Diferenciar perfils de demanda en relació a les característiques sociodemogràfiques dels turistes (CE3, CE8 i CE23).

Actitudinals
13. Aplicar la capacitat crítica i d'anàlisi sobre el fenomen turístic a través de les activitats proposades en classe (CE5).
14. Valorar que l'activitat turística siga sostenible i respectuosa amb els valors ambientals, culturals i demogràfics del territori (CE19 i CE23).
15. Ser capaç d'integrar-se en grups de treball, de manera participativa i activa (CE5).

 

 

Dades generals

Codi: 23513
Professor/a responsable:
Valero Escandell, José Ramón
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: GEOGRAFIA HUMANA
    Àrea: GEOGRAFIA HUMANA
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix