Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2011-12

            La asignatura Estructura Social se sitúa en el primer curso del Grado en Trabajo Social. Es junto con la asignatura Sociología de las Desigualdades del segundo año, una materia útil para conocer la estructura social, con especial referencia a la situación de España. Dicho conocimiento interesa en el trabajo social en la medida que permite situar los problemas sociales (desempleo, desigualdad económica, educativa y en salud, pobreza, discriminación, exclusión, acceso a los bienes y servicios) en un marco explicativo para comprenderlos y abordarlos en la práctica del Trabajo Social. Sirve también para conocer e identificar los principales sistemas de categorización social (género, clase social, etnia, nacionalidad, edad) y, por tanto, para detectar las necesidades e intereses de los diferentes grupos de población. El conocimiento de la Estructura Social es necesario para el diagnóstico y planificación de la intervención social.

 

Para el/la trabajador/a social es importante conocer las desigualdades que se dan en la sociedad en la que desarrolla su labor, qué las ha producido y qué efectos tienen. De esta forma, junto a otras consideraciones, puede intervenir de modo más cualificado en el campo de las políticas sociales y de bienestar social. Esta intervención ha de producirse sobre las causas estructurales y no sólo sobre los efectos coyunturales, anecdóticos, o siguiendo el tratamiento que reciben en los media. El curso analiza las desigualdades sociales más importantes (género, “etnia”, clase, grupo de interés, “nación”) en cuanto a renta, poder, privilegio o prestigio. También se dedica a la desigualdad entre países y a sus efectos en la cuestión del “desarrollo” y la “globalización”. Todo ello en el contexto de la violencia estructural en el sistema mundial contemporáneo, con especial interés por el análisis del sistema social español.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2011-12

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Capacitat per a treballar i valorar de manera conjunta amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats les seues necessitats i circumstàncies.
  • CG2 : Analitzar situacions problema, planificar, desenvolupar, executar, revisar i avaluar la pràctica del treball social amb persones, famílies, grups, organitzacions, i comunitats i amb altres professionals.
  • CG5 : Administrar i ser responsable, amb supervisió i suport, de la pròpia pràctica dins de l'organització.
  • CG6 : Demostrar competència professional en l'exercici del treball s+B736ocial.
  • CG7 : Capacitat per a contribuir al desenvolupament dels drets fonamentals, la igualtat d'oportunitats entre homes i dones, els principis d'igualtat d'oportunitats i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat, així com els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics.

 

Competències generals de la UA (CGUA)

  • CGUA2 : Competències informàtiques i informacionals. Capacitat per a aplicar les tecnologies informàtiques i informacionals en l'exercici de l'activitat professional.
  • CGUA3 : Competències en comunicació oral i escrita. Capacitat per a comunicar idees oralment i per escrit de manera comprensible a persones, famílies, grups, comunitats i organitzacions.

 

Competències específiques (CE)

  • CE1 : Establir relacions professionals a fi d'identificar la forma més adequada d'intervenció.
  • CE12 : Dissenyar, implementar i avaluar projectes d'intervenció social.
  • CE17 : Administrar i ser responsable del propi treball, assignant prioritats, complint les obligacions professionals i avaluant l'eficàcia del propi programa de treball.
  • CE18 : Contribuir a l'administració de recursos i serveis col·laborant amb els procediments implicats en la seua obtenció, supervisant-ne l'eficàcia i assegurant-ne la qualitat.
  • CE21 : Participar en la gestió i direcció d'entitats de benestar social.
  • CE25 : Contribuir a la promoció de les millors pràctiques del treball social participant en el desenvolupament i l'anàlisi de les polítiques que s'implementen.
  • CE3 : Valorar les necessitats i opcions possibles per a orientar una estratègia d'intervenció.
  • CE5 : Interactuar amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per a aconseguir canvis, per a promoure'n el desenvolupament i millorar-ne les condicions de vida utilitzant els mètodes i els models de treball social, amb un seguiment regular dels canvis que es produeixen a fi de preparar la finalització de la intervenció.
  • CE6 : Preparar, produir, implementar i avaluar els plans d'intervenció amb les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i els col·legues professionals, negociant el subministrament de serveis que han de ser utilitzats i revisant l'eficàcia dels plans d'intervenció amb les persones implicades a fi d'adaptar-los a les necessitats i circumstàncies canviants.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

- Conèixer i comprendre de manera crítica els principals aspectes dels desequilibris i desigualtats socials i de poder i dels mecanismes de discriminació i opressió (especialment els derivats de les relacions econòmiques i de treball, de gènere, ètniques i culturals).

-Conèixer i comprendre de manera crítica els principals aspectes del conflicte social, els mecanismes de poder i autoritat, de dominació, explotació i alienació, i les perspectives de les diverses ciències socials sobre aquests processos i mecanismes.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2011-12

-Muestra capacidad de reflexión, análisis y valoración sobre el Trabajo Social y su significado a las realidades sociales, con perspectiva estructural y con la selección de fuentes de información y los datos científicos relevantes. Sabe analizar situaciones-problema, planificar, desarrollar, ejecutar, revisar y evaluar la práctica del Trabajo Social en distintos contextos de aplicación. (XII) (XIV) (XII) (XV)

 

 

Identifica las causas estructurales de los problemas sociales para intervenir estructuralmente en la transformación de sus causas y consecuencias. (I) (IV) (X)

 

- Conoce y aplica los principales conceptos relacionados con la estructura social y, específicamente, para el análisis sociodemográfico del territorio. Expresa ideas comprensibles de modo oral  y escrito. (II) (III) (IV) (VI) (IX)

 

 

Dades generals

Codi: 19502
Professor/a responsable:
García García, Jose Tomas
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: Sociologia II
    Àrea: SOCIOLOGIA
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix