Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2011-12
La didáctica de las ciencias experimentales en el grado de Maestro de Primaria se desarrolla en dos asignaturas obligatorias de 6 créditos ("Enseñanza y aprendizaje de las ciencias experimentales I y II), y en una asignatura optativa (Educación científica para maestros de primaria). Las asignaturas obligatorias están concebidas como complementarias: en la primera de ellas se focalizará la atención en que los estudiantes reflexionen sobre la enseñanza de las ciencias que han recibido hasta el momento, sus carencias y el aprendizaje y actitudes que produce en la población en general. Dada la diversidad en la formación de acceso de los futuros maestros, un objetivo fundamental es conseguir que adquieran autoconfianza y actitudes positivas hacia las ciencias. Esto se intentará conseguir mediante reflexiones sobre el aprendizaje de las mismas, sobre posibles causas de las deficiencias encontradas y, especialmente, "viviendo" que es posible aprender con comprensión los conocimientos científicos -profundizando en algunos de los grandes temas de la ciencia- y que cuando dicha comprensión se produce, el maestro puede diseñar secuencias de actividades -o apropìarse de secuencias hechas por grupos de innovación- para los niños que tengan sentido y supongan una progresión hacia lo que debe saber un ciudadano sobre las ciencias al final de la etapa obligatoria.
La segunda de las asignaturas, está destinada a poner en práctica el modelo de enseñanza por indagación en las grandes ideas fundamentales de las ciencias, mediante la elaboración y análisis de secuencias de enseñanza para los distintos ciclos de la etapa primaria (según el movimiento internacional recogido en los documentos "Principles and big ideas of science education" (2010) (www.ase.org.uk) y "Science Education now: A renewed pedagogy for the future of Europe" (2007) (Rocard Report. Brussels: European Comission).
Por supuesto, la formación como maestro -en el área de ciencias- no acaba en dos asignaturas de unos pocos créditos. La formación en activo es imprescindible, y se ve favorecida cuando la formación inicial es atractiva y suministra recursos adecuados para profundizar y ampliar durante el ejercicio profesional.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2011-12
Competències generals del títol (CG)
- CG1 : Identificar necessitats d'informació, buscar-la, analitzar-la, processar-la, valorar-la, usar-la i comunicar-la de manera eficaç, crítica i creativa.
- CG2 : Planificar, organitzar i gestionar processos, informació, resolució de problemes i projectes. Tenir iniciativa, esperit emprenedor i capacitat de generar noves idees i accions.
- CG3 : Mostrar habilitats lingüístiques orals i escrites per a ensenyar (llengües oficials de la Comunitat Valenciana i llengües estrangeres) i habilitats de comunicació en diferents nivells i registres.
- CG4 : Fer ús de les noves tecnologies de la informació i la comunicació per a aprendre, comunicar-se i compartir coneixement.
- CG5 : Treballar en equip, col·laborant i liderant quan siga necessari.
- CG7 : Exercir la crítica i l'autocrítica emetent judicis raonats, i adquirir un compromís ètic, personal i professional. Estar motivat per a millorar la qualitat.
- CG8 : Entendre l'aprenentatge com un fet global, complex i transcendent. Autoregular el propi aprenentatge i mobilitzar sabers de tot tipus per a adaptar-se a situacions noves i connectar coneixements com a mètode per a elaborar-ne altres de nous.
- CG9 : Valorar l'impacte social i mediambiental d'actuacions en el seu àmbit.
Competències específiques (CE)
- CE10 : Utilitzar l'avaluació en la seua funció pedagògica i no solament acreditativa, com a element regulador i promotor de la millora de l'ensenyament, de l'aprenentatge i de la pròpia formació, i assumir la necessitat de desenvolupament professional continu mitjançant la reflexió, l'autoavaluació i la investigació sobre la pròpia pràctica.
- CE11 : Comprendre que el fet educatiu en general i els processos d'ensenyament i aprenentatge en particular són complexos. Assumir que l'exercici de la funció docent ha de millorar, actualitzar-se i adaptar-se als canvis científics, pedagògics, socials i culturals. Entendre la importància de participar en projectes d'innovació i d'investigació relacionats amb l'ensenyament i l'aprenentatge, i d'introduir propostes innovadores en l'aula.
- CE12 : Expressar-se oralment i per escrit amb la fluïdesa i la correcció necessàries en llengua catalana i castellana per a desenvolupar l'ensenyament en l'etapa de primària, i també utilitzar la llengua estrangera com a llengua vehicular en algunes situacions de l'aula.
- CE3 : Organitzar l'ensenyament en el marc dels paradigmes epistemològics de les matèries del títol, utilitzant de forma integrada els coneixements disciplinaris, transversals i multidisciplinaris adequats al respectiu nivell educatiu, mostrant la comprensió dels objectius d'aprenentatge de les àrees de coneixement que estableix el currículum d'educació primària.
- CE6 : Potenciar en l'alumnat una actitud de ciutadania crítica responsable i poder dinamitzar la construcció participada de normes de convivència democràtica i enfrontar-se i resoldre de manera col·laborativa situacions problemàtiques i conflictes. Ser capaç d'analitzar les desigualtats socials en el marc de la complexa relació educació-escola i el paper del mestre per a reproduir-les o transformar-les.
- CE7 : Dissenyar i desenvolupar projectes educatius, unitats de programació, entorns, activitats i materials, incloent-hi els digitals, que permeten adaptar el currículum a la diversitat de l'alumnat i promoure la qualitat dels contextos en què es desenvolupa el procés educatiu, de manera que es garantisca el seu benestar.
- CE8 : Assumir la dimensió ètica de docent, actuant amb responsabilitat, prenent decisions i analitzant críticament les concepcions i propostes sobre educació procedents tant de la investigació i la innovació com de l'administració educativa.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Conèixer els factors que influeixen en la manera com un mestre ensenya ciències i la necessitat de comprometre's en la millora i actualització en aquests factors al llarg del desenvolupament professional.
- Els coneixements dels principis bàsics i les lleis fonamentals de les ciències experimentals (física, química, biologia i geologia).
- Identificar aspectes essencials de la metodologia científica i utilitzar-los per a analitzar i valorar textos de divulgació científica, llibres de text, mitjans de comunicació i creences pseudocientífiques; comunicar el resultat de treballs pràctics i petites investigacions.
- Reconèixer la mútua influència entre ciència, societat i desenvolupament tecnològic, a més de les conductes ciutadanes pertinents per a procurar un futur sostenible.
- Comprendre els continguts científics del currículum de l'àrea de Coneixement del Medi Natural, Social i Cultural, aprofundir en alguns i arribar en els altres a un nivell suficient per a poder donar sentit a l'ensenyament de les ciències experimentals en l'educació primària.
- Utilitzar criteris, fonamentats en la investigació didàctica, per a valorar seqüències d'activitats i unitats didàctiques per a l'ensenyament de les ciències en l'educació primària.
- Desenvolupar i avaluar continguts de currículum mitjançant recursos didàctics apropiats i promoure l'adquisició de competències bàsiques en l'alumnat.
- Conèixer les orientacions, continguts i criteris d'avaluació establits en la legislació vigent per a l'àrea de Coneixement del Medi Natural, Social i Cultural, i disposar de criteris justificats per a seleccionar, seqüenciar i organitzar els continguts al llarg de l'etapa primària.
- Utilitzar l'avaluació en la funció pedagògica, i no solament acreditativa, com a element regulador i promotor de la millora de l'ensenyament, de l'aprenentatge i de la pròpia formació, assumint la necessitat de desenvolupament professional continu mitjançant la reflexió, l'autoavaluació i la investigació sobre la pròpia pràctica.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2011-12
OBJETIVOS QUE ORIENTAN LA ACTIVIDAD DOCENTE EN LAS DOS ASIGNATURAS SOBRE "ENSEÑANZA Y APRENDIZAJE DE LAS CIENCIAS EXPERIMENTALES" (VEÁSE "CONTEXTUALIZACIÓN"
- Conocer los factores que influyen en cómo un maestro enseña ciencias y la necesidad de comprometerse en la mejora y actualización en dichos factores a lo largo del desarrollo profesional.
- Conocer la existencia de ideas y formas de razonamiento espontáneas que afectan al aprendizaje de las ciencias, y saber justificar cómo planificar la enseñanza para favorecer la evolución conceptual, metodológica y la implicación actitudinal de los alumnos.
- Identificar aspectos esenciales de la metodología científica y utilizarlos para analizar y valorar textos de divulgación científica, libros de texto, medios de comunicación y creencias pseudocientíficas; comunicar el resultado de trabajos prácticos y pequeñas investigaciones.
- Reconocer la mutua influencia entre ciencia, sociedad y desarrollo tecnológico, así como las conductas ciudadanas pertinentes para procurar un futuro sostenible.
- Comprender los contenidos científicos del currículo del área de Conocimiento del Medio Natural, Social y Cultural, profundizando en algunos de ellos y alcanzando, en los otros, un nivel suficiente para poder dar sentido a la enseñanza de las ciencias experimentales en la Educación Primaria.
- Utilizar criterios, fundamentados en la investigación didáctica, para valorar secuencias de actividades y unidades didácticas para la enseñanza de las ciencias en la Educación Primaria.
- Desarrollar y evaluar contenidos de currículo mediante recursos didácticos apropiados y promover la adquisición de competencias básicas en los estudiantes.
- Conocer las orientaciones, contenidos y criterios de evaluación establecidos en la legislación vigente para el área de Conocimiento del Medio Natural, Social y Cultural, y disponer de criterios justificados para seleccionar, secuenciar y organizar los contenidos a lo largo de la etapa primaria.
- Utilizar la evaluación en su función pedagógica y no solo acreditativa, como elemento regulador y promotor de la mejora de la enseñanza, del aprendizaje y de la propia formación, asumiendo la necesidad de desarrollo profesional continuo mediante la reflexión, la autoevaluación y la investigación sobre la propia práctica.
Dades generals
Codi:
17522
Professor/a responsable:
Martínez Torregrosa, Joaquin
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
0,60
Crèdits pràctics:
1,80
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
DIDACTICA GENERAL I DIDACTIQUES ESPECIF.
Àrea: DIDACTICA DE LES CIENCIES EXPERIMENTALS
Crèdits teòrics: 0,6
Crèdits pràctics: 1,8
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
GRAU EN MESTRE EN EDUCACIÓ PRIMÀRIA
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: 2)