Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2011-12
El titulo de Grado en Maestro de Educación Primaria tiene como finalidad la formación de profesionales en el desarrollo de la actividad docente en la etapa de Educación Primaria de 6-12 años. Los contenidos de esta asignatura suponen adquirir estrategias y competencias profesionales docentes para mejorar los procesos de enseñanza-aprendizaje en la Educación Primaria, así como, potenciar el desarrollo de todas las capacidades de los niños y las niñas durante la etapa de Educación Primaria.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2011-12
Competències generals del títol (CG)
- CG1 : Identificar necessitats d'informació, buscar-la, analitzar-la, processar-la, valorar-la, usar-la i comunicar-la de manera eficaç, crítica i creativa.
- CG2 : Planificar, organitzar i gestionar processos, informació, resolució de problemes i projectes. Tenir iniciativa, esperit emprenedor i capacitat de generar noves idees i accions.
- CG4 : Fer ús de les noves tecnologies de la informació i la comunicació per a aprendre, comunicar-se i compartir coneixement.
- CG5 : Treballar en equip, col·laborant i liderant quan siga necessari.
- CG7 : Exercir la crítica i l'autocrítica emetent judicis raonats, i adquirir un compromís ètic, personal i professional. Estar motivat per a millorar la qualitat.
- CG8 : Entendre l'aprenentatge com un fet global, complex i transcendent. Autoregular el propi aprenentatge i mobilitzar sabers de tot tipus per a adaptar-se a situacions noves i connectar coneixements com a mètode per a elaborar-ne altres de nous.
Competències específiques (CE)
- CE12 : Expressar-se oralment i per escrit amb la fluïdesa i la correcció necessàries en llengua catalana i castellana per a desenvolupar l'ensenyament en l'etapa de primària, i també utilitzar la llengua estrangera com a llengua vehicular en algunes situacions de l'aula.
- CE2 : Comprendre les característiques i condicions en les quals es produeix l'aprenentatge escolar i identificar com pot afectar el desenvolupament de l'alumnat i exercir la funció tutorial, orientant els alumnes i els pares del seu grup d'alumnes. Tot això buscant l'entesa i la cooperació amb les famílies, tenint en compte els diferents contextos familiars i estils de vida.
- CE3 : Organitzar l'ensenyament en el marc dels paradigmes epistemològics de les matèries del títol, utilitzant de forma integrada els coneixements disciplinaris, transversals i multidisciplinaris adequats al respectiu nivell educatiu, mostrant la comprensió dels objectius d'aprenentatge de les àrees de coneixement que estableix el currículum d'educació primària.
- CE7 : Dissenyar i desenvolupar projectes educatius, unitats de programació, entorns, activitats i materials, incloent-hi els digitals, que permeten adaptar el currículum a la diversitat de l'alumnat i promoure la qualitat dels contextos en què es desenvolupa el procés educatiu, de manera que es garantisca el seu benestar.
- CE8 : Assumir la dimensió ètica de docent, actuant amb responsabilitat, prenent decisions i analitzant críticament les concepcions i propostes sobre educació procedents tant de la investigació i la innovació com de l'administració educativa.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Conèixer, comprendre i analitzar els marcs conceptuals bases de la matèria.
- Elaborar esquemes conceptuals estructurats de la matèria i integrar els conceptes i teories en un cos coherent i sòlid de coneixements.
- Utilitzar i aplicar dels coneixements adquirits en la resolució de situacions i processos docents.
- Transmetre de manera oral i escrita els coneixements i aplicacions aconseguits.
- Mostrar capacitat ètica i crítica en la realització de les tasques i treballs d'aprenentatge.
- Participar de forma activa en l'aprenentatge de la matèria.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2011-12
- Conocer y comprender la Didáctica como disciplina pedagógica que vehicula el diseño de los procesos educativos en la Educación Primaria.
- Analizar críticamente el concepto de currículo desde distintas perspectivas.
- Identificar y contrastar los elementos que lo integran.
- Distinguir y analizar los niveles de concreción curricular que intervienen en la práctica educativa.
- Valorar y adquirir estrategias de colaboración con las que elaborar el Proyecto Curricular de Centro y la Programación Didáctica.
- Identificar y analizar la estructura de la Unidad Didáctica como instrumento de planificación en la práctica de la Educación Primaria, coherente con el Proyecto Curricular y Educativo.
- Elaborar Unidades Didácticas integrando sus distintos componentes de manera coherente e innovadora.
- Tomar conciencia de la importancia de los diseños de los procesos educativos para la innovación escolar.
Dades generals
Codi:
17516
Professor/a responsable:
GINER GOMIS, ANTONIO VICENTE
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
0,60
Crèdits pràctics:
1,80
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
DIDACTICA GENERAL I DIDACTIQUES ESPECIF.
Àrea: DIDACTICA I ORGANITZACIO ESCOLAR
Crèdits teòrics: 0,6
Crèdits pràctics: 1,8
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
GRAU EN MESTRE EN EDUCACIÓ PRIMÀRIA
Tipus d'assignatura: BÀSICA (Curs: 1)