Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2011-12
El tercer módulo del Máster de formación del profesorado de secundaria es el denominado Prácticum. Tiene como finalidad proporcionar experiencias directas sobre los diversos aspectos de la intervención educativa a través de un conjunto integrado de actuaciones, y activan elementos receptivos, participativos, reflexivos y críticos en contextos de aprendizaje reales, bajo la tutela de profesorado de los centros de educación secundaria y de la Universidad Alicante.
La estancia en prácticas debe suponer una aproximación relevante para la formación del alumno o alumna en las distintas áreas del sistema educativo, en los procesos y contextos educativos de los centros y en las distintas dimensiones y funciones del profesorado: el desempeño docente, la función tutorial y la participación en la organización y funcionamiento del centro (coordinación pedagógica, etc.).
El Prácticum I es la fase de observación conocimiento y análisis del centro educativo. En el desarrollo en el centro educativo de las actividades del Prácticum I, el alumnado, acompañado del coordinador o coordinadora de prácticas y/o del tutor o tutora de su especialidad, deberá acercarse al contexto educativo real en el que va a desarrollar las prácticas. Establecerán un primer contacto directo con los centros, que incluye el proceso de presentación y acogida, al tiempo que se inician en la observación, participación y desarrollo de las actividades educativas y reciben una primera información institucional y global del centro y de su funcionamiento. Con la orientación del coordinador o coordinadora de Prácticas y/o de su profesorado tutor conocen el contexto, la organización, el funcionamiento y el ámbito de actuación de la institución en la que realizan la estancia en prácticas e inician la planificación de sus tareas.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2011-12
Competències generals del títol (CG)
- CG10 : Dissenyar i dur a terme activitats formals i no formals que contribuïsquen a fer del centre un lloc de participació i cultura en l'entorn en el qual està situat.
- CG12 : Participar en l'avaluació, investigació i la innovació dels processos d'ensenyament i aprenentatge, i comunicar les conclusions i les raons que les sustenten la comunitat educativa i altres professionals de l'educació.
- CG16 : Treballar en equip amb altres professionals de l'educació, enriquint la pròpia formació.
- CG3 : Planificar, desenvolupar i avaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que faciliten l'adquisició de les competències pròpies dels ensenyaments respectius, atenent el nivell i la formació prèvia dels estudiants, així com la seua orientació, tant individualment com en col·laboració amb altres docents i professionals del centre.
- CG4 : Buscar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la als processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de les especialitzacions cursades.
- CG6 : Desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants.
- CG9 : Conèixer els processos d'interacció i comunicació en l'aula i dominar destreses i habilitats socials necessàries per a fomentar l'aprenentatge i la convivència en l'aula i abordar problemes de disciplina i resolució de conflictes.
Competències específiques:>>mòdul genèric (CGe)
- CGe10 : Relacionar l'educació amb el medi i comprendre la funció educadora de la família i la comunitat, tant en l'adquisició de competències i aprenentatge, com en l'educació en el respecte dels drets i llibertats, en la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones, i en la igualtat de tractament i no-discriminació de les persones amb discapacitat.
- CGe8 : Promoure accions d'educació emocional, en valors i formació ciutadana.
Competències específiques:>>mòdul específic (CE)
- CE11 : Conèixer i aplicar propostes docents innovadores en l'àmbit de l'especialització cursada.
- CE14 : Conèixer i aplicar metodologies i tècniques bàsiques d'investigació i avaluació educatives i ser capaç de dissenyar i desenvolupar projectes d'investigació, innovació i avaluació.
Competències específiques:>>pràcticum (CP)
- CP1 : Adquirir experiència en la planificació, en la docència i en l'avaluació de les matèries corresponents a l'especialització.
- CP2 : Acreditar un bon domini de l'expressió oral i escrita en la pràctica docent.
- CP3 : Dominar les destreses i les habilitats socials necessàries per a fomentar un clima que facilite l'aprenentatge i la convivència.
- CP4 : Participar en les propostes de millora en els diferents àmbits d'actuació a partir de la reflexió sobre la pràctica.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
Sense dades
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2011-12
1.- Conocer y describir la realidad socioeducativa del centro (contexto educativo y cultural, procedencia del alumnado, características de las familias, del profesorado, etc.)
2.- Reconocer y describir las características organizativas del centro.
3.- Conocer y analizar la organización y funcionamiento del centro.
4.- Conocer el Proyecto educativo del centro, el Proyecto de gestión, la Programación general anual, las concreciones del currículum y los diversos planes y programas incluidos en ellos.
5.- Realizar análisis críticos de sus planes de actuación.
6.- Conocer y analizar los usos de los espacios educativos y de su incidencia en los modelos metodológicos y de intervención pedagógica (aulas de diversificación y específicas de otros programas, laboratorios, usos y espacios para las TICS, espacios recreativos, etc.)
7.- Participar en las actividades propuestas por el centro para el desarrollo de las prácticas.
8.- Redactar informes evaluadores sobre los trabajos y actuaciones realizadas en el centro, con un alto rigor académico, como corresponde a un postgrado.
Dades generals
Codi:
12102
Professor/a responsable:
Álvarez Teruel, José Daniel
Crèdits ECTS:
4,00
Crèdits teòrics:
0,00
Crèdits pràctics:
0,40
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
DIDACTICA GENERAL I DIDACTIQUES ESPECIF.
Àrea: DIDACTICA I ORGANITZACIO ESCOLAR
Crèdits teòrics: 0
Crèdits pràctics: 0,05 -
Dep.:
INNOVACIO I FORMACIO DIDACTICA
Àrea: DIDACTICA DE LA LLENGUA I LA LITERATURA
Crèdits teòrics: 0
Crèdits pràctics: 0,3
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta. -
Dep.:
PSICOLOGIA EVOLUTIVA I DIDACTICA
Àrea: DIDACTICA I ORGANITZACIO ESCOLAR
Crèdits teòrics: 0
Crèdits pràctics: 0,05
Estudis en què s'imparteix
-
MÀSTER UNIVERSITARI EN PROFESSORAT D'EDUCACIÓ SECUNDÀRIA OBLIGATÒRIA I BATXILLERAT, FORMACIÓ PROFESSIONAL I ENSENYAMENT D'IDIOMES
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: Sense curs)