Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2011-12
Evaluación en educación. La entrevista. La observación como técnica de recogida de información en el diagnóstico en educación. La auto observación. Cuestionarios y tests. La sociometría y las técnicas sociométricas. El diagnóstico psicopedagógico.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2011-12
Competències generals del títol (CG)
- CG12 : Participar en l'avaluació, investigació i la innovació dels processos d'ensenyament i aprenentatge, i comunicar les conclusions i les raons que les sustenten la comunitat educativa i altres professionals de l'educació.
- CG13 : Conèixer la normativa i l'organització institucional del sistema educatiu i models de millora de la qualitat amb aplicació als centres d'ensenyament.
- CG15 : Informar i assessorar les famílies sobre el procés d'ensenyament i aprenentatge i sobre l'orientació personal, acadèmica i professional dels seus fills.
- CG16 : Treballar en equip amb altres professionals de l'educació, enriquint la pròpia formació.
- CG17 : Desenvolupar hàbits i actituds per a aprendre a aprendre al llarg del posterior exercici professional.
- CG18 : Aplicar els coneixements adquirits i la capacitat de resolució de problemes a entorns educatius nous o poc coneguts.
- CG2 : Conèixer el cos de coneixements didàctics entorn dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions.
- CG3 : Planificar, desenvolupar i avaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que faciliten l'adquisició de les competències pròpies dels ensenyaments respectius, atenent el nivell i la formació prèvia dels estudiants, així com la seua orientació, tant individualment com en col·laboració amb altres docents i professionals del centre.
- CG4 : Buscar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la als processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de les especialitzacions cursades.
- CG6 : Desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants.
- CG9 : Conèixer els processos d'interacció i comunicació en l'aula i dominar destreses i habilitats socials necessàries per a fomentar l'aprenentatge i la convivència en l'aula i abordar problemes de disciplina i resolució de conflictes.
Competències específiques:>>mòdul específic (CE)
- CE1 : Conèixer el valor formatiu i cultural de les matèries corresponents a l'especialització.
- CE10 : Conèixer estratègies i tècniques d'avaluació i entendre l'avaluació com un instrument de regulació i estímul de l'esforç.
- CE13 : Identificar els problemes relatius a l'ensenyament i l'aprenentatge de les matèries de l'especialització i plantejar alternatives i solucions.
- CE14 : Conèixer i aplicar metodologies i tècniques bàsiques d'investigació i avaluació educatives i ser capaç de dissenyar i desenvolupar projectes d'investigació, innovació i avaluació.
- CE3 : Conèixer la història i els desenvolupaments recents de les matèries i les seues perspectives per a poder transmetre una visió dinàmica d'aquestes.
- CE7 : Adquirir criteris de selecció i elaboració de materials educatius.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Adquirir els fonaments teoricopràctics necessaris per a fer l'avaluació psicopedagògica i el diagnòstic en educació.
- Conèixer les tendències actuals en l'àmbit de l'avaluació i diagnòstic en educació.
- Conèixer diferents models d'avaluació psicopedagògica.
- Conèixer les fases d'avaluació psicopedagògica.
- Conèixer de manera pràctica i instrumental les tècniques d'avaluació psicopedagògica.
- Conèixer i distingir les característiques científiques dels instruments i tècniques d'avaluació psicopedagògica.
- Conèixer els instruments i tècniques a utilitzar en funció de l'àrea, procés o context a avaluar.
- Adquirir actituds ètiques en la utilització dels instruments d'avaluació psicopedagògica.
- Integrar les dades de l'avaluació en un informe de tipus psicopedagògic.
- Saber elaborar diferents tipus d'informe en funció de la demanda o necessitat.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2011-12
1. Identificar problemas de aprendizaje, metodológico, ambientales y de socialización.
2. Seleccionar de forma correcta las correspondientes pruebas de evaluación para cada problema dectectado.
3. Aplicar y corregir diferentes pruebas de evaluación psicopedagógicas.
4. Realizar observaciones y entrevistas.
5. Pasar y valorar un sociograma.
6. Elaborar un informe psicopedagógico de acuerdo con la legislación vigente.
Dades generals
Codi:
12073
Professor/a responsable:
LOZANO BARRANCOS, MARIA
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
0,96
Crèdits pràctics:
1,44
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
PSICOLOGIA EVOLUTIVA I DIDACTICA
Àrea: PSICOLOGIA EVOLUTIVA I DE L'EDUCACIO
Crèdits teòrics: 0,96
Crèdits pràctics: 1,44
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
MÀSTER UNIVERSITARI EN PROFESSORAT D'EDUCACIÓ SECUNDÀRIA OBLIGATÒRIA I BATXILLERAT, FORMACIÓ PROFESSIONAL I ENSENYAMENT D'IDIOMES
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: 1)