Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2011-12

 

Evaluación en educación. La entrevista. La observación como técnica de recogida de información en el diagnóstico en educación. La auto observación. Cuestionarios y tests. La sociometría y las técnicas sociométricas. El diagnóstico psicopedagógico. 

 

 

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2011-12

Competències generals del títol (CG)

  • CG12 : Participar en l'avaluació, investigació i la innovació dels processos d'ensenyament i aprenentatge, i comunicar les conclusions i les raons que les sustenten la comunitat educativa i altres professionals de l'educació.
  • CG13 : Conèixer la normativa i l'organització institucional del sistema educatiu i models de millora de la qualitat amb aplicació als centres d'ensenyament.
  • CG15 : Informar i assessorar les famílies sobre el procés d'ensenyament i aprenentatge i sobre l'orientació personal, acadèmica i professional dels seus fills.
  • CG16 : Treballar en equip amb altres professionals de l'educació, enriquint la pròpia formació.
  • CG17 : Desenvolupar hàbits i actituds per a aprendre a aprendre al llarg del posterior exercici professional.
  • CG18 : Aplicar els coneixements adquirits i la capacitat de resolució de problemes a entorns educatius nous o poc coneguts.
  • CG2 : Conèixer el cos de coneixements didàctics entorn dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions.
  • CG3 : Planificar, desenvolupar i avaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que faciliten l'adquisició de les competències pròpies dels ensenyaments respectius, atenent el nivell i la formació prèvia dels estudiants, així com la seua orientació, tant individualment com en col·laboració amb altres docents i professionals del centre.
  • CG4 : Buscar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la als processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de les especialitzacions cursades.
  • CG6 : Desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants.
  • CG9 : Conèixer els processos d'interacció i comunicació en l'aula i dominar destreses i habilitats socials necessàries per a fomentar l'aprenentatge i la convivència en l'aula i abordar problemes de disciplina i resolució de conflictes.

 

Competències específiques:>>mòdul específic (CE)

  • CE1 : Conèixer el valor formatiu i cultural de les matèries corresponents a l'especialització.
  • CE10 : Conèixer estratègies i tècniques d'avaluació i entendre l'avaluació com un instrument de regulació i estímul de l'esforç.
  • CE13 : Identificar els problemes relatius a l'ensenyament i l'aprenentatge de les matèries de l'especialització i plantejar alternatives i solucions.
  • CE14 : Conèixer i aplicar metodologies i tècniques bàsiques d'investigació i avaluació educatives i ser capaç de dissenyar i desenvolupar projectes d'investigació, innovació i avaluació.
  • CE3 : Conèixer la història i els desenvolupaments recents de les matèries i les seues perspectives per a poder transmetre una visió dinàmica d'aquestes.
  • CE7 : Adquirir criteris de selecció i elaboració de materials educatius.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Adquirir els fonaments teoricopràctics necessaris per a fer l'avaluació psicopedagògica i el diagnòstic en educació.
  • Conèixer les tendències actuals en l'àmbit de l'avaluació i diagnòstic en educació.
  • Conèixer diferents models d'avaluació psicopedagògica.
  • Conèixer les fases d'avaluació psicopedagògica.
  • Conèixer de manera  pràctica i instrumental les tècniques d'avaluació psicopedagògica.
  • Conèixer i distingir les característiques científiques dels instruments i tècniques d'avaluació psicopedagògica.
  • Conèixer els instruments i tècniques a utilitzar en funció de l'àrea, procés o context a avaluar.
  • Adquirir actituds ètiques en la utilització dels instruments d'avaluació psicopedagògica.
  • Integrar les dades de l'avaluació en un informe de tipus psicopedagògic.
  • Saber elaborar diferents tipus d'informe en funció de la demanda o necessitat.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2011-12

 

1. Identificar problemas de aprendizaje, metodológico, ambientales y de socialización.

2. Seleccionar  de forma correcta las correspondientes pruebas de evaluación para cada problema dectectado.

3. Aplicar y corregir  diferentes pruebas de evaluación psicopedagógicas.

4. Realizar observaciones y entrevistas.

5. Pasar y valorar un sociograma.

6. Elaborar un informe psicopedagógico de acuerdo con la legislación vigente.

 

 

Dades generals

Codi: 12073
Professor/a responsable:
LOZANO BARRANCOS, MARIA
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 0,96
Crèdits pràctics: 1,44
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: PSICOLOGIA EVOLUTIVA I DIDACTICA
    Àrea: PSICOLOGIA EVOLUTIVA I DE L'EDUCACIO
    Crèdits teòrics: 0,96
    Crèdits pràctics: 1,44
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix