Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2011-12

 Aunque en los centros de enseñanza (Primaria o Secundaria) la tutoría es una función inherente a la labor docente, no es menos cierto que una de las primeras labores que se suele encomendar al comienzo de cada curso a todo profesor recién llegado (nuevo o interino), suele ser la responsabilidad de tener que hacerse cargo de la Tutoría de alguno de sus grupos.
 Por tales motivos se hace imprescindible la presencia del Módulo de Intervención Psicoeducativa: tutoría, adaptación y convivencia en un Máster como este, cuyo principal objetivo es la capacitación profesional de los futuros docentes, no sólo para ser capaces de asumir todas las funciones de un buen docente, sino también las de poder asumir las, cada vez más numerosas responsabilidades que tendrá que ejercer como tutor: dinamizador del grupo, responsable pedagógico, mantenedor de la disciplina, mediador, labores de índole burocrático-administrativo, asesor familiar.
 Y si además la responsabilidad a desempeñar en los centros de secundaria es la de Orientador, en este caso la utilidad de este módulo es fundamental, ya que a las funciones de tutor hay que añadirle las de asesor técnico  psicopedagógico de toda la comunidad educativa, lo que requiere además una amplia formación tanto personal como profesional.
 Por todo ello este módulo va destinado fundamentalmente a proporcionar formación e información útil, veraz y de aplicación inmediata a todas las situaciones que un profesor-orientador se va a encontrar en el desempeño de sus funciones, así como dotarle de recursos y estrategias para que pueda llevar a cabo su trabajo desde el primer día de incorporación a un centro de secundaria, en la intervención psicopedagógica tanto con el profesorado, como con el alumnado y sus familias.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2011-12

Competències generals del títol (CG)

  • CG10 : Dissenyar i dur a terme activitats formals i no formals que contribuïsquen a fer del centre un lloc de participació i cultura en l'entorn en el qual està situat.
  • CG11 : Desenvolupar les funcions de tutoria i orientació dels estudiants de manera col·laborativa i coordinada.
  • CG13 : Conèixer la normativa i l'organització institucional del sistema educatiu i models de millora de la qualitat amb aplicació als centres d'ensenyament.
  • CG15 : Informar i assessorar les famílies sobre el procés d'ensenyament i aprenentatge i sobre l'orientació personal, acadèmica i professional dels seus fills.
  • CG16 : Treballar en equip amb altres professionals de l'educació, enriquint la pròpia formació.
  • CG18 : Aplicar els coneixements adquirits i la capacitat de resolució de problemes a entorns educatius nous o poc coneguts.
  • CG3 : Planificar, desenvolupar i avaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que faciliten l'adquisició de les competències pròpies dels ensenyaments respectius, atenent el nivell i la formació prèvia dels estudiants, així com la seua orientació, tant individualment com en col·laboració amb altres docents i professionals del centre.
  • CG4 : Buscar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la als processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de les especialitzacions cursades.
  • CG6 : Desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants.
  • CG7 : Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge, amb una atenció especial a l'equitat, la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
  • CG8 : Adquirir estratègies per a estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seua capacitat per a aprendre per ell mateix i amb els altres, i desenvolupar habilitats de pensament i de decisió que faciliten l'autonomia, la confiança i iniciatives personals.
  • CG9 : Conèixer els processos d'interacció i comunicació en l'aula i dominar destreses i habilitats socials necessàries per a fomentar l'aprenentatge i la convivència en l'aula i abordar problemes de disciplina i resolució de conflictes.

 

Competències específiques:>>mòdul genèric (CGe)

  • CGe1 : Conèixer les característiques dels estudiants, els seus contextos socials i motivacions.
  • CGe10 : Relacionar l'educació amb el medi i comprendre la funció educadora de la família i la comunitat, tant en l'adquisició de competències i aprenentatge, com en l'educació en el respecte dels drets i llibertats, en la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones, i en la igualtat de tractament i no-discriminació de les persones amb discapacitat.
  • CGe12 : Adquirir habilitats socials en la relació i orientació familiar.
  • CGe2 : Comprendre el desenvolupament de la personalitat d'aquests estudiants i les possibles disfuncions que afecten l'aprenentatge.
  • CGe3 : Elaborar propostes basades en l'adquisició de coneixements, destreses i aptituds intel·lectuals i emocionals.
  • CGe4 : Identificar i planificar la resolució de situacions educatives que afecten estudiants amb diferents capacitats i ritmes d'aprenentatges.
  • CGe5 : Conèixer els processos d'interacció i comunicació en l'aula i en el centre, abordar i resoldre possibles problemes.
  • CGe7 : Conèixer i aplicar recursos i estratègies d'informació, tutoria i orientació acadèmica i professional.
  • CGe8 : Promoure accions d'educació emocional, en valors i formació ciutadana.
  • CGe9 : Participar en la definició del projecte educatiu i en les activitats generals del centre atenent criteris de millora de la qualitat, atenció a la diversitat, prevenció de problemes d'aprenentatge i convivència.

 

Competències específiques:>>mòdul específic (CE)

  • CE1 : Conèixer el valor formatiu i cultural de les matèries corresponents a l'especialització.
  • CE10 : Conèixer estratègies i tècniques d'avaluació i entendre l'avaluació com un instrument de regulació i estímul de l'esforç.
  • CE11 : Conèixer i aplicar propostes docents innovadores en l'àmbit de l'especialització cursada.
  • CE14 : Conèixer i aplicar metodologies i tècniques bàsiques d'investigació i avaluació educatives i ser capaç de dissenyar i desenvolupar projectes d'investigació, innovació i avaluació.
  • CE3 : Conèixer la història i els desenvolupaments recents de les matèries i les seues perspectives per a poder transmetre una visió dinàmica d'aquestes.
  • CE5 : Conèixer els desenvolupaments teoricopràctics de l'ensenyament i l'aprenentatge de les matèries corresponents.
  • CE7 : Adquirir criteris de selecció i elaboració de materials educatius.
  • CE8 : Fomentar un clima que facilite l'aprenentatge i pose en valor els aportacions dels estudiants.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Conèixer els aspectes bàsics, conceptuals, d'avaluació, diagnòstic i intervenció psicoeducativa en l'àmbit de l'acció tutorial, l'adaptació i la convivència escolar.
  • Ser capaç de dissenyar un pla d'acció tutorial per a un grup d'alumnes d'educació primària i d'educació secundària, adequat a la realitat dels centres educatius.
  • Ser capaç de desenvolupar iniciatives destinades a resoldre situacions-problema d'interès psicoeducatiu.
  • Ser capaç de transferir el coneixement acadèmic a les diferents situacions reals.
  • Ser capaç d'analitzar les relacions socials en el grup classe i en el centre educatiu.
  • Ser capaç de definir els objectius, tècniques, estratègies, formes de control, avaluació i seguiment d'una intervenció psicoeducativa de tipus individual o grupal.
  • Saber planificar conceptualment un discurs i traslladar-lo a un text o a una exposició oral que s'adeqüe al nivell del seu destinatari final.
  • Saber analitzar, sintetitzar, resumir i organitzar la informació procedent de textos científics i professionals relacionats amb l'àmbit psicoeducativo.
  • Tenir habilitats de comunicació, empatia, assertivitat i capacitat de treball en equip, com a base per a l'exercici professional posterior, i desenvolupar un compromís amb el treball de qualitat.
  • Desenvolupar valors i actituds de tolerància, respecte per la diversitat, solidaritat amb els més desfavorits i treball per la igualtat d'oportunitats.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2011-12

 > Conocer los aspectos básicos, conceptuales, de evaluación, diagnóstico e intervención psicoeducativa en el ámbito de la acción tutorial, mejorando la adaptación del alumnado a los grupos, la convivencia escolar y la prevención y resolución de conflictos.
 > Ser capaz de diseñar un Plan de Acción Tutorial para un grupo de alumnos de Educación Primaria, de Educación Secundaria Obligatoria y Post-obligatoria, adecuado a la realidad de los Centros Educativos.
 > Ser capaz de desarrollar iniciativas destinadas a resolver situaciones-problema de interés psico-educativo, colaborando con el resto del Equipo Docente y al amparo del Plan de Convivencia del centro.
 > Ser capaz de utilizar diferentes estrategias metodológicas para transferir el conocimiento académico a las diferentes situaciones reales y en particular a los alumnos con necesidades educativas específicas de apoyo educativo.
 > Ser capaz de analizar las diferentes etapas de la formación del grupo-clase, las relaciones sociales en el grupo-clase, su dinamización y su influencia en el centro educativo.
 > Ser capaz de definir los objetivos, técnicas, estrategias, valoración psicopedagógica y seguimiento de una intervención psicoeducativa de tipo individual y/o grupal.
 > Saber planificar conceptualmente un discurso y trasladarlo a un texto o a una exposición oral que se adecue al nivel de su destinatario final.
 > Saber analizar, sintetizar, resumir y organizar la información procedente de textos científicos y profesionales relacionados con el ámbito psico-educativo.
 > Adquirir habilidades de comunicación, empatía, asertividad y capacidad de trabajo en equipo, como base para el desempeño profesional posterior, desarrollando un compromiso con el trabajo de calidad.
 > Desarrollar valores y actitudes de tolerancia, respeto por la diversidad, solidaridad con los más desfavorecidos y trabajo por la igualdad de oportunidades.
 > Ser capaz de diseñar actuaciones para implicar activamente en el las actividades del Plan de Acción tutorial tanto a los alumnos, como al resto del equipo docente y las familias o tutores legales del alumnado.

 

 

Dades generals

Codi: 12072
Professor/a responsable:
PEREZ SANCHEZ, MANUEL
Crèdits ECTS: 5,00
Crèdits teòrics: 0,80
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,00

Departaments amb docència

  • Dep.: PSICOLOGIA EVOLUTIVA I DIDACTICA
    Àrea: PSICOLOGIA EVOLUTIVA I DE L'EDUCACIO
    Crèdits teòrics: 0,8
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix