Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2010-11

Aquesta assignatura té com a objectiu fonamental bastir l'alumat de tots els instruments necessaris per a l'anàlisi lingüística i literària que haurà d'usar i analitzar al llarg del Grau.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2010-11

Competències generals del títol (CG)

  • CG3 : Capacitat de desenvolupar tècniques de lectura, anàlisi i síntesi.
  • CG4 : Capacitat per a gestionar i per a usar els recursos aportats per les tecnologies de la informació i la comunicació i per a aplicar-los a les indústries de la llengua i la literatura.
  • CG7 : Compromís social con la igualtat entre homes i dones, la pluralitat i diversitat de realitats de la societat actual, la pau i la democràcia.

 

Competències generals de la UA (CGUA)

  • CGUA2 : Ser capaç d'utilitzar com a usuari eines bàsiques en TIC.
  • CGUA3 : Ser capaç d'una comunicació efectiva i un coneixement lingüístic en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana (llengua castellana o llengua catalana) en l'àmbit de la seua disciplina.

 

Competències específiques (CE)

  • CE1 : Capacitat per a comunicar-se en llengua catalana en situacions comunicatives (orals i escrites) per a fer viable una comunicació fluida en els mitjans professionals i acadèmics en què l'alumne exercirà la seua activitat, tenint en compte el coneixement de la realitat històrica, social, institucional, cultural i artística de l'àmbit propi.
  • CE10 : Capacitat per a utilitzar els recursos i els materials pertinents per a l'autoaprenentatge (bibliogràfics, diccionaris, obres de referència, obres terminològiques, tutories, noves tecnologies) i transmetre la informació en llengua catalana.
  • CE11 : Ser capaç de desenvolupar tècniques de lectura, anàlisi i síntesi; formular hipòtesis+B1782 de treball, demostrar-les amb arguments i arribar a conclusions, així com també reconèixer i aplicar la coherència textual (estructura del text, distribució de les idees, progressió de la informació, utilització de paraules clau), de manera que es desenvolupe explicativament i argumentativament qualsevol contingut relacionat amb la llengua i la literatura catalana, i poder així aconseguir el paper de coneixedor, transmissor i assessor dels coneixements adquirits.
  • CE2 : Capacitat per a conèixer les característiques morfològiques, sintàctiques, fonètiques i lexicosemàntiques per a utilitzar, transmetre i aplicar els coneixements a l'anàlisi, la comprensió i la producció del català en les manifestacions orals i escrites.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Conèixer les característiques dels principals documents normatius en l'àmbit de la gramàtica catalana i la utilitat i adequació en la pràctica filològica.
  • Conèixer les gramàtiques, guies d'ús i llibres d'estil del català i la utilitat i adequació en la pràctica filològica.
  • Coneixer els diccionaris, enciclopèdies i atles lingüístics fonamentals de l'àmbit català i la utilitat i adequació en la pràctica filològica.
  • Conèixer les eines bàsiques de recerca filològica en suport electrònic o per xarxa.
  • Conèixer el paper de les noves tecnologies en el món professional del filòleg: en la pràctica docent, en l'àmbit de la investigació i en la tasca lexicogràfica i terminològica.
  • Analitzar els documents filològics dels principals gramàtics de l'àmbit català.
  • Consultar adequadament les eines bàsiques de recerca filològica en suport electrònic o per xarxa: corpus lingüístics sincrònics i diacrònics, biblioteques digitals, diccionaris electrònics, bases de dades terminològiques, bases de dades de catalogació de manuscrits, traductors automàtics, programes estadístics, portals d'Internet relacionats amb la literatura i llengua catalans, etc. 
  • Fer servir adequadament les eines bàsiques del treball científic, com ara: recollida d'informació de camp i bibliogràfica, síntesi de la informació teòrica, organització del material, elaboració d'hipòtesis, redacció adequada i coherent, formulació de conclusions, ús correc­te de les convencions (sistema de cita­ció, notació...).
  • Fer servir adequadament els instruments de presentació d'una exposició oral.
  • Consultar i gestionar la informació que ofereixen les principals revistes en l'àmbit de la llengua catalana.
  • Aplicar les habilitats bàsiques per a localitzar, utilitzar i aprofitar la informació continguda en bases de dades i altres instruments informàtics i d'Internet a fi de realitzar un treball d'investigació filològica.
  • Gestionar i utilitzar els TIC (especialment en l'àmbit de l'autoaprenentatge)  en l'àmbit de la llengua catalana.
  • Valorar el lloc que ocupa la llengua catalana en el conjunt de les llengües modernes en relació amb els recursos filològics.
  • Valorar el paper de les principals revistes científiques i els projectes d'investigació de llengua i literatura en l'àmbit català.
  • Valorar les gramàtiques, guies d'ús i llibres d'estil del català i la utilitat i adequació en la pràctica filològica.
  • Mostrar una actitud positiva i crítica davant de l'ús dels noves tecnologies en la pràctica filològica.
  • Comprometre's a treballar per la igualtat entre homes i dones i valorar la múltiple conformació de la societat actual, amb una actitud de respecte cap als drets fonamentals dels persones.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2010-11

Sense dades

 

 

Dades generals

Codi: 30013
Professor/a responsable:
Montserrat Buendia, Sandra
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: Filologia Catalana
    Àrea: FILOLOGIA CATALANA
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix