Competencies and objectives

 

Course context for academic year 2010-11

En el perfil profesional del profesorado de secundaria, la orientación académica y profesional constituye un elemento esencial, cada vez más asentado, de la labor docente. El proceso de orientar al alumnado durante toda la vida académica; es decir, durante la vida, va cobrando protagonismo hasta hacerse imprescindible. Manejar las actitudes, las habilidades y los conocimientos para que el alumnado esté en todo momento orientado es importante, pero más aún hacerlo sin cometer errores demasiado frecuentes en el pasado.

 

 

Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees) for academic year 2010-11

General Competences (CG)

  • CG10 : Dissenyar i dur a terme activitats formals i no formals que contribuïsquen a fer del centre un lloc de participació i cultura en l'entorn en el qual està situat.
  • CG11 : Desenvolupar les funcions de tutoria i orientació dels estudiants de manera col·laborativa i coordinada.
  • CG12 : Participar en l'avaluació, investigació i la innovació dels processos d'ensenyament i aprenentatge, i comunicar les conclusions i les raons que les sustenten la comunitat educativa i altres professionals de l'educació.
  • CG13 : Conèixer la normativa i l'organització institucional del sistema educatiu i models de millora de la qualitat amb aplicació als centres d'ensenyament.
  • CG15 : Informar y asesorar a las familias acerca del proceso de enseñanza y aprendizaje y sobre la orientación personal, académica y profesional de sus hijos.
  • CG16 : Treballar en equip amb altres professionals de l'educació, enriquint la pròpia formació.
  • CG18 : Aplicar los conocimientos adquiridos y la capacidad de resolución de problemas a entornos educativos nuevos o poco conocidos.
  • CG3 : Planificar, desenvolupar i avaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que faciliten l'adquisició de les competències pròpies dels ensenyaments respectius, atenent el nivell i la formació prèvia dels estudiants, així com la seua orientació, tant individualment com en col·laboració amb altres docents i professionals del centre.
  • CG4 : Buscar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la als processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de les especialitzacions cursades.
  • CG6 : Desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants.
  • CG7 : Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge, amb una atenció especial a l'equitat, la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
  • CG8 : Adquirir estratègies per a estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seua capacitat per a aprendre per ell mateix i amb els altres, i desenvolupar habilitats de pensament i de decisió que faciliten l'autonomia, la confiança i iniciatives personals.
  • CG9 : Conèixer els processos d'interacció i comunicació en l'aula i dominar destreses i habilitats socials necessàries per a fomentar l'aprenentatge i la convivència en l'aula i abordar problemes de disciplina i resolució de conflictes.

 

Specific Competences:>>Generic Module (CGe)

  • CGe1 : Conèixer les característiques dels estudiants, els seus contextos socials i motivacions.
  • CGe10 : Relacionar l'educació amb el medi i comprendre la funció educadora de la família i la comunitat, tant en l'adquisició de competències i aprenentatge, com en l'educació en el respecte dels drets i llibertats, en la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones, i en la igualtat de tractament i no-discriminació de les persones amb discapacitat.
  • CGe12 : Adquirir habilitats socials en la relació i orientació familiar.
  • CGe3 : Elaborar propostes basades en l'adquisició de coneixements, destreses i aptituds intel·lectuals i emocionals.
  • CGe7 : Conèixer i aplicar recursos i estratègies d'informació, tutoria i orientació acadèmica i professional.
  • CGe9 : Participar en la definició del projecte educatiu i en les activitats generals del centre atenent criteris de millora de la qualitat, atenció a la diversitat, prevenció de problemes d'aprenentatge i convivència.

 

Specific Competences:>>Specific Module (CE)

  • CE1 : Conèixer el valor formatiu i cultural de les matèries corresponents a l'especialització.
  • CE10 : Conèixer estratègies i tècniques d'avaluació i entendre l'avaluació com un instrument de regulació i estímul de l'esforç.
  • CE11 : Conèixer i aplicar propostes docents innovadores en l'àmbit de l'especialització cursada.
  • CE14 : Conèixer i aplicar metodologies i tècniques bàsiques d'investigació i avaluació educatives i ser capaç de dissenyar i desenvolupar projectes d'investigació, innovació i avaluació.
  • CE2 : Conèixer els continguts que es cursen en els ensenyaments respectius.
  • CE3 : Conèixer la història i els desenvolupaments recents de les matèries i les seues perspectives per a poder transmetre una visió dinàmica d'aquestes.
  • CE4 : Conèixer contextos i situacions en què s'usen o s'apliquen els diversos continguts curriculars.
  • CE5 : Conèixer els desenvolupaments teoricopràctics de l'ensenyament i l'aprenentatge de les matèries corresponents.
  • CE7 : Adquirir criteris de selecció i elaboració de materials educatius.
  • CE8 : Fomentar un clima que facilite el aprendizaje y ponga en valor las aportaciones de los estudiantes.

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

No data

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2010-11

1. Conocer los aspectos básicos, conceptuales, de evaluación e intervención en el ámbito de la orientación académica y profesional. 2. Conocer y diseñar un plan de orientación académica y profesional adecuado a las características de la etapa educativa a la que esté dirigido. 3. Elaborar un Consejo Orientador. 4. Ser capaz de transferir el conocimiento académico a las diferentes situaciones reales. 5. Ser capaz de definir los objetivos, técnicas, estrategias, formas de control, evaluación y seguimiento de una intervención en el ámbito de la orientación académica y profesional. 6. Saber planificar conceptualmente un discurso y trasladarlo a un texto o a una exposición oral que se adecue al nivel de su destinatario final. 7. Saber analizar, sintetizar, resumir y organizar la información procedente de textos científicos y profesionales relacionados con el ámbito de la orientación académica y profesional. 8. Tener habilidades de comunicación, empatía, asertividad y capacidad de trabajo en equipo, como base para el desempeño profesional posterior, desarrollando un compromiso con el trabajo de calidad. 9. Desarrollar valores y actitudes de tolerancia, respeto por la diversidad, solidaridad con los más desfavorecidos y trabajo por la igualdad de oportunidades.

 

 

General

Code: 12074
Lecturer responsible:
Clement Carbonell, Maria Violeta
Credits ECTS: 3,00
Theoretical credits: 0,48
Practical credits: 0,72
Distance-base hours: 1,80

Departments involved

  • Dept: PSYCHOLOGY OF HEALTH
    Area: PERSONALITAT, AVALUACIO I TRACTAMENT PSICOLOGIC
    Theoretical credits: 0,48
    Practical credits: 0,72
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.

Study programmes where this course is taught