Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2010-11

La asignatura Investigación e innovación docente en ciclos formativos para profesores de secundaria está entroncada en el Módulo Específico del master en profesorado de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanzas de Idiomas. Teóricamente se sustenta en el Departamento de Didáctica Y organización Escolar, área de Teoría e Historia de la Educación, con un marcado carácter interdisciplinar, que le vincula estrechamente con las materias Complementos para la Formación Disciplinar y Aprendizaje y Enseñanza de las materias correspondientes. Las competencias que aporta la conforman como un elemento imprescindible para garantizar un desarrollo adecuado de las capacidades de los estudiantes para desarrollar la acción educativa en los niveles educativos correspondientes.

 

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2010-11

Competències generals del títol (CG)

  • CG10 : Dissenyar i dur a terme activitats formals i no formals que contribuïsquen a fer del centre un lloc de participació i cultura en l'entorn en el qual està situat.
  • CG11 : Desenvolupar les funcions de tutoria i orientació dels estudiants de manera col·laborativa i coordinada.
  • CG12 : Participar en l'avaluació, investigació i la innovació dels processos d'ensenyament i aprenentatge, i comunicar les conclusions i les raons que les sustenten la comunitat educativa i altres professionals de l'educació.
  • CG13 : Conèixer la normativa i l'organització institucional del sistema educatiu i models de millora de la qualitat amb aplicació als centres d'ensenyament.
  • CG15 : Informar i assessorar les famílies sobre el procés d'ensenyament i aprenentatge i sobre l'orientació personal, acadèmica i professional dels seus fills.
  • CG16 : Treballar en equip amb altres professionals de l'educació, enriquint la pròpia formació.
  • CG4 : Buscar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la als processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de les especialitzacions cursades.
  • CG7 : Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge, amb una atenció especial a l'equitat, la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
  • CG9 : Conèixer els processos d'interacció i comunicació en l'aula i dominar destreses i habilitats socials necessàries per a fomentar l'aprenentatge i la convivència en l'aula i abordar problemes de disciplina i resolució de conflictes.

 

Competències específiques:>>mòdul genèric (CGe)

  • CGe9 : Participar en la definició del projecte educatiu i en les activitats generals del centre atenent criteris de millora de la qualitat, atenció a la diversitat, prevenció de problemes d'aprenentatge i convivència.

 

Competències específiques:>>mòdul específic (CE)

  • CE13 : Identificar els problemes relatius a l'ensenyament i l'aprenentatge de les matèries de l'especialització i plantejar alternatives i solucions.
  • CE14 : Conèixer i aplicar metodologies i tècniques bàsiques d'investigació i avaluació educatives i ser capaç de dissenyar i desenvolupar projectes d'investigació, innovació i avaluació.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Conèixer i saber usar l'observació sistemàtica com a instrument bàsic per a la reflexió sobre la pràctica i la innovació en educació secundària.
  • Adquirir els coneixements i habilitats necessàries per al disseny i desenvolupament d'investigacions de tipus quantitatiu en l'àmbit de l'educació secundària.
  • Adquirir els coneixements i habilitats necessàries per al disseny i desenvolupament d'investigacions de tipus qualitatiu en l'àmbit de l'educació secundària.
  • Aprofundir en el coneixement dels mètodes i dissenys més comuns d'investigació.
  • Conèixer i diferenciar les tècniques estadístiques d'anàlisis de dades apropiades per a cada disseny.
  • Dominar els procediments d'utilització dels programes informàtics més importants d'anàlisi de dades quantitatives.
  • Dominar els procediments d'utilització dels programes informàtics més importants d'anàlisi de dades qualitatives.
  • Saber planificar conceptualment un discurs i traslladar-lo a un text o a una exposició oral que s'adecue al nivell del seu destinatari final.
  • Saber analitzar, sintetitzar, resumir i organitzar la informació procedent de textos científics i professionals relacionats amb l'àmbit de l'orientació acadèmica i professional.
  • Tenir habilitats de comunicació, empatia, assertivitat i capacitat de treball en equip, com a base per a l'exercici professional posterior, desenvolupant un compromís amb el treball de qualitat.
  • Desenvolupar valors i actituds de tolerància, respecte per la diversitat, solidaritat amb els més desfavorits i treball per la igualtat d'oportunitats.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2010-11

Resultados del aprendizaje
En términos generales, se espera que los alumnos adquieran las competencias anteriores en la medida que sean capaces de:
-Aplicar técnicas y metodologías fundamentales de la investigación educativa, siendo capaz de diseñar y desarrollar proyectos de investigación e innovación aplicados al conjunto de la intervención educativa y a las situaciones específicas del área de conocimiento. Aplicar propuestas docentes innovadoras
-Adquirir un compromiso ético basado en la capacidad de crítica y autocrítica, y en la importancia social de la educación.
-Promover el método científico como instrumento de investigación y aprendizaje. Utilizar el conocimiento científico propio de la disciplina para elaborar modelos que faciliten la comprensión de la realidad y la actuación argumentada, fundamentada y crítica en relación con los temas candentes de nuestra sociedad.

Objetivos formativos
– Saber construir esquemas conceptuales estructurados de la materia y para la integración de los conceptos y teorías en un cuerpo coherente y sólido de  conocimientos.
– Utilizar y aplicar los conocimientos adquiridos en la resolución de situaciones y procesos docentes.
– Transmitir de forma oral y escrita los conocimientos y aplicaciones realizados.
– Demostrar la capacidad ética y crítica en la realización de las tareas y trabajos de aprendizaje.
– Participar activamente en el aprendizaje de la materia.

Objetivos específicos aportados por el profesorado
– Conocer los contextos (normativo, sociocultural, profesional, organizativo y de aula) en los que se configura la práctica docente y escolar y el modo en que pueden ser influidos por dicha práctica.
– Desarrollar las destrezas necesarias para diseñar y realizar proyectos y actuaciones de centro y aula ajustados al entorno y encaminados a la mejora de éste, del aprendizaje, de la convivencia y de la ciudadanía activa desde el compromiso con los principios de calidad, equidad e inclusión.
– Adquirir las actitudes precisas para el ejercicio responsable y efectivo de la profesión docente, como educador y tutor de adolescentes y jóvenes en formación y como miembro activo de una comunidad educativa, lo que requiere aunar esfuerzos y trabajar en equipo.

 

 

Dades generals

Codi: 12008
Professor/a responsable:
COLOMINA DOMENECH, MARIA FRANCISCA
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 0,96
Crèdits pràctics: 1,44
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: DIDACTICA GENERAL I DIDACTIQUES ESPECIF.
    Àrea: DIDACTICA I ORGANITZACIO ESCOLAR
    Crèdits teòrics: 0,96
    Crèdits pràctics: 1,44
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix