Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2010-11

"Desde mi punto de vista como profesor, un currículum -es decir una propuesta que especifique tan claramente como sea posible un conjunto de contenidos/métodos- posee el rango de una sugerencia respecto de lo que en mi clase puede resultar valioso (dadas ciertas premisas) y posible (dadas ciertas condiciones) enseñar y aprender.

Cabe que esta propuesta se me haga y que yo me interese por seguirla, y puede que yo me proponga a mi mismo el currículum. En cualquier caso, su valor en la práctica, y su posibilidad en las condiciones en las que tendré que trabajar, constituyen hipótesis.

Para poner a prueba este currículum hipotético resultaré favorecido si puedo contar con la cooperación de mis alumnos: ellos y yo juntos necesitamos evaluar las hipótesis. Esto significa negociar con ellos el currículum, su evaluación y su posible modificación.

Semejante negociación ha de tomar en consideración unas limitaciones: por ejemplo, incluso en un estado democrático una autoridad o consejo federal o nacional, puede haber legislado u ordenado que yo enseñe y los estudiantes aprendan un determinado currículum. En todos los casos estoy constreñido por tener que trabajar dentro de las limitaciones de mi conocimiento y destrezas propios."

Lawrence Stenhouse. 1983.

 

La pretensión de la asignatura (de su profesor) es la inmersión de las alumnas y alumnos en una dinámica de trabajo sobre problemas profesionales (TPP) basada en la investigación, siendo el eje conductor la resolución de problemas.

La razón fundamental de marcar este objetivo como prioritario es que, un futuro profesor, difícilmente podrá desarrollar una práctica alternativa y crítica, si ellos mismos no han experimentado (vivido) un modelo alternativo de enseñanza.

 

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2010-11

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent.
  • CG10 : Dissenyar i dur a terme activitats formals i no formals que contribuïsquen a fer del centre un lloc de participació i cultura en l'entorn en el qual està situat.
  • CG16 : Treballar en equip amb altres professionals de l'educació, enriquint la pròpia formació.
  • CG17 : Desenvolupar hàbits i actituds per a aprendre a aprendre al llarg del posterior exercici professional.
  • CG2 : Conèixer el cos de coneixements didàctics entorn dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions.
  • CG3 : Planificar, desenvolupar i avaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que faciliten l'adquisició de les competències pròpies dels ensenyaments respectius, atenent el nivell i la formació prèvia dels estudiants, així com la seua orientació, tant individualment com en col·laboració amb altres docents i professionals del centre.
  • CG5 : Concretar el currículum que es vaja a implantar en un centre docent participant en la seua planificació col·lectiva.
  • CG7 : Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge, amb una atenció especial a l'equitat, la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
  • CG8 : Adquirir estratègies per a estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seua capacitat per a aprendre per ell mateix i amb els altres, i desenvolupar habilitats de pensament i de decisió que faciliten l'autonomia, la confiança i iniciatives personals.
  • CG9 : Conèixer els processos d'interacció i comunicació en l'aula i dominar destreses i habilitats socials necessàries per a fomentar l'aprenentatge i la convivència en l'aula i abordar problemes de disciplina i resolució de conflictes.

 

Competències específiques:>>mòdul específic (CE)

  • CE1 : Conèixer el valor formatiu i cultural de les matèries corresponents a l'especialització.
  • CE12 : Analitzar críticament l'exercici de la docència, de les bones pràctiques i de l'orientació utilitzant indicadors de qualitat.
  • CE13 : Identificar els problemes relatius a l'ensenyament i l'aprenentatge de les matèries de l'especialització i plantejar alternatives i solucions.
  • CE2 : Conèixer els continguts que es cursen en els ensenyaments respectius.
  • CE3 : Conèixer la història i els desenvolupaments recents de les matèries i les seues perspectives per a poder transmetre una visió dinàmica d'aquestes.
  • CE5 : Conèixer els desenvolupaments teoricopràctics de l'ensenyament i l'aprenentatge de les matèries corresponents.
  • CE6 : Transformar els currículums en programes d'activitats i de treball.
  • CE7 : Adquirir criteris de selecció i elaboració de materials educatius.
  • CE8 : Fomentar un clima que facilite l'aprenentatge i pose en valor els aportacions dels estudiants.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Conèixer les possibles causes del desinterès i el fracàs en l'aprenentatge de la biologia geologia, especialment de les que poden ser modificades per l'ensenyament i el desenvolupament professional.
  • Conèixer l'existència d'idees espontànies de les persones sobre conceptes que afecten l'aprenentatge de la geologia i la biologia, formes de detectar-les, possible origen i persistència. Conèixer recursos (revistes, webs, llibres) que permeten aconseguir informació sobre aquest aspecte.
  • Conèixer els aspectes essencials de la metodologia científica i utilitzar-los per a analitzar visions deformades de la ciència que es transmeten en l'ensenyament i mitjans de comunicació.
  • Saber analitzar críticament i justificadament la manera en què es fan les pràctiques de laboratori, i ser capaç de transformar una pràctica habitual en un programa d'activitats coherent amb les troballes de la investigació didàctica.
  • Saber analitzar críticament i justificadament la manera en què s'ensenya la biologia i geologia, i ser capaç de convertir els típics desenvolupaments de temes en situacions obertes, abordades amb una metodologia investigativa que afavorisca tant l'aprenentatge conceptual, com l'adquisició d'hàbits metodològics i actitudinals, que permeten enfrontar-se a problemes nous.
  • Saber analitzar críticament i justificadament la manera en què s'introdueixen els conceptes, models i teories en l'ensenyament basat en la transmissió de coneixements en el seu estat final. Conèixer alternatives, per a alguns dels conceptes i models importants, coherents amb la investigació didàctica actual.
  • Saber estructurar un tema a partir de problemes biològics i geològics fonamentals, desenvolupar els continguts que es tracten en forma de seqüència d'activitats i problemes que permeten progressar en l'aprenentatge mitjançant investigació guiada.
  • Conèixer la història, l'epistemologia i l'impacte social d'algunes de les grans idees cientificotecnològiques, i ser conscient de la importància d'aquest coneixement per a poder transmetre'n una visió dinàmica.
  • Saber com generar un clima d'aula –i com contribuir a un clima de centre– que afavorisca les actituds positives dels alumnes cap a l'aprenentatge de la biologia i geologia.
  • Conèixer les orientacions i els continguts, establits en la legislació, de les assignatures de ciències de la Naturalesa i Biologia i Geologia en l'ESO, de Biologia i Geologia i Ciències per al Món Contemporani en 1r curs de batxillerat, i de Biologia, Geologia i Ciències de la Terra i Medi Ambient en 2n curs de batxillerat, així com disposar de criteris per a seleccionar, seqüenciar i organitzar els continguts en els diferents cursos.
  • Ser capaç de proposar justificadamente una sèrie de criteris per a analitzar en quina mesura en un aula s'estan generant oportunitats adequades per a aprendre biologia i geologia.
  • Ser conscient de la crisi mediambiental en què es troba el nostre planeta i de la necessitat ineludible de tractar les relacions entre  ciència, tècnica, societat i medi ambiente en el desenvolupament de molts dels temes de les assignatures de Biologia i Geologia, amb la finalitat de fomentar una ciutadania que entenga aquesta problemàtica (global i complexa) i puga participar racionalment en la presa de decisions.
  • Identificar i justificar aspectes que han de formar part de l'alfabetització científica de tots els ciutadans i la contribució d'un adequat ensenyament de la Biologia i Geologia per a aconseguir aquest objectiu.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2010-11

  • Elaborar y desarrollar programas de actividades y trabajos dirigidos por el profesor, en el aula.

  • Elaborar trabajos en pequeño grupo

  • Elaborar informes individuales sobre artículos, lecturas recomendadas, análisis de textos escolares

  • Que los alumnos/as elaboren de un dossier de clase con todas las actividades realizadas y comentadas, que incluya recapitulaciones, mapas conceptuales, productos elaborados de forma autónoma, etc.

  • Que los alumnos/as diseñen y realicen de pruebas de evaluación

  • Que los alumnos/as sean capaces de trabajar en pequeños grupos sobre actividades propuestas por el profesor, en el aula, con una distribución adecuada del tiempo para la reflexión, puesta en común, y debate.

  • Que los alumnos/as interactúen de forma continua con sus compañeros de grupo, de clase y con algunas exposiciones por parte del profesor

  • Que los alumnos/as sean capaces de elaborar en reuniones de pequeño grupo trabajos para presentar al profesor y, tras el visto bueno, presentar a la clase por medios variados (oral, escrito, cartel).

  • Que los estudiantes aumenten la capacidad y destreza en la presentación oral (individual) o escrita (cartel) de un trabajo, en el aula o Campus Virtual

  • Que los estudiantes aumenten la capacidad y destreza para el trabajo autónomo.

  • Que los estudiantes aumenten la capacidad y destreza en la realización de actividades de forma individual

 

 

 

Dades generals

Codi: 12000
Professor/a responsable:
BALLENILLA GARCIA DE GAMARRA, FERNANDO MIGUEL
Crèdits ECTS: 9,00
Crèdits teòrics: 1,40
Crèdits pràctics: 2,20
Càrrega no presencial: 5,40

Departaments amb docència

  • Dep.: DIDACTICA GENERAL I DIDACTIQUES ESPECIF.
    Àrea: DIDACTICA DE LES CIENCIES EXPERIMENTALS
    Crèdits teòrics: 1,4
    Crèdits pràctics: 2,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix