Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2009-10
Sense dades
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2009-10
Competències generals del títol (CG)
- CG16 : Treballar en equip amb altres professionals de l'educació, enriquint la pròpia formació.
- CG17 : Desenvolupar hàbits i actituds per a aprendre a aprendre al llarg del posterior exercici professional.
- CG4 : Buscar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la als processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de les especialitzacions cursades.
- CG7 : Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge, amb una atenció especial a l'equitat, la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
Competències específiques:>>mòdul específic (CE)
- CE10 : Conèixer estratègies i tècniques d'avaluació i entendre l'avaluació com un instrument de regulació i estímul de l'esforç.
- CE13 : Identificar els problemes relatius a l'ensenyament i l'aprenentatge de les matèries de l'especialització i plantejar alternatives i solucions.
- CE5 : Conèixer els desenvolupaments teoricopràctics de l'ensenyament i l'aprenentatge de les matèries corresponents.
- CE6 : Transformar els currículums en programes d'activitats i de treball.
- CE7 : Adquirir criteris de selecció i elaboració de materials educatius.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Analitzar i valorar críticament el curriculum de Geografia en la normativa de l'ESO i el Batxillerat.
- Conèixer els desenvolupaments teoricopràctics de l'ensenyament i l'aprenentatge de la geografia d'acord amb el que es disposen en el currículum d'aquesta assignatura en l'ESO i en el batxillerat.
- Sintetitzar les tendències geogràfiques exposant el seu objecte de coneixement i la seua influència en l'ensenyament i aprenentatge de la geografia. Transformar el currículum en programes d'activitats i de treball.
- Conèixer recursos didàctics (cartografia, itineraris didàctics…) i analitzar el seu aprofitament didàctic. Adquirir i utilitzar criteris de selecció i elaboració de materials educatius.
- Prevenir, detectar i diagnosticar les dificultats més habituals en l'aprenentatge de la geografia, i fer-ne el tractament i la intervenció més adequada. Identificar les dificultats més habituals en l'aprenentatge de l'espai geogràfic, i plantejar alternatives i solucions.
- Elaborar estratègies d'aprenentatge concretes a partir d'alguna de les teories d'aprenentatge, incloent hi les tecnologies de la comunicació i de la informació i els recursos multimèdia, tenint en compte de manera especial algunes de les dificultats d'aprenentatge i les solucions possibles.
- Cercar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital i multimèdia) per a transformar-la en coneixement i aplicar-la als processos d'ensenyament i aprenentatge de la geografia.
- Programar i desenvolupar continguts geogràfics en què es reflectisquen la seua utilitat per a la vida quotidiana.
- Dissenyar i desenvolupar dins de l'ensenyament de la geografia, espais d'aprenentatge amb especial atenció a l'equitat, la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans, que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
- Elaborar formes d'avaluació inicial, formativa i sumativa que a més de mesurar l'aprenentatge constituïsquen estímuls i reflexió sobre el procés d'ensenyament i sobre la programació
- Conèixer estratègies i tècniques d'avaluació i entendre l'avaluació com un instrument de regulació i estímul a l'esforç.
- Analitzar situacions didàctiques en l'aprenentatge de la geografia en el marc de l'educació secundària, així com les diverses formes d'atendre la diversitat de capacitats, interessos i cultura en l'etapa d'ESO. Treballar en equip amb altres professionals de l'educació per a enriquir la pròpia formació.
- Identificar la necessitat de formar-se de manera contínua en l'actual societat del coneixement.
- Desenvolupar hàbits i actituds que fomenten la necessitat de formar-se de manera contínua al llarg del seu posterior desenvolupament professional.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2009-10
el curriculum de la Geografía en la normativa de
la ESO y el Bachillerato.
Competencia 2: Sintetizar las tendencias
geográficas exponiendo su objeto de
conocimiento y su influencia en la enseñanzaaprendizaje
de la Geografía.
Competencia 3: Conocer recursos didácticos
(cartografía, itinerarios didácticos…) y analizar su
aprovechamiento didáctico.
Competencia 4: Prevenir, detectar y diagnosticar
las dificultades más habituales en el aprendizaje
de la geografía realizando el tratamiento y la
intervención más adecuada.
Competencia 5: Elaborar estrategias de
aprendizaje concretas a partir de alguna de las
teorías de aprendizaje, incluyendo las
tecnologías de la comunicación y de la
información y los recursos multimedia, teniendo
en cuenta de manera especial algunas de las
dificultades de aprendizaje y sus posibles
soluciones.
Competencia 6: Programar y desarrollar
contenidos geográficos donde se reflejen su
utilidad para la vida cotidiana.
Competencia 7: Elaborar formas de evaluación
inicial, formativa y sumativa que además de
medir el aprendizaje constituyan estímulos y
reflexión sobre el proceso de enseñanza y sobre
la programación
Competencia 8: Analizar situaciones didácticas
en el aprendizaje de la Geografía en el marco de
la Educación Secundaria así como las diversas
formas de atender la diversidad de capacidades,
intereses y cultura en la etapa de ESO
Competencia 9: Identificar la necesidad de
formarse de manera continua en la actual
sociedad del conocimiento
Dades generals
Codi:
12035
Professor/a responsable:
SEVA CAÑIZARES, FRANCISCO
Crèdits ECTS:
7,50
Crèdits teòrics:
1,20
Crèdits pràctics:
1,80
Càrrega no presencial:
4,50
Departaments amb docència
-
Dep.:
DIDÀCTICA GENERAL I DIDÀCTIQUES ESPECÍFIQUES
Àrea: DIDÀCTICA DE LES CIÈNCIES SOCIALS
Crèdits teòrics: 1,2
Crèdits pràctics: 1,8
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
MÀSTER UNIVERSITARI EN PROFESSORAT D'EDUCACIÓ SECUNDÀRIA OBLIGATÒRIA I BATXILLERAT, FORMACIÓ PROFESSIONAL I ENSENYAMENT D'IDIOMES
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: 1)