Plan de estudios

Universidad de Alicante. Página principal
Plan de estudios: GRAU EN INFERMERIA
Saltar idiomas
Español | Valencià | English
Saltar iconos
Saltar cabecera
Universidad de Alicante. Página principal
Ficha del estudio

GRAU EN INFERMERIA

Codi:
 C351

Crèdits:
 240
 
Data de publicació:
 22/03/2012

Titol:
 Grau
 
Preu:
 24,89
 Crèdits en 1a matrícula
 

RAMA

Ciències de la Salut

PLA

GRAU EN INFERMERIA

TIPÚS DE ENSENYAMENT

Presencial

IDIOMES EN ELS QUALS S'IMPARTEIX

Valencià
Castellà

CENTRES ON S'IMPARTEIX

Facultat de Ciències de la Salut

ESTUDI IMPARTIT CONJUNTAMENT AMB

Solament s'imparteix en aquesta universitat

DATES D'EXAMEN

Accedisca al llistat de dates d'examen per a aquesta titulació.

PLA D'ESTUDIS OFERIT

Node inicial:
 

Llegenda: No ofertadaSense docencia
PRIMER CURS
CURS D'ADAPTACIÓ PER A DIPLOMATS/ADES EN INFERMERIA
SEGON CURS
TERCER CURS
QUART CURS

 

OBJETIUS

 

Els objectius es recullen en l'ordre ministerial que regula la titulació, l'Ordre CIN/2134/2008, de 3 de juliol, per la qual s'estableixen els requisits per a la verificació dels títols universitaris oficials que habiliten per a l'exercici de la professió d'infermer. Són els objectius següents:

1. Ser capaç, en l'àmbit de la infermeria, de donar una atenció sanitària tècnica i professional adequada a les necessitats de salut de les persones que atenen, d'acord amb l'estat de desenvolupament dels coneixements científics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que estableixen les normes legals i deontològiques aplicables.

2. Planificar i fer cures d'infermeria dirigides a les persones, famílies o grups, orientades als resultats en salut. Cal avaluar-ne l'impacte amb l'ús de guies de pràctica clínica i assistencial, que descriuen els processos pels quals es diagnostica, es tracta o es cuida un problema de salut.

3. Conèixer i aplicar els fonaments i principis teòrics i metodològics de la infermeria.

4. Comprendre el comportament interactiu de la persona en funció del gènere, del grup o de la comunitat, dins del seu context social i multicultural.

5. Dissenyar sistemes de cures dirigides a les persones, les famílies o grups. Cal avaluar-ne l'impacte i establir-ne les modificacions necessàries.

6. Basar les intervencions de la infermeria en l'evidència científica i en els mitjans disponibles.

7. Comprendre sense prejudicis les persones, considerant els seus aspectes físics, psicològics i socials, com a individus autònoms i independents. S'ha d'assegurar el respecte a les opinions, les creences i els valors, i garantir el dret a la intimitat, per la confidencialitat i el secret professional.

8. Promoure i respectar el dret de participació, d'informació, d'autonomia i el consentiment informat quan les persones ateses prenguen decisions, d'acord amb la forma en què viuen el seu procés de salut o malaltia.

9. Fomentar estils de vida saludables, l'autocura, i donar suport al manteniment de conductes preventives i terapèutiques.

10. Protegir la salut i el benestar de les persones, de la família o dels grups atesos, garantint la seua seguretat.

11. Establir una comunicació eficaç amb pacients, família, grups socials i companys i fomentar l'educació per a la salut.

12. Conèixer el codi ètic i deontològic de la infermeria espanyola. S'han de comprendre les implicacions ètiques de la salut en un context mundial en transformació.

13. Conèixer els principis de finançament sanitari i sociosanitària i utilitzar adequadament els recursos disponibles.

14. Establir mecanismes d'avaluació, considerant els aspectes cientificotècnics i els de qualitat.

15. Treballar amb l'equip de professionals com a unitat bàsica en la qual s'estructuren de forma unidisciplinària o multidisciplinària i interdisciplinària els professionals i altres tipus de personal de les organitzacions assistencials.

16. Conèixer els sistemes d'informació sanitària.

17. Fer les cures d'infermeria basant-se en l'atenció integral de la salut, que implica la cooperació multiprofesional, la integració dels processos i la continuïtat assistencial.

18. Conèixer les estratègies per a adoptar mesures de comfortabilitat i atenció de símptomes, dirigides al pacient i a la família, en l'aplicació de cures pal·liatives que contribuïsquen a alleujar la situació de malalts avançats i terminals.

COMPETÈNCIES


Competències generals del títol (CG):

    mòdul de formació bàsica comuna

    • 1:Conèixer i identificar l'estructura i funció del cos humà. Comprendre les bases moleculars i fisiològiques de les cèl·lules i els teixits.
    • 2:Conèixer l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria.
    • 3:Conèixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seua autorització, ús i indicació, i els seus mecanismes d'acció.
    • 4:Utilització dels medicaments, avaluant els beneficis esperats i els riscos associats o efectes derivats de la seua administració i consum.
    • 5:Conèixer i valorar les necessitats nutricionals de les persones sanes i amb problemes de salut al llarg del cicle vital, per a promoure i reforçar pautes de conducta alimentària saludable.
    • 6:Identificar els nutrients i els aliments en què es troben.
    • 7:Identificar els problemes nutricionals de major prevalença i seleccionar les recomanacions dietètiques adequades.
    • 8:Aplicar les tecnologies i sistemes d'informació i comunicació de les cures de salut.
    • 9:Conèixer els processos fisiopatològics i les seues manifestacions i els factors de risc que determinen els estats de salut i malaltia en les diferents etapes del cicle vital.
    • 10:Identificar les respostes psicosocials de les persones davant de les diferents situacions de salut (en particular, la malaltia i el sofriment), seleccionant les accions adequades per a proporcionar-hi ajuda.
    • 11:Establir una relació empàtica i respectuosa amb el pacient i família, d'acord amb la situació de la persona, problema de salut i etapa de desenvolupament.
    • 12:Utilitzar estratègies i habilitats que permeten una comunicació efectiva amb pacients, famílies i grups socials, així com l'expressió de les seues preocupacions i interessos.
    • 13:Reconèixer les situacions de risc vital i saber executar maniobres de suport vital bàsic i avançat.
    • 14:Conèixer i identificar els problemes psicològics i físics derivats de la violència de gènere per a capacitar l'estudiant en la prevenció, la detecció precoç, l'assistència, i la rehabilitació de les víctimes d'aquesta forma de violència.

    mòdul de ciències de la infermeria

    • 15:Identificar, integrar i relacionar el concepte de salut i les cures, des d'una perspectiva històrica, per a comprendre l'evolució de la cura d'infermeria.
    • 16:Comprendre des d'una perspectiva ontològica i epistemològica l'evolució dels conceptes centrals que configuren la disciplina d'infermeria, així com els models teòrics més rellevants, aplicant la metodologia científica en el procés de curació i desenvolupant els plans de cures corresponents.
    • 17:Aplicar el procés d'infermeria per a proporcionar i garantir el benestar, la qualitat i seguretat a les persones ateses.
    • 18:Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria.
    • 19:Dirigir, avaluar i prestar les cures integrals d'infermeria, a l'individu, la família i la comunitat.
    • 20:Capacitat per a descriure els fonaments del nivell primari de salut i les activitats que cal desenvolupar per a proporcionar una cura integral d'infermeria a l'individu, la família i la comunitat.
    • 21:Comprendre la funció i activitats i actitud cooperativa que el professional ha de desenvolupar en un equip d'atenció primària de salut.
    • 22:Promoure la participació de les persones, família i grups en el seu procés de salut/malaltia.
    • 23:Identificar els factors relacionats amb la salut i els problemes de l'entorn per a atendre les persones en situacions de salut i malaltia com a integrants d'una comunitat.
    • 24:Identificar i analitzar la influència de factors interns i externs en el nivell de salut d'individus i grups.
    • 25:Aplicar els mètodes i procediments necessaris en el seu àmbit per a identificar els problemes de salut més rellevants en una comunitat.
    • 26:Analitzar les dades estadístiques referides a estudis poblacionals, identificant les possibles causes de problemes de salut.
    • 27:Educar, facilitar i reforçar la salut i el benestar dels membres de la comunitat, les vides dels quals estiguen afectades per problemes de salut, risc, sofriment, malaltia, incapacitat o mort.
    • 28:Conèixer les alteracions de salut de l'adult, identificant les manifestacions que apareixen en les seues diferents fases.
    • 29:Identificar les necessitats de cura derivades dels problemes de salut.
    • 30:Analitzar les dades recollides en la valoració, prioritzar els problemes del pacient adult, establir i executar el pla de cures i fer-ne l'avaluació.
    • 31:Realitzar les tècniques i procediments de cures d'infermeria, establint una relació terapèutica amb els malalts i familiars.
    • 32:Seleccionar les intervencions dirigides a tractar o prevenir els problemes derivats de les desviacions de salut.
    • 33:Tenir una actitud cooperativa amb els diferents membres de l'equip.
    • 34:Identificar les característiques de les dones en les diferents etapes del cicle reproductiu i en el climateri i en les alteracions que es poden presentar, proporcionant les cures necessàries en cada etapa.
    • 35:Aplicar cures generals durant el procés de maternitat per a facilitar l'adaptació de les dones i els nounats a les noves demandes i prevenir complicacions.
    • 36:Conèixer els aspectes específics de les cures del nounat.
    • 37:Identificar les característiques de les diferents etapes de la infància i adolescència i els factors que condicionen el patró normal de creixement i desenvolupament.
    • 38:Conèixer els problemes de salut més freqüents en la infància i identificar les seues manifestacions.
    • 39:Analitzar les dades de valoració del xiquet, identificant els problemes d'infermeria i les complicacions que poden presentar-se.
    • 40:Aplicar les tècniques que integren la cura d'infermeria i establir una relació terapèutica amb els xiquets i els seus cuidadors.
    • 41:Seleccionar les intervencions dirigides al xiquet sa i al malalt, així com les derivades dels mètodes de diagnòstic i tractament.
    • 42:Ser capaç de proporcionar educació per a la salut als pares o cuidadors primaris.
    • 43:Comprendre els canvis associats al procés d'envelliment i la seua repercussió en la salut.
    • 44:Identificar les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques i de formes de vida associades al procés d'envelliment.
    • 45:Conèixer els problemes de salut més freqüents en les persones majors.
    • 46:Seleccionar les intervencions cuidadores dirigides a tractar o a prevenir els problemes de salut i la seua adaptació a la vida diària mitjançant recursos de proximitat i suport a la persona anciana.
    • 47:Conèixer el sistema sanitari espanyol.
    • 48:Identificar les característiques de la funció directiva dels serveis d'infermeria i la gestió de cures.
    • 49:Conèixer i ser capaç d'aplicar les tècniques de direcció de grups.
    • 50:Conèixer la legislació aplicable i el codi ètic i deontològic de la infermeria espanyola, inspirat en el codi europeu d'ètica i deontologia d'infermeria.
    • 51:Prestar cures, garantint el dret a la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família.
    • 52:Individualitzar la cura considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i valors.
    • 53:Conèixer els problemes de salut mental més rellevants en les diferents etapes del cicle vital, proporcionant cures integrals i eficaces, en l'àmbit de la infermeria.
    • 54:Conèixer les cures pal·liatives i control del dolor per a prestar cures que alleugen la situació dels malalts avançats i terminals.

    mòdul de pràctiques tutelades/clíniques (CC)

    • 55:Pràctiques preprofessionals en forma de rotatori clínic independent i amb una avaluació final de competències, en els centres de salut, hospitals i altres centres assistencials que permeten incorporar els valors professionals, competències de comunicació assistencial, raonament clínic, gestió clínica i judici crític, integrant en la pràctica professional els coneixements, habilitats i actituds de la infermeria, basats en principis i valors, associats a les competències descrites en els objectius generals i en les matèries que configuren el títol.

    mòdul de treball de final de grau

    • 56:Matèria transversal el treball de la qual es farà associat a diferents matèries.

Competències específiques (CE)

  • E-1:Conèixer l'estadística aplicada a les ciències de la salut.
  • E-2:Basar les intervencions dels professionals de les ciències de la salut en l'evidència científica i en els mitjans disponibles.
  • E-3:Establir mecanismes d'avaluació, considerant els aspectes científic, tècnic i de qualitat.
  • E-4 :Conèixer els sistemes d'informació sanitària.
  • E-5 :Aplicar els mètodes i procediments necessaris en el seu àmbit per a identificar els problemes de salut.
  • E-6 :Plantejar la seqüència global per a l'estudi quantitatiu i estadístic de l'estat de salut d'una població.
  • E-7 :Utilitzar els recursos informàtics per a l'anàlisi de qüestionaris i altres eines d'avaluació de l'estat de salut d'una població.
  • E-8 :Interpretar i comunicar els resultats dels estudis en l'àmbit de les ciències de la salut.
  • E-9 :Fomentar estils de vida saludables, l'autocura, reforçant el manteniment de conductes preventives i terapèutiques.
  • E-10:Identificar i utilitzar la competència informació través de l'ús adequat de les TIC.
  • E-11:Valorar críticament la validesa i utilitat de la investigació.
  • E-12:Fonamentar una pregunta d'investigació en infermeria.
  • E-13:Fer una presentació oral o escrita sobre els resultats d'una investigació.
  • E-14:Ser capaç d'identificar un procés assistencial que afecte un grup de persones sanes o malaltes.
  • E-15:Conèixer problemes de salut associats al grup seleccionat.
  • E-16:Identificar el seu tractament biopsicosocial a partir de la millor evidència científica disponible.
  • E-17:Avaluar els resultats d'aplicar el tractament adequat.
  • E-18:Conèixer i comprendre l'experiència de patir un procés crònic (o malaltia) i viure amb dependència.
  • E-19:Capacitat per a prendre decisions en qualsevol àmbit de l'activitat professional infermera.
  • E-20:Adquirir els coneixements específics de les patologies més prevalents; necessaris per a fomentar l'autocura del pacient/família en situacions de malaltia.
  • E-21:Capacitat per a aplicar coneixements relacionats amb la prestació de cures (assistencial, docent, investigador i gestor).
  • E-22:Capacitat per a liderar, gestionar i treballar en equip.
  • E-23:Conèixer els aspectes generals bàsics de les cures en situacions crítiques al llarg del cicle vital.
  • E24:Relacionarà els coneixements en anatomia amb l'activitat pràctica en infermeria.

Competències transversals específiques de titulació:

    competències en un idioma estranger

    • CT1:Llegir i comprendre textos en un idioma estranger.

    competències informàtiques i informacionals

    • CT2:Demostrar destreses i habilitats en informàtica i sistemes informacionals.

    competències en comunicació oral i escrita

    • CT3:Demostrar habilitats en comunicació oral i escrita.

 

 

ESTRUCTURA PER CRÈDITS

 

El Pla d'Estudis del grau en Infermeria per la Universitat d'Alacant té un total de 240 ECTS, distribuïts en 4 cursos de 60 ECTS, cadascun, i aquests, al seu torn, en dos semestres de 30 ECTS, que inclouen tota la formació teòrica i pràctica que un estudiant ha d'adquirir.

Per a facilitar la possibilitat de compatibilitzar els estudis amb altres activitats s'estableix la possibilitat que l'alumnat puga ser estudiant a temps parcial, cursant 30 ECTS per curs acadèmic.


DISTRIBUCIÓ DE CRÈDITS PER TIPUS DE MATÈRIA

 

Tipus de matèria

Crèdits

Formació bàsica

60

Obligatòries

78

Optatives

12

Pràctiques tutelades/clíniques

78

Treball de final de grau

12

Crèdits totals

240

 

EXPLICACIÓ GENERAL DEL PLA D'ESTUDIS

 

Es tracta d'un Pla d'Estudis estructurat per competències que dóna la capacitat per a l'exercici de la professió d'infermer/a responsable de cures generals.

El primer curs dels estudis que permeten obtenir el grau Infermeria es dissenya d'acord amb la legislació vigent que inclou 36 ECTS de la branca Ciències de la Salut, integrat per les matèries Anatomia Humana, Biologia, Estadística, Fisiologia, Bioquímica i Psicologia. Els 24 ECTS restants fins a 60 bàsics es completen amb matèries dissenyades pels proponents amb la justificació següent :

Sistemes informacionals, investigació i innovació en infermeria

Aquesta assignatura reuneix tres competències: identificar i utilitzar la competència informacional a través de l'ús adequat de les TIC, basar les intervencions de la infermeria en l'evidència científica i en els mitjans disponibles i conèixer els sistemes d'informació sanitària.

És una assignatura fonamental per a fomentar l'autonomia de l'alumne i l'autoaprenentatge a través del maneig de les fonts d'informació en salut, la selecció i l'anàlisi crítica de la informació obtinguda i la reflexió per a la seua aplicació en la pràctica clínica. La matèria introdueix en les eines i estratègies fonamentals sobre aquestes qüestions que es continuaran desenvolupant en la resta de materas del Pla d'Estudis.

Relació d'ajuda

La comunicació amb el pacient i la família és una de les dimensions fonamentals de la satisfacció amb l'atenció sanitària. Sistemàticament aquest aspecte és un dels que es valoren més deficientment en els estudis sobre la percepció de la qualitat de l'assistència sanitària.

Atès que la satisfacció amb la comunicació és un resultat final per si mateix, la literatura científica ha mostrat sistemàticament que aquesta és un determinant essencial de l'adherència del pacient a les recomanacions de salut i que millora la intuïció i el diagnòstic clínic.

Fisiopatologia

A continuació exposem els criteris que considerem que justifiquen la matèria assignatura Fisiopatològia entre les matèries de caràcter bàsic.

1. Entre les competències de caràcter bàsic que  s'han d'adquirir segons l'ordre CIN/2134/2008 figuren:

“Conèixer els processos fisiopatològics i les seues manifestacions; factors de risc que determinen els estats de salut i malaltia en les diferents etapes del cicle vital.”

“Conèixer l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria.”

Considerem que l'estudi de la fisiopatològia (descriu els processos desencadenants de les malalties i les causes de les diverses alteracions de la salut) de manera coordinada espai-temps amb la fisiologia (descriu el funcionament dels diferents aparells i sistemes de l'organisme) permetrà una millor compressió a l'estudiant de les alteracions de la normalitat de l'organisme humà al llarg del cicle vital. Les dues matèries seran la base en la qual se sustentaran els principis de les cures d'infermeria que es desenvoluparen al llarg del Pla d'Estudis.

2. En l'actual Pla d'Estudis i en els anteriors des de la integració dels estudis d'infermeria en l'ensenyament universitari, recullen com a matèria troncal Infermeria Mèdicoquirúrgica i proposen  entre les seues descriptores fonamentals:

Fisiopatològia de les diverses alteracions de la salut; Processos desencadenants de les malalties; tecnologia d'infermeria per a l'atenció a individus amb problemes medicoquirúrgics. Són la base sobre la qual se sustenten els coneixements necessaris per a conèixer les alteracions de salut de l'adult, identificant les manifestacions que apareixen en les seues diferents fases; identificar les necessitats de cura derivades dels problemes de salut; aplicar les tècniques i procediments de cures d'infermeria establint una relació terapèutica amb els malalts i familiars. Competències totes proposades com de Ciències de la Infermeria en la nova fitxa de grau dels estudis d'Infermeria.

Per recomanació de l'OMS, en la formació de professions sanitàries adquireix un paper important la formació en salut, individual, pública i comunitària de les infermeres com a agents de salut, i l'enfocament de l'atenció infermera com un procés que comença amb el coneixement de l'ésser humà i la seua condició biopsicosocial; a partir de segon curs s'incorporen progressivament coneixements, actituds i habilitats que avancen des de l'entorn de salut i espais saludables cap als estats de malaltia amb una estructura que orienta la formació des de les cures en salut durant totes etapes del cicle vital i problemes més prevalentes.

El pla continua amb un suport específic infermer a partir dels Fonaments d'infermeria ,  

Fonaments d'Infermeria

L'aprenentatge de fonaments d'infermeria es considera imprescindible en la formació de futurs professionals, atès que a través d'ells s'inicia a l'alumne en el pensament i pràctica de la infermeria, se li orienta en la comprensió de la funció de la infermeria com professió de servei i com disciplina científica, contribuint, d'aquesta forma, a la responsabilització de la seua participació en el desenvolupament de la disciplina. Els conceptes fonamentals d'infermeria comprenen l'estudi de l'evolució diacrònica de les cures, el caràcter antropològic inherent al procés inherent al procés de satisfacció de necessitats del ser humà ja siga de forma individual, familiar o comunitari.

A partir d'aquesta estructura se sumen coneixements més específics relacionats amb la disciplina i a fi de que cap a finals de segon curs l'alumne comence a integrar problemes relacionats amb el procés d'emmalaltir i adquirisca progressivament coneixements sobre procediments d'actuació vinculats a diferents estats de malaltia.

El procés d'aprenentatge finalitza amb l'atenció en situacions crítiques i específiques del final de la vida. La metodologia emprada per a l'adquisició de competències, integra continguts teòric-pràctics i clínics, garantint el 50% de les pràctiques clíniques (pràctiques tutelades en forma de rotatori clínic independent i amb una avaluació final de competències, en els Centres de Salut, Hospitals i altres centres assistencials) a partir de segon curs. D'aquesta manera es compleixen tant la directiva comunitària de professions regulades incorporada a l'ordenament jurídic espanyol i publicada en el BOE 20 novembre 2008 i els 90 ECTS de pràctiques tutelades/treball fi de grau arreplegades en l'ordre ministerial CIN/2134/2008.

En el projecte fi de grau els alumnes han de mostrar un cas pràctic que permeta avaluar el seu saber “ser infermer” a partir dels objectius de la titulació. En un moment de reforma dels plans d'estudi i de formulació del d'infermeria, sembla oportú reflexionar sobre els límits i les relacions que procedeix establir entre la infermeria i altres àrees afins a fi de formalitzar la integració de coneixements present en l'ordre ministerial.

La matèria treballe Fi de grau consta de dues assignatures: “Metodologia d'elaboració del treball fi de grau” i “Pràctiques tutelades per al treball Fi de Grau”. Les activitats formatives presencials es corresponen a l'entre el 10%- 20% de l'activitat total, basada principalment en: - la tutorización per part del professor

- la prova oral per part de l'alumne

- assistència obligatòria als centres d'atenció especialitzada i primària o aquells altres del sistema sociosanitari que puguen oferir elements d'aprenentatge pràctic. Les activitats formatives no presencials es correspon principalment amb el treball autònom de l'alumne per a l'elaboració del treball fi de grau (80% - 90%).

El sistema d'avaluació per a aquesta matèria es distribueix de la següent manera:

-25% corresponent a l'avaluació de l'adquisició de les competències mitjançant informe per part dels professors i els tutors clínics.

- 75% correspondrà al lliurament de la memòria com requisit obligatori i la corresponent exposició pública i defensa del treball de fi de grau amb valoració acord a normes de puntuació de 1 a 10.

Prèviament a la matrícula del treball de fi de grau, l'estudiant ha d'acreditar les competències en un idioma estranger. Entre altres formes d'acreditació, en la Universitat d'Alacant es considera necessari superar com a mínim, el nivell B1 del Marc de Referència Europeu per a les llengües modernes, que podrà ser elevat en el futur.

La Matèria Practicum, aquesta es compon de 13 assignatures de pràctiques clíniques que seran impartides en menuts grups associada a l'assistència obligatòria als centres d'assistència especialitzada i d'atenció primària o aquells altres del sistema sociosanitario que puguen oferir elements d'aprenentatge pràctic. Així mateix les entitats conveniades perquè es puga portar a  terme la formació són les següents:

- Conveni Conselleria de Sanitat 1993 i addenda 2002.

- Conveni amb Hospital Torrevella Salut UTE

- Conveni Hospital Medimar (pràctiques formatives) - Conveni Societat Científica Espanyola Llicenciats Infermeria (SCELE)

- Conveni Clínica Vistahermosa (pràctiques formatives)

- Conveni Clínica Vistahermosa (pràctiques remunerades. Ho gestiona la fundació Universitat, però supervisa professorat EUE)

- Conveni Clínica Vistahermosa (obtenció crèdits curse infermeria reproducció assistida)

- Conveni Associació Salut Mental Infantil des de la Gestació

- Conveni Escola Europea d'Alacant

- Conveni amb Associació Malalts Mentals

- Conveni Universitat Centrooccidental Lisandro Alvarado (Veneçuela)

- Conveni Associació Neuropsiquiatría-professionals de la Salut Mental del País Valencià (aprovat en Junta Centre 23-3-10, falta passar per Consell Govern)

- Conveni amb Col·legi Oficial d'Infermeria d'Alacant

- Conveni amb el Departament de Histología i Anatomia de la Universitat Miguel Hernández (pràctiques formatives). Dins de les activitats formatives que componen la matèria practicum, les activitats presencials corresponen un total del 80 %; per al desenvolupament de la mateixa l'alumne haurà de realitzar una rotació pels diferents centres d'assistència especialitzada i d'atenció primària o aquells altres del sistema soci sanitari amb la finalitat d'aplicar els coneixements teòrics de les diferents assignatures que es corresponen amb el practicum, així com l'adquisició d'habilitats i competències de la matèria, tot això es realitzarà sota la supervisió directa del tutor de pràctiques d'aquest centre (80-90%). A més es realitzaran sessions clíniques i valoracions en el centre de pràctiques dirigides pel professor tutor de l'Escola d'Infermeria (10-20%). Les activitats no presencials corresponen a un total de 20 %; la metodologia emprada consisteix en l'elaboració i confecció per part dels alumnes d'informes, registres i presentació de casos.

La seqüenciació del pla d'estudis està realitzada sobre la base de dues premisses, en primer lloc de la salut a la malaltia i del simple al complex al llarg dels quatre cursos del grau. És per açò que les practiques externes de segon curs estan relacionades amb els continguts de salut en els Practicum I, II i III i en la introducció al coneixement de l'organització hospitalària i la cura bàsica a la malaltia en el Practicum IV. Es van establir en segon curs perquè l'alumnat identificara els determinants de salut de les comunitats, grups i persones en primer lloc. Posteriorment en tercer i cambra s'aborden les assignatures Practicum en els llocs de pràctiques amb major interacció amb els problemes de salut/malaltia més complexos i amb major capacitat per part de l'estudiant per a la interacció, seguint en tot moment una seqüència d'objectius en l'adquisició de les competències.

 

 

RELACIÓ D'ASSIGNATURES OPTATIVES

 

L'alumne o alumna haurà de cursar 12 crèdits d'optatividad que haurà d'escollir entre les assignatures que s'ofereixen com a optatives.


ASSIGNATURA TIPUS ECTS SEMESTRE
   Infermeria en Emergències i Cures Crítiques   OP    6        5

Unitats d'Hospitalització a Domicili (UHD): Valoració i Cures Mèdiques Quirúrgiques

OP

6

5

Psicologia de la Cura i Competències Emocionals en el Professional d'Infermeria

OP

6

5

Cultura de les Cures, Educació per al Desenvolupament i Pensament Crític

OP

6

5

Infermeria Informàtica

OP

6

5

Investigació Qualitativa i desenvolupament de la Infermeria

OP

6

5

Atenció Integral de les Ferides Cròniques

OP

6

5

Salut Mediambiental

OP

6

5

REQUISIT LINGÜÍSTIC EN LLENGUA ESTRANGERA

L’alumnat que cursa títols de grau a la Universitat d'Alacant ha d'acreditar, com a mínim, el nivell B1 en una llengua estrangera per a poder obtenir-ne el títol (tot i això, recomanem el B2). El nivell de llengua requerit s’adequa al Marc de Referència Europeu per a les Llengües Modernes.

L'acreditació del nivell de llengua es pot obtenir prèviament o en qualsevol moment durant els estudis universitaris. En tot cas, per a poder avaluar el treball de fi de grau caldrà tenir-lo acreditat.

Les diverses vies per a obtenir l'acreditació es poden consultar en la informació addicional que inclou aquest apartat.

+info

CAPACITACIÓ DOCENT EN LLENGÜES

Per a l’alumnat que, en finalitzar els estudis, vulga dedicar-se a la docència no universitària és absolutament recomanable l'obtenció de la capacitació docent en llengües (valencià o llengües estrangeres).

La capacitació es pot obtenir seguint itineraris específics en els plans d'estudis o superant el curs de capacitació per a l'ensenyament en valencià, alemany, francès o anglès que imparteix la UA.

+info

TREBALL DE FI DE GRAU (TFG)

Tots els ensenyaments oficials de grau acaben amb l'elaboració i defensa d'un treball fi de grau, que ha de fer-se en la fase final del pla d'estudis i estar orientat a l'avaluació de competències associades al títol.

El TFG és un treball original, autònom i personal, l'elaboració del qual podrà ser individual o coordinada, que cada estudiant ha de fer orientat per un tutor o tutora. Això permetrà a l'alumnat mostrar de manera integrada els continguts formatius rebuts i les competències adquirides associades al títol de grau.

Per a poder matricular-se del TFG, cal complir els requisits establits en la normativa de permanència i continuació d'estudis per a alumnes matriculats en títols de grau de la Universitat d'Alacant. Entre aquests requisits destaca el de haver superat un mínim de 168 crèdits, en els títols de grau de 240 crèdits, o de 228 en els títols de grau de 300 crèdits o més.

Per a poder avaluar el TFG, s'ha d'haver acreditat el nivell B1 de llengua estrangera (recomanable el B2).

+info

 

Vies de accés

Tràmits per a sol·licitar plaça

Oferta de places i notes de tall per quota

 

VIES D'ACCÉS

 

Podran sol·licitar l'admissió a aquesta titulació les persones que reunisquen algun dels següents requisits d'accés:

1. BATXILLERAT I PROVA D'ACCÉS A LA UNIVERSITAT (Selectivitat). Encara que es pot accedir des de qualsevol modalitat de Batxillerat, es recomana haver cursat la/es modalitat/s: Ciències i Tecnologia.

Es pot millorar la nota d'admissió per a aquest estudi, realitzant la fase específica de la prova d'accés a la universitat. Les assignatures de la fase específica amb les seues ponderacions per a cada curs acadèmic es poden consultar en la taula següent.

 

Assignatures de Batxillerat

Paràmetres de ponderació
Anàlisi Musical Biologia Ciències de la Terra i Mdioambientals Dibuix Artístic II Dibuix Tècnic II Disseny Electrotècnia Geografia Grec Història de la Música i de la Dansa  Història de l'Art Llatí Llenguatge i Pràctica Musical Matemàtiques aplicades a les Ciencies Socials Matemàtiques Tècniques Exp. Gràfic-plàstiques Tecnologia Industrial II

Cursos

2010-11

2011-12

0.1                                          
0.2   x x
x  
  x







x x    

Cursos

2012-13

2013-14

2014-15

2015-16

0.1

x


 
 



 
 
    

    
0.2   x
        
   x            
 

 x  x    

 

2. BATXILLER O TÍTOLS EQUIVALENTS D'ORDENACIONS EDUCATIVES ANTERIORS AMB O SENSE PROVA D'ACCÉS A LA UNIVERSITAT (Selectivitat) SUPERADA: Podran presentar-se a la nova prova d'accés tant els qui tinguen ja superada la prova d'accés en anys anteriors com els qui no tenint superada la prova d'accés, posseïsquen alguna de les següents titulacions: títol de batxiller de la LOGSE, COU, Certificat acreditatiu d'haver superat el curs Preuniversitari, qualsevol altre títol equivalent al Batxillerat. Els qui tinguen la prova d'accés superada d'anys anteriors poden presentar-se a la fase específica per a millorar la nota d'admissió, encara que també podran presentar-se a la fase general. Els qui no tinguen la selectivitat superada haurien de presentar-se a la fase general, i si ho desitgen, a la fase específica per a millorar la nota d'admissió. Per a la fase específica han de tenir en compte les ponderacions indicades en el punt anterior.

3. FORMACIÓ PROFESSIONAL: Títols de Tècnic Superior de Formació Professional, Tècnic Superior d'Arts Plàstiques i Disseny, o Tècnic Esportiu Superior: Es pot accedir des de qualsevol família professional.  

Es pot millorar la nota d'admissió a aquest estudi realitzant la fase específica de la prova d'accés a la universitat. Les assignatures de la fase específica amb les seues ponderacions per a cada curs acadèmic són les mateixes que per als alumnes provinents de batxillerat i es troben recollides en la taula del punt 1.

4. ESTUDIANTS DE SISTEMES EDUCATIUS DE PAÏSOS DE LA UNIÓ EUROPEA O D'ALTRES ESTATS AMB ELS QUALS ESPANYA HAJA SUBSCRIT ACORDS INTERNACIONALS REFERENT A AIXÒ. ES REQUEREIX CREDENCIAL D'ACCÉS, expedida per la UNED. Poden presentar-se a la fase específica de la prova d'accés per a millorar la nota d'admissió. També poden realitzar la prova d'accés completa.

5. ESTUDIANTS DE SISTEMES EDUCATIUS ESTRANGERS, PRÈVIA SOL·LICITUD D'HOMOLOGACIÓ DEL TÍTOL D'ORIGEN AL TÍTOL ESPANYOL DE BATXILLERAT I SUPERACIÓ DE LA PROVA D'ACCÉS A LA UNIVERSITAT, ORGANITZADA PER LA UNED.

6. ACCÉS PER A MAJORS DE 25 ANYS. Mitjançant prova d'accés específica. Es reserva almenys un 2% de les places oferides. Opció/ns preferent/s: Ciències de la Salut. + info

7. ACCÉS PER A MAJORS DE 40 ANYS sense titulació acadèmica i que acrediten experiència laboral o professional, conforme als criteris d'acreditació i àmbit de l'experiència laboral i professional que es determinen. S'ha de realitzar una entrevista. Es reserva en conjunt amb les places dels majors de 45 anys, entre un 1% i un 3% de les places oferides. + info  

8. ACCÉS PER A MAJORS DE 45 ANYS. Mitjançant prova d'accés específica. Podran utilitzar aquesta via les persones  que no posseïsquen cap titulació que els habilite per a l'accés per altres vies ni puguen acreditar experiència laboral o professional. Es reserva en conjunt amb les places dels majors de 40 anys, entre un 1% i un 3% de les places oferides. + info

9. TITULATS UNIVERSITARIS O EQUIVALENTS. Es reserva un 3% de les places.


TRÀMITS PER A SOL·LICITAR PLAÇA: PREINSCRIPCIÓ I MATRÍCULA

 

  • Les persones admeses han de formalitzar la matrícula en els terminis que anualment s'establisquen en el calendari de matrícula. Informació de matrícula.


OFERTA DE PLACES I NOTES DE TALL PER QUOTA

 

CURSOS

OFERTA DE

PLACES

NOTES DE TALL PER QUOTA

GENERAL

MAJOR. 25

MAJOR. 40

MAJOR. 45

TIT.

ESPORTISTES

MINUSV.

2010-11

200

10,749

9,100

9,250

7,850

7,800

6,982

6,710

2011-12

200

10,738

9,014

9,250

7,850

7,980

5,000

5,000

2012-13

200

10,870

8,870

9,000

7,250

8,050

5,000

5,728

2013-14

200

10,482

7,753

6,170

5,000

7,880

5,000

5,000

2014-15

200

10,572

7,565

8,980

5,000

7,980

5,000

5,000

2015-16

200

10,623

7,470

8,840

5,030

7,860

6,048

7,897

2016-17

200

10,952

8,000

7,300

5,000

8,630

5,000

5,000

 

  • Les notes de tall indicades corresponen als resultats de la primera adjudicació de juny.
  • Les notes definitives poden ser inferiors a les ací arreplegades.

 

PERFILS PROFESSIONALS

 

Professió regulada per a l'exercici de la professió:

Infermer responsable de cures generals.

 

CALENDARI D'IMPLANTACIÓ

 

CRONOGRAMA

 

Curs acadèmic

 

Implantació del grau en

Infermeria

Extinció de la llicenciatura/diplomatura en Infermeria

2010/11

1r curs

1r diplomatura Infermeria

2011/12

2n curs

2n diplomatura Infermeria

2012/13

3r curs

3r diplomatura Infermeria

2013/14

4t curs

 

 

 

TAULA D'ADAPTACIÓ DE LA DIPLOMATURA EN INFERMERIA AL GRAU EN INFERMERIA


CODI

ASSIGNATURA  DIPLOMATURA EN INFERMERIA

(PLAN 2000)

CR TOT

TIPUS ASIG

CURS

CURS

ASSIGNATURA GRAU INFERMERIA

CR. TOT.

7817

Bioestadística  i Demografía

6,0

Troncal

Bioestadística

6,0

7827

Estructura y Funció del Cos Humà

9,5

Troncal

Anatomia Humana

6,0

Biologia

6,0

Bioquímica

6,0

7828

Farmacologia. Nutrició i Dietètica

9,0

Troncal

Farmacologia i Terapèutica

6,0

7832

Fisiologia Humana

6,0

Obligatòria

Fisiologia Humana

6,0

7815

Ciències Psicosocials Aplicades

6,0

Troncal

Psicologia

6,0

7831

Relació de Ajuda

5,0

Obligatòria

Relació d'Ajuda

6,0

7830

Evaluació d'Intervencions

d'Infermeria

5,5

Obligatòria

Sistemes Informacionals, Investigació i Innovació en Infermeria

6,0

7819

Enfermeria Comunitària

10,5

Troncal

Enfermeria

Comunitària I

6,0

Practicum I: Enfermeria Comunitària I

6,0

7816

7818

Salud Pública

Promoció i Educació per a la Salud

9,0

4,5

Troncal

Infermeria

Comunitària II

Practicum II: Infermeria

Comunitària II

6,0

6,0

7829

Fonaments d'Infermeria

14,0

Troncal

Fonaments

d'Infermeria I

6,0

Fonaments

d'Infermeria II

6,0

7823

Infermeria Mèdico-Quirúrgica I

16,0

Troncal

Cuidats d' Infermeria de l'Adult I

6,0

Pràcticum IV: 

Fonaments

  d' Infermeria

i  Cuidats de l'Adult I

6,0

7834

 

 

 

7816

Psicologia i Qualitat de Vida*

 

 

Salut Pública

6,0

 

 

9,0

Obligatòria

 

 

Obligatòria

 

 

 

 

Salut i Cuidats d'Infermeria al Cicle Vital

 

 

Pràcticum III: Salut i Cuidats d' Infermeria al Cicle Vital

6,0

 

 

6,0

*Els continguts que s'abordaven en l'assignatura Psicologia i qualitat de vida de la Diplomatura en Infermeria són els concernents als processos psicològics del comportament humà normal; percepció, aprenentatge i memòria; afectivitat, motivació, personalitat i evolució psicològica en el cicle vital, així com el concepte qualitat de vida aplicat a totes les etapes de la vida i la seua valoració. En l'actual pla d'estudis de grau aquests continguts s'aborden en les assignatures Salut i cures d'infermeria en el cicle vital i Prácticum III: Salut i cures d'infermeria en el cicle vital.
Així mateix, per a donar lloc al reconeixement d'ambdues assignatures en el grau, es proposa tenir en compte que a més, s'haja superat l'assignatura de la diplomatura denominada Salut Pública, en la qual els estudiants han hagut de realitzar pràctica clínica, demostrant habilitats tals com: realització d'enquestes de salut, participació en programes d'atenció a les persones des de la perspectiva psicològica, l'aprenentatge, la personalitat i el concepte qualitat de vida.

 TAULA D'ADAPTACIÓ DE LA DIPLOMATURA EN INFERMERIA AL GRAU EN INFERMERIA

 

CODI

ASSIGNATURA  DIPLOMATURA EN INFERMERIA (PLAN 2000)

CR TOT

TIPUS ASIG

CURS

CURS

ASSIGNATURA GRAU ENFERMERIA

CR. TOT.

7822

Infermeria Materno-infantil

16,0

TRONCAL

Cuidats a la Mare i al Xiquet

6,0

Pràcticum V: Cuidats al Xiquet

6,0

Pràcticum VI: Cuidats a la Mare

6,0

7814

Administració de Serveis d'Infermeria

8,0

TRONCAL

Gestió i Administració de Serveis d'Infermeria

6,0

7824

Infermeria Mèdico-

Quirúrgica II

18,0

TRONCAL

Fisiopatologia

6,0

Cuidats d'Infermeria de l'Adult II

6,0

Pràcticum VII: Cuidats d'Infermeria de

l'Adult II

6,0

Pràcticum VIII: Cuidats d'Infermeria de

l'Adult II

6,0

Pràcticum IX: Cuidats d'Infermeria de

l'Adult II

6,0

7835

7826

Intervenció Comunitària

Infermeria Psiquiàtrica i de Salut Mental

8,0

7,0

OBLIGATÒRIA

TRONCAL

Infermeria en Intervenció Comunitària, Salut Mental, Psiquiatria i Ètica

 

Pràcticum XI: Cuidats d'Infermeria en Salut Mental i Intervenció Comunitària

9,0

 

6,0

7821

Legislació i Ètica Professional

2,0

TRONCAL

7833

 

7820

Cuidats Pal·liatius

 

Infermeria Geriàtrica

6,0

 

9,0

OBLIGATÒRIA

 

TRONCAL

 

Cuidats d'Infermeria en la Cronicitat, Dependència, Geriatria i Cuidats Pal·liatius

 

Pràcticum XII: Cuidats d'Infermeria en Geriatria i Cuidats Dependència, Geriatria i Cuidats Pal·liatius

 

6,0

 

6,0

7825

Enfermeria Mèdico-

Quirúrgica III

19,0

TRONCAL

Cuidats d'Infermeria en Unidats Especialitzades

9,0

Pràcticum X:  Cuidats d'Infermeria en Unitats Especialitzades  I

6,0

Pràcticum XIII:  Cuidats d'Infermeria en Unitats Especialitzades II

6,0

 

 

 

 

 

Metodologia per a l'Elaboració del  Projecte Fi de Grau

6,0

 

 

 

 

 

Pràctiques Tutelades per a el Projecte Fi de Grau

6,0

Les assignatures optatives superades per l'alumne en la Diplomatura en Infermeria seran reconegudes en el Grau en Infermeria fins al màxim de crèdits optatius del Grau.

GRAU EN INFERMERIA. PLA RESUMIT

 

infermeria

Saltar pie
Servicio de informática
Saltar estándares