Arts i Humanitats
MÀSTER UNIVERSITARI EN METODOLOGIES HUMANÍSTIQUES EN L'ERA DIGITAL
Presencial
Castellà
FACULTAT DE FILOSOFIA I LLETRES
Solament s'imparteix en aquesta universitat
Accedisca al llistat de dates d'examen per a aquesta titulació.
Llegenda: | No ofertada | Sense docencia |
Els objectius generals poden ser resumits en la idea de formació d'un investigador en ciències humanes capaç d'utilitzar amb precisió tots els elements rellevants de l'ampli conjunt de coneixements, tècniques i aplicacions que proporciona aquesta sèrie de disciplines a fi de desenvolupar, valent-se dels mitjans digitals pertinents a cada cas, una investigació original i ben fonamentada en el seu camp, conseqüència de la qual és també una capacitat docent ben formada.
Es tracta, doncs, d'atendre a la pluralitat de necessitats metodològiques, per cert no sovint delimitades, i així mateix a la necessitat de la seua utilització successiva o combinada durant els diferents estadis del procés d'investigació amb la finalitat de conduir a resultats o conclusions d'una alta qualitat fundada tant en el primer moment, que ha de garantir la constitució correcta de l'objecte d'estudi, com en l'eficient tractament progressiu d'aquest objecte gràcies també a l'adequada rendibilització de l'instrumental, conceptual o empíric, tecnològic digital o no, avui disponible i aplicativament a desenvolupar.
En qualsevol cas, s'ha d'observar la precedència d'unes competències generals segons la taula fixada pels usos normatius actuals (vegeu Llibre blanc de les filologies) així com de determinació de competències bàsiques. Això és, la salvaguarda dels criteris referits a: els coneixements específics sobre l'àrea d'investigació, la comunicació tant oral com escrita, les capacitats tant d'anàlisi com de síntesi, les habilitats tant instrumentals i de gestió de la informació com d'investigació i de projectar, la promoció de les capacitats de crítica i autocrítica igual que de creativitat, resolució i decisió, i, en fi, el sentit del treball en equip i de qualitat així com l'amplitud de mires interdisciplinària dins d'un horitzó pluricultural internacionalitzat.
Tipus de matèria |
Crèdits |
Obligatòries (OB) |
44 |
Optatives (OP) |
4 |
Treball Final de Màster (OB) |
12 |
TOTAL CRÈDITS |
60 |
PRIMER SEMESTRE 30 ECTS |
SEGON SEMESTRE 30 ECTS |
||||
TEORIA DEL CONEIXEMENT I PERSPECTIVES ÈTIQUES EN EL CONTEXT VIRTUAL |
OB |
3 |
METODOLOGIES HERMENÈUTIQUES. DE L'HERMENÈUTICA LITERÀRIA A LA HISTÒRIA DE LES IDEES I DELS CONCEPTES |
OB |
3 |
TEORIA DE LA CULTURA, LLENGUATGE I METODOLOGIA HISTÒRICA |
OB |
3 |
EL NEOHUMANISMO I LA CREACIÓ DEL SISTEMA UNIVERSITARI MODERN |
OB |
3 |
LLENGUATGE CIENTÍFIC I TERMINOLOGIA |
OB |
3 |
LA TEORIA DE L'HIPERTEXT |
OB |
2 |
FONAMENT I EVOLUCIÓ DEL MÈTODE FILOLÒGIC: D'ALEXANDRIA A l'ERA DIGITAL |
OB |
3 |
RECERCA, CREACIÓ I INVESTIGACIÓ DE RECURSOS FILOLÒGICS MITJANÇANT LES TICS |
OB |
3 |
TEORIA DE L'ARGUMENTACIÓ |
OB |
2 |
ART CONTEMPORANI I NOUS MITJANS: LA INCORPORACIÓ DE LA IMATGE DIGITAL |
OB |
3 |
EL MÈTODE HISTÒRIC I DOCUMENTAL: APLICACIONS HISTORIOGRÀFIQUES, CARTOGRÀFIQUES I GEOGRÀFIQUES |
OB |
2 |
METODOLOGIA DE LA INVESTIGACIÓ LINGÜÍSTICA: L'ADQUISICIÓ DE SEGONES LLENGÜES |
OB |
2 |
METODOLOGIA COMPARATISTA, GLOBALITZACIÓ I CONCEPCIÓ ESTÈTICA |
OB |
2 |
ASPECTES METODOLÒGICS DE LA TRADUCCIÓ |
OP |
2 |
CRITICA TEXTUAL, TIPOLOGIA DE L'EDICIÓ I EDICIÓ DIGITAL |
OB |
3 |
ENSENYAMENT-APRENENTATGE DE LITERATURES ESTRANGERES EN L'ERA DIGITAL |
OP |
2 |
TRADICIÓ CLÀSSICA |
OB |
3 |
METODOLOGIA DE LA INVESTIGACIÓ MUSICOLÓGICA |
OP |
2 |
RETÒRICA DE L'EXPOSICIÓ ORAL |
OB |
2 |
TREBALL FINAL DE MÀSTER |
OB |
12 |
LA CONSTRUCCIÓ DE LA TESI DE DOCTORAT |
OB |
2 |
|||
RECURSOS BIBLIOGRÀFICS EN INTERNET PER A LA INVESTIGACIÓ |
OP |
2 |
|||
PRAGMÀTICA I GRAMÀTICA: MEDOLOGÍA PER A LA INVESTIGACIÓ DEL SIGNIFICACO IMPLÍTICO |
OP |
2 |
El pla d'estudis s'organitza en dos semestres que conformen un curs acadèmic de 60 crèdits. El primer semestre consta de 30 crèdits, distribuïts en 28 que corresponen a matèries o assignatures obligatòries i 2 corresponents a optatives.
El segon semestre consta de 6 matèries o assignatures obligatòries més 1 optativa que sumen 18 crèdits, més un Treball de Final de Màster que conclou el curs i queda determinat en 12 crèdits, configurant un total quantitativament simètric al semestre anterior de 30 crèdits.
El pla d'estudis s'organitza en dos semestres (o mòduls de periodització temporal) que conformen un curs acadèmic de 60 crèdits (d'aquests, 6 seran impartits per reconeguts especialistes d'altres universitats vinculats al grup d'investigació i al projecte en què participa el professorat implicat en la present titulació). D'altra banda es preveu la integració de diversos doctors vinculats a organismes i departaments de la Universitat d'Alacant.
El curs s'articula mitjançant un gruix d'assignatures o matèries obligatòries (de 3 i de 2 crèdits) i algunes optatives (de 2 crèdits). Donada l'entitat i combinatòria teoricometodològica i, al seu torn, la freqüentment immediata consecució pràctica d'aquesta, segons exigeix l'estudi del conjunt selectivament metodològic de les ciències humanes i les seues aplicacions, el sistema de disposició en períodes temporals és el més eficaç i rendible. Per això també es fan coincidir les entitats individuals d'assignatura amb les de matèria.
Els ensenyaments combinen les entitats metodològiques fonamentals (filològiques, històriques, hermenèutiques, retoricoargumentatives, comparatistes o iconològiques) amb entitats de matisació o de matisació aplicativa (traducció, el significat implícit, ensenyament-aprenentatge de segones llengües o literatures) i al seu torn les derivacions aplicatives, digitals o no, ja inserides en les entitats metodològiques fonamentals (per exemple, Fonament i evolució del mètode filològic: d'Alexandria a l'era digital) o ja de manera quasi autònoma (Creació, investigació i recerca de recursos filològics mitjançant les TIC) o fins i tot alguna vegada autònoma, àdhuc sense oblidar els principis teòrics que la sustenten (La teoria de l'hipertext). D'altra banda, l'estudi dels recursos bibliogràfics queda en situació opcional, ja que l'estudiant que s'inicia en aquest últim cicle universitari és molt probable que ja tinga una experiència o capacitació suficient en aquest terreny. I note's que l'optativitat significativa de l'assignatura o matèria musicològica respon no a una valoració sinó a una funcionalitat selectiva de preferències de l'alumnat o de la possible identificació del futur doctorandtpredeterminat cap a aquest camp d'investigació en virtut de la seua capacitació prèvia en matèria musical. Mentre es presenta com a obligatori l'estudi metodològic de l'ensenyament de segones llengües, atès que es tracta d'un assumpte que d'alguna manera concerneix a tot investigador, s'ofereix com a optativa l'assignatura referent al fenomen paral·lel però secundaritzat de la metodologia de l'ensenyament de les literatures.
Segons la Normativa de la Universitat d’Alacant, per a accedir als ensenyaments oficials de màster universitari serà necessari:
- El títol no homologat requereix un informe tècnic d’equivalència expedit per la Universitat d’Alacant (ContinUA - Centre de Formació Contínua), pel qual s’haurà d’abonar la taxa corresponent.
- L’accés per aquesta via no implicarà, en cap cas, l’homologació del títol previ que tinga la persona interessada ni el seu reconeixement a altres efectes que el de cursar els ensenyaments de màster universitari.
Inicialment, aquesta titulació té com a primers destinataris llicenciats en disciplines humanístiques (Filologia, Filosofia, Història, etc.). No obstant això, un aspecte essencial com és la llibertat d'investigació, element prevalent en aquesta titulació, mena a una certa i característica diversitat en l'alumnat adscrit a estudis universitaris d'últim cicle.
L'alumne que aspire a matricular-se en el màster haurà de presentar una sol·licitud dins el termini i en la forma escaient, segons farà públic el Centre de Formació Contínua seguint els mitjans corresponents i habituals.
En el cas que la demanda de l'alumnat superara l'oferta prevista s'exerciran els criteris d'admissió fent valdre una ponderació i la consegüent execució d'exclosos sobre la base de l'expedient acadèmic del sol·licitant en la proporció del 70 %, i el 30% restant serà aplicable paral·lelament a l'expedient professional o mèrits d'investigació demostrats.
PREINSCRIPCIÓ +info
L'alumne interessat a cursar un màster oficial en la UA haurà de fer una preinscripció en els terminis i condicions que s'establisquen anualment.
MATRÍCULA +info
Després de la publicació de les llistes definitives d'admesos s'enviarà per correu electrònic als alumnes admesos una contrasenya que servirà d'identificació d'usuari per a poder matricular-se a través del Campus Virtual en els terminis i condicions que s'establisquen anualment.
En el procediment de matrícula, els documents expedits a l’estranger hauran de ser oficials i estar degudament legalitzats i traduïts. Més informació:
CURS | OFERTA DE PLACES |
2012-13 | 20 |
2013-14 | 20 |
2014-15 | 20 |
2015-16 | 20 |
D'investigació.
Formació per a la investigació cientificohumanística en l'actual marc d'ús i potenciació metodològica en les seues diferents possibilitats actualment disponibles i en desenvolupament.
Professions per a les quals capacita
Per tractar-se d'un màster d'investigació, certament sobre aquesta recau el perfil característic de la seua activitat i funció, particularment relatiu a l'activitat universitària d'últim cicle i les consecucions acadèmiques i científiques d'aquest. En qualsevol cas, això no exclou que els ensenyaments del màster proposat puguen ser pertinents o rendibilitzables en determinats àmbits professionals, com en general el de la docència (a excepció de l'ensenyament secundari), la funció editorial i arxivística o bibliotecària en organismes públics i empreses, així com l'acompliment de funcions relatives a organització i difusió d'esdeveniments o béns culturals.
1. Cronograma d'implantació del títol
Curs acadèmic |
Implantació del màster |
2009-2010 |
1r curs |
2. Procediment d'adaptació, si escau, dels estudiants dels estudis existents en el nou pla d'estudis
No escau.
3. Ensenyaments que s'extingeixen per la implantació del corresponent títol proposat
No escau.
Informació del Centre | Informació general per a l'alumne |
Campus de Sant Vicent del Raspeig
|
|
Normativa general de la UA | + Informació titulació |
|