Ciències
GRAU EN QUÍMICA
Presencial
Facultat de Ciències
Solament s'imparteix en aquesta universitat
Accedisca al llistat de dates d'examen per a aquesta titulació.
Leyenda: | No ofertada | Sense docencia |
L'objectiu fonamental del títol és formar professionals de perfil científic-tecnològic, amb un coneixement global en les àrees relacionades amb la química que els capacite per a integrar-se en el mercat laboral i/o continuar la seua formació en estudis de màster. Tot això amb la finalitat última de contribuir, juntament amb altres professionals, a aconseguir el màxim aprofitament dels recursos naturals, la mínima generació de contaminants i la valorització i gestió dels residus industrials impulsant, al seu torn, el compromís ètic dels futurs professionals amb els drets humans i la sostenibilitat del medi ambient.
Els graduats i graduades en Química podran exercir la seua activitat en el sector productiu, departaments d'investigació i desenvolupament, com a docents en diferents nivells educatius, en l'àmbit de la gestió i en el dels negocis relacionats amb la química i altres àrees afins.
Es defineixen els següents objectius generals per al títol de grau en Química per la Universitat d'Alacant:
- Proporcionar als alumnes una formació cientificotècnica d'acord amb les metodologies científiques actuals.
- Inculcar en els estudiants un interès per l'aprenentatge de la química que els permeta valorar les seues aplicacions en diferents contextos, i involucrar-los en l'experiència estimulant i satisfactòria d'aprendre i estudiar, de manera que coneguen les principals teories i tècniques experimentals més rellevants en l'actualitat per al desenvolupament de la labor professional d'un químic.
- Proporcionar als estudiants l'adquisició de coneixements químics, habilitats pràctiques i actituds necessàries per a les diverses modalitats de l'exercici professional.
- Donar als estudiants una base sòlida i equilibrada de coneixements químics teoricopràctics.
- Desenvolupar en els estudiants l'habilitat per a aplicar els seus coneixements químics a l'adequada resolució de treballs cientificotècnics i problemes de la química.
- Desenvolupar en l'estudiant habilitats valuoses, tant en aspectes químics com no químics.
- Proporcionar als estudiants una base de coneixements i habilitats que els permeten continuar els seus estudis en àrees especialitzades de química o àrees multidisciplinàries.
- Generar en els estudiants la capacitat de valorar la importància de la química en el context industrial, econòmic, mediambiental i social.
- Capacitar als egresats perquè s'integren en el mercat laboral en qualsevol dels àmbits relacionats amb les competències de la titulació.
- Aconseguir que els egresats manegen adequadament la bibliografia i bases de dades per a la cerca d'informació cientificotècnica, i que siguen capaços de registrar adequadament diaris de laboratori i d'elaborar informes tècnics o escrits senzills de caràcter científic.
El Pla d'Estudis del Grau en Química per la Universitat d'Alacant té un total de 240 crèdits distribuïts en quatre cursos amb 60 crèdits ECTS en cadascun, i una organització temporal amb una distribució homogènia del treball que cal dur a terme en 30 ECTS per semestre. Els 240 crèdits inclouen tota la formació teòrica i pràctica que l'estudiant ha d'adquirir.
Per a facilitar la possibilitat de compatibilitzar els estudis amb altres activitats, s'estableix la possibilitat que l'alumnat puga ser estudiant a temps parcial, cursant 30 ECTS per curs acadèmic.
Tipus de matèria |
Crèdits |
Formació bàsica |
60 |
Obligatòries |
132 |
Optatives |
30 |
Treball de final de grau |
18 |
Crèdits totals |
240 |
El Pla d'Estudis s'estructura en quatre mòduls (bàsic, fonamental, complementari i avançat).
Les matèries descrites per al primer curs (mòdul bàsic) es concreten en un total de 10 assignatures de 6 crèdits cadascuna.
Dins del tercer curs s'inclouen, a més, amb caràcter obligatori, les matèries Enginyeria Química i Bioquímica (cadascuna de 6 crèdits) en els semestres 5 i 6 respectivament.
La inclusió de les pràctiques de laboratori dins de les assignatures permet una relació més bona entre teoria i pràctica. A més, en algunes matèries com Química Analítica i Química Inorgànica es planteja la realització d'assignatures fonamentalment pràctiques en el semestre 6, amb les quals es pretén que l'alumne integre tots els procediments i coneixements que ha adquirit en aquestes matèries i els aplique a la resolució de problemes complexos i amb un elevat grau d'autonomia.
La temporalitat de les assignatures optatives podrà ser modificada dins del mateix curs en funció de l'organització del centre.
El període de realització de les pràctiques externes pot variar de semestre en funció de la disponibilitat de les empreses en què es realitzen.
En tot cas, l'estudiant haurà de tenir garantida la possibilitat d'obtenir reconeixement acadèmic de fins a un màxim de sis crèdits optatius del total del pla d'estudis cursat, per la participació en activitats universitàries culturals, esportives, de representació estudiantil, solidàries i de cooperació. Per a açò, la Universitat d'Alacant disposa d'un Reglament per al reconeixement acadèmic d'activitats universitàries culturals, esportives, de representació estudiantil, solidàries i de cooperació. (http://www.boua.ua.es/pdf.asp?pdf=2490.pdf)
Abans del començament de cada curs acadèmic, el Consell de Govern definirà la naturalesa de les activitats que tindran aquest reconeixement acadèmic.
En el Pla d'Estudis es proposa la realització de pràctiques externes optatives segons aquestes modalitats:
1. Pràctiques no vinculades al treball de final de grau: les pràctiques externes, una vegada fetes i aprovades, podran ser reconegudes per 6 crèdits optatius.
2. Pràctiques externes relacionades amb el treball de final de grau: es poden fer 6 crèdits optatius com a pràctiques externes i continuar amb un o dos dels blocs experimentals del treball de final de grau amb un màxim de 18 ECTS.
L'alumne podrà fer fins a 12 crèdits de pràctiques externes lligades exclusivament als blocs experimentals del treball de final de grau. En aquest cas, el Suplement al Títol especificarà que l'alumne ha fet part del treball de finalització de grau mitjançant pràctiques externes.
L’alumnat que cursa títols de grau a la Universitat d'Alacant ha d'acreditar, com a mínim, el nivell B1 en una llengua estrangera per a poder obtenir-ne el títol (tot i això, recomanem el B2). El nivell de llengua requerit s’adequa al Marc de Referència Europeu per a les Llengües Modernes.
L'acreditació del nivell de llengua es pot obtenir prèviament o en qualsevol moment durant els estudis universitaris. En tot cas, per a poder avaluar el treball de fi de grau caldrà tenir-lo acreditat.
Les diverses vies per a obtenir l'acreditació es poden consultar en la informació addicional que inclou aquest apartat.
Per a l’alumnat que, en finalitzar els estudis, vulga dedicar-se a la docència no universitària és absolutament recomanable l'obtenció de la capacitació docent en llengües (valencià o llengües estrangeres).
La capacitació es pot obtenir seguint itineraris específics en els plans d'estudis o superant el curs de capacitació per a l'ensenyament en valencià, alemany, francès o anglès que imparteix la UA.
Tots els ensenyaments oficials de grau acaben amb l'elaboració i defensa d'un treball fi de grau, que ha de fer-se en la fase final del pla d'estudis i estar orientat a l'avaluació de competències associades al títol.
El TFG és un treball original, autònom i personal, l'elaboració del qual podrà ser individual o coordinada, que cada estudiant ha de fer orientat per un tutor o tutora. Això permetrà a l'alumnat mostrar de manera integrada els continguts formatius rebuts i les competències adquirides associades al títol de grau.
Per a poder matricular-se del TFG, cal complir els requisits establits en la normativa de permanència i continuació d'estudis per a alumnes matriculats en títols de grau de la Universitat d'Alacant. Entre aquests requisits destaca el de haver superat un mínim de 168 crèdits, en els títols de grau de 240 crèdits, o de 228 en els títols de grau de 300 crèdits o més.
Per a poder avaluar el TFG, s'ha d'haver acreditat el nivell B1 de llengua estrangera (recomanable el B2).
Podran sol·licitar l'admissió a aquesta titulació les persones que reunisquen algun dels següents requisits d'accés:
1. BATXILLERAT LOMCE I PROVA D’ACCÉS A LA UNIVERSITAT (PAU): encara que s’hi pot accedir des de qualsevol modalitat de batxillerat, es recomana haver cursat la modalitat de Ciències.
TAULA 1
2. BATXILLERATS ANTERIORS AMB O SENSE PAU SUPERADA: l’alumnat que haja fet estudis de batxillerat de plans anteriors i tinga superada la selectivitat manté la nota d’accés, tot i que
Els alumnes que van acabar el batxillerat en el curs 2015/16 i no van superar la selectivitat (o no s’hi van presentar) i els que en el curs 2016/17 estiguen repetint assignatures de 2n de batxillerat poden accedir als estudis de grau universitari sense haver de superar la PAU. La seua nota d’accés serà la de l’expedient de batxillerat.
L’alumnat de l’antic sistema de BUP i COU manté la qualificació d’accés obtinguda en la prova de selectivitat.
Només qui va superar el COU abans del curs 1974/75 (any d’implantació de la selectivitat) hi pot accedir sense superar proves d’accés.
Els estudiants procedents de sistemes educatius espanyols més antics (estudis de batxillerat amb pla anterior al 1953, estudis de batxillerat superior, curs preuniversitari i proves de maduresa) poden accedir a estudis oficials de grau amb la nota d’accés que van obtenir.
3. FORMACIÓ PROFESSIONAL. Títols de tècnic superior de formació professional, tècnic superior d’arts plàstiques i disseny o tècnic esportiu superior: s’hi pot accedir des de qualsevol família professional.
4. ESTUDIANTS DE SISTEMES EDUCATIUS DE PAÏSOS DE LA UNIÓ EUROPEA O D’ALTRES ESTATS AMB ELS QUALS ESPANYA HAJA SUBSCRIT ACORDS INTERNACIONALS. Cal acreditació d’accés expedida per la UNED.
5. ELS ESTUDIANTS DE SISTEMES EDUCATIUS ESTRANGERS, prèvia sol·licitud d’homologació del títol d’origen al títol espanyol de batxillerat, poden examinar-se de quatre assignatures, com a màxim, de les oferides en les proves de competències específiques (PCE) de la UNED (almenys una assignatura troncal comuna).
6. ALTRES. Titulats universitaris i assimilats, proves d'accés per a majors de 25 anys (opció preferent: Ciències), accés amb acreditació d'experiència laboral o professional (majors de 40 anys), accés per a majors de 45 anys mitjançant prova.
Assignatures de Batxillerat |
||||||||||||||||||||||
Cursos 2010-11 2011-12 |
0.1 | |||||||||||||||||||||
0.2 | x | x | x | x | x | x | x | x | ||||||||||||||
Cursos 2012-13 2013-14 2014-15 |
0.1 | x | |
x |
x | |||||||||||||||||
0.2 | x |
x | |
x | x | |||||||||||||||||
Curs 2015-16 2016-17 |
0.1 | x | x | |||||||||||||||||||
0.2 | x | x | x | x | x |
Es considera desitjable que els alumnes que pretenguen cursar estudis de Grau en Química tinguen un perfil cientificotècnic, havent cursat almenys les matèries Matemàtiques II, Física i Química en segon de Batxillerat, sent convenient que disposen de coneixements en les matèries Biologia i Geologia.
Entre les qualitats desitjables del futur estudiant de Química es pot destacar:
CURSOS |
OFERTA DE PLACES |
NOTES DE TALL PER QUOTA |
||||||
GENERAL |
MAJORS 25 |
MAJORS 40 |
MAJORS 45 |
TITULATS |
ESPORTISTES |
MINUSV. |
||
2010-11 |
60 |
8,660 |
5,720 |
--- |
--- |
7,040 |
--- |
--- |
2011-12 |
60 |
7,684 |
6,495 |
--- |
--- |
--- |
--- |
--- |
2012-13 |
60 |
9,192 |
5,000 |
--- |
--- |
5,000 |
--- |
--- |
2013-14 |
60 |
8,024 |
5,000 |
--- |
--- |
5,000 |
--- |
--- |
2014-15 |
60 |
9,090 |
--- |
--- |
5,000 |
5,000 |
--- |
5,000 |
2015-16 |
60 |
9,510 |
--- |
--- |
--- |
5,870 |
--- |
--- |
2016-17 |
60 |
9,172 |
--- |
--- |
--- |
--- |
--- |
--- |
2017-18 |
60 |
8,864 |
--- |
--- |
--- |
--- |
--- |
--- |
L'oferta d'ocupació per als graduats en Química és molt àmplia, i abraça sectors que van des del de serveis fins a l'industrial, passant pel sector educatiu i la investigació. Per a cobrir aquesta demanda per part d'empreses i institucions, es considera necessari establir els perfils següents:
El perfil professional del graduat pretén complir les necessitats de formació requerides per empreses del sector industrial i de serveis. En aquestes empreses, el graduat pot exercir una funció de “químic”, pròpiament dit, però també pot assumir tasques de direcció i gestió de temes relacionats amb la química.
Algunes de les eixides laborals dels egresats són les relacionades amb la docència. En el marc actual, el graduat ha de completar la seua formació amb la realització d'un màster en Educació per a poder desenvolupar labors docents en ensenyament secundari. No obstant això, el grau en Química ha de proporcionar les competències bàsiques per a realitzar aquestes funcions. D'altra banda, cada vegada pren més importància el compliment de labors d'investigació en camps científics determinats, tant en centres públics (universitats, CSIC, OPI, etc.) com en empreses que disposen de departaments d'investigació.
Cronograma d'implantació del títol
Curs acadèmic |
Implantació del grau en Química |
*Extinció de la llicenciatura en Química |
2010-2011 |
1r curs |
1r curs |
2011-2012 |
2n curs |
2n curs |
2012-2013 |
3r curs |
3r curs |
2013-2014 |
4t curs |
4t curs |
2014-2015 |
|
5è curs |
* Es refereix al curs en el qual ja no s'imparteix docència; no obstant això, els estudiants tenen dret a dues convocatòries anuals d'examen en els dos anys següents a la implantació del títol de grau en el curs que corresponga.
Llicenciatura en Química |
Grau en Química |
Química Física I (7 crèdits) |
Química I (6 crèdits) |
Química de les Dissolucions (6,5 crèdits) |
Química I (6 crèdits) |
Enllaç Químic i Estructura de la Matèria (7 crèdits) |
Química II (6 crèdits) |
Introducció a l'Estudi de les Molècules Orgàniques (6,5 crèdits) |
Química II (6 crèdits) |
Introducció a l'Experimentació Química i a les Tècniques Instrumentals en Química Física (7,5 crèdits) |
Operacions Bàsiques del Laboratori I (6 crèdits) |
Introducció a l'Experimentació Química i a les Tècniques Instrumentals en Química Analítica (7,5 crèdits) |
Operacions Bàsiques del Laboratori II (6 crèdits) |
Matemàtiques (12 crèdits) |
Matemàtiques I (6 crèdits) |
Ampliació de Matemàtiques (8,5 crèdits) |
Matemàtiques II (6 crèdits) |
Física I (7,5 crèdits) |
Física I (6 crèdits) |
Física Aplicada (8,5) |
Física II (6 crèdits) |
Física II (7,5) |
Física II (6 crèdits) |
|
Biologia (6 crèdits) |
Cristal·lografia Pràctica (4,5 crèdits) |
Geologia (6 crèdits) |
Química Analítica (10 crèdits) |
Química Analítica (6 crèdits) |
Química Analítica Avançada (8,5 crèdits) |
Tècniques de Separació (6 crèdits) |
Experimentació en Química Analítica (5 crèdits) |
Qualitat en el Laboratori Analític (6 crèdits) |
Mètodes Espectroscòpics d'Anàlisis (7 crèdits) |
Quimiometria i Anàlisi Instrumental (9 crèdits) |
Electroanàlisi (7 crèdits) |
|
Química Inorgànica (10 crèdits) |
Química Inorgànica (9 crèdits) |
Introducció a la Ciència de Materials (7 crèdits) |
Sòlids Inorgànics (6 crèdits) |
Química Inorgànica Avançada (9 crèdits) |
Química Inorgànica Avançada (6 crèdits) |
Experimentació en Síntesi en Química Inorgànica (7,5 crèdits) |
Experimentació en Química Inorgànica (6 crèdits) |
Experimentació en Química Inorgànica (5 crèdits) |
|
Ciència de Materials (6 crèdits) |
Ciència de Materials (6 crèdits) |
Química Orgànica (9,5 crèdits) |
Química Orgànica (9 crèdits) |
Estereoquímica Orgànica (5 crèdits) |
Estereoquímica Orgànica (6 crèdits) |
Experimentació en Síntesi en Química Orgànica (7,5 crèdits) |
|
Química Orgànica Avançada (9 crèdits) |
Química Orgànica Avançada (6 crèdits) |
Determinació Estructural (9 crèdits) |
Determinació Estructural de Compostos Orgànics (6 crèdits) |
Experimentació en Química Orgànica (5 crèdits) |
|
Química Física I (7 crèdits) |
Termodinàmica Química (6 crèdits) |
Ampliació de Química Quàntica (4,5 crèdits) |
Química Quàntica i Espectroscòpia (9 crèdits) |
Química Física Avançada II (8,5 crèdits) |
|
Química Física Avançada I (4,5 crèdits) |
Química Física Avançada (6 crèdits) |
Electroquímica (6 crèdits) |
Ampliació de Química Física (4,5 crèdits) |
Cinètica Química ( 6 crèdits) |
Química Física Avançada II (8,5 crèdits) |
|
Experimentació en Química Física (5 crèdits) |
|
Enginyeria Química (10 crèdits) |
Enginyeria Química (6 crèdits) |
Bioquímica (7 crèdits) |
Bioquímica (6 crèdits) |
Bioquímica Avançada (4,5 crèdits) |
Biologia i Biotecnologia Molecular (optativa) (6 crèdits) |
Fonaments de Química Agrícola (4,5 crèdits) |
Química Agrícola (optativa) (6 crèdits) |
Pràctiques en Empresa (6 crèdits) |
Pràctiques Externes (optativa) (6 crèdits) |
|
Projectes en Química (6 crèdits) |
|
Treball de Final de Grau (18 crèdits) |
S'han establit dues modalitats d'adaptació, les dues amb la sol·licitud prèvia de l'interessat i subjectes a consideració de la Comissió de Reconeixement i Avaluació d'Expedients.
Adaptació individualitzada per assignatures:
En la taula anterior estan detallades les equivalències per les quals es reconeixen els crèdits cursats en la llicenciatura en Química en la Universitat d'Alacant pels de les assignatures proposades en el nou grau en Química.
Si l'alumne procedira d'un altre centre, la Comissió de Reconeixement i Avaluació d'Expedients decidiria sobre aquest tema prenent com a referència la taula d'equivalències esmentada.
Adaptació per blocs d'assignatures
Informació del Centre | Informació general per a l'alumnat |
|
|
Normativa general de la UA | + Informació titulació |