Ciències Socials i Jurídiques
GRAU EN RELACIONS LABORALS I RECURSOS HUMANS
Presencial
Facultat de Dret
Solament s'imparteix en aquesta universitat
Accedisca al llistat de dates d'examen per a aquesta titulació.
Leyenda: | No ofertada | Sense docencia |
El grau en Relacions Laborals i Recursos Humans per la Universitat d'Alacant persegueix els objectius següents:
Totes aquestes competències s'han definit tenint en compte els drets fonamentals i d'igualtat d'oportunitats entre homes i dones, els principis d'igualtat d'oportunitats i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat i els valors propis d'una cultura de pau i de valors democràtics.
El Grau en Relacions Laborals i Recursos Humans s'organitza en assignatures semestrals de 6 i 9 crèdits europeus ECTS cadascuna. En concret, els estudiants haurien de cursar en cada semestre 30 crèdits arribant a, d'aquesta manera, els 60 crèdits per curs acadèmic i un total de 240 crèdits en quatre cursos acadèmics. Per a facilitar la possibilitat de compatibilitzar els estudis amb altres activitats s'estableix la possibilitat que l'alumnat puga ser estudiant a temps parcial, cursant 30 ECTS per curs acadèmic.
Tipus de matèria |
Crèdits |
Formació bàsica |
60 |
Obligatòries |
144 |
Optatives |
30 |
Treball fi de grau |
6 |
Crèdits totals |
240 |
El Pla d'Estudis del Grau en Relacions Laborals i Recursos Humans està conformat per 240 crèdits, dels quals 204 estan integrats en mòduls de formació bàsica i obligatòria.
El pla d'estudis comprèn les matèries següents: Dret del Treball, Dret de la Seguretat Social, Procediment Laboral, Dret Sindical, Organització del Treball, Adreça de Recursos Humans, Sociologia, Estadística, Psicologia, Història, Economia, Comptabilitat, Ciència Política, Polítiques públiques d'ocupació, Salut Laboral, Prevenció de Riscos Laborals, Dret Constitucional, Dret Administratiu, Dret Civil, Dret Mercantil, Dret Tributari, Pràctiques externes i Treball fi de Grau. Aquestes matèries es desagreguen en les assignatures de formació bàsica, obligatòries i optatives.
Totes les matèries de formació bàsica es troben en primer curs. Les assignatures que s'ofereixen en els mòduls bàsic i obligatori són quadrimestrals, de sis crèdits la majoria, llevat de dues assignatures de 9 crèdits cadascuna d'elles que s'ofereixen en el primer quadrimestre de quart curs.
Les matèries optatives conten amb un total de 30 crèdits que es concreten en assignatures de sis crèdits, i s'ofereixen amb caràcter quadrimestral. Les matèries optatives s'ofereixen als alumnes en 2 itineraris distints: un, relatiu a l'Assessoria d'empreses, i altre referent a la gestió de recursos Humans.
Al marge d'aqueixos itineraris, les pràctiques externes s'incorporen també com matèria optativa de 6 crèdits, podent triar l'alumne entre portar a terme aquestes pràctiques o cursar l'assignatura d'Introducció a la Comptabilitat, o l'assignatura Estadística Aplicada a les Relacions Laborals, o una assignatura optativa de l'altre itinerari no cursat per l'alumne. Aquestes pràctiques (o, si escau, qualsevol de les dues assignatures abans esmentades) es realitzaran durant el primer quadrimestre de quart curs (o primer quadrimestre de vuitè curs per als alumnes a temps parcial), a través dels convenis de col·laboració subscrits amb les diferents Entitats públiques o privades.
El treball fi de grau té assignat 6 crèdits, i es portarà a terme durant la fase final del pla d'estudis, en el segon quadrimestre de quart curs. Prèviament a l'avaluació del treball fi de grau, l'estudiant ha d'acreditar les competències en un idioma estranger. Entre altres formes d'acreditació, en la UA es considera necessari superar com a mínim, el nivell B1 del Marc de Referència Europeu per a les llengües modernes, que podrà ser elevat en el futur.
Les matèries optatives disposen d'un total de 30 crèdits que es concreten en assignatures de sis crèdits, i s'ofereixen amb caràcter quadrimestral. Les matèries optatives s'ofereixen als alumnes en 2 itineraris diferents: un, relatiu a l'Assessoria d'empreses, i l'altre referent a la gestió de recursos humans.
D'aquesta manera, l'alumne podrà triar entre cursar un itinerari o l'altre. Els dos itineraris que es plantegen estan formats per assignatures que de forma coherent presenten una orientació que permet a l'estudiant completar la seua formació. L'esment de l'itinerari cursat en el suplement al títol s'obté quan se superen les quatre assignatures que el componen.
Al marge d'aquests itineraris, les pràctiques externes s'incorporen també com a matèria optativa de 6 crèdits, de manera que l'alumne pot triar entre dur a terme aquestes pràctiques o cursar l'assignatura d'Introducció a la Comptabilitat, o l'assignatura Estadística Aplicada a les Relacions Laborals, o una assignatura optativa de l'altre itinerari no cursat per l'alumne. Aquestes pràctiques (o, si escau, qualsevol de les dues assignatures abans esmentades) es faran durant el primer quadrimestre de quart curs (o primer quadrimestre de vuitè curs per als alumnes a temps parcial), a través dels convenis de col·laboració subscrits amb les diferents entitats públiques o privades.
ASSIGNATURA |
TIPUS |
ECTS |
SEMESTRE
|
ITINERARI 1: ASSESSORIA D' EMPRESA |
|||
APLICACIÓ DEL DRET DEL TREBALL |
OP |
6 |
8 |
DRET CONCURSAL DE L' EMPRESA |
OP |
6 |
8 |
SISTEMA JURÍDIC TRIBUTARI |
OP |
6 |
8 |
ACTIVITAT ADMINISTRATIVA PER A LA CREACIÓ I FUNCIONAMENT D' EMPRESES |
OP |
6 |
8 |
ITINERARI 2: GESTIÓ DE RECURSOS HUMANS |
|||
INTERVENCIÓ REGULADORA EN EL MERCAT DE TREBALL I POLÍTIQUES PÚBLIQUES DE BENESTAR |
OP |
6 |
8 |
ECONOMIA LABORAL |
OP |
6 |
8 |
GESTIÓ DE LA PREVENCIÓ DE RISCOS LABORALS |
OP |
6 |
8 |
SISTEMES D'INFORMACIÓ PER A LA GESTIÓ DE LOS RECURSOS HUMANS |
OP |
6 |
8 |
FORA D'ITINERARI: |
|||
PRÀCTIQUES EXTERNES |
OP |
6 |
7 |
INTRODUCCIÓ A LA COMPTABILITAT” O “ESTADÍSTICA APLICADA A LES RELACIONS LABORALS |
OP |
6 |
7 |
o una assignatura optativa de qualsevol dels altres dos itineraris no cursats per l'alumne. |
OP |
6 |
7 |
L’alumnat que cursa títols de grau a la Universitat d'Alacant ha d'acreditar, com a mínim, el nivell B1 en una llengua estrangera per a poder obtenir-ne el títol (tot i això, recomanem el B2). El nivell de llengua requerit s’adequa al Marc de Referència Europeu per a les Llengües Modernes.
L'acreditació del nivell de llengua es pot obtenir prèviament o en qualsevol moment durant els estudis universitaris. En tot cas, per a poder avaluar el treball de fi de grau caldrà tenir-lo acreditat.
Les diverses vies per a obtenir l'acreditació es poden consultar en la informació addicional que inclou aquest apartat.
Per a l’alumnat que, en finalitzar els estudis, vulga dedicar-se a la docència no universitària és absolutament recomanable l'obtenció de la capacitació docent en llengües (valencià o llengües estrangeres).
La capacitació es pot obtenir seguint itineraris específics en els plans d'estudis o superant el curs de capacitació per a l'ensenyament en valencià, alemany, francès o anglès que imparteix la UA.
Tots els ensenyaments oficials de grau acaben amb l'elaboració i defensa d'un treball fi de grau, que ha de fer-se en la fase final del pla d'estudis i estar orientat a l'avaluació de competències associades al títol.
El TFG és un treball original, autònom i personal, l'elaboració del qual podrà ser individual o coordinada, que cada estudiant ha de fer orientat per un tutor o tutora. Això permetrà a l'alumnat mostrar de manera integrada els continguts formatius rebuts i les competències adquirides associades al títol de grau.
Per a poder matricular-se del TFG, cal complir els requisits establits en la normativa de permanència i continuació d'estudis per a alumnes matriculats en títols de grau de la Universitat d'Alacant. Entre aquests requisits destaca el de haver superat un mínim de 168 crèdits, en els títols de grau de 240 crèdits, o de 228 en els títols de grau de 300 crèdits o més.
Per a poder avaluar el TFG, s'ha d'haver acreditat el nivell B1 de llengua estrangera (recomanable el B2).
Podran sol·licitar l'admissió a aquesta titulació les persones que reunisquen algun dels següents requisits d'accés:
1. BATXILLERAT LOMCE I PROVA D’ACCÉS A LA UNIVERSITAT (PAU): encara que s’hi pot accedir des de qualsevol modalitat de batxillerat, es recomana haver cursat la modalitat d’Humanitats i Ciències Socials.
TAULA 1
2. BATXILLERATS ANTERIORS AMB O SENSE PAU SUPERADA: l’alumnat que haja fet estudis de batxillerat de plans anteriors i tinga superada la selectivitat manté la nota d’accés, tot i que
Els alumnes que van acabar el batxillerat en el curs 2015/16 i no van superar la selectivitat (o no s’hi van presentar) i els que en el curs 2016/17 estiguen repetint assignatures de 2n de batxillerat poden accedir als estudis de grau universitari sense haver de superar la PAU. La seua nota d’accés serà la de l’expedient de batxillerat.
L’alumnat de l’antic sistema de BUP i COU manté la qualificació d’accés obtinguda en la prova de selectivitat.
Només qui va superar el COU abans del curs 1974/75 (any d’implantació de la selectivitat) hi pot accedir sense superar proves d’accés.
Els estudiants procedents de sistemes educatius espanyols més antics (estudis de batxillerat amb pla anterior al 1953, estudis de batxillerat superior, curs preuniversitari i proves de maduresa) poden accedir a estudis oficials de grau amb la nota d’accés que van obtenir.
3. FORMACIÓ PROFESSIONAL. Títols de tècnic superior de formació professional, tècnic superior d’arts plàstiques i disseny o tècnic esportiu superior: s’hi pot accedir des de qualsevol família professional.
4. ESTUDIANTS DE SISTEMES EDUCATIUS DE PAÏSOS DE LA UNIÓ EUROPEA O D’ALTRES ESTATS AMB ELS QUALS ESPANYA HAJA SUBSCRIT ACORDS INTERNACIONALS. Cal acreditació d’accés expedida per la UNED.
5. ELS ESTUDIANTS DE SISTEMES EDUCATIUS ESTRANGERS, prèvia sol·licitud d’homologació del títol d’origen al títol espanyol de batxillerat, poden examinar-se de quatre assignatures, com a màxim, de les oferides en les proves de competències específiques (PCE) de la UNED (almenys una assignatura troncal comuna).
6. ALTRES. Titulats universitaris i assimilats, proves d'accés per a majors de 25 anys (opció preferent: Ciències Socials i Jurídiques), accés amb acreditació d'experiència laboral o professional (majors de 40 anys), accés per a majors de 45 anys mitjançant prova.
Assignatures de Batxillerat |
||||||||||||||||||||||
Cursos 2010-11 2011-12 |
0.1 | |||||||||||||||||||||
0.2 | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | |
Cursos 2012-13 2013-14 2014-15 2015-16 2016-17 |
0.1 | x | x | x | x | x | x | |
x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | ||||
0.2 | |
|
x | x | x |
CURSOS |
OFERTA DE PLACES |
NOTES DE TALL PER QUOTA |
||||||
GENERAL |
MAJORS 25 |
MAJORS 40 |
MAJORS 45 |
TITULATS |
ESPORTISTES |
MINUSV. |
||
2010-11 |
170 |
5,900 |
7,560 |
5,350 |
6,400 |
5,800 |
--- |
--- |
2011-12 |
170 |
5,210 |
7,636 |
7,850 |
5,000 |
6,390 |
--- |
--- |
2012-13 |
170 |
5,800 |
5,953 |
6,500 |
5,000 |
6,980 |
--- |
5,000 |
2013-14 |
170 |
5,000 |
6,540 |
--- |
--- |
6,740 |
--- |
--- |
2014-15 |
170 |
5,000 |
5,435 |
--- |
--- |
5,000 |
--- |
--- |
2015-16 |
170 |
5,000 |
5,040 |
--- |
5,280 |
6,790 |
--- |
--- |
2016-17 |
170 |
5,000 |
5,000 |
--- |
--- |
5,000 |
--- |
--- |
2017-18 | 170 | 5,000 | 5,840 | 5,000 | 5,000 | --- | --- | --- |
CURSOS |
OFERTA DE PLACES (ELDA) |
NOTES DE TALL PER QUOTA (ELDA) |
||||||
GENERAL |
MAJORS 25 |
MAJORS 40 |
MAJORS 45 |
TITULATS |
ESPORTISTES |
MINUSV. |
||
2010-11 |
60 |
5,000 |
5,000 |
5,000 |
5,000 |
5,000 |
5,000 |
5,000 |
2011-12 |
60 |
5,000 |
8,588 |
--- |
--- |
7,480 |
--- |
--- |
2012-13 |
60 |
5,000 |
5,000 |
5,000 |
5,000 |
5,000 |
5,000 |
5,000 |
2013-14 |
60 |
5,000 |
7,820 |
--- |
--- |
5,000 |
--- |
--- |
2014-15 |
60 |
5,000 |
5,300 |
--- |
--- |
--- |
--- |
--- |
2015-16 |
60 |
5,000 |
6,180 |
--- |
8,010 |
--- |
--- |
--- |
2016-17 |
60 |
5,000 |
--- |
--- |
--- |
--- |
--- |
--- |
2017-18 | 60 | 5,000 | 5,000 | --- | --- | --- | --- | --- |
El Grau en Relacions Laborals i Recursos Humans per la Universitat d'Alacant es planteja amb la finalitat de formar professionals polivalents que intervinguen en el món del treball, que s’entén no de forma aïllada com a activitat econòmica, sinó en relació directa amb les altres activitats i realitats socials.
Especialment, el títol capacita per a exercir la professió de Graduat Social. Aquesta professió reuneix la doble condició de ser titulada i col·legiada. El Reial decret 1415/2006 (BOE del 16 de desembre de 2006) delimita les funcions dels graduats socials.
Aquest Grau aporta altres possibilitats d'inserció laboral tenen relació amb els àmbits de l'assessorament en matèria laboral, sindical o de Seguretat Social, la prevenció de riscos laborals, o amb la gestió de documents relacionats amb tots aquests àmbits (contractes de treball, nòmines, prestacions de Seguretat Social, butlletins de cotització, etc.), o amb la negociació de convenis col·lectius.
Així mateix, els graduats i graduades poden exercir les funcions com a funcionaris o empleats de les diverses administracions públiques, com a tècnics de gestió, subinspectors d'ocupació i Seguretat Social, tècnics d'ocupació, professors d'ensenyament secundari, principalment en la branca de Formació i Orientació Laboral, etc.
El Grau incorpora, a més, altres matèries i competències que permeten desenvolupar treballs en diferents àrees: recursos humans, serveis de resolució extrajudicial de conflictes col·lectius, polítiques actives d'ocupació, filons d'ocupació, assessorament per a l'autoocupació, intermediació en el mercat de treball, auditories laborals, programes de cooperació i desenvolupament comunitari o planificació i gestió de recursos. En definitiva, la formació multidisciplinària que ofereix el Grau en Relacions Laborals i Recursos Humans permet un accés molt fluït a diferents mercats de treball en els camps afins.
Professions per a les quals capacita
Curs acadèmic |
Implantació del grau en Relacions Laborals i Recursos Humans |
Extinció de la diplomatura en Relacions Laborals |
2010-2011 |
1r curs |
1r curs |
2011-2012 |
2n curs |
2n curs |
2012-2013 |
3r curs |
3r curs |
2013-2014 |
4t curs |
|
Curs acadèmic |
Implantació del grau en Relacions Laborals i Recursos Humans |
Extinció de la llicenciatura en Ciències del Treball |
2010-2011 |
1r curs |
|
2011-2012 |
2n curs |
|
2012-2013 |
3r curs |
|
2013-2014 |
4t curs |
1r curs |
2014/2015 |
|
2n curs |
DIPLOMATURA EN RELACIONS LABORALS Pla antic |
GRAU EN RELACIONS LABORALS I RECURSOS HUMANS Pla nou |
||
Assignatures |
Crèdits |
Assignatures |
ECTS |
Història Social i Política Contemporània |
7,5 |
Història Econòmica, Política i Social dels Segles XX i XXI |
6 |
Psicologia del Treball I |
4,5 |
Psicologia del Treball I |
6 |
Dret Constitucional |
4,5 |
Dret Constitucional |
6 |
Dret Civil |
4,5 |
Elements Dret Civil |
6 |
Dret Administratiu |
4,5 |
Dret Administratiu |
6 |
Estadística |
6 |
Estadística |
6 |
Organització i Mètodes del Treball I |
6 |
Fonaments de Direcció i Gestió d'Empresa |
6 |
Sociologia General i Industrial |
7,5 |
Sociologia |
6 |
Dret del Treball I |
6 |
Dret del Treball I |
6 |
Dret del Treball II |
4,5 |
Dret del Treball II |
6 |
Dret del Treball III |
4,5 |
Dret del Treball III |
6 |
Dret Sindical I |
4,5 |
Dret Sindical I |
6 |
Dret Sindical II |
6 |
Dret Sindical II |
6 |
Dret de la Seguretat Social I |
4,5 |
Dret de la Seguretat Social I |
6 |
Dret de la Seguretat Social II |
4,5 |
Dret de la Seguretat Social II |
6 |
Dret de la Seguretat Social III |
4,5 |
Dret de la Seguretat Social III |
6 |
Dret Mercantil |
4,5 |
Dret de l'Empresa |
6 |
Organització i Mètodes del Treball II |
6 |
Organització i Mètodes del Treball |
6 |
Direcció i Gestió de Recursos Humans I |
6 |
Direcció de Recursos Humans I |
6 |
Direcció i Gestió de Recursos Humans II |
4,5 |
Direcció de Recursos Humans II |
6 |
Salut Laboral |
4,5 |
Salut Laboral |
6 |
Dret Tributari |
7,5 |
Dret Tributari |
6 |
L'Aplicació del Dret del Treball |
4,5 |
Aplicació de Dret del Treball |
6 |
Protecció de la Salut del Treballador i Acció Social de l'Empresa |
7,5 |
Principis de Prevenció de Riscos Laborals i Acció Social de l'Empresa |
6 |
Pràctiques en Empreses (Externes) |
6-15 |
Pràctiques Externes |
6 |
Dret Processal Laboral I |
4,5 |
Procediment Laboral I |
6 |
Dret Processal Laboral II |
4,5 |
Procediment Laboral II |
6 |
Ocupació i Contractació |
4,5 |
Ocupació i Contractació |
6 |
Sistemes d'Informació de Recursos Humans |
4,5 |
Sistemes d'Informació per a la Gestió dels Recursos Humans |
6 |
Disseny d'Enquestes i Mostreig |
4,5 |
Estadística aplicada a les Relacions Laborals |
6 |
Total de crèdits |
153 |
Total de crèdits |
174 |
Les assignatures que es cursen en la titulació de Graduat Social (pla 22 i A-8) es reconeixeran de la mateixa manera que s'han reconegut per a la diplomatura en Relacions Laborals (Pla B501).
Introducció a l'Economia |
6 |
Dret Concursal de l'Empresa |
6 |
Introducció a la Ciència Política |
6 |
Sistema Jurídic Tributari |
6 |
Ocupació Pública |
6 |
Activitat Administrativa per a la Creació i Funcionament d'Empreses |
6 |
Introducció a la Comptabilitat |
6 |
|
|
Treball de Fi de Grau |
6 |
|
|
Els alumnes que no vulguen accedir als nous ensenyaments de grau tenen dret a quatre convocatòries d'examen en els dos cursos acadèmics següents al final de cadascun. En cas que els alumnes exhaurisquen aquestes convocatòries i no hagen superat les proves, si desitgen continuar els estudis hauran de seguir-los pels plans nous, mitjançant el sistema d'adaptació que establisca el pla nou.
LLICENCIATURA EN CIÈNCIES DEL TREBALL Pla antic |
GRAU EN RELACIONS LABORALS I RECURSOS HUMANS Pla nou |
||
Assignatures |
Crèdits |
Assignatures |
ECTS |
Sistemes de Relacions Laborals |
6 |
Sistemes de Relacions Laborals |
6 |
Relacions Laborals i Mercat de Treball I |
4,5 |
Treball i Protecció Social dels no Nacionals |
6 |
Auditoria Sociolaboral I Auditoria Sociolaboral II |
6 4,5 |
Auditoria Sociolaboral |
9 |
Psicologia del Conflicte i Negociació: Teoria i Tècniques |
6 |
Psicologia del Treball II |
9 |
Economia Laboral |
6 |
Economia Laboral |
6 |
Treball i Estat del Benestar. Intervenció Pública en el Mercat de Treball |
4,5 4,5 |
Intervenció Reguladora en el Mercat de Treball i Polítiques Públiques de Benestar |
6 |
Sistemes de Gestió de Prevenció de Riscos Laborals en l'Empresa |
6 |
Gestió Prevenció de Riscos Laborals |
6 |
Total de crèdits |
52 |
Total de crèdits |
54 |
Els alumnes que no vulguen accedir als nous ensenyaments de grau tenen dret a quatre convocatòries d'examen en els dos cursos acadèmics següents al final de cadascun. En cas que els alumnes exhaurisquen aquestes convocatòries i no hagen superat les proves, si desitgen continuar els estudis hauran de seguir-los pels nous plans, mitjançant el sistema d'adaptació que establisca el pla nou.
Informació del Centre | Informació general per a l'alumnat |
|
|
Normativa general de la UA | + Informació titulació |
|