Ir a cuerpo Ir a Estudios, Gobernanza y organización
Logo UA
Research groups
  Qualitative Research in Education, Teaching and Learning (GICEDA)

@*@(persona.Nombre)*@

General data

Field of study:
Social Sciences and Law Studies
Website:
Telephone:
+34 965903400 x 9857
Telephone:
+34 96 590 9658

Annual reports

Annual report
  • Educación y aprendizaje en los distintos niveles educativos.
  • Investigación cualitativa en educación y herramientas digitales para el tramamiento de datos.
  • Desarrollo e identidad profesional docente nacional e internacional.
  • Prácticum en Educación y Comunidades Profesionales de Aprendizaje.
  • Género, Coeducación y diversidad cultural en la educación.
  • Pedagogía, Didáctica e innovación educativa.
  • El liderazgo educativo para el desarrollo sostenible.
  • La acción tutorial en la Educación Superior.
  • Formación del profesorado para la escuela inclusiva.
  • Movilidad e internalización del docente y del alumnado.

 

 

Services offered

• Design and develop inter-university and/or multi-institutional research projects in the educational field.
• Establish relationships and training and research actions between the university and educational centers.
• Manage, organize and disseminate educational research results on Education, Teaching and Learning.
• Design Doctoral Thesis Projects.
• Organize academic and research mobility stays for personnel external to the University of Alicante.

 

 

Results

• Design of educational research with qualitative methodology.
• Dissemination of educational research in scientific journals, books, conferences, conferences and collaboration networks.
• Development of Doctoral Theses with qualitative methodology and themes related to Teaching, Teaching and Learning in formal, informal and non-formal educational contexts.
• Meetings at the educational institutional level between the University and Educational Centers.
• Framework Agreement Agreement with Universities.
• Research stays of visiting professors at national and international level.

 

 

Available relevant infrastructure

• International collaboration networks and university cooperation for the development of research in Education, Teaching and Learning.
• Research service and resources of the University of Alicante.
• Social networks.

 

 

RELEVANT CONTRIBUTIONS TO RESEARCH PROJECTS
  • Project title: El patrimonio como recurso educativo para la construcción identitaria y la formación ciudadana en la etapa de Educación Primaria. Aplicaciones didácticas para la formación del futuro profesoradoING
    Reference: CIGE/2021/178
    Competitive: Yes
    European: No
    Public: Yes
    Project sponsors: GENERALITAT VALENCIANA
    Starting date: 01/01/2022
    Termination date: 31/12/2023
  • Project title: Cómo potenciar el desarrollo de la competencia 'una mirada profesional' en la formación inicialING
    Reference: GV/2014/075
    Competitive: Yes
    European: No
    Public: Yes
    Project sponsors: GENERALITAT VALENCIANA
    Starting date: 01/01/2014
    Termination date: 31/12/2014
  • Project title: Diseño y creación de objetos de aprendizaje en el Marco Europeo de Educación SuperiorING
    Reference: GVPRE/2008/313
    Competitive: Yes
    European: No
    Public: Yes
    Project sponsors: GENERALITAT VALENCIANA
    Starting date: 01/01/2008
    Termination date: 31/12/2008
  • Project title: 'Docencia Universitaria y plataforma de aprendizaje en Internet'ING
    Reference: AE05/014
    Competitive: Yes
    European: No
    Public: Yes
    Project sponsors: GENERALITAT VALENCIANA
    Starting date: 01/01/2005
    Termination date: 31/12/2005
  • Project title: DISEÑO Y VALIDACIÓN DE UN CUESTIONARIO SOBRE LAS PRÁCTICAS DOCENTES CURRICULARES EN LA FORMACIÓN INICIAL DEL ALUMNADO DE EDUCACIÓNING
    Reference: GRE21-05A
    Competitive: Yes
    European: No
    Public: Yes
    Project sponsors: UNIVERSIDAD DE ALICANTE
    Starting date: 01/01/2023
    Termination date: 31/12/2024
  • Project title: La movilidad europea en el desarrollo profesional docente y estudiantil universitario: un estudio de caso en la Universidad de AlicanteING
    Reference: UAFPU2019B-09
    Competitive: Yes
    European: No
    Public: Yes
    Project sponsors: UNIVERSIDAD DE ALICANTE
    Starting date: 01/12/2020
    Termination date: 31/08/2023
  • Project title: Contratos destinados a la formación predoctoral (ANEXO II)ING
    Reference: UAFPU2019-07
    Competitive: Yes
    European: No
    Public: Yes
    Project sponsors: UNIVERSIDAD DE ALICANTE
    Starting date: 16/01/2020
    Termination date: 15/01/2023
  • Project title: El liderazgo educativo para la agenda 2030 (Mod. A)ING
    Reference: GRE20-10A
    Competitive: Yes
    European: No
    Public: Yes
    Project sponsors: UNIVERSIDAD DE ALICANTE
    Starting date: 01/10/2021
    Termination date: 30/09/2023
  • Project title: Grupo de Investigación Interdisciplinar en Docencia Universitaria - Educación y Tecnologías de la Información y Comunicación/Educación Inclusiva (GIDU-EDUTIC/IN) - VIGROB-330 ING
    Reference: VIGROB22-330
    Competitive: Yes
    European: No
    Public: Yes
    Project sponsors: UNIVERSIDAD DE ALICANTE
    Starting date: 01/01/2023
    Termination date: 31/12/2023
  • Project title: CUALITATIVA EN EDUCACIÓN, DOCENCIA Y APRENDIZAJE (GICEDA). VIGROB-353 ING
    Reference: VIGROB23-353
    Competitive: Yes
    European: No
    Public: Yes
    Project sponsors: UNIVERSIDAD DE ALICANTE
    Starting date: 01/01/2024
    Termination date: 31/12/2024

Publications See search box

RELEVANT CONTRIBUTIONS IN JOURNALS
  • Title: CORRELACIÓN ENTRE LOS CUESTIONARIOS 16PF-5 Y CUIDA, EN LA VALORACIÓN DE IDONEIDAD PARA FAMILIA EDUCADORA AJENA
    Authors: Real-Fernandez, M. ; Navarro Soria, Ignasi; Neipp López, María del Carmen; Delgado-Valencia, L.; Hernández Cedeño, Eniuska
    Journals Revista Cubana de Psicología
    Volume: 7
    Pages: 140 - 150
    Date: 2025
    ISSN: 2788-4287
  • Title: La formación docente del programa ERASMUS+: su impacto en los centros participantes
    Authors: Blanco Reyes, L.; Iglesias-Martínez, M. J.; Lozano Cabezas, I.
    Journals Revista Española de Educación Comparada (Online)
    Volume: 44
    Pages: 260 - 281
    Date: 2024
    ISSN: 2174-5382
    DOI: https://doi.org/10.5944/reec.44.2024.37936
  • Title: La movilidad académica de los docente e investigadores universitarios en el periodo post-COVID-19: un estudio cualitativo
    Authors: Arroyo Salgueira, S.; Iglesias-Martínez, M. J.; Lozano Cabezas, I.
    Journals Publicaciones (Facultad de Educación y Humanidades Campus de Melilla)
    Volume: 54
    Pages: 207 - 234
    Date: 2024
    ISSN: 1577-4147
    DOI: https://doi.org/10.30827/publicaciones.v54i1.20930
  • Title: The Construction of the Pedagogical Space from the Narratives of the Early Childhood Education Teachers
    Authors: Giner Gomis, A.V.; Iglesias-Martínez, M. J.; Lozano Cabezas, I.
    Journals Qualitative Research in Education
    Volume:
    Pages: 1 - 19
    Date: 2024
    ISSN: 2014-6418
    DOI: https://hipatiapress.com/hpjournals/index.php/qre/article/view/10187
  • Title: La habilidad del trabajo en equipo como competencia investigadora en la formación docente: estudio de caso en una universidad pública de Honduras
    Authors: Iglesias-Martínez, M. J.; Lozano Cabezas, I.; Arroyo Salgueira, S.
    Journals Magister. Revista de la Escuela Universitaria de Magisterio de Oviedo
    Volume: 35
    Pages: 33 - 40
    Date: 2023
    ISSN: 0212-6796
    DOI: La habilidad del trabajo en equipo como competencia investigadora en la formación docente: estudio de caso en una universidad pública de Honduras
  • Title: La mejora de la competencia comunicativa docente mediante propuestas dramáticas teatrales: un estudio cualitativo
    Authors: Iglesias-Martínez, M. J.; Camus Ferri, M.; Lozano Cabezas, I.
    Journals Revista Panamericana de Pedagogía
    Volume: 36
    Pages: 130 - 149
    Date: 2023
    ISSN: 1665-0557
    DOI: https://doi.org/10.21555/rpp.vi36.2882
    RUA: https://revistas.up.edu.mx/RPP/article/view/2882
  • Title: As vozes docentes das escolas de Waldorf: um estudo qualitativo.
    Authors: Gómez Betanzos, Estefanía; Iglesias-Martínez, M. J.; Lozano Cabezas, I.
    Journals Revista Internacional de Formação de Professores
    Volume: 7
    Pages: 1 - 23
    Date: 2022
    ISSN:
    DOI: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/615. Acesso em: 9 fev. 2022.
  • Title:  Implementing the Methodological Script as a University Curricular Experience for the Development of Teamwork Competence.
    Authors: Giner Gomis, A.V.
    Journals Educare (Online)
    Volume: 26
    Pages: 1 - 18
    Date: 2022
    ISSN: 1409-4258
    DOI: https://doi.org/10.15359/ree.26-3.10
  • Title: The initial secondary school teacher education: perceptions of students in practices.
    Authors: Arroyo Salgueira, S.; Iglesias-Martínez, M. J.; Lozano Cabezas, I.
    Journals Human review
    Volume: 11
    Pages: 1 - 10
    Date: 2022
    ISSN: 2695-9623
    DOI: https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.3926
  • Title: Percepción docente de la naturaleza de la escucha pedagógica e implementación de las relaciones comunicativas en la educación secundaria
    Authors: Giner Gomis, A.V.; , Soria, L.; , Giner Gomis, A.
    Journals Estudios Pedagógicos (Online)
    Volume: XLVII
    Pages: 323 - 337
    Date: 2021
    ISSN: 0718-0705
    DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052021000100323
RELEVANT PUBLISHED BOOKS
  • Title: How do teachers act when faced with problems that affect coexistence in the classroom? Vision of the Primary and Secondary Education students
    Authors: Gavilán, D.; Merma, G.; Hernández, MJ.
    Editorial: International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
    Date: 2020
    ISBN: 978-84-09-17939-8
    DOI: 10.21125/inted.2020.0660
  • Title: La cultura escolar en els anuncis televisius: quin tipus d¿institució educativa ens mostren
    Authors: Sauleda, N.; Martínez Ruiz, M. A.; Giner Gomis, A.V.
    Editorial: Secretariat de Promoció del Valencià - Universitat d'Alacant
    Date: 2008
    ISBN: 978-84-7908-983-2
  • Title: Educación para la sostenibilidad. Estrategias, innovaciones y retos.
    Authors: Urrea-Solano, M.; Hernández, MJ.; , Vega Ramírez, Lilyan
    Editorial: OCTAEDRO
    Date: 2025
    ISBN: 9788410790063
  • Title: Improving Teacher Education Through Qualitative Research
    Authors: Iglesias-Martínez, M. J.
    Editorial: NOVA Science Publishers, Inc
    Date: 2025
    ISBN: 979-8-89530-381-8
    DOI: https://doi.org/10.52305/EGIW3186
  • Title: Guía Didáctica Aprendo a leer y a escribir
    Authors: Iglesias-Martínez, M. J.; Giner Gomis, A.V.; Lozano Cabezas, I.
    Editorial:
    Date: 2023
    ISBN: 978-958-9297-68-1
  • Title: Investigando nuevos paradigmas en Educación / Researching New Educational Paradigms
    Authors: Esteve-Faubel, Rosa Pilar; Iglesias-Martínez, M. J.; Lozano Cabezas, I.
    Editorial: EDICIONES OCTAEDRO, SL
    Date: 2021
    ISBN: 9788418819919
    RUA: https://octaedro.com/libro/investigando-nuevos-paradigmas-en-educacion-researching-new-educational-paradigms/
RELEVANT PUBLISHED BOOK CHAPTERS
  • Book chapter title: Challenges and Opportunities for Innovation  in Learning and Teaching in a Clinical Environment: A Qualitative Study  
    Authors: Mora-Méndez, Javier Mauricio; Iglesias-Martínez, M. J.; Giner Gomis, A.V.
    Editorial: NOVA Science Publishers, Inc
    Pages: 75 - 87
    Date: 2025
    ISBN:
    Book title: Improving Teacher Education Through Qualitative Research  

    DOI: https://doi.org/10.52305/EGIW3186
  • Book chapter title: Teaching and Learning Philosophy: The Voices of Colombian Teachers and Students
    Authors: Iglesias-Martínez, M. J.; UNIVIO MOLANO, JULIO ESTEBAN
    Editorial: NOVA Science Publishers, Inc
    Pages: 61 - 74
    Date: 2025
    ISBN:
    Book title: Improving Teacher Education Through Qualitative Research

    DOI: https://doi.org/10.52305/EGIW3186
  • Book chapter title: The Biographical Condition in  the Configuration of the Teaching  Identity of Migrant Teachers  
    Authors: RODAS SERNA, JAMES; Iglesias-Martínez, M. J.
    Editorial: NOVA Science Publishers, Inc
    Pages: 89 - 105
    Date: 2025
    ISBN:
    Book title: Improving Teacher Education Through Qualitative Research  

    DOI: https://doi.org/10.52305/EGIW3186
  • Book chapter title: The Main Barriers to Teacher Mobility:  A Qualitative Study of  the ERASMUS Programme  
    Authors: Blanco Reyes, L.; Lozano Cabezas, I.
    Editorial: NOVA Science Publishers, Inc
    Pages: 1 - 19
    Date: 2025
    ISBN:
    Book title: Improving Teacher Education Through Qualitative Research

    DOI: https://doi.org/10.52305/EGIW3186
  • Book chapter title: The Management of IT Resources for Research: A Case Study of Didactic Research Training for Student Teachers  
    Authors: Brenes-Maltez, P.M.; Lozano Cabezas, I.; Ordoñez, Gemma
    Editorial: NOVA Science Publishers, Inc
    Pages: 19 - 39
    Date: 2025
    ISBN:
    Book title: Improving Teacher Education Through Qualitative Research

    DOI: https://doi.org/10.52305/EGIW3186
  • Book chapter title: Comunidades que transforman sus sociedades: una apuesta por la identidad docente inclusiva para la consecución de los ODS
    Authors: Iglesias-Martínez, M. J.; Lozano Cabezas, I.; Giner Gomis, A.V.; Giner-Samper, P.
    Editorial: Graó
    Pages: 75 - 90
    Date: 2024
    ISBN:
    Book title: Liderazgo educativo y desarrollo sostenible: un viaje hacia el corazón de las escuelas
  • Book chapter title: Formación del profesorado de formación profesional respecto a la enseñanza online: un estudio cualitativo.
    Authors: Frases-Selles, M. T. ; Iglesias-Martínez, M. J.; Lozano Cabezas, I.
    Editorial: Marcial Pons. Ediciones Jurídicas y Sociales, S.A.
    Pages: 97 - 106
    Date: 2024
    ISBN:
    Book title: Herramientas y técnica para la optimización del proceso educativo
  • Book chapter title: La comunicación didáctica digital y el desarrollo del empoderamiento, las relaciones sociales y el pensamiento en el contexto educativo universitario: un estudio de caso
    Authors: Camus Ferri, M.; Iglesias-Martínez, M. J.; Lozano Cabezas, I.
    Editorial: DYKINSON SL
    Pages: 721 - 740
    Date: 2024
    ISBN:
    Book title: Tendencias de investigación en comunicación

    RUA: https://www.dykinson.com/libros/tendencias-de-investigacion-en-comunicacion/9788410703339/
  • Book chapter title: Actitudes y acciones de los líderes educativos para el alcance de los ODS y la Agenda 2030.
    Authors: Hernández, MJ.; Urrea-Solano, M.; Merma, G.; Balteiro, I.; , M. Ortiz; Ripoll Ferrándiz, J.; Álvarez-Herrero, J. F.; Gavilán, D.; , F. Fernández; Aguilar Hernández, B. M.; Alvarez-Fernandez, E. ; , E. Cazorla-Amorós
    Editorial: Narcea
    Pages: 599 - 606
    Date: 2023
    ISBN:
    Book title: Construir comunidad en la escuela
  • Book chapter title: Didactic communication: the challenge of university teachers to maintain the attention of students.
    Authors: Camus Ferri, M.; Iglesias-Martínez, M. J.; Lozano Cabezas, I.
    Editorial: Editorial Universitas S. A.
    Pages: 165 - 195
    Date: 2023
    ISBN:
    Book title: Migrant identitties and teacher training: educational research for cross-cultural encounters.
RELEVANT CONFERENCE PAPERS
  • Title: Estudio comparativo de las prácticas del grado de Maestro/a en Educación Educación Infantil entre la Universidad de Alicante (España) y Universidad de Oulu (Finlandia)
    Authors: Frases-Selles, M. T. ; Iglesias-Martínez, M. J.; Lozano Cabezas, I.
    Type of participation: Ponencia
    Conference name: Congreso Internacional de Educación e Innovación
    Event type: Internacional
    City of performance: Yucatán (MEXICO)
    Date of performance: 28/06/2023
  • Title: El docente universitario y su compromiso con el aprendizaje colaborativo y dialógico
    Authors: Iglesias-Martínez, M. J.
    Type of participation: Ponencia invitada
    Conference name: Semana de las Comunidades que Transforman su Sociedad
    Event type: Internacional
    City of performance: Estado de Puebla (MEXICO)
    Date of performance: 28/02/2023
  • Title: 'La identidad docente como núcleo inclusivo e innovador en las comunidades que aprenden¿
    Authors: Giner Gomis, A.V.
    Type of participation: Ponencia invitada
    Conference name: Semana Comunidades de Aprendizaje que Transforman su Sociedad
    Event type: Internacional
    City of performance: Estado de Puebla (MEXICO)
    Date of performance: 28/02/2023
  • Title: La construcción de la identidad docente a través de las narrativas metaforicas y mitológicas griegas
    Authors: Giner Gomis, A.V.
    Type of participation: Ponencia invitada
    Conference name: 5º Congreso Internacional de Investigación en Ciencias de la Salud, la Educación y la Música-CINVEST 2022 y XVII Jornada Corpista de Investigación
    Event type: Internacional
    City of performance: Bogotá (COLOMBIA)
    Date of performance: 08/11/2022
  • Title: Procesos de investigación cualitativa en la docencia universitaria
    Authors: Iglesias-Martínez, M. J.
    Type of participation: Ponencia invitada
    Conference name: 5º Congreso Internacional de Investigación en Ciencias de la Salud, la Educación y la Música
    Event type: Internacional
    City of performance: Bogotá (COLOMBIA)
    Date of performance: 08/11/2022
  • Title: II Seminario Iberoamericano Educación, Historia y Memoria: Políticas, Pedagogías y Prácticas Educativas (siglos XX y XXI)
    Authors: Iglesias-Martínez, M. J.
    Type of participation: Comité científico
    Conference name: II Seminario Iberoamericano Educación, Historia y Memoria: Políticas, Pedagogías y Prácticas Educativas (siglos XX y XXI)
    Event type: Internacional
    City of performance: (ESPAÑA)
    Date of performance: 10/03/2022
  • Title: Desarrollando el ODS5. Igualdad de género en la Formación Inicial Docente. Experiencias prácticas
    Authors: Lozano Cabezas, I.
    Type of participation: Ponencia invitada
    Conference name: 1r Simposi ¿Dona i Educació¿
    Event type: Europeo
    City of performance:
    Date of performance: 08/03/2021
  • Title: Actuaciones de éxito en educación: conectando la formación inicial docente con la escuela
    Authors: Lozano Cabezas, I.
    Type of participation: Ponencia invitada
    Conference name: IV Congreso Internacional en Ciencias de la Salud, Educación y Música
    Event type: Internacional
    City of performance: Bogotá (COLOMBIA)
    Date of performance: 13/11/2020
  • Title: La perspectiva de género a través de los contenidos históricos
    Authors: Lozano Cabezas, I.; Iglesias-Martínez, M. J.; Ponsoda López de Atalaya, S.
    Type of participation: Ponencia invitada
    Conference name: 8th International Congress of Educational Sciences and Development
    Event type: Europeo
    City of performance:
    Date of performance: 28/09/2020
  • Title: El uso de las redes sociales por el futuro profesorado: ¿Hay diferencias entre ellas y ellos?
    Authors: Urrea-Solano, M.; Hernández, MJ.
    Type of participation: Ponencia
    Conference name: I Congreso Internacional de Innovación Docente e Investigación en Educación Superior: Un reto para las áreas de conocimiento
    Event type: Internacional
    City of performance: Madrid (MADRID) (ESPAÑA)
    Date of performance: 20/11/2019