Ir a cuerpo Ir a Estudios, Gobernanza y organización
Logo UA
Research groups
  Investigación en Inteligencias, Competencia Social y Educación (SOCEDU)

General data

Field of study:
Social Sciences and Law Studies
Website:
Telephone:
+34 965903400 x 2911

Annual reports

Annual report
  • Influence of multiple intelligences on teaching and learning
  • Assessment and study of the relationships between multiple intelligences
  • Social competence: evaluation and improvement
  • Higher education. Design of course guides
  • European Higher Education Area

 

 

Services offered

No data.

 

Results

No data.

 

Available relevant infrastructure

No data.

 

RELEVANT CONTRIBUTIONS TO RESEARCH PROJECTS
  • Project title: Integración de las competencias socioemocionales en los programas formativos de Educación Superior: un enfoque multimetodológico y transculturalING
    Reference: EDU2015-64562-R
    Competitive: Yes
    European: No
    Public: Yes
    Project sponsors: MINISTERIO DE ECONOMIA Y EMPRESA
    Starting date: 01/01/2016
    Termination date: 31/12/2018
  • Project title: Inteligencia interpersonal, intrapersonal y emocional, y su relación con el perfil de competencias sociales en la educación secundaria obligatoriaING
    Reference: GV07/181
    Competitive: Yes
    European: No
    Public: Yes
    Project sponsors: GENERALITAT VALENCIANA
    Starting date: 01/01/2007
    Termination date: 31/12/2007
  • Project title: Inteligencia interpersonal, intrapersonal, emocional y social, y su relación con el perfil de commpetencias socio-emocionales en la Educación Secundaria ObligatoriaING
    Reference: GRJ06-04
    Competitive: Yes
    European: No
    Public: Yes
    Project sponsors: UNIVERSIDAD DE ALICANTE
    Starting date: 01/01/2007
    Termination date: 31/12/2007
  • Project title: TEACHING PRACTICE PARTNERSHIP MODEL IN PRE-SERVICE TEACHER EDUCATIONING
    Reference: 19-KA203-060579
    Competitive: Yes
    European: Yes
    Public: Yes
    Project sponsors: EUROPEAN COMMISSION
    Starting date: 01/09/2019
    Termination date: 31/08/2022
  • Project title: DISEÑO E IMPLEMENTACION DE UN MODELO INCLUSIVO DE ADMISIÓN PARA EL SISTEMA DE EDUCACIÓN SUPERIOR EN EL ECUADORING
    Reference: SENESCYT-SGCT-SDIC-2018-0484-CO
    Competitive: Yes
    European: Yes
    Public: Yes
    Project sponsors: SECRETARIA DE EDUCACION SUPERIOR DE ECUADOR
    Starting date: 15/12/2018
    Termination date: 14/12/2020
  • Project title: AFECTO Y VARIABLES PSICOEDUCATIVAS EN PROFESORADO Y ALUMNADO DE LOS GRADOS DE MAGISTERIOING
    Reference: GRE23-09A
    Competitive: Yes
    European: No
    Public: Yes
    Project sponsors: UNIVERSIDAD DE ALICANTE
    Starting date: 01/01/2025
    Termination date: 31/12/2026
  • Project title: Evaluación y análisis del perfeccionismo académico y su impacto en el desarrollo educativo, psicológico y social del alumnado de Educación Primaria y SecundariaING
    Reference: PID2023-152358NA-I00
    Competitive: Yes
    European: No
    Public: Yes
    Project sponsors: MINISTERIO DE CIENCIA, INNOVACION Y UNIVERSIDADES
    Starting date: 01/09/2024
    Termination date: 31/12/2028
  • Project title: Identificación de perfiles de rechazo escolar en el contexto educativo y su relación con variables psicoeducativasING
    Reference: FPU22/03428
    Competitive: Yes
    European: No
    Public: Yes
    Project sponsors: MINISTERIO DE UNIVERSIDADES
    Starting date: 01/01/2024
    Termination date: 31/12/2027
  • Project title: Investigación en Inteligencias, Competencia Social y Educación (SOCEDU) - VIGROB-140 ING
    Reference: VIGROB23-140
    Competitive: Yes
    European: No
    Public: Yes
    Project sponsors: UNIVERSIDAD DE ALICANTE
    Starting date: 01/01/2024
    Termination date: 31/12/2024
  • Project title: Investigación en Inteligencias, Competencia Social y Educación (SOCEDU) - VIGROB-140 ING
    Reference: UADIF23-51
    Competitive: Yes
    European: No
    Public: Yes
    Project sponsors: UNIVERSIDAD DE ALICANTE
    Starting date: 01/01/2024
    Termination date: 31/12/2024

Publications See search box

RELEVANT CONTRIBUTIONS IN JOURNALS
  • Title: Early Adolescents` Attitudes and Academic Achievement: The Mediating Role of Academic Self-concept
    Authors: Veas, A.; Castejón, J.L.; Miñano, P.; Gilar, R.
    Journals Revista de Psicodidáctica
    Volume: 24
    Pages: 71 - 77
    Date: 2019
    ISSN: 1136-1034
    DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.psicoe.2018.11.002
  • Title: Differences in cognitive, motivational and contextual variables between under-achieving, normally-achieving, and over-achieving Spanish students: A mixed-effects analysis
    Authors: Veas, A.; , López-López, J.A.; Gilar, R.; Miñano, P.; Castejón, J.L.
    Journals Psicothema
    Volume: 29
    Pages: 533 - 538
    Date: 2017
    ISSN: 0214-9915
    DOI: http://dx.doi.org/10.7334/psicothema2016.283
  • Title: Can Emotional Competence Be Taught in Higher Education? A Randomized Experimental Study of an Emotional Intelligence Training Program Using a Multimethodological Approach.
    Authors: Gilar, R.; , Gilar Corbí, R.; Pozo-Rico, T.; Sanchez, B.; Castejón, J.L.
    Journals Frontiers in Psychology
    Volume: 9
    Pages: 1039 -
    Date: 2018
    ISSN: 1664-1078
    DOI: http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2018.01039
  • Title: Validation of the Spanish adaptation of the School Attitude Assessment Survey-Revised using multidimensional Rasch analysis.
    Authors: Veas, A.; Castejón, J.L.; Gilar, R.; Miñano, P.
    Journals ANALES DE PSICOLOGIA
    Volume: 33
    Pages: 74 - 81
    Date: 2017
    ISSN: 0212-9728
    DOI: http://dx.doi.org/10.6018/analesps.33.1.235271
  • Title: Diseño y validación de la Escala breve de Actitudes sobre la Didáctica de la Expresión Plástica (EADEP)
    Authors: Aparicio-Flores, M. P.; Esteve-Faubel, Rosa Pilar; Fernández-Sogorb, A.; Gonzálvez, C.
    Journals Revista Complutense de Educación
    Volume:
    Pages: -
    Date:
    ISSN: 1130-2496
  • Title: Peers and Sport Practice Scale: Ecuadorian validation and profile analysis
    Authors: Vásconez Rubio, Oswaldo; Suriá, R.; Vicent, M.; García-Fernández, J. M.
    Journals REVISTA DE PSICOLOGIA DEL DEPORTE
    Volume:
    Pages: -
    Date:
    ISSN: 1132-239X
  • Title: Resultados de un programa de formación en competencias emocionales para profesorado de Educación Primaria
    Authors: IZQUIERDO GUILLERMO, ANDREA; Gilar, R.; Pozo-Rico, T.; Castejón, J.L.
    Journals European Journal of Education and Psychology
    Volume:
    Pages: 1 - 17
    Date:
    ISSN: 1989-2209
    DOI: http://dx.doi.org/10.32457/ejep.v15i1.174
  • Title:    Adaptation and psychometric validation of the school anxiety inventory in a university population
    Authors: Martínez-Monteagudo, M.C.
    Journals Current Psychology
    Volume:
    Pages: -
    Date: 2025
    ISSN: 1046-1310
    DOI: https://doi.org/10.1007/s12144-025-07301-4
  • Title: Perfectionism profiles and school-related stress associations: Examining the 2 ×2 model of dispositional perfectionism in children
    Authors: Fuster -Rico , A. ; Vicent, M.; Perez-Marco, M. ; Gonzálvez, C.
    Journals Personality and Individual Differences
    Volume: 236
    Pages: 1 - 6
    Date: 2025
    ISSN: 0191-8869
    DOI: https://doi.org/10.1016/j.paid.2024.113009
  • Title: A systematic review of intervention programs for school attendance problems
    Authors: Perez-Marco, M. ; Gonzálvez, C.; Fuster -Rico , A. ; Vicent, M.
    Journals Child and Youth Services
    Volume: 169
    Pages: 1 - 8
    Date: 2024
    ISSN: 0145-935X
    DOI: https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2024.108091
RELEVANT PUBLISHED BOOKS
  • Title: Adquisición de habilidades cognitivas. Factores en el desarrollo de la competencia experta
    Authors: Gilar, R.
    Editorial: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes (Universidad de Alicante)
    Date: 2004
    ISBN: 8468851256
  • Title: El desarrollo de la competencia experta. Implicaciones para la enseñanza."
    Authors: Gilar, R.; Castejón, J.L.
    Editorial: Club Universitario
    Date: 2003
    ISBN: 8484543005
  • Title: Quadern de supot per a l¿aprenentatge autònom de l¿alumnat. Psicologia de l¿educació i el desenvolupament en l¿edat escolar.
    Authors: González-Gómez, C.; , Gónzalez, C.; Gilar, R.; Ordóñez, T.
    Editorial: UNIVERSIDAD DE ALICANTE
    Date: 2008
    ISBN: 978-84-7908-967-2
  • Title: Planificación y Gestión de la orientación en el centro educativo
    Authors: Martínez-Monteagudo, M.C.
    Editorial: UNIR
    Date:
    ISBN: 978-84-15626-94-7
  • Title: Nuevos retos educativos e investigación interdisciplinaria
    Authors: Gonzálvez, C.; Sanmartín, R.; Vicent, M.
    Editorial: Editorial Aula Magna
    Date: 2022
    ISBN: 9788419544513
  • Title: Dificultades de Aprendizaje y Educación Compensatoria: De la teoría al aula
    Authors: Martínez-Monteagudo, M.C.; Delgado, B.; Vicent, M.; Aparicio-Flores, M. P.; Sanmartín, R.; Gonzálvez, C.; Poveda Brotons, Rosa; Chiaramello, G.; Fernández-Sogorb, A.; GUTIERREZ FRESNEDA, RAUL
    Editorial: Publicacions de la Universitat d'Alacant
    Date: 2021
    ISBN: 978-84-9717-760-3
  • Title: El niño perfeccionista. Más allá de la excelencia. Estrategias para su evaluación y tratamiento
    Authors: Vicent, M.; , Inglés, C. J.; García-Fernández, J. M.
    Editorial: Ediciones Pirámide
    Date: 2019
    ISBN: 978-84-368-4087-2
  • Title: Mi primer día de cole
    Authors: Vicent, M.; Gonzálvez, C.; , Gonzálvez, C. y García-Fernández, J.M.; García-Fernández, J. M.
    Editorial: Ediciones Pirámide
    Date: 2019
    ISBN:
  • Title: Miguel y su primer día de cole
    Authors: Gonzálvez, C.; Vicent, M.; García-Fernández, J. M.
    Editorial: Ediciones Pirámide
    Date: 2019
    ISBN: 978-84-368-4201-2
  • Title: Programa GBI: Una guía para el bienestar interno. Programa de fortalecimiento psicológico para niños de 8 a 12 años.
    Authors: Gonzálvez, C.; Vicent, M.; Sanmartín, R.
    Editorial: Ediciones UBB
    Date: 2019
    ISBN: 978-956-9275-68-5
RELEVANT PUBLISHED BOOK CHAPTERS
  • Book chapter title: Personalidad y estilos de aprendizaje
    Authors: Gilar, R.; Gomis,N; , GILAR; Castejón, J.L.; Miñano, P.; , Castejón; , Miñano
    Editorial: Editorial Club Universitario
    Pages: 175 - 199
    Date: 2010
    ISBN:
    Book title: Psicología de la Educación
  • Book chapter title: El dossier de aprendizaje autónomo del alumnado como una herramienta de trabajo en el marco del Espacio Europeo de Educación Superior.
    Authors: Gilar, R.; , Ordóñez, T.onzález
    Editorial: Editorial Marfil
    Pages: 151 - 165
    Date: 2008
    ISBN:
    Book title: Investigación e innovación en el conocimiento educativo actual
  • Book chapter title: G Factor" to Multiple Intelligencies: Theoretical Foundations and Implications for Classroom Practice
    Authors: Castejón, J.L.; Gilar, R.; , Pérez,N
    Editorial: NOVA Science Publishers, Inc
    Pages: 132 - 163
    Date: 2008
    ISBN:
    Book title: Classroom Culture and Dynamics
  • Book chapter title: Socio-emotional ability profile differences in different academic disciplines. Its development whithin the frame of Europena Espace for Higher Education.
    Authors: Gilar, R.; Castejón, J.L.; Cantero, M.P.
    Editorial: Ivane Javakhishvili Tbilisi State University
    Pages: 254 - 259
    Date: 2008
    ISBN:
    Book title: Globalization and Sustainable Development Prospects of Georgia`s Economy.
  • Book chapter title: Factors involved in complex learning: A model of expert competence acquisition
    Authors: Castejón, J.L.; , Castejón; Gilar, R.; , GILAR
    Editorial: NOVA Science Publishers, Inc
    Pages: 1 - 34
    Date: 2006
    ISBN:
    Book title: New Developments in Learning Research
  • Book chapter title: Affective Latent Profiles and Personality Dimensions in Spanish Children
    Authors: Sanmartín, R.; Vicent, M.; Gonzálvez, C.; García-Fernández, J. M.
    Editorial: Springer
    Pages: -
    Date:
    ISBN:
    Book title: The Affective Profiles Model: 20 Years of Research and Beyond
  • Book chapter title: El compromiso académico y social a través de la investigación e innovación educativas en la Enseñanza Superior
    Authors: Martínez-Monteagudo, M.C.; Vicent, M.; Gonzálvez, C.; SANMARTIN LOPEZ, RICARDO
    Editorial: Octaedro
    Pages: -
    Date:
    ISBN:
    Book title: Diseño y aplicación de un sistema de evaluación de la calidad de las estrategias metodológicas empleadas en la asignatura: Discapacidad Intelectual, Trastorno del Espectro Autista y Altas Capacidades
  • Book chapter title: El compromiso académico y social a través de la investigación e innovación educativas en la Enseñanza Superior
    Authors: MARTINEZ MONTEAGUDO, MARIA DEL CARMEN; Gonzálvez, C.; , Hernández-Amorós, M. J.; SANMARTIN LOPEZ, RICARDO; , Urrea, M.E.
    Editorial: Octaedro
    Pages: -
    Date:
    ISBN:
    Book title: Evaluación del dominio de la competencia comunicativa en docentes en formación
  • Book chapter title: EXPLORANDO EL USO Y PERCEPCIONES DE LAS NUEVAS TECNOLOGÍAS ENTRE ESTUDIANTES DE MAGISTERIO: UN ESTUDIO CUALITATIVO
    Authors: Perez-Soto, N. ; Izquierdo, A.; Pozo-Rico, T.
    Editorial: DYKINSON
    Pages: 225-235 -
    Date:
    ISBN:
    Book title: METODOLOGÍAS EMERGENTES EN LA INVESTIGACIÓN Y ACCIÓN EDUCATIVA

    DOI: 10.14679/3767
  • Book chapter title: Innovative Methods for Affectivity Profiling: Latent Profile Analysis
    Authors: Sanmartín, R.
    Editorial: Springer
    Pages: -
    Date:
    ISBN:
    Book title: The Affective Profiles Model: 20 Years of Research and Beyond
RELEVANT CONFERENCE PAPERS
  • Title: COORDINACIÓN del Simposio Invitado UNIENDO HORIZONTES: INNOVACIÓN TRANSCULTURAL PARA UNA EDUCACIÓN Y SALUD TRANSFORMADORAS
    Authors: Pozo-Rico, T.
    Type of participation: Ponencia invitada
    Conference name: X Congreso Internacional en Contextos Psicológicos, Educativos y de la Salud
    Event type: Internacional
    City of performance: Sevilla (SEVILLA) (ESPAÑA)
    Date of performance: 26/11/2024
  • Title: DISEÑO DE INTERVENCIÓN PARA DESARROLLAR COMPETENCIAS SOCIALES Y EMOCIONALES EN NIÑOS Y NIÑAS EN RIESGO DE EXCLUSIÓN SOCIAL
    Authors: IZQUIERDO GUILLERMO, ANDREA; Pozo-Rico, T.; Castejón, J.L.
    Type of participation: Comunicación
    Conference name: X Congreso Internacional en Contextos Psicológicos, Educativos y de la Salud
    Event type: Internacional
    City of performance: Sevilla (SEVILLA) (ESPAÑA)
    Date of performance: 26/11/2024
  • Title: DISEÑO DE INTERVENCIÓN PARA DESARROLLAR COMPETENCIAS SOCIALES Y EMOCIONALES EN NIÑOS Y NIÑAS EN RIESGO DE EXCLUSIÓN SOCIAL
    Authors: IZQUIERDO GUILLERMO, ANDREA; Pozo-Rico, T.; Castejón, J.L.
    Type of participation: Comunicación
    Conference name: X Congreso Internacional en Contextos Psicológicos, Educativos y de la Salud
    Event type: Internacional
    City of performance: Sevilla (SEVILLA) (ESPAÑA)
    Date of performance: 26/11/2024
  • Title: Diseño de intervención para desarrollar competencias sociales y emocionales en niños y niñas en riesgo de exclusión social
    Authors: Izquierdo, A.; Pozo-Rico, T.; Castejón, J.L.
    Type of participation: Comunicación
    Conference name: X Congreso Internacional en Contextos Psicológicos, Educativos y de la Salud
    Event type: Internacional
    City of performance: (ESPAÑA)
    Date of performance: 26/11/2024
  • Title: EFECTOS DE UN PROGRAMA DE DESARROLLO DE LA INTELIGENCIA EMOCIONAL EN EL RENDIMIENTO ACADÉMICO DE FUTUROS DOCENTES: UN ANÁLISIS MULTINIVEL
    Authors: Pozo-Rico, T.; Gilar, R.; Castejón, J.L.
    Type of participation: Póster
    Conference name: X Congreso Internacional en Contextos Psicológicos, Educativos y de la Salud
    Event type: Internacional
    City of performance: Sevilla (SEVILLA) (ESPAÑA)
    Date of performance: 26/11/2024
  • Title: ENHANCING SOCIAL COMPETENCES IN HIGHER EDUCATION: A FRAMEWORK FOR FUTURE ORIENTED LEARNING
    Authors: González-Ros, L. ; Izquierdo, Andrea; Pozo-Rico, T.; Pérez, Natalia; Heredia, Esther
    Type of participation: Comunicación
    Conference name: X Congreso Internacional en Contextos Psicológicos, Educativos y de la Salud
    Event type: Internacional
    City of performance: Sevilla (SEVILLA) (ESPAÑA)
    Date of performance: 26/11/2024
  • Title: ENHANCING SOCIAL COMPETENCES IN HIGHER EDUCATION: A FRAMEWORK FOR FUTURE-ORIENTED LEARNING
    Authors: Pozo-Rico, T.
    Type of participation: Comunicación
    Conference name: X Congreso Internacional en Contextos Psicológicos, Educativos y de la Salud
    Event type: Internacional
    City of performance: Sevilla (SEVILLA) (ESPAÑA)
    Date of performance: 26/11/2024
  • Title: Enhancing social competences in higher education: A framework for future-oriented learning
    Authors: Pozo-Rico, T.; Izquierdo, A.; Perez-Soto, N. ; González, Lorena; Heredia-Oliva, E.
    Type of participation: Comunicación
    Conference name: X Congreso Internacional en Contextos Psicológicos, Educativos y de la Salud
    Event type: Internacional
    City of performance: (ESPAÑA)
    Date of performance: 26/11/2024
  • Title: IMPACTO DE LA HIPERSENSIBILIDAD AUDITIVA EN NIÑOS/AS CON TEA
    Authors: Pozo-Rico, T.
    Type of participation: Comunicación
    Conference name: X Congreso Internacional en Contextos Psicológicos, Educativos y de la Salud
    Event type: Internacional
    City of performance: Sevilla (SEVILLA) (ESPAÑA)
    Date of performance: 26/11/2024
  • Title: Innovación pedagógica en la literatura científica: análisis bibliométrico
    Authors: Izquierdo, A.
    Type of participation: Ponencia
    Conference name: X Congreso Internacional en Contextos Psicológicos, Educativos y de la Salud
    Event type: Internacional
    City of performance: (ESPAÑA)
    Date of performance: 26/11/2024