Ir a cuerpo Ir a Estudios, Gobernanza y organización
Logo UA
Research groups
  Diversity, Education and Gender (DEG)

@*@(persona.Nombre)*@

General data

Field of study:
Social Sciences and Law Studies
Telephone:
+34 965903400 x 9664

Annual reports

Annual report
  • Attention to diversity in educational contexts
  • Inclusive education, gender and equity
  • Training professionals for diversity, inclusion and social justice
  • Social and psycho-pedagogical intervention with a gender perspective
  • Abuse and gender-based violence
  • Multiculturalism, specific educational needs, disability and talent

 

 

Services offered

No data.

 

Results

No data.

 

Available relevant infrastructure

No data.

 

RELEVANT CONTRIBUTIONS TO RESEARCH PROJECTS
  • Project title: Formación inicial y continua para el desarrollo sostenible de la igualdad de género de docentes/trabajadores social: promoviendo una práctica profesional sensible al género
    Competitive: Yes
    European: No
    Public: Yes
    Project sponsors: MINISTERIO DE CIENCIA, INNOVACION Y UNIVERSIDADES
    Starting date: 01/09/2023
    Termination date: 31/08/2027
  • Project title: Educación para la igualdad de género y formación del profesorado.
    Competitive: Yes
    European: No
    Public: Yes
    Project sponsors: MINISTERIO DE CIENCIA, INNOVACION Y UNIVERSIDADES
    Starting date: 01/11/2022
    Termination date: 31/10/2024
  • Project title: Mediación docente en el uso seguro de internet y las TIC del alumnado con y sin necesidades específicas de apoyo educativo: hacia una gestión positiva de los riesgos
    Competitive: Yes
    European: No
    Public: Yes
    Project sponsors: MINISTERIO DE CIENCIA, INNOVACION Y UNIVERSIDADES
    Starting date: 01/09/2022
    Termination date: 31/08/2026
  • Project title: Patrones de uso de Internet, riesgos y conducta online de las personas con discapacidad intelectual desde la perspectiva de los profesores y de los profesionales de la Comunidad Valenciana
    Competitive: Yes
    European: No
    Public: Yes
    Project sponsors: GENERALITAT VALENCIANA
    Starting date: 01/12/2017
    Termination date: 30/11/2019
  • Project title: La enseñanza de la competencia en atención a la diversidad, equidad y justicia social en los programas de formación del profesorado: modelos formativos, diseños curriculares y prácticas pedagógicas
    Competitive: Yes
    European: No
    Public: Yes
    Project sponsors: MINISTERIO DE EDUCACION
    Starting date: 01/08/2016
    Termination date: 31/01/2017
  • Project title: Investigación Sobre Indicadores De Calidad Para Orientar La Formación De Docentes Y Trabajadores Sociales Hacia Una Práctica Profesional Sensible A La Igualdad De Genero
    Competitive: Yes
    European: No
    Public: Yes
    Project sponsors: UNIVERSIDAD DE ALICANTE
    Starting date: 01/02/2024
    Termination date: 31/07/2025
  • Project title: Diversidad, Educación y Género (DEG) - VIGROB-298
    Competitive: Yes
    European: No
    Public: Yes
    Project sponsors: UNIVERSIDAD DE ALICANTE
    Starting date: 01/01/2024
    Termination date: 31/12/2024
  • Project title: Diversidad, Educación y Género (DEG) - VIGROB-298
    Competitive: Yes
    European: No
    Public: Yes
    Project sponsors: UNIVERSIDAD DE ALICANTE
    Starting date: 01/01/2024
    Termination date: 31/12/2024
  • Project title: Ayudas para contratos predoctorales para la formación de doctores/as
    Competitive: Yes
    European: No
    Public: Yes
    Project sponsors: MINISTERIO DE CIENCIA, INNOVACION Y UNIVERSIDADES
    Starting date: 01/11/2023
    Termination date: 31/10/2027
  • Project title: Asistente para Personas con TEA y fobias mediante Realidad Virtual y Aumentada
    Competitive: Yes
    European: No
    Public: Yes
    Project sponsors: MINISTERIO DE CIENCIA, INNOVACION Y UNIVERSIDADES
    Starting date: 01/09/2023
    Termination date: 31/08/2026

Publications See search box

RELEVANT CONTRIBUTIONS IN JOURNALS
  • Title: Exploring Pre-Service STEM Teachers" Capacity to Teach Using a Gender-Responsive Approach.
    Authors: Miralles, C.; , KITTA , IOANNA; Cardona-Moltó, M. C.
    Journals Sustainability
    Volume: 15
    Pages: 1 - 21
    Date: 2023
    ISSN: 2071-1050
    DOI: https://doi.org/10.3390/ su151411127
  • Title: Aportes de la danza contemporánea al estado afectivo-emocional y psicológico de mujeres inmigrantes víctimas de violencia machista.
    Authors: Vera Esteban, M. C.; CARDONA MOLTO, MARIA CRISTINA
    Journals Estudos Feministas
    Volume: En prensa
    Pages: -
    Date: 2022
    ISSN: 0104-026X
  • Title: Educating prospective teachers for a sustainable gender equality practice: Survey design and validation of a self-efficacy scale.
    Authors: Miralles, C.; Chiner, E.; Cardona-Moltó, M. C.
    Journals International Journal of Sustainability in Higher Education
    Volume: 23
    Pages: 379 - 403
    Date: 2022
    ISSN: 1467-6370
    DOI: https://doi.org/10.1108/IJSHE-06-2020-0204
  • Title: Internet Use and Online Behaviour of Adults with Intellectual Disability: Support Workers` Perceptions, Training and Risk Mediation
    Authors: Gómez-Puerta, M.; Chiner, E.
    Journals Disability and Society
    Volume: 37
    Pages: 1107 - 1128
    Date: 2022
    ISSN: 0968-7599
    DOI: https://doi.org/10.1080/09687599.2021.1874300
  • Title: Digital inclusion and participation of people with intellectual disabilities during COVID-19?: A rapid review and international bricolage
    Authors: Chadwick, Darren; Alfredsson Ågren, Kristin; Caton, Sue; Chiner, E.; Danker, Joanne; Gómez-Puerta, M.; Heitplatz, Vanessa; Johansson, Stefan; Normand, Claude L.; Murphy, Esther; Plichta, Piotr; Strnadová, Iva; Flygare Wallén, Eva
    Journals Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities
    Volume: 19
    Pages: 242 - 256
    Date: 2022
    ISSN: 1741-1130
    DOI: http://dx.doi.org/10.1111/jppi.12410
  • Title: Cuestionario sobre las creencias personales y profesionales acerca de la diversidad
    Authors: , Cardona-Moltó, M.C.; Chiner, E.; , Chiner-Sanz, E.
    Journals Revista sin ISSN
    Volume:
    Pages: -
    Date:
    ISSN: 0000-0000
  • Title: Gender mainstreaming implementation in university teaching: A close look at the views of teacher educators in Spain.
    Authors: Miralles, C.; CARDONA MOLTO, MARIA CRISTINA; Chiner, E.
    Journals Nordic Journal of Studies in Educational Policy
    Volume:
    Pages: -
    Date:
    ISSN: 2002-0317
  • Title: Prepared to sustain quality education for all? A comparative study of pre-service teachers' self-efficacy for inclusive practice in Spain and the United States.
    Authors: CARDONA MOLTO, MARIA CRISTINA; Miralles, C.; Tichá, R.; Abery, B. H.
    Journals The Journal pf Teacher EDucation for Sustainability
    Volume:
    Pages: -
    Date:
    ISSN: 1691-4147
  • Title: Relationship between academic goals and prosocial behaviour in social work university students
    Authors: Suriá, R.; Villegas, E.
    Journals Cuadernos de Trabajo Social
    Volume:
    Pages: -
    Date:
    ISSN: 0214-0314
  • Title: Self-efficacy for sustainable gender equality practice in STEM teacher education in Spain and Greece.
    Authors: Miralles, C.; , Kitta, I.
    Journals Sustainability
    Volume:
    Pages: -
    Date:
    ISSN: 2071-1050
RELEVANT PUBLISHED BOOKS
  • Title: Guía de recomendaciones para la atención al alumnado universitario con altas capacidades intelectuales
    Authors: Gómez-Puerta, M.; , Rodríguez Rodríguez, R.; Chiner, E.
    Editorial: CEE Limencop, S.L.
    Date: 2023
    ISBN: 978-84-09-52716-8
  • Title: Atención a las necesidades específicas de apoyo educativo en la Educación Primaria.
    Authors: Gómez-Puerta, M.
    Editorial: Amazon
    Date: 2019
    ISBN: 9781070931029
  • Title: Diagnóstico psicopedagógico.
    Authors: Cardona-Moltó, M. C.; Chiner, E.; Lattur-Devesa, A.
    Editorial: Editorial ECU
    Date: 2006
    ISBN: 84-8454-543-1
  • Title: Diversidad y educación inclusiva. Enfoques metodológicos y estrategias para una enseñanza colaborativa.
    Authors: Cardona-Moltó, M. C.
    Editorial: Pearson-Prentice Hall
    Date: 2005
    ISBN: 84-205-5003-5
  • Title: Introducción a los métodos de investigación en educación
    Authors: Cardona-Moltó, M. C.
    Editorial: Eos
    Date: 2002
    ISBN: 84-9727-006-1
  • Title: Conocimiento compartido y educación
    Authors: Flores Lueg, Carolina Bernarda; Gómez-Puerta, M.
    Editorial: Dykinson
    Date: 2024
    ISBN: 978-84-1170-940-8
  • Title: E/B Learning como instrumento metodológico en la Educación Superiro. EStudio de casos en Ciencias de la Actividad Física y el Deporte de la Universiad de Alicante
    Authors: Mengual, S.; , Mengual Andrés, S.; Roig-Vila, R. et al.; , Roig Vila, R \u0026 Blasco Mira, J.E.; Blasco, J.E.
    Editorial: Instituto de Educaçao da Universidade de Lisboa
    Date: 2010
    ISBN: 978-989-96-999-1-5
  • Title: Tic@aula 2007. Aula digital
    Authors: Mengual, S.; , Roig, R.; Grau, S.; Merma, G.; , Pastor, F.; , (Coords.)
    Editorial: UNIVERSIDAD DE ALICANTE
    Date: 2007
    ISBN: 978-84-690-6871-7
  • Title: Diagnòstic psicopedagògic
    Authors: Chiner, E.; Cardona-Moltó, M. C.; Lattur-Devesa, A.
    Editorial: Editorial ECU
    Date: 2006
    ISBN: 84-8454-542-3
  • Title: Intervención con alumnos de alto riesgo en el área de las matemáticas.
    Authors: Cardona-Moltó, M. C.
    Editorial: Editorial Club Universitario
    Date: 2002
    ISBN: 84-8454-228-9
RELEVANT PUBLISHED BOOK CHAPTERS
  • Book chapter title: Servicios de apoyo a la inclusión de los estudiantes universitarios: estudio comparado
    Authors: Gómez-Puerta, M.; Chiner, E.; , R. I. Rodríguez Rodríguez; , GÓMEZ MARTÍNEZ, ÁNGELES; Domínguez Santos, Susana
    Editorial: Dykinson
    Pages: 2027 - 2632
    Date: 2023
    ISBN:
    Book title: Educar para transformar: innovación pedagógica, calidad y TIC en contextos formativos.
  • Book chapter title: Apoyo al alumnado con altas capacidades intelectuales en las universidades españolas
    Authors: Gómez-Puerta, M.; Chiner, E.; , Rodríguez Rodríguez, R.; Domínguez Santos, Susana; , GÓMEZ MARTÍNEZ, ÁNGELES
    Editorial: Octaedro
    Pages: 389 - 397
    Date: 2022
    ISBN:
    Book title: El profesorado, eje fundamental de la transformación de la docencia universitaria
  • Book chapter title: Education for gender equality in teacher preparation: Gender mainstreaming policy and practice in Spanish higher education.
    Authors: Cardona-Moltó, M. C.; Miralles, C.
    Editorial: IGI GLOBAL
    Pages: 65 - 89
    Date: 2022
    ISBN:
    Book title: Education as the Driving Force of Equality for the Marginalized.

    DOI: 10.4018/978-1-7998-8025-7
  • Book chapter title: Universal accesibility and design for all in the workplace: State of affairs for people with disabilities in the Spanish context
    Authors: GOMEZ PUERTA, JOSE MARCOS; Chiner, E.; Cardona-Moltó, M. C.
    Editorial: Cambridge Scholars Publishing
    Pages: 10 - 32
    Date: 2022
    ISBN:
    Book title: The dignity of work: The value of employment for people with disabilities around the world
  • Book chapter title: Assessing student teachers" perceptions of self-efficacy for a sustainable gender equality practice: A case study in Spain.
    Authors: Miralles, C.; Cardona-Moltó, M. C.; Chiner, E.
    Editorial: NOVA Science Publishers, Inc
    Pages: 179 - 202
    Date: 2021
    ISBN:
    Book title: Gender Equality: Past, Present and Future Perspectives
  • Book chapter title: Universal accessibility and design for all in the workplace: State of affairs for people with disabilities in the Spanish context
    Authors: Gómez-Puerta, M.; Chiner, E.; Cardona-Moltó, M. C.
    Editorial: Cambridge Scholars Publishing
    Pages: 10 - 32
    Date: 2024
    ISBN:
    Book title: The dignity of work. The value of employment for people with disabilities around the world
  • Book chapter title: Dificultades presentadas por el profesorado universitario hacia la inclusividad de estudiantes con discapacidad.
    Authors: , Raquel Suría Martínez; Villegas, E.
    Editorial: Dykinson
    Pages: 323 - 334
    Date: 2023
    ISBN:
    Book title: Educación, tecnología, innovación y transferencia del conocimiento
  • Book chapter title: Centros de apoyo a la inclusión en la educación superior: descripción de los servicios ofrecidos en universidades españolas
    Authors: Gómez-Puerta, M.
    Editorial: Octaedro
    Pages: 484 - 491
    Date: 2022
    ISBN:
    Book title: Transformando la educación a través del conocimiento
  • Book chapter title: Perspectivas de los estudiantes sobre las estrategias docentes utilizadas durante el confinamiento por le COVID-19.
    Authors: Chiner, E.; Gómez-Puerta, M.
    Editorial:
    Pages: 1 - 10
    Date: 2022
    ISBN:
    Book title: Avances en Ciencias de la Educación. Volumen II.
  • Book chapter title: Respuesta educativa adaptada al alumnado con dislexia en la Educación Superior: fortalezas y debilidades.
    Authors: Gómez-Puerta, M.; Chiner, E.; Cardona-Moltó, M. C.; Royán Oliva, Yolanda
    Editorial: Thomson Reuters Aranzadi
    Pages: -
    Date: 2022
    ISBN:
    Book title: International Handbook of Innovation and Assessment of the Quality of Higher Education and Research
RELEVANT CONFERENCE PAPERS
  • Title: Respuesta educativa al alumnado con altas capacidades intelectuales en la educación superior
    Authors: Gómez-Puerta, M.; , R. I. Rodríguez Rodríguez
    Type of participation: Ponencia invitada
    Conference name: XXI Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria y VI Workshop Internacional de Innovación en Enseñanza Superior y TIC (REDES-INNOVAESTIC 2023)
    Event type: Internacional
    City of performance: Alicante/ Alacant (ALICANTE/ALACANT) (ESPAÑA)
    Date of performance: 08/06/2023
  • Title: Mediación docente para una gestión positiva de los riesgos de internet en alumnado con y sin necesidades de apoyo educativo
    Authors: Chiner, E.; Gómez-Puerta, M.
    Type of participation: Ponencia invitada
    Conference name: Icon Edu 2023 International Congress
    Event type: Internacional
    City of performance: Alicante/ Alacant (ALICANTE/ALACANT) (ESPAÑA)
    Date of performance: 01/06/2023
  • Title: Inclusión y participación digital en las aulas chilenas del alumnado con discapacidad intelectual y trastorno del espectro autista
    Authors: Chiner, E.; Gómez-Puerta, M.; Pastor-Pastor, C
    Type of participation: Comunicación
    Conference name: XXX Congreso Internacional de Aprendizaje. Alfabetización y cambios educativos: Rediscutiendo el aprendizaje digital, el neoliberalismo y las políticas pospandémicas
    Event type: Internacional
    City of performance: Sao Paulo (BRASIL)
    Date of performance: 12/07/2023
  • Title: STEM fields' student perceptions of self-efficacy for a gender eqaulity practice: A cross-cultural international study.
    Authors: Miralles, C.; , KITTA , IOANNA
    Type of participation: Comunicación
    Conference name: 2022 AERA (American Educational Research Association) Annual Meeting
    Event type: Internacional
    City of performance: Virtual event (ESTADOS UNIDOS DE AMÉRICA)
    Date of performance: 21/04/2022
  • Title: Percepción del alumnado con altas capacidades intelectuales acerca de la respuesta educativa recibida en la Educación Superior
    Authors: Gómez-Puerta, M.; Rodríguez Rodríguez, Rosabel; Chiner, E.
    Type of participation: Comunicación
    Conference name: I Congreso Internacional Connectats: Talento y Altas Capacidades
    Event type: Internacional
    City of performance: Valencia (VALENCIA/ VALÈNCIA) (ESPAÑA)
    Date of performance: 24/03/2023
  • Title: Teacher mediation and internet use by children with special education needs
    Authors: Chiner, E.; Gómez-Puerta, M.; Miralles, C.; Cardona-Moltó, M. C.
    Type of participation: Comunicación
    Conference name: 8th Biennial Conference of the International Association of Special Education (IASE)
    Event type: Internacional
    City of performance: Pilsen (CHECA, REPÚBLICA)
    Date of performance: 28/06/2024
  • Title: Perspectiva docente sobre el uso de internet por el alumnado con discapacidad intelectual: un estudio comparado
    Authors: Chiner, E.; SANHUEZA HENRÍQUEZ, SUSAN V.; MANOSALBA TORRES, CONSUELO
    Type of participation: Comunicación
    Conference name: Primer Congreso de Educación y Pedagogía
    Event type: Internacional
    City of performance: Santiago (CHILE)
    Date of performance: 11/01/2024
  • Title: Competencia digital de estudiantes de Pedagogía y mediación docente en el uso seguro de internet
    Authors: Chiner, E.
    Type of participation: Comunicación
    Conference name: III Congreso Internacional de Tecnología e Innovación Educativa (CITIE 2023)
    Event type: Internacional
    City of performance: Virtual (CHILE)
    Date of performance: 17/11/2023
  • Title: Estrategias de mediación docente en la prevención y gestión de los riesgos de internet: análisis bibliométrico
    Authors: Chiner, E.; Gómez-Puerta, M.; Pastor-Pastor, C
    Type of participation: Comunicación
    Conference name: XXX Congreso Internacional de Aprendizaje. Alfabetización y cambios educativos: Rediscutiendo el aprendizaje digital, el neoliberalismo y las políticas pospandémicas
    Event type: Internacional
    City of performance: Sao Paulo (BRASIL)
    Date of performance: 12/07/2023
  • Title: Desarrollo de una guía de recomendaciones para la atención educativa de estudiantes con altas capacidades intelectuales en la Educación Superior
    Authors: Gómez-Puerta, M.; Chiner, E.; , Rodríguez Rodríguez, R.; Miralles, C.; Pastor-Pastor, C
    Type of participation: Comunicación
    Conference name: XXI Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria- REDES 2023 y VI Workshop Internacional de Innovación en Enseñanza Superior y TIC- INNOVAESTIC 2023
    Event type: Internacional
    City of performance: Alicante/ Alacant (ALICANTE/ALACANT) (ESPAÑA)
    Date of performance: 08/06/2023