Ir a cuerpo Ir a Estudios, Gobernanza y organización
Logo UA
Research groups
  Digital Language Learning (DL2)

@*@(persona.Nombre)*@

General data

Field of study:
Humanities
E-mail:
Telephone:
+34 965903400 x 9438

Annual reports

Annual report
  • Enseñanza y aprendizaje de lenguas asistido por ordenador (CALL, Computer-assisted Language Learning)
    Análisis de modelos y métodos de aprendizaje asistido por ordenador (comunicativo, integrativo, etc.) y uso de herramientas digitales (TIC). Sistemas de evaluación y acreditación de competencias lingüísticas mediante ordenador y herramientas digitales. Intelligent CALL (iCALL) y tecnologías emergentes: Realidad Aumentada (AR) y virtual (VR), inteligencia artificial (AI) y chatbots para el aprendizaje de idiomas. La tecnología de apoyo (Assistive Technology) en el aprendizaje de idiomas para el alumnado con necesidades especiales.
  • La gamificación en el aprendizaje de lenguas extranjeras y en la traducción
    Uso de videojuegos en el aprendizaje de lenguas y en la traducción. Desarrollo de juegos digitales para el aprendizaje y acreditación de idiomas y la traducción. Teorías sobre el aprendizaje y la implementación de juegos y videojuegos en el aprendizaje de idiomas y la traducción.
  • Aprendizaje de lenguas mediante aplicaciones móviles (MALL Mobile Application language Learning)
    Desarrollo de aplicaciones, recursos y materiales multimedia para el aprendizaje de idiomas en MALL. Uso e implementación de las aplicaciones móviles para el aprendizaje de idiomas. Teorías y modelos de aprendizaje de idiomas mediante el uso de móviles y tablets.
  • La comunicación mediada por ordenador (CMC) y el aprendizaje de lenguas
    Teorías y métodos de aprendizaje de idiomas mediante la comunicación mediada por ordenador (síncrona, asíncrono, mixto). Análisis de competencias y factores determinantes en el aprendizaje de lenguas mediante entornos virtuales y sistemas de gestión de aprendizaje (LMS). La comunicación multimodal en el aprendizaje de idiomas mediante recursos digitales: teoría y práctica. El aprendizaje de idiomas y los recursos web (redes sociales, MOOCs, etc.)
  • Lingüística de corpus para el aprendizaje de idiomas (LC)
    Herramientas y métodos en la LC. Tipología y análisis de corpora. La LC en el aprendizaje de lenguas extranjeras.

 

 

Services offered

No data.

 

Results

No data.

 

Available relevant infrastructure

No data.

 

RELEVANT CONTRIBUTIONS TO RESEARCH PROJECTS
  • Project title: Evaluación del nivel de conocimientos en lengua extranjera en el ámbito de la traducción y la interpretación por medio de un videojuego
    Competitive: Yes
    European: No
    Public: Yes
    Project sponsors: GENERALITAT VALENCIANA
    Starting date: 01/12/2017
    Termination date: 30/11/2019
  • Project title: SENIOR'S LEARNING IN THE DIGITAL SOCIETY
    Competitive: Yes
    European: Yes
    Public: No
    Project sponsors: EUROPEAN COMMISSION
    Starting date: 01/09/2019
    Termination date: 31/08/2022
  • Project title: PEER TO PEER SUPPORT FOSTERING ACTIVE AGEING
    Competitive: Yes
    European: Yes
    Public: No
    Project sponsors: EUROPEAN COMMISSION
    Starting date: 01/01/2014
    Termination date: 30/06/2016
  • Project title: EDUCATIONAL SENIOR NETWORK
    Competitive: Yes
    European: Yes
    Public: No
    Project sponsors: EUROPEAN COMMISSION
    Starting date: 01/09/2014
    Termination date: 31/08/2017
  • Project title: Translation, multilingualism, information and comunication technologies and transference of knowledge
    Competitive: Yes
    European: No
    Public: Yes
    Project sponsors: UNIVERSIDAD DE ALICANTE
    Starting date: 01/02/2003
    Termination date: 31/01/2004
  • Project title: Digital Language Learning (DL2)
    Competitive: Yes
    European: No
    Public: Yes
    Project sponsors: UNIVERSIDAD DE ALICANTE
    Starting date: 01/01/2024
    Termination date: 31/12/2024
  • Project title: (VIGROB-344FI) Digital Language Learning (DL2)
    Competitive: Yes
    European: No
    Public: Yes
    Project sponsors: UNIVERSIDAD DE ALICANTE
    Starting date: 01/01/2024
    Termination date: 31/12/2024
  • Project title: Digital Language Learning (DL2) VIGROB-344
    Competitive: Yes
    European: No
    Public: Yes
    Project sponsors: UNIVERSIDAD DE ALICANTE
    Starting date: 01/01/2023
    Termination date: 31/12/2023
  • Project title: Digital Language Learning (DL2) VIGROB-344
    Competitive: Yes
    European: No
    Public: Yes
    Project sponsors: UNIVERSIDAD DE ALICANTE
    Starting date: 01/01/2023
    Termination date: 31/12/2023
  • Project title: La integración tecnológica y pedagógica de la Realidad Aumentada en la enseñanza y el aprendizaje del inglés
    Competitive: Yes
    European: No
    Public: Yes
    Project sponsors: GENERALITAT VALENCIANA
    Starting date: 01/01/2023
    Termination date: 31/12/2025

Publications See search box

RELEVANT CONTRIBUTIONS IN JOURNALS
  • Title:  Enhancing Multimodal Interaction and Communicative Competence through Task-Based Language Teaching (TBLT) in Synchronous Computer-Mediated Communication (SCMC)
    Authors: Belda-Medina, J.
    Journals Education Sciences
    Volume: 11
    Pages: 723 - 735
    Date: 2021
    ISSN: 2227-7102
    DOI: https://doi.org/10.3390/educsci11110723
    RUA: http://hdl.handle.net/10045/119390
  • Title:  Promoting inclusiveness, creativity and critical thinking through digital storytelling among EFL teacher candidates
    Authors: Belda-Medina, J.
    Journals International Journal of Inclusive Education
    Volume: 26
    Pages: 109 - 123
    Date: 2022
    ISSN: 1360-3116
    DOI: https://doi.org/10.1080/13603116.2021.2011440
    RUA: http://hdl.handle.net/10045/120140
  • Title: The Effect of Multiplayer Video Games on Incidental and Intentional L2 Vocabulary Learning: The Case of Among Us
    Authors: CALVO FERRER, JOSE RAMON; Belda-Medina, J.
    Journals Multimodal Technologies and Interaction
    Volume: 5
    Pages: 80 - 92
    Date: 2021
    ISSN: 2414-4088
    DOI: https://doi.org/10.3390/mti5120080
    RUA: https://www.mdpi.com/2414-4088/5/12/80
  • Title: ICTs and Project-Based Learning (PBL) in EFL: Pre-service Teachers` Attitudes and Digital Skills
    Authors: Belda-Medina, J.
    Journals International Journal of Applied Linguistics & English Literature (Online)
    Volume: 10
    Pages: 63 - 70
    Date: 2021
    ISSN: 2200-3452
  • Title: AI-Driven Digital Storytelling: A Strategy for Creating English as a Foreign Language (EFL) Materials
    Authors: Belda-Medina, J.; Goddard, Max Benjamin
    Journals International Journal of Linguistics Studies
    Volume: 4
    Pages: 40 - 49
    Date: 2024
    ISSN: 2754-2599
    DOI: https://doi.org/10.32996/ijls
    RUA: http://hdl.handle.net/10045/141068
  • Title: Constructing persuasion in tourism promotion websites: A corpus-assisted study of hyphenated adjectives in English
    Authors: Soto-Almela, Jorge
    Journals ESP Today
    Volume: 12(1)
    Pages: 71 - 92
    Date: 2024
    ISSN: 2334-9050
    DOI: https://doi.org/10.18485/esptoday.2024.12.1.4
  • Title: Digital Game-based Language Learning (DGBL): An Analysis of Polish and Spanish Teacher Candidates" Knowledge and Attitudes
    Authors: Belda-Medina, J.; Poveda-Balbuena, M. L.
    Journals Theory and Practice of Second Language Acquisition
    Volume: 10
    Pages: 1 - 16
    Date: 2024
    ISSN: 2450-5455
    DOI: http://dx.doi.org/10.31261/tapsla
  • Title: Las dimensiones culturales, la hipérbole y el autobombo en páginas web de clínicas de fertilidad en Londres y Madrid
    Authors: Pacheco, R.
    Journals Panace@
    Volume: XXIV
    Pages: 86 - 95
    Date: 2024
    ISSN: 1537-1964
    RUA: https://www.tremedica.org/wp-content/uploads/panacea23-58_11_Tribuna_08_PachecoBaldo.pdf
  • Title: The Effect of Digital Storytelling on English Vocabulary Learning  in Inclusive and Diverse Education
    Authors: Belda-Medina, J.; Goddard, Max Benjamin
    Journals International Journal of English Language Studies
    Volume: 6
    Pages: 110 - 118
    Date: 2024
    ISSN: 2707-7578
    DOI: http://dx.doi.org/10.32996/ijels
    RUA: http://hdl.handle.net/10045/141069
  • Title: Victimizing discourse towards refugees: A corpus-assisted study of news articles about the Syrian refugee movement
    Authors: Soto-Almela, Jorge; Alcaraz Mármol, Gema
    Journals Logos. Revista de Lingüística, Filosofía y Literatura (Online)
    Volume: 34(1)
    Pages: -
    Date: 2024
    ISSN: 0719-3262
RELEVANT PUBLISHED BOOKS
  • Title: La terminología de la informática e Internet y su traducción.
    Authors: Belda-Medina, J.
    Editorial: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alicante
    Date: 2002
    ISBN: 84-7908-704-8
  • Title: Videojuegos y [para]traducción: Aproximación a la práctica localizadora
    Authors: Méndez González, R.; Calvo-Ferrer, J.R.
    Editorial: Comares
    Date: 2017
    ISBN: 978-84-9045-625-5
  • Title: Grammar in Gobbets: A Guide to English Grammar and Usage.
    Authors: Campos-Pardillos, M. A.; Lillo, A.; Pina-Medina, V.
    Editorial: Editorial Aguaclara
    Date: 2002
    ISBN: 84-8018-217-2
  • Title: Education for Seniors in Europe
    Authors: Belda-Medina, J.; , Bru Ronda, C.
    Editorial: Universidad Comenius de Bratislava
    Date: 2017
    ISBN: 978-80-223-4273-5
  • Title: La creatividad lingüística. Un estudio basado en la novela A Clockwork Orange de Anthony Burgess.
    Authors: Pina-Medina, V.
    Editorial: Secretariado de Publicaciones de la Universidad de Alicante
    Date: 2002
    ISBN: 84-7908-693-9
  • Title: La Enseñanza del Inglés en la Era de la Inteligencia Artificial: Innovación Tecnológica y Pedagógica
    Authors: Belda-Medina, J.
    Editorial: PETER LANG GROUP AG
    Date: 2024
    ISBN:
  • Title: La Integración de la Realidad Aumentada en el aprendizaje del inglés
    Authors: Marrahi Gómez, Victor; Belda-Medina, J.
    Editorial: Editorial Tirant Lo Blanch
    Date: 2024
    ISBN: 978-84-1183-017-1
    RUA: http://hdl.handle.net/10045/139771
  • Title: Armamento medieval ingles (1100-1500). Compendio terminológico y observaciones lingüístico-históricas.
    Authors: , Poveda Balbuena, Miguel Luis; Belda-Medina, J.
    Editorial: Editorial Comares
    Date: 2023
    ISBN: 978-84-1369-598-3
    RUA: http://hdl.handle.net/10045/138579
  • Title: Tecnologías aplicadas a la traducción y al aprendizaje de lenguas
    Authors: Calvo-Ferrer, J.R.; Torres-Outón, Sara María
    Editorial: Editorial Comares
    Date: 2023
    ISBN: 978-84-1369-428-3
  • Title: Videojuegos para el desarrollo de la competencia traductora en el Espacio Europeo de Educación Superior
    Authors: Calvo-Ferrer, J.R.
    Editorial: Editorial Tirant Lo Blanch
    Date: 2023
    ISBN: 9788419376466
RELEVANT PUBLISHED BOOK CHAPTERS
  • Book chapter title: Introducción al análisis del discurso en la era digital
    Authors: Belda-Medina, J.; , Casañ-Pitarch, Ricardo
    Editorial: Comares
    Pages: 11 - 14
    Date: 2020
    ISBN:
    Book title: Análisis del discurso en la era digital. Una recopilación de casos de estudio
  • Book chapter title: Mayores digitales plurilingües. El impacto del uso de la mensajería instantánea (IM) sobre la ansiedad idiomática en el aprendizaje del inglés
    Authors: Belda-Medina, J.
    Editorial: Comares
    Pages: 127 - 139
    Date: 2020
    ISBN:
    Book title: Enseñanza-aprendizaje de lenguas en la era digital: investigación e innovación educativa

    RUA: http://hdl.handle.net/10045/115961
  • Book chapter title: Some Remarks on the Idiosyncrasy of Serious Games and its Effects on Research Results
    Authors: Calvo-Ferrer, J.R.
    Editorial: Academic Conferences and Publishing International Limited
    Pages: 137 - 142
    Date: 2019
    ISBN:
    Book title: Proceedings of the 13th European Conference on Games Based Learning
  • Book chapter title: El impacto del aprendizaje basado en proyectos (PBL) sobre las destrezas lingüísticas y digitalesde los estudiantes de Educación en ESL y CLIL
    Authors: Belda-Medina, J.
    Editorial: Editorial Octaedro, S.L.
    Pages: 1014 - 1023
    Date: 2018
    ISBN:
    Book title: El compromiso académico y social a través de la investigación e innovación educativas en la Enseñanza Superior
  • Book chapter title: Doblaje lúdico para la didáctica de la fonética inglesa
    Authors: Calvo-Ferrer, J.R.
    Editorial:
    Pages: 27 - 42
    Date:
    ISBN:
    Book title: Realidades y desafíos de la tecnología aplicada a la traducción e interpretación
  • Book chapter title: A contrastive corpus-assisted study of the portrayal of Afghan women in the Twitter discourse during the 2021 Taliban takeover
    Authors: Alcaraz Mármol, Gema; Soto-Almela, Jorge
    Editorial: Peter Lang
    Pages: -
    Date: 2024
    ISBN:
    Book title: Investigating Discourse and Text : Corpus-Assisted Analytical Perspectives
  • Book chapter title: Assessment of Students' Knowledge and Critical Thinking Skills in AI-Generated vs. Human-Generated Translations
    Authors: Belda-Medina, J.
    Editorial: Editorial Tirant Lo Blanch
    Pages: 79 - 91
    Date: 2024
    ISBN:
    Book title: Nuevas Tecnologías en la Lingüística y la Traducción
  • Book chapter title: El proyecto EDUC-AR: Integración de la Realidad Aumentada en los procesos de enseñanza-aprendizaje de la lengua inglesa
    Authors: Belda-Medina, J.; Calvo-Ferrer, J.R.
    Editorial: Tirant lo Blanch Editorial
    Pages: 15 - 26
    Date: 2024
    ISBN:
    Book title: Nuevas Tecnologías en la Lingüística y la Traducción
  • Book chapter title: Exploring Didactic Video Game Localisation: Pre-Service Teachers" Perceived Usefulness for EFL Learning Gains
    Authors: Calvo-Ferrer, J.R.
    Editorial: Routledge
    Pages: -
    Date: 2024
    ISBN:
    Book title: Empirical studies in didactic audiovisual translation
  • Book chapter title: A Spanish-English contrastive analysis of titles of travel articles: Creation rather than translation?
    Authors: Soto-Almela, Jorge; Navarro Coy, Marta
    Editorial: Editorial Tirant Lo Blanch
    Pages: 311 - 333
    Date: 2023
    ISBN:
    Book title: La traducción en la encrucijada interdisciplinar: temas actuales de traducción especializada, docencia, transcreación y terminología
RELEVANT CONFERENCE PAPERS
  • Title: Exploring the effect of the video game Among Us on incidental and intentional vocabulary learning: An ongoing study
    Authors: Calvo-Ferrer, J.R.; Belda-Medina, J.
    Type of participation: Comunicación
    Conference name: 32nd International Conference on Foreign/Second Language Acquisition
    Event type: Europeo
    City of performance: Szczyrk (POLONIA)
    Date of performance: 20/05/2021
  • Title: Valores culturales compartidos al principio de la pandemia de COVID-19. Un análisis de anuncios de TV americanos y españoles
    Authors: Pacheco, R.
    Type of participation: Ponencia
    Conference name: Congreso Internacional NODOS del Conocimiento
    Event type: Europeo
    City of performance:
    Date of performance: 10/12/2020
  • Title: Raising intercultural competence and ELF-awareness through digital storytelling in a Task-based Language Learning and Teaching (TBLT) methodology
    Authors: Belda-Medina, J.
    Type of participation: Comunicación
    Conference name: ENRICH-2021 1st International Conference on ELF-aware Practices for Inclusive Multilingual Classrooms
    Event type: Internacional
    City of performance: Hellenic Open University Athen (GRECIA)
    Date of performance: 03/12/2021
  • Title: Rethinking the future: the integration of chatbots as artificial intelligence virtual tutors into language learning mobile apps
    Authors: Belda-Medina, J.; Calvo-Ferrer, J.R.
    Type of participation: Comunicación
    Conference name: 8th edition LINGBaW International Conference: Hierarchies, Boundaries and Continua in Linguistics
    Event type: Europeo
    City of performance: University of Lublin (POLONIA)
    Date of performance: 14/10/2021
  • Title: The effects of using Augmented Reality (AR) on receptive vocabulary knowledge among EFL students
    Authors: Belda-Medina, J.
    Type of participation: Comunicación
    Conference name: 18th International Conference of the Asia Association of Computer-Assisted Language Learning
    Event type: Internacional
    City of performance: Hoa Sen University (HSU) Ho Chi Minh City (VIETNAM)
    Date of performance: 26/11/2021
  • Title: Análisis del Discurso y Enseñanza de Lenguas en la Era de la Inteligencia Artificial
    Authors: Belda-Medina, J.
    Type of participation: Comité científico
    Conference name: 41 Congreso Internacional de la Asociación Española de Lingüística Aplicada (AESLA)
    Event type: Internacional
    City of performance: Valencia (VALENCIA/ VALÈNCIA) (ESPAÑA)
    Date of performance: 17/04/2024
  • Title: Minecraft Education Edition in the secondary EFL classroom: A Game-Based Learning proposal to teach the Sustainable Development Goals
    Authors: Gallardo Fernández, Andrea; Belda-Medina, J.
    Type of participation: Comunicación
    Conference name: 41 Congreso Internacional de la Asociación Española de Lingüística Aplicada (AESLA)
    Event type: Internacional
    City of performance: Valencia (VALENCIA/ VALÈNCIA) (ESPAÑA)
    Date of performance: 17/04/2024
  • Title: The Impact of Generative AI on Social Media Marketing Strategies: A Linguistic and Behavioral Analysis of Partnering Companies of Making Science
    Authors: Belda-Medina, J.; Smaili Bensaad, Kaoutar
    Type of participation: Comunicación
    Conference name: 41 Congreso Internacional de la Asociación Española de Lingüística Aplicada (AESLA)
    Event type: Internacional
    City of performance: Valencia (VALENCIA/ VALÈNCIA) (ESPAÑA)
    Date of performance: 17/04/2024
  • Title: AI in Translation: A critical approach to translator training and professional ethics  
    Authors: Calvo-Ferrer, J.R.; Belda-Medina, J.
    Type of participation: Ponencia invitada
    Conference name: I Congreso Internacional de Paratraducción, Interlinguas y Transmedia
    Event type: Internacional
    City of performance: Vigo (PONTEVEDRA) (ESPAÑA)
    Date of performance: 20/03/2024
  • Title: From Reluctance to Acceptance: EFL Educators' Journey with AI Integration
    Authors: Belda-Medina, J.
    Type of participation: Comunicación
    Conference name: The 6th Bialystok-Kyiv Conference on Theoretical and Applied Linguistics
    Event type: Internacional
    City of performance: University of Bialystok (POLONIA)
    Date of performance: 07/12/2023