Ir a cuerpo Ir a Estudios, Gobernanza y organización
Logo UA
Research groups
  Digital Language Learning (DL2)

@*@(persona.Nombre)*@

General data

Field of study:
Humanities
E-mail:
Telephone:
+34 965903400 x 9438

Annual reports

Annual report
  • Enseñanza y aprendizaje de lenguas asistido por ordenador (CALL, Computer-assisted Language Learning)
    Análisis de modelos y métodos de aprendizaje asistido por ordenador (comunicativo, integrativo, etc.) y uso de herramientas digitales (TIC). Sistemas de evaluación y acreditación de competencias lingüísticas mediante ordenador y herramientas digitales. Intelligent CALL (iCALL) y tecnologías emergentes: Realidad Aumentada (AR) y virtual (VR), inteligencia artificial (AI) y chatbots para el aprendizaje de idiomas. La tecnología de apoyo (Assistive Technology) en el aprendizaje de idiomas para el alumnado con necesidades especiales.
  • La gamificación en el aprendizaje de lenguas extranjeras y en la traducción
    Uso de videojuegos en el aprendizaje de lenguas y en la traducción. Desarrollo de juegos digitales para el aprendizaje y acreditación de idiomas y la traducción. Teorías sobre el aprendizaje y la implementación de juegos y videojuegos en el aprendizaje de idiomas y la traducción.
  • Aprendizaje de lenguas mediante aplicaciones móviles (MALL Mobile Application language Learning)
    Desarrollo de aplicaciones, recursos y materiales multimedia para el aprendizaje de idiomas en MALL. Uso e implementación de las aplicaciones móviles para el aprendizaje de idiomas. Teorías y modelos de aprendizaje de idiomas mediante el uso de móviles y tablets.
  • La comunicación mediada por ordenador (CMC) y el aprendizaje de lenguas
    Teorías y métodos de aprendizaje de idiomas mediante la comunicación mediada por ordenador (síncrona, asíncrono, mixto). Análisis de competencias y factores determinantes en el aprendizaje de lenguas mediante entornos virtuales y sistemas de gestión de aprendizaje (LMS). La comunicación multimodal en el aprendizaje de idiomas mediante recursos digitales: teoría y práctica. El aprendizaje de idiomas y los recursos web (redes sociales, MOOCs, etc.)
  • Lingüística de corpus para el aprendizaje de idiomas (LC)
    Herramientas y métodos en la LC. Tipología y análisis de corpora. La LC en el aprendizaje de lenguas extranjeras.
  • Corpus-Assisted Analysis of Digital Discourses.
    Methods and tools for corpus analysis in studying digital discourses. Typology and classification of digital discourses. Analysis of interaction and communication in digital media. Studies on identity and representation in digital discourses. Impact of emerging technologies on the analysis of digital discourses.

 

 

Services offered

Investigacón en la aplicación de la tecnología al aprendizaje de idiomas y su integración en el aula. Asesoramiento a instituciones públicas y entidades privadas sobre el uso de la tecnología para el aprendizaje del inglés. Creación e implementación de programas y aplicaciones para la enseñanza-aprendizaje del inglés, tanto de manera presencial como virtual

Desarrollo de videojuegos educativos orientados al aprendizaje del inglés

Elaboración de corpus especializados para el aprendizaje de idiomas

Elaboración de programas y asesoramiento en el uso de herramientas tecnológicas destinada a la evaluación de las competencias lingüísticas en inglés

Impartición de talleres y seminarios prácticos sobre la integración de la tecnología para el aprendizaje del inglés

 

 

Results

No data.

 

Available relevant infrastructure

No data.

 

RELEVANT CONTRIBUTIONS TO RESEARCH PROJECTS
  • Project title: Evaluación del nivel de conocimientos en lengua extranjera en el ámbito de la traducción y la interpretación por medio de un videojuegoING
    Reference: GV/2017/164
    Competitive: Yes
    European: No
    Public: Yes
    Project sponsors: GENERALITAT VALENCIANA
    Starting date: 01/12/2017
    Termination date: 30/11/2019
  • Project title: SENIOR'S LEARNING IN THE DIGITAL SOCIETYING
    Reference: 2019-SK01-KA204-060649
    Competitive: Yes
    European: Yes
    Public: Yes
    Project sponsors: EUROPEAN COMMISSION
    Starting date: 01/09/2019
    Termination date: 31/08/2022
  • Project title: PEER TO PEER SUPPORT FOSTERING ACTIVE AGEINGING
    Reference: 538403-LLP-1-2013-DK-GRUNDTVIG-GMP
    Competitive: Yes
    European: Yes
    Public: Yes
    Project sponsors: EUROPEAN COMMISSION
    Starting date: 01/01/2014
    Termination date: 30/06/2016
  • Project title: EDUCATIONAL SENIOR NETWORKING
    Reference: 2014-1-SK01-KA204-000437
    Competitive: Yes
    European: Yes
    Public: Yes
    Project sponsors: EUROPEAN COMMISSION
    Starting date: 01/09/2014
    Termination date: 31/08/2017
  • Project title: Translation, multilingualism, information and comunication technologies and transference of knowledgeING
    Reference: ACPE2-01
    Competitive: Yes
    European: No
    Public: Yes
    Project sponsors: UNIVERSIDAD DE ALICANTE
    Starting date: 01/02/2003
    Termination date: 31/01/2004
  • Project title: Digital Language Learning (DL2) ING
    Reference: UADIF24-11
    Competitive: Yes
    European: No
    Public: Yes
    Project sponsors: UNIVERSIDAD DE ALICANTE
    Starting date: 01/01/2025
    Termination date: 31/12/2025
  • Project title: (VIGROB-344FI) Digital Language Learning (DL2) ING
    Reference: VIGROB24-344
    Competitive: Yes
    European: No
    Public: Yes
    Project sponsors: UNIVERSIDAD DE ALICANTE
    Starting date: 01/01/2025
    Termination date: 31/12/2025
  • Project title: 10th Biennial International Conference on the Linguistics of Contemporary English (BICLCE 2024)ING
    Reference: CIAORG/2023/154
    Competitive: Yes
    European: No
    Public: Yes
    Project sponsors: Conselleria de Educación, Universidades y Empleo
    Starting date: 26/09/2024
    Termination date: 28/09/2024
  • Project title: (CONGRESO GLOTECH) International Conference on Global Perspectives on Technology-Enhanced Language Learning and Translation.ING
    Reference: CONGRESO GLOTECH
    Competitive: Yes
    European: No
    Public: Yes
    Project sponsors: UNIVERSIDAD DE ALICANTE
    Starting date: 29/07/2024
    Termination date: 30/06/2025
  • Project title: Digital Language Learning (DL2) ING
    Reference: VIGROB23-344
    Competitive: Yes
    European: No
    Public: Yes
    Project sponsors: UNIVERSIDAD DE ALICANTE
    Starting date: 01/01/2024
    Termination date: 31/12/2024

Publications See search box

RELEVANT CONTRIBUTIONS IN JOURNALS
  • Title:  Enhancing Multimodal Interaction and Communicative Competence through Task-Based Language Teaching (TBLT) in Synchronous Computer-Mediated Communication (SCMC)
    Authors: Belda-Medina, J.
    Journals Education Sciences
    Volume: 11
    Pages: 723 - 735
    Date: 2021
    ISSN: 2227-7102
    DOI: https://doi.org/10.3390/educsci11110723
    RUA: http://hdl.handle.net/10045/119390
  • Title:  Promoting inclusiveness, creativity and critical thinking through digital storytelling among EFL teacher candidates
    Authors: Belda-Medina, J.
    Journals International Journal of Inclusive Education
    Volume: 26
    Pages: 109 - 123
    Date: 2022
    ISSN: 1360-3116
    DOI: https://doi.org/10.1080/13603116.2021.2011440
    RUA: http://hdl.handle.net/10045/120140
  • Title: The Effect of Multiplayer Video Games on Incidental and Intentional L2 Vocabulary Learning: The Case of Among Us
    Authors: CALVO FERRER, JOSE RAMON; Belda-Medina, J.
    Journals Multimodal Technologies and Interaction
    Volume: 5
    Pages: 80 - 92
    Date: 2021
    ISSN: 2414-4088
    DOI: https://doi.org/10.3390/mti5120080
    RUA: https://www.mdpi.com/2414-4088/5/12/80
  • Title: ICTs and Project-Based Learning (PBL) in EFL: Pre-service Teachers` Attitudes and Digital Skills
    Authors: Belda-Medina, J.
    Journals International Journal of Applied Linguistics & English Literature (Online)
    Volume: 10
    Pages: 63 - 70
    Date: 2021
    ISSN: 2200-3452
  • Title: Towards a morphosyntactic classification of travel influencers hashtags on Instagram
    Authors: Mykytka-Durkach, I.
    Journals Sintagma
    Volume:
    Pages: -
    Date:
    ISSN: 0214-9141
  • Title: AI Storytelling Tools: Leading Inclusive Education in Language Learning
    Authors: Belda-Medina, J.
    Journals CALICO Journal
    Volume: 44
    Pages: 1 - 18
    Date: 2026
    ISSN:
  • Title: AI vs. Human Grading: Reliability in EFL Language Assessment and Teachers" Perceptions of AI Tools
    Authors: Belda-Medina, J.
    Journals Journal of Computer Assisted Learning
    Volume: 41
    Pages: 1 - 18
    Date: 2025
    ISSN: 0266-4909
  • Title: Augmented Reality in CLIL Settings: Enhancing Language and Content Integration
    Authors: Belda-Medina, J.
    Journals Contemporary Educational Technology (Online)
    Volume: 17
    Pages: 575 - 588
    Date: 2025
    ISSN: 1309-517X
    DOI: https://doi.org/10.30935/cedtech/16109
    RUA: http://hdl.handle.net/10045/152634
  • Title: AI-Driven Digital Storytelling: A Strategy for Creating English as a Foreign Language (EFL) Materials
    Authors: Belda-Medina, J.; Goddard, Max Benjamin
    Journals International Journal of Linguistics Studies
    Volume: 4
    Pages: 40 - 49
    Date: 2024
    ISSN: 2754-2599
    DOI: https://doi.org/10.32996/ijls
    RUA: http://hdl.handle.net/10045/141068
  • Title: Assessing the Effect of Augmented Reality (AR) on English Language Learning and Student Motivation in Secondary Education
    Authors: Belda-Medina, J.; , MARRAHI GOMEZ, VICTOR
    Journals Frontiers in Education
    Volume:
    Pages: -
    Date: 2024
    ISSN: 2504-284X
    DOI: http://dx.doi.org/10.3389/feduc.2024.1359692
RELEVANT PUBLISHED BOOKS
  • Title: La terminología de la informática e Internet y su traducción.
    Authors: Belda-Medina, J.
    Editorial: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alicante
    Date: 2002
    ISBN: 84-7908-704-8
  • Title: Videojuegos y [para]traducción: Aproximación a la práctica localizadora
    Authors: Méndez González, R.; Calvo-Ferrer, J.R.
    Editorial: Comares
    Date: 2017
    ISBN: 978-84-9045-625-5
  • Title: Grammar in Gobbets: A Guide to English Grammar and Usage.
    Authors: Campos-Pardillos, M. A.; Lillo, A.; Pina-Medina, V.
    Editorial: Editorial Aguaclara
    Date: 2002
    ISBN: 84-8018-217-2
  • Title: Education for Seniors in Europe
    Authors: Belda-Medina, J.; , Bru Ronda, C.
    Editorial: Universidad Comenius de Bratislava
    Date: 2017
    ISBN: 978-80-223-4273-5
  • Title: La creatividad lingüística. Un estudio basado en la novela A Clockwork Orange de Anthony Burgess.
    Authors: Pina-Medina, V.
    Editorial: Secretariado de Publicaciones de la Universidad de Alicante
    Date: 2002
    ISBN: 84-7908-693-9
  • Title: Inteligencia Artificial y Tecnologías Inmersivas en el Aprendizaje de Idiomas
    Authors: Belda-Medina, J.; , ABAD BATALLER, SANDRA
    Editorial: EDITORIAL COMARES SL
    Date: 2025
    ISBN:
  • Title: Cultura, características sociales y descortesía
    Authors: Pacheco, R.
    Editorial: Editorial Tirant Lo Blanch
    Date: 2024
    ISBN: 9788411835664
  • Title: Digital Language Learning: New Approaches and Methods
    Authors: Belda-Medina, J.
    Editorial: PETER LANG GROUP AG
    Date: 2024
    ISBN: 9783631915646
    DOI: 10.3726/b21639
    RUA: http://hdl.handle.net/10045/152601
  • Title: La Enseñanza del Inglés en la Era de la Inteligencia Artificial: Innovación Tecnológica y Pedagógica
    Authors: Belda-Medina, J.
    Editorial: PETER LANG GROUP AG
    Date: 2024
    ISBN:
  • Title: La Integración de la Realidad Aumentada en el aprendizaje del inglés
    Authors: Marrahi Gómez, Victor; Belda-Medina, J.
    Editorial: Editorial Tirant Lo Blanch
    Date: 2024
    ISBN: 978-84-1183-017-1
    RUA: http://hdl.handle.net/10045/139771
RELEVANT PUBLISHED BOOK CHAPTERS
  • Book chapter title: Introducción al análisis del discurso en la era digital
    Authors: Belda-Medina, J.; , Casañ-Pitarch, Ricardo
    Editorial: Comares
    Pages: 11 - 14
    Date: 2020
    ISBN:
    Book title: Análisis del discurso en la era digital. Una recopilación de casos de estudio
  • Book chapter title: Mayores digitales plurilingües. El impacto del uso de la mensajería instantánea (IM) sobre la ansiedad idiomática en el aprendizaje del inglés
    Authors: Belda-Medina, J.
    Editorial: Comares
    Pages: 127 - 139
    Date: 2020
    ISBN:
    Book title: Enseñanza-aprendizaje de lenguas en la era digital: investigación e innovación educativa

    RUA: http://hdl.handle.net/10045/115961
  • Book chapter title: Some Remarks on the Idiosyncrasy of Serious Games and its Effects on Research Results
    Authors: Calvo-Ferrer, J.R.
    Editorial: Academic Conferences and Publishing International Limited
    Pages: 137 - 142
    Date: 2019
    ISBN:
    Book title: Proceedings of the 13th European Conference on Games Based Learning
  • Book chapter title: El impacto del aprendizaje basado en proyectos (PBL) sobre las destrezas lingüísticas y digitalesde los estudiantes de Educación en ESL y CLIL
    Authors: Belda-Medina, J.
    Editorial: Editorial Octaedro, S.L.
    Pages: 1014 - 1023
    Date: 2018
    ISBN:
    Book title: El compromiso académico y social a través de la investigación e innovación educativas en la Enseñanza Superior
  • Book chapter title: Doblaje lúdico para la didáctica de la fonética inglesa
    Authors: Calvo-Ferrer, J.R.
    Editorial:
    Pages: 27 - 42
    Date:
    ISBN:
    Book title: Realidades y desafíos de la tecnología aplicada a la traducción e interpretación
  • Book chapter title: Online Communication and Generative AI: Dynamics and quandaries
    Authors: Belda-Medina, J.
    Editorial: Cambridge University Press (UK)
    Pages: 120 - 132
    Date: 2026
    ISBN:
    Book title: The Cambridge Handbook of Applied Sociolinguistics
  • Book chapter title: Assessing personality traits and localisation testing skills through game-based decision-making and error detection
    Authors: Calvo-Ferrer, J.R.
    Editorial:
    Pages: 167 - 186
    Date: 2025
    ISBN:
    Book title: User-Centric Studies in Game Translation and Accessibility

    DOI: 10.4324/9781032628677-11
  • Book chapter title: Assessment of Students' Knowledge and Critical Thinking Skills in AI-Generated vs. Human-Generated Translations
    Authors: Belda-Medina, J.
    Editorial: Editorial Tirant Lo Blanch
    Pages: 99 - 121
    Date: 2025
    ISBN:
    Book title: Nuevas Tecnologías en la Lingüística y la Traducción

    RUA: http://hdl.handle.net/10045/153462
  • Book chapter title: Cultural values of individualism and uncertainty avoidance in the discourse of American and Spanish websites of shelters for homeless people
    Authors: Pacheco, R.
    Editorial:
    Pages: 357 - 368
    Date: 2024
    ISBN:
    Book title: Descodificando lo cultural e histórico patrimonial desde una óptica actual
  • Book chapter title: El proyecto EDUC-AR: Integración de la Realidad Aumentada en los procesos de enseñanza-aprendizaje de la lengua inglesa
    Authors: Belda-Medina, J.; Calvo-Ferrer, J.R.
    Editorial: Tirant lo Blanch Editorial
    Pages: 15 - 26
    Date: 2024
    ISBN:
    Book title: Nuevas Tecnologías en la Lingüística y la Traducción
RELEVANT CONFERENCE PAPERS
  • Title: Exploring the effect of the video game Among Us on incidental and intentional vocabulary learning: An ongoing study
    Authors: Calvo-Ferrer, J.R.; Belda-Medina, J.
    Type of participation: Comunicación
    Conference name: 32nd International Conference on Foreign/Second Language Acquisition
    Event type: Europeo
    City of performance: Szczyrk (POLONIA)
    Date of performance: 20/05/2021
  • Title: Valores culturales compartidos al principio de la pandemia de COVID-19. Un análisis de anuncios de TV americanos y españoles
    Authors: Pacheco, R.
    Type of participation: Ponencia
    Conference name: Congreso Internacional NODOS del Conocimiento
    Event type: Europeo
    City of performance:
    Date of performance: 10/12/2020
  • Title: Raising intercultural competence and ELF-awareness through digital storytelling in a Task-based Language Learning and Teaching (TBLT) methodology
    Authors: Belda-Medina, J.
    Type of participation: Comunicación
    Conference name: ENRICH-2021 1st International Conference on ELF-aware Practices for Inclusive Multilingual Classrooms
    Event type: Internacional
    City of performance: Hellenic Open University Athen (GRECIA)
    Date of performance: 03/12/2021
  • Title: Rethinking the future: the integration of chatbots as artificial intelligence virtual tutors into language learning mobile apps
    Authors: Belda-Medina, J.; Calvo-Ferrer, J.R.
    Type of participation: Comunicación
    Conference name: 8th edition LINGBaW International Conference: Hierarchies, Boundaries and Continua in Linguistics
    Event type: Europeo
    City of performance: University of Lublin (POLONIA)
    Date of performance: 14/10/2021
  • Title: The effects of using Augmented Reality (AR) on receptive vocabulary knowledge among EFL students
    Authors: Belda-Medina, J.
    Type of participation: Comunicación
    Conference name: 18th International Conference of the Asia Association of Computer-Assisted Language Learning
    Event type: Internacional
    City of performance: Hoa Sen University (HSU) Ho Chi Minh City (VIETNAM)
    Date of performance: 26/11/2021
  • Title: Attitudes Toward Language Testing for Migration: A Cross-Cultural Study of Pre-Service Teachers in Europe
    Authors: Belda-Medina, J.
    Type of participation: Comunicación
    Conference name: International Conference on Applied Linguistics in the face of the challenges of a changing world
    Event type: Internacional
    City of performance: Poznan (POLONIA)
    Date of performance: 24/09/2025
  • Title: Congreso Internacional de Pragmática. Nuevos horizontes para comprender la comunicación humana 
    Authors: Belda-Medina, J.
    Type of participation: Comité científico
    Conference name: Congreso Internacional de Pragmática. Nuevos horizontes para comprender la comunicación humana
    Event type: Internacional
    City of performance: online (MEXICO)
    Date of performance: 01/09/2025
  • Title: Enhancing Inferential Reading and Metacognitive Strategy Awareness through Augmented Reality: A Study with Advanced ESL Learners
    Authors: Roman, Benjamin; Belda-Medina, J.
    Type of participation: Comunicación
    Conference name: VI Congreso Internacional Nebrija en Lingüística Aplicada a la Enseñanza de Lenguas
    Event type: Internacional
    City of performance: Madrid (MADRID) (ESPAÑA)
    Date of performance: 02/07/2025
  • Title: Automatic Speech Assessment in EFL Oral Production: Exploring  ChatGPT¿4o and OpenAI 3o¿mini
    Authors: Belda-Medina, J.; Soriano Gonzalez, Laura
    Type of participation: Comunicación
    Conference name: 3er Congreso Internacional de Lingüística Digital
    Event type: Internacional
    City of performance: Valencia (VALENCIA/ VALÈNCIA) (ESPAÑA)
    Date of performance: 26/06/2025
  • Title: Enhancing Language Learning with Augmented Reality: Innovative Approaches and Practices
    Authors: Belda-Medina, J.; Calvo-Ferrer, J.R.
    Type of participation: Ponencia invitada
    Conference name: 3er Congreso Internacional de Lingüística Digital
    Event type: Internacional
    City of performance: Valencia (VALENCIA/ VALÈNCIA) (ESPAÑA)
    Date of performance: 26/06/2025