Ir a cuerpo
Logo UA
Grups d'investigació
  Adquisición y enseñanza de segundas lenguas y lenguas extranjeras de la Universidad de Alicante (ACQUA)

Dades generals

Àrea de coneixement:
Humanitats
Correu electrònic:
Telèfon:
+34 965903400 x 3416

Memòries

Memòria anual
  • Redes sociales y aprendizaje de lenguas extranjeras
  • Multicompetencia y plurilingüismo
  • Evaluación de segundas lenguas: niveles, criterios y procedimientos
  • Adquisición, enseñanza y aprendizaje de lenguas de signos
  • Enseñanza de la lengua con fines específicos
  • Aprendizaje integrado de contenidos y lenguas extranjeras (AICLE) (Content Language Integrated Learning, CLIL)
  • Tratamiento integrado de lenguas en el sistema educativo (lenguas co-oficiales en una misma comunidad y lenguas extranjeras)
  • Segundas lenguas e inmigración
  • Bilingüismo y enseñanza
  • Formación de profesores de segundas lenguas y lenguas extranjeras
  • Lingüística aplicada a la adquisición de segundas lenguas
  • Innovación en metodologías de enseñanza de idiomas
  • Tecnologías de la Información y la Comunicación (TICs) aplicadas al aprendizaje de idiomas
  • Interacción y aprendizaje comunicativo de la lengua
  • Aprendizaje de idiomas permanente (Lifelong Learning)
  • Género y aprendizaje de idiomas
  • Multimodalidad y aprendizaje de segundas lenguas
  • Español académico como segunda lengua
  • English as a medium of instruction
  • Deporte y aprendizaje de segundas lenguas
  • Cine y aprendizaje de segundas lenguas

 

 

Serveis que ofereixen

Publicacions especialitzades en cadascuna de les línies d'investigació.

Organització de Jornades i congressos sobre aprenentatge i ensenyament de L2/LE.

Formació del professorat en EMI (English as a Medium of Instruction) dins del programa institucional de la UA: https://web.ua.es/es/ice/prof-teaching/presentacion.html

Centre de Recursos per a l'Elaboració de Treballs Acadèmics (CRETA) en espanyol L2, destinat a alumnat de la UA no natiu d'espanyol: https://dfelg.ua.es/acqua/secciones/creta.html

 

 

Resultats

Els membres del grup han vingut investigant des de la seua constitució sobre l'adquisició i ensenyament de l'anglès i de l'espanyol com a segones llengües i això s'ha vist reflectit, d'una banda, en diversos projectes d'investigació, així com en nombroses comunicacions, tallers i pòsters en congressos nacionals i internacionals i, per un altre, en diversos articles i llibres, el detall dels quals pot consultar-se en el currículum personalitzat de cadascun dels integrants del grup al campus virtual i en les memòries anuals del grup. A més, s'han defensat des de la seua constitució fins a l'actualitat 12 tesis doctorals i 100 treballs de recerca (entre tesines, DEA i memòries de màster), dirigides totes elles per membres del grup.

 

 

Infraestructura rellevant disponible

Programes informàtics de gestió de dades per a investigacions amb metodologies quantitativa i qualitativa. Un servidor per a allotjar el portal web del grup d'investigació. Ordinadors portàtils. Material bibliogràfic. Tècnic informàtic per a gestió i manteniment de la web del Grup d'investigació.

 

 

PARTICIPACIÓ EN PROJECTES DE RECERCA (DESTACATS)
  • Denominació del projecte: La formación de la conciencia figurativa en la etapa de educación primaria: El humor y la fraselogia
    Competitiu:
    Europeu: No
    Públic:
    Entitat/s financadora/es: MINISTERIO DE ECONOMIA Y EMPRESA
    Data d'inici: 30/12/2016
    Data de finalització: 29/12/2020
  • Denominació del projecte: Variación y cambio lingüístico en catalán. Una aproximación diacrónica según la lingüística de corpus\r\n
    Competitiu:
    Europeu: No
    Públic:
    Entitat/s financadora/es: MINISTERIO DE ECONOMIA Y EMPRESA
    Data d'inici: 01/01/2019
    Data de finalització: 31/12/2021
  • Denominació del projecte: Español académico para estudiantes de español como segunda lengua.
    Competitiu:
    Europeu: No
    Públic:
    Entitat/s financadora/es: MINISTERIO DE EDUCACION
    Data d'inici: 18/09/2017
    Data de finalització: 20/12/2017
  • Denominació del projecte: La revisión del neologismo desde la Lingüística Cognitiva. Aplicación a los verbos neológiocs en español actual.
    Competitiu:
    Europeu: No
    Públic:
    Entitat/s financadora/es: GENERALITAT VALENCIANA
    Data d'inici: 01/01/2018
    Data de finalització: 31/12/2019
  • Denominació del projecte: Ayudas para la contratación de personal investigador en formación de carácter predoctoral, Programa VALi+d
    Competitiu:
    Europeu: No
    Públic:
    Entitat/s financadora/es: GENERALITAT VALENCIANA
    Data d'inici: 01/07/2015
    Data de finalització: 30/06/2018

Publicacions Mostra cercador

PUBLICACIONS EN REVISTES (DESTACADES)
  • Títol: The Impact of Multimodal Ensembles on Audio-Visual Comprehension: Implementing Vodcasts in EFL Contexts.
    Autors: Norte Fernández-Pacheco, Natalia
    Revistes: Multimodal Communication (Online)
    Volum:
    Pàgines: -
    Data: 2018
    ISSN: 2230-6587
    DOI: https://doi.org/10.1515/mc-2018-0002
  • Títol: Multimodal communication in academic oral presentations by L2 Spanish students
    Autors: Morell, T.; Pastor Cesteros, S.
    Revistes: Journal of Spanish language teaching
    Volum: 5
    Pàgines: 125 - 138
    Data: 2018
    ISSN: 2324-7797
    DOI: https://doi.org/10.1080/23247797.2018.1538334
  • Títol: La elaboración de un corpus del profesorado de español (Copele): ¿Utopía o realidad?
    Autors: RODRIGUEZ LIFANTE, A.; , BOILLOS PEREIRA, M. M.
    Revistes: RLA. Revista de Lingüística Teórica y Aplicada (Online)
    Volum: 56
    Pàgines: 153 - 174
    Data: 2018
    ISSN: 0718-4883
    DOI: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-48832018000200153
  • Títol: El discurso académico en español como LE/L2: nuevos contextos, nuevas metodologías
    Autors: Pastor Cesteros, S.; , Ferreira Cabrerra, A.
    Revistes: Journal of Spanish language teaching
    Volum: 5
    Pàgines: 91 - 101
    Data: 2018
    ISSN: 2324-7797
    DOI: http://dx.doi.org/10.1080/23247797.2018.1538306
  • Títol: En defensa del cine en el aula. Por una pedagogía mediática y crítica enmarcada en el currículo educativo.
    Autors: Contreras de la Llave, Natalia
    Revistes: Cuadernos de Pedagogía
    Volum:
    Pàgines: 150 - 153
    Data: 2019
    ISSN: 0210-0630
LLIBRES PUBLICATS (DESTACATS)
  • Títol: LA ENSEÑANZA DE ESPAÑOL COMO LENGUA EXTRANJERA A APRENDICES GRIEGOS. EVOLUCIÓN, SITUACIÓN Y PERSPECTIVAS DEL APRENDIZAJE E INVESTIGACIÓN SOBRE E/LE EN GRECIA
    Autors: RODRIGUEZ LIFANTE, A.
    Editorial: Ediciones Clásicas
    Data: 2015
    ISBN: 84-7923-540-3
  • Títol: Els parlars valencians
    Autors: Beltran, Vicent; Segura, C.
    Editorial: Publicacions de la Universitat de València
    Data: 2017
    ISBN: 9788491340102
  • Títol: EL SIGNIFICADO FRASEOLÓGICO. EN TORNO A UN MODELO EXPLICATIVO Y APLICADO.
    Autors: Timofeeva, L.
    Editorial: Liceus.com
    Data: 2012
    ISBN: 978-84-9822-945-5
  • Títol: La lengua materna en el aula de ELE
    Autors: Galindo, M.
    Editorial: ASELE (Asociación para la enseñanza del español como lengua extranjera)
    Data: 2012
    ISBN: 978-84-615-9789-5
  • Títol: Español académico como LE / L2: destrezas, competencias y movilidad universitaria
    Autors: Pastor Cesteros, S.
    Editorial: Routledge
    Data: 2022
    ISBN: 9781138317512
CAPÍTOLS DE LLIBRE PUBLICATS (DESTACATS)
  • Títol del capítol: Creatividad y alfabetización crítica: un paso más en el uso del cine en ELE
    Autors: Contreras de la Llave, Natalia
    Editorial:
    Pàgines: -
    Data:
    ISBN:
    Títol del llibre:  Innovación y creatividad en el aula de español.  Nuevas formas de entender la enseñanza de una lengua.
  • Títol del capítol: Culture in the Design of MOOCs:How important is culture?
    Autors: Tabuenca-Cuevas, M.; Sánchez Sánchez, Gabriel
    Editorial:
    Pàgines: -
    Data: 2022
    ISBN:
    Títol del llibre: Hacia una nuevas cultura digital
  • Títol del capítol: Una visión de la cultura a través de los cuentos juveniles de terror Scary Stories Scary Stories: A cultural perspective
    Autors: Tabuenca-Cuevas, M.
    Editorial: Marcial Pons
    Pàgines: 131 - 143
    Data: 2022
    ISBN:
    Títol del llibre: Ficción fantástica, lectura multimodal y prosopografía
  • Títol del capítol: Atención al desarrollo de los talentos y las capacidades: de la enseñanza secundaria obligatoria a la universitaria
    Autors: Ordóñez, T.; , Ordóñez Rubio, Tomás; RODRIGUEZ LIFANTE, A.; , Rodríguez Lifante, Alberto; , González García, María; , García Moreno, María Inmaculada
    Editorial: UNIVERSIDAD DE ALICANTE
    Pàgines: -
    Data: 2021
    ISBN:
    Títol del llibre: REDES-INNOVAESTIC 2021. Libro de Actas
  • Títol del capítol: Children performing humor: gender identity and social alignment.
    Autors: Galindo, M.
    Editorial: Peter Lang Internationaler Verlag der Wiissenchaften
    Pàgines: 143 - 160
    Data: 2021
    ISBN:
    Títol del llibre: Gender and identity in humorous discourse/ Género e identidad en el discurso humorístico
COMUNICACIONS A CONGRESSOS (DESTACADES)
  • Títol: Audiodescripción y multialfabetización crítica en el aula de ELE a partir del corto \"El olvido\"
    Autors: Contreras de la Llave, Natalia
    Tipus de participació: Comunicación
    Nom del congrés: Congreso de ASELE (Asociación para la Enseñanza del Español como Lengua Extranjera)
    Tipus d'esdeveniment: Internacional
    Ciutat de celebració: Verona (ITALIA)
    Data de celebració: 31/08/2022
  • Títol: ¿Qué necesita el alumnado de movilidad no nativo de español en relación con el discurso académico y cómo puede CRETA ayudar a mejorar su uso?
    Autors: Pastor Cesteros, S.; Soriano Moreno, Claudia
    Tipus de participació: Comunicación
    Nom del congrés: XX Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria y V Workshop Internacional de Innovación en Enseñanza Superior y TIC (REDES-INNOVAESTIC 2022)
    Tipus d'esdeveniment: Internacional
    Ciutat de celebració: (ESPAÑA)
    Data de celebració: 13/07/2022
  • Títol: Factores que contribuyen al desarrollo de ICLHE a largo plazo desde una perspectiva macro y micro
    Autors: Morell, T.
    Tipus de participació: Mesa redonda
    Nom del congrés: III Simposio ICLHE Spain Regional Group: Different Perspectives on Sustainable ICLHE in Spanish Higher Education
    Tipus d'esdeveniment: Nacional
    Ciutat de celebració: (ESPAÑA)
    Data de celebració: 15/06/2022
  • Títol: ¿Qué necesito saber sobre metodología de la investigación en ELE?
    Autors: Pastor Cesteros, S.
    Tipus de participació: Ponencia invitada
    Nom del congrés: IX Jornadas de Enseñanza del Español. La investigación en el aula de español
    Tipus d'esdeveniment: Internacional
    Ciutat de celebració: Alcala de Henares (MADRID) (ESPAÑA)
    Data de celebració: 05/05/2022
  • Títol: A multimodal and interactive discourse analysis of episodes of engagement in EMI lectures
    Autors: Morell, T.; Beltrán Palanques, Vicent; Norte Fernández-Pacheco, Natalia
    Tipus de participació: Comunicación
    Nom del congrés: 39th AESLA Conference
    Tipus d'esdeveniment: Internacional
    Ciutat de celebració: CUESTA DE LAS PALMAS (PALMAS (LAS)) (ESPAÑA)
    Data de celebració: 27/04/2022