Ir a cuerpo
Logo UA
Grups d'investigació
  Adquisición y enseñanza de segundas lenguas y lenguas extranjeras de la Universidad de Alicante (ACQUA)

Dades generals

Àrea de coneixement:
Humanitats
Correu electrònic:
Telèfon:
+34 965903400 x 3416

Memòries

Memòria anual
  • Redes sociales y aprendizaje de lenguas extranjeras
  • Multicompetencia y plurilingüismo
  • Evaluación de segundas lenguas: niveles, criterios y procedimientos
  • Adquisición, enseñanza y aprendizaje de lenguas de signos
  • Enseñanza de la lengua con fines específicos
  • Aprendizaje integrado de contenidos y lenguas extranjeras (AICLE) (Content Language Integrated Learning, CLIL)
  • Tratamiento integrado de lenguas en el sistema educativo (lenguas co-oficiales en una misma comunidad y lenguas extranjeras)
  • Segundas lenguas e inmigración
  • Bilingüismo y enseñanza
  • Formación de profesores de segundas lenguas y lenguas extranjeras
  • Lingüística aplicada a la adquisición de segundas lenguas
  • Innovación en metodologías de enseñanza de idiomas
  • Tecnologías de la Información y la Comunicación (TICs) aplicadas al aprendizaje de idiomas
  • Interacción y aprendizaje comunicativo de la lengua
  • Aprendizaje de idiomas permanente (Lifelong Learning)
  • Género y aprendizaje de idiomas
  • Multimodalidad y aprendizaje de segundas lenguas
  • Español académico como segunda lengua
  • English as a medium of instruction
  • Deporte y aprendizaje de segundas lenguas
  • Cine y aprendizaje de segundas lenguas

 

 

Serveis que ofereixen

Publicacions especialitzades en cadascuna de les línies d'investigació.

Organització de Jornades i congressos sobre aprenentatge i ensenyament de L2/LE.

Formació del professorat en EMI (English as a Medium of Instruction) dins del programa institucional de la UA: https://web.ua.es/es/ice/prof-teaching/presentacion.html

Centre de Recursos per a l'Elaboració de Treballs Acadèmics (CRETA) en espanyol L2, destinat a alumnat de la UA no natiu d'espanyol: https://dfelg.ua.es/acqua/secciones/creta.html

 

 

Resultats

Els membres del grup han vingut investigant des de la seua constitució sobre l'adquisició i ensenyament de l'anglès i de l'espanyol com a segones llengües i això s'ha vist reflectit, d'una banda, en diversos projectes d'investigació, així com en nombroses comunicacions, tallers i pòsters en congressos nacionals i internacionals i, per un altre, en diversos articles i llibres, el detall dels quals pot consultar-se en el currículum personalitzat de cadascun dels integrants del grup al campus virtual i en les memòries anuals del grup. A més, s'han defensat des de la seua constitució fins a l'actualitat 12 tesis doctorals i 100 treballs de recerca (entre tesines, DEA i memòries de màster), dirigides totes elles per membres del grup.

 

 

Infraestructura rellevant disponible

Programes informàtics de gestió de dades per a investigacions amb metodologies quantitativa i qualitativa. Un servidor per a allotjar el portal web del grup d'investigació. Ordinadors portàtils. Material bibliogràfic. Tècnic informàtic per a gestió i manteniment de la web del Grup d'investigació.

 

 

PARTICIPACIÓ EN PROJECTES DE RECERCA (DESTACATS)
  • Denominació del projecte: La formación de la conciencia figurativa en la etapa de educación primaria: El humor y la fraselogia
    Competitiu:
    Europeu: No
    Públic:
    Entitat/s financadora/es: MINISTERIO DE ECONOMIA Y EMPRESA
    Data d'inici: 30/12/2016
    Data de finalització: 29/12/2020
  • Denominació del projecte: Variación y cambio lingüístico en catalán. Una aproximación diacrónica según la lingüística de corpus
    Competitiu:
    Europeu: No
    Públic:
    Entitat/s financadora/es: MINISTERIO DE ECONOMIA Y EMPRESA
    Data d'inici: 01/01/2019
    Data de finalització: 31/12/2021
  • Denominació del projecte: Español académico para estudiantes de español como segunda lengua.
    Competitiu:
    Europeu: No
    Públic:
    Entitat/s financadora/es: MINISTERIO DE EDUCACION
    Data d'inici: 18/09/2017
    Data de finalització: 20/12/2017
  • Denominació del projecte: La revisión del neologismo desde la Lingüística Cognitiva. Aplicación a los verbos neológiocs en español actual.
    Competitiu:
    Europeu: No
    Públic:
    Entitat/s financadora/es: GENERALITAT VALENCIANA
    Data d'inici: 01/01/2018
    Data de finalització: 31/12/2019
  • Denominació del projecte: Ayudas para la contratación de personal investigador en formación de carácter predoctoral, Programa VALi+d
    Competitiu:
    Europeu: No
    Públic:
    Entitat/s financadora/es: GENERALITAT VALENCIANA
    Data d'inici: 01/07/2015
    Data de finalització: 30/06/2018

Publicacions Mostra cercador

PUBLICACIONS EN REVISTES (DESTACADES)
  • Títol: The Impact of Multimodal Ensembles on Audio-Visual Comprehension: Implementing Vodcasts in EFL Contexts.
    Autors: Norte Fernández-Pacheco, Natalia
    Revistes: Multimodal Communication (Online)
    Volum:
    Pàgines: -
    Data: 2018
    ISSN: 2230-6587
    DOI: https://doi.org/10.1515/mc-2018-0002
  • Títol: Multimodal communication in academic oral presentations by L2 Spanish students
    Autors: Morell, T.; Pastor Cesteros, S.
    Revistes: Journal of Spanish language teaching
    Volum: 5
    Pàgines: 125 - 138
    Data: 2018
    ISSN: 2324-7797
    DOI: https://doi.org/10.1080/23247797.2018.1538334
  • Títol: La elaboración de un corpus del profesorado de español (Copele): ¿Utopía o realidad?
    Autors: Rodríguez-Lifante, A.; Boillos-Pereira, M.M.
    Revistes: RLA. Revista de Lingüística Teórica y Aplicada (Online)
    Volum: 56
    Pàgines: 153 - 174
    Data: 2018
    ISSN: 0718-4883
    DOI: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-48832018000200153
  • Títol: El discurso académico en español como LE/L2: nuevos contextos, nuevas metodologías
    Autors: Pastor Cesteros, S.; Ferreira Cabrerra, A.
    Revistes: Journal of Spanish language teaching
    Volum: 5
    Pàgines: 91 - 101
    Data: 2018
    ISSN: 2324-7797
    DOI: 10.1080/23247797.2018.1538306
  • Títol: En defensa del cine en el aula. Por una pedagogía mediática y crítica enmarcada en el currículo educativo.
    Autors: Contreras-Llave, Natalia
    Revistes: Cuadernos de Pedagogía
    Volum:
    Pàgines: 150 - 153
    Data: 2019
    ISSN: 0210-0630
LLIBRES PUBLICATS (DESTACATS)
  • Títol: LA ENSEÑANZA DE ESPAÑOL COMO LENGUA EXTRANJERA A APRENDICES GRIEGOS. EVOLUCIÓN, SITUACIÓN Y PERSPECTIVAS DEL APRENDIZAJE E INVESTIGACIÓN SOBRE E/LE EN GRECIA
    Autors: RODRÍGUEZ-LIFANTE, A.
    Editorial: Ediciones Clásicas
    Data: 2015
    ISBN: 84-7923-540-3
  • Títol: Els parlars valencians
    Autors: Beltran Calvo, V.; Segura-Llopes, Carles
    Editorial: Publicacions de la Universitat de València
    Data: 2017
    ISBN: 9788491340102
  • Títol: EL SIGNIFICADO FRASEOLÓGICO. EN TORNO A UN MODELO EXPLICATIVO Y APLICADO.
    Autors: Timofeeva, Larissa
    Editorial: Liceus.com
    Data: 2012
    ISBN: 978-84-9822-945-5
  • Títol: La lengua materna en el aula de ELE
    Autors: Galindo Merino, M. M.
    Editorial: ASELE (Asociación para la enseñanza del español como lengua extranjera)
    Data: 2012
    ISBN: 978-84-615-9789-5
  • Títol: Atlas del ELE. Geolingüística de la enseñanza del español en el mundo
    Autors: Méndez Santos, M.C; Galindo Merino, M.M. (Coord.)
    Editorial: enClave-ELE
    Data: 2017
    ISBN: 978-8-416-10899-2
CAPÍTOLS DE LLIBRE PUBLICATS (DESTACATS)
  • Títol del capítol: Diseño, revisión y evaluación curricular
    Títol del llibre: The Routledge Handbook of Spanish Language Teaching: metodologías, contextos y recursos para la enseñanza del español L2
    Autors: Pastor Cesteros, Susana
    Editorial: Routledge (US)
    Pàgines: 52 - 66
    Data: 2018
    ISBN: 9781138182905
  • Títol del capítol: Fraseología y humor: de semántica y pragmática
    Títol del llibre: LENGUAJE FIGURADO Y COMPETENCIA INTERLINGÜÍSTICA (I)
    Autors: Timofeeva Timofeev, L. y Ruiz Gurillo, L.
    Editorial: Comares
    Pàgines: 151 - 163
    Data: 2018
    ISBN: 978-84-9045-691-0
  • Títol del capítol: Gender as a cultural and social construct in language learning during study abroad
    Títol del llibre: Second Language Study Abroad: Programming, Pedagogy, and Participant Engagement
    Autors: Galindo, M.
    Editorial: Palgrave Macmillan
    Pàgines: 371 - 402
    Data: 2018
    ISBN: 978-3-319-77133-5
  • Títol del capítol: Los diarios de aprendizaje como herramienta educativa para la enseñanza de la lengua de signos española en el ámbito universitario.
    Títol del llibre: El compromiso académico y social a través de la investigación e innovación educativas en la Enseñanza Superior
    Autors: Galindo Merino, Mª M.
    Editorial: Editorial Octaedro, S.L.
    Pàgines: 205 - 212
    Data: 2018
    ISBN: 978-84-17219-25-3
  • Títol del capítol: La atención a la forma y el enfoque léxico en la enseñanza de lenguas extranjeras
    Títol del llibre: Metodología y Evaluación de Lenguas
    Autors: Mora Sánchez, M. Á.
    Editorial: Generalitat Valenciana. Conselleria de Cultura, Educació y Ciència
    Pàgines: 13 - 53
    Data: 2017
    ISBN: 978-84-482-6160-3
COMUNICACIONS A CONGRESSOS (DESTACADES)
  • Títol: El humor y la identidad en desarrollo
    Autors: Timofeeva Timofeev, L.
    Tipus de participació: PONÈNCIA
    Nom del congrés: Seminario Internacional ¿Las investigaciones lingüísticas en el mundo hispánico¿
    Tipus d'esdeveniment: Internacional no UE
    Ciutat de celebració: La Habana (Cuba)
    Data de celebració: 28/01/2019
  • Títol: How Grammar Theories Work in the Second Language Classroom
    Autors: Bell, David B.
    Tipus de participació: CONFERÈNCIA
    Nom del congrés: Bob Jones University
    Tipus d'esdeveniment: Internacional no UE
    Ciutat de celebració: Greenville, SC (USA) (Estados Unidos de América)
    Data de celebració: 07/02/2019
  • Títol: Valencians to New York: A forgotten diaspora
    Autors: Morell, T.
    Tipus de participació: CONFERÈNCIA INVITADA
    Nom del congrés: Research Seminars- Faculty Medieval and Modern Languages, Oxford University
    Tipus d'esdeveniment: Internacional no UE
    Ciutat de celebració: University of Oxford (Reino Unido)
    Data de celebració: 17/11/2017
  • Títol: El hispanismo en el siglo XXI: perspectivas actuales y retos inmediatos
    Autors: Pastor Cesteros, S.
    Tipus de participació: CONFERÈNCIA INVITADA
    Nom del congrés: Research Seminars Series
    Tipus d'esdeveniment: Unión Europea
    Ciutat de celebració: University of Oxford (Reino Unido)
    Data de celebració: 13/10/2017
  • Títol: The Culture of Study Abroad from a Gender Perspective
    Autors: Galindo Merino, Mª M.; Díez Fuentes, F.
    Tipus de participació: PONÈNCIA
    Nom del congrés: The Forum of Education Abroad
    Tipus d'esdeveniment: Internacional no UE
    Ciutat de celebració: Atlanta (Estados Unidos de América)
    Data de celebració: 06/04/2016