Ir a cuerpo Ir a Estudios, Gobernanza y organización
Logo UA
Realizar búsqueda
Guies docents
  LINGÜÍSTICA GENERAL I

Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2011-12

Esta asignatura ofrece en su contenido los pilares básicos de lo que se ha
consagrado con el título de Lingüística general. En última instancia, el curso está al
servicio de una gran finalidad, que podríamos formular en términos de conocimiento
de las bases y fundamentos de todo discurrir en el dominio de la Lingüística y de
todo futuro trabajo en la materia, y de aplicación a la descripción del sistema
lingüístico; todo ello mediante un acercamiento al objeto lingüístico a través de la
Teoría del lenguaje.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Capacitat d'anàlisi, síntesi i raonament crític.
  • CG4 : Capacitat de treball i lideratge en equip.
  • CG5 : Habilitat per a treballar de manera autònoma.
  • CG6 : Capacitat per a comprendre el paper del llenguatge en la construcció de l'ésser humà com a membre actiu d'una comunitat lingüística i cultural i relacionar-ho amb la funció de l'individu en la societat.
  • CG8 : Capacitat de respectar els drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones, el respecte i la promoció dels drets humans i els principis d'igualtat d'oportunitats, no-discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat.

 

Competències específiques (CE)

  • CE17 : Ser capaç de comprendre i interioritzar els corrents teòrics i metodològiques de la lingüística.
  • CE25 : Ser capaç d'identificar i plantejar la resolució de problemes, així com localitzar, utilitzar i avaluar críticament informació bibliogràfica o la informació continguda en bases de dades.

 

Competències transversals bàsiques de la UA

  • UA3 : Ser capaç d'expressar-se correctament en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana en l'àmbit de la seua disciplina.

 

 

 

Objectius formatius

GRAU EN ESTUDIS ÀRABS I ISLÀMICS

GRAU EN FILOLOGIA CATALANA

GRAU EN ESTUDIS FRANCESOS

GRAU EN ESPANYOL:LLENGUA I LITERATURES

GRAU EN ESTUDIS ANGLESOS

 

GRAU EN ESTUDIS ÀRABS I ISLÀMICS

  • Valorar el lloc que ocupa la lingüística en relació amb altres àrees del saber.
  • Comprendre l'objecte d'estudi i els mètodes utilitzats.
  • Conèixer les diverses disciplines lingüístiques i les diverses propostes de classificació.
  • Entendre l'organització teòrica i pràctica de les dues assignatures que constitueixen el mòdul de Lingüística General.
  • Conèixer l'evolució del pensament lingüístic, distingint èpoques, escoles i autors més rellevants.
  • Comprendre la relació existent entre lingüística i semiòtica a partir de les propostes dels diferents autors.
  • Comprendre les característiques del llenguatge natural humà com a sistema semiòtic.
  • Entendre el caràcter comunicatiu del llenguatge.
  • Valorar l'aportació dels diferents autors que s'han acostat a l'estudi del llenguatge des d'un punt de vista instrumental.
  • Conèixer les bases semiòtiques de la comunicació diferenciant entre el llenguatge verbal com a sistema semiòtic i els aspectes no verbals de la comunicació.
  • Entendre les raons que justifiquen l'estudi del la comunicació animal i relacionar les principals característiques d'aquella amb les de la comunicació humana.
  • Conèixer el plantejament científic actual sobre els orígens del llenguatge.
  • Conèixer els fonaments neuropsicològics del llenguatge, comprendre l'organització cerebral del llenguatge, precisar els centres corticales rellevants i relacionar els hemisferis cerebrals amb les diferents potencialitats lingüístiques.
  • Conèixer els estudis clínics i experimentals rellevants sobre l'adquisició de les capacitats lingüístiques.
  • Comprendre la noció d'afàsia i els seus diferents tipus i valorar l'aportació de la lingüística en el seu estudi.
  • Conèixer el fenomen de la varietat lingüística, en relació amb la història, la societat, la situació geogràfica i el context comunicatiu.
  • Conèixer les diferents propostes teòriques per a explicar la diversitat interna i externa de les llengües.
  • Conèixer les llengües parlades al món, la seua distribució geogràfica i com es classifiquen.
  • Conèixer el fenomen de l'escriptura, el seu origen, desenvolupament i situació actual.
  • Conèixer les alteracions patides pel binomi oralitat/escriptura en el nostre temps, amb els nous gèneres electrònics, i identificar les característiques actuals dels processos de lectura i escriptura electròniques.

GRAU EN FILOLOGIA CATALANA

  • Valorar el lloc que ocupa la lingüística entre les diferents àrees del saber.
  • Comprendre l'objecte d'estudi i els mètodes utilitzats.
  • Conèixer les diverses disciplines lingüístiques i les diverses propostes de classificació.
  • Entendre l'organització teòrica i pràctica de les dues assignatures que constitueixen el mòdul de Lingüística General.
  • Conèixer l'evolució del pensament lingüístic, i distingir èpoques, escoles i autors més rellevants.
  • Comprometre's a treballar per la igualtat entre homes i dones i valorar la múltiple conformació de la societat actual, amb una actitud de respecte cap als drets fonamentals de les persones.

GRAU EN ESTUDIS FRANCESOS

  • Valorar el lloc que ocupa la lingüística entre les diferents àrees del saber.
  • Comprendre l'objecte d'estudi i els mètodes utilitzats.
  • Conèixer les diverses disciplines lingüístiques i les diverses propostes de classificació.
  • Entendre l'organització teòrica i pràctica de les dues assignatures que constitueixen el mòdul de Lingüística General.
  • Conèixer l'evolució del pensament lingüístic, distingint èpoques, escoles i autors més rellevants.
  • Comprendre la relació existent entre lingüística i semiòtica a partir de les propostes dels diferents autors.
  • Comprendre les característiques del llenguatge natural humà com a sistema semiòtic.
  • Entendre el caràcter comunicatiu del llenguatge.
  • Valorar l'aportació dels diferents autors que s'han acostat a l'estudi del llenguatge des d'un punt de vista instrumental.
  • Conèixer les bases semiòtiques de la comunicació diferenciant entre el llenguatge verbal com a sistema semiòtic i els aspectes no verbals de la comunicació.
  • Entendre les raons que justifiquen l'estudi del la comunicació animal i relacionar les seues principals característiques amb les de la comunicació humana.
  • Conèixer el plantejament científic actual sobre els orígens del llenguatge.
  • Conèixer els fonaments neuropsicològics del llenguatge, comprendre l'organització cerebral del llenguatge, precisar els centres corticales rellevants i relacionar els hemisferis cerebrals amb les diferents potencialitats lingüístiques.
  • Conèixer els estudis clínics i experimentals rellevants sobre l'adquisició de les capacitats lingüístiques.
  • Comprendre la noció d'afàsia i els seus diferents tipus i valorar l'aportació de la lingüística en el seu estudi.
  • Conèixer el fenomen de la varietat lingüística en relació amb la història, la societat, la situació geogràfica i el context comunicatiu.
  • Conèixer les diferents propostes teòriques per a explicar la diversitat interna i externa de les llengües.
  • Conèixer  les llengües parlades al món, la seua distribució geogràfica i com es classifiquen.
  • Conèixer el fenomen de l'escriptura, el seu origen, desenvolupament i situació actual.
  • Conèixer les alteracions patides pel binomi oralitat/escriptura en el nostre temps, amb els nous gèneres electrònics, identificant les característiques actuals dels processos de lectura i escriptura electròniques.

GRAU EN ESPANYOL: LLENGUA I LITERATURES

  • Valorar el lloc que ocupa la lingüística entre les diferents àrees del saber.
  • Comprendre l'objecte d'estudi i els mètodes utilitzats.
  • Conèixer les diverses disciplines lingüístiques i les diverses propostes de classificació.
  • Entendre l'organització teòrica i pràctica de les dues assignatures que constitueixen el mòdul de Lingüística General.
  • Conèixer l'evolució del pensament lingüístic i distingir èpoques, escoles i autors més rellevants.
  • Comprendre la relació existent entre lingüística i semiòtica a partir de les propostes dels diferents autors.
  • Comprendre les característiques del llenguatge natural humà com a sistema semiòtic.
  • Entendre el caràcter comunicatiu del llenguatge.
  • Valorar l'aportació dels diferents autors que s'han acostat a l'estudi del llenguatge des d'un punt de vista instrumental.
  • Conèixer les bases semiòtiques de la comunicació diferenciant entre el llenguatge verbal com a sistema semiòtic i els aspectes no verbals de la comunicació.
  • Entendre les raons que justifiquen l'estudi del la comunicació animal i relacionar les seues principals característiques amb les de la comunicació humana.
  • Conèixer el plantejament científic actual sobre els orígens del llenguatge.
  • Conèixer els fonaments neuropsicològics del llenguatge, comprendre l'organització cerebral del llenguatge, precisar els centres corticales rellevants i relacionar els hemisferis cerebrals amb les diferents potencialitats lingüístiques.
  • Conèixer els estudis clínics i experimentals rellevants sobre l'adquisició de les capacitats lingüístiques.
  • Comprendre la noció d'afàsia i els seus diferents tipus i valorar l'aportació de la lingüística en el seu estudi.
  • Conèixer el fenomen de la varietat lingüística en relació amb la història, la societat, la situació geogràfica i el context comunicatiu.
  • Conèixer les diferents propostes teòriques per a explicar la diversitat interna i externa de les llengües.
  • Conèixer les llengües parlades al món, la seua distribució geogràfica i com es classifiquen.
  • Conèixer el fenomen de l'escriptura, el seu origen, desenvolupament i situació actual.
  • Conèixer les alteracions patides pel binomi oralitat/escriptura en el nostre temps, amb els nous gèneres electrònics i identificar les característiques actuals dels processos de lectura i escriptura electròniques.
  • Tenir coneixement actiu de la variació en els seus aspectes formals, socials i culturals.

GRAU EN ESTUDIS ANGLESOS

  • Valorar el lloc que ocupa la lingüística entre les diferents àrees del saber.
  • Comprendre l'objecte d'estudi i els mètodes utilitzats.
  • Conèixer les diverses disciplines lingüístiques i les diverses propostes de classificació.
  • Entendre l'organització teòrica i pràctica de les dues assignatures que constitueixen el mòdul de Lingüística General.
  • Conèixer l'evolució del pensament lingüístic, distingint èpoques, escoles i autors més rellevants.
  • Comprendre la relació existent entre lingüística i semiòtica a partir de les propostes dels diferents autors.
  • Comprendre les característiques del llenguatge natural humà com a sistema semiòtic.
  • Entendre el caràcter comunicatiu del llenguatge.
  • Valorar l'aportació dels diferents autors que s'han acostat a l'estudi del llenguatge des d'un punt de vista instrumental.
  • Conèixer les bases semiòtiques de la comunicació diferenciant entre el llenguatge verbal com a sistema semiòtic i els aspectes no verbals de la comunicació.
  • Entendre les raons que justifiquen l'estudi del la comunicació animal i relacionar les seues principals característiques amb les de la comunicació humana.
  • Conèixer el plantejament científic actual sobre els orígens del llenguatge.
  • Conèixer els fonaments neuropsicològics del llenguatge, comprendre l'organització cerebral del llenguatge, precisar els centres corticales rellevants i relacionar els hemisferis cerebrals amb les diferents potencialitats lingüístiques.
  • Conèixer els estudis clínics i experimentals rellevants sobre l'adquisició de les capacitats lingüístiques.
  • Comprendre la noció d'afàsia i els seus diferents tipus i valorar l'aportació de la lingüística en el seu estudi.
  • Conèixer el fenomen de la varietat lingüística en relació amb la història, la societat, la situació geogràfica i el context comunicatiu.
  • Conèixer les diferents propostes teòriques per a explicar la diversitat interna i externa de les llengües.
  • Conèixer  les llengües parlades en el món, la seua distribució geogràfica i com es classifiquen.
  • Conèixer el fenomen de l'escriptura, el seu origen, desenvolupament i situació actual.
  • Conèixer les alteracions patides pel binomi oralitat/escriptura en el nostre temps, amb els nous gèneres electrònics i identificar les característiques actuals dels processos de lectura i escriptura electròniques.
  • Comprometre's a treballar per la igualtat entre homes i dones i valorar la múltiple conformació de la societat actual, amb una actitud de respecte cap als drets fonamentals de les persones.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2011-12


Objetivos conceptuales
1. Reflexionar sobre el papel del lenguaje y las lenguas, teniendo en cuenta su importancia en el
desarrollo personal de los seres humanos y en la configuración de la vida social.
2. Entender la relevancia de la Lingüística como disciplina dedicada al estudio del lenguaje y las
lenguas.
3. Adquirir un conocimiento general sobre los principios, objetivos, disciplinas y métodos de la
Lingüística actual.
4. Conocer la evolución del pensamiento lingüístico, distinguiendo épocas, escuelas y autores
más relevantes.
5. Profundizar en las características del lenguaje natural humano como sistema semiótico,
conociendo las principales teorías sobre sus orígenes y funcionamiento.
6. Entender el carácter comunicativo del lenguaje, Conociendo las bases semióticas de la
comunicación y diferenciando entre el lenguaje verbal como sistema semiótico y los
aspectos no verbales de la comunicación.
7. Conocer los fundamentos neuropsicológicos del lenguaje, comprendiendo la organización
cerebral del mismo, precisando los centros corticales relevantes y relacionando los
hemisferios cerebrales con las distintas potencialidades lingüísticas.
8. Analizar la situación de las lenguas en el mundo (el número de lenguas, su distribución
geográfica y su posible clasificación).

Objetivos procedimentales
9. Aplicar las técnicas instrumentales para la investigación lingüística.
10. Desarrollar las destrezas para la utilización de estas técnicas.
11. Desarrollar la capacidad de comprender y elaborar discursos propios del ámbito académico,
manejando las nociones básicas y las teorías más relevantes de las disciplinas
lingüísticas y aprendiendo los procedimientos de trabajo intelectual.
12. Aplicar los conocimientos teóricos en la realización de una serie de actividades prácticas sobre
los contenidos de la asignatura.

Objetivos actitudinales
13. Ser consciente del papel de las lenguas en la conformación de las culturas de las
comunidades que las hablan.
14. Ser consciente de la importancia de esta disciplina en la configuración de los estudios
filológicos, ubicándola en el conjunto de las ciencias humanas.
15. Desarrollar una visión personal y razonada de la disciplina lingüística.
16. Valorar la importancia de la diversidad lingüística, entender la igualdad de las lenguas y ser
sensible a las consecuencias negativas de la desaparición de las lenguas.
17. Desarrollar una actitud de respeto e interés hacia todas las lenguas, a partir de la
identificación de los patrones formales y funcionales comunes a todas ellas.

 

 

Dades generals

Codi: 31710
Professor/a responsable:
JIMENEZ RUIZ, JUAN LUIS
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: FILOLOGIA ESPANYOLA, LINGÜÍSTICA GENERAL I TEORIA DE LA LITERATURA
    Àrea: LINGÜÍSTICA GENERAL
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix