Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2015-16

La asignatura Psicología Criminal tiene como objetivo fundamental y general proporcionar a los estudiantes los conocimientos y destrezas necesarias para comprender los determinantes psicológicos que explican la conducta criminal. La Psicología Criminal se configura como una especialidad psicológica que se desenvuelve y actúa en un amplio y específico ámbito de relaciones entre el mundo de lo jurídico y de lo psicológico, tanto en su vertiente teórica, explicativa y de investigación, como en el diseño, aplicación y valoración de programas de intervención dirigidos a la rehabilitación y reinserción social de las personas que han cometido delitos. Comprende el estudio, explicación, promoción, evaluación, prevención, y en su caso, asesoramiento y/o tratamiento de aquellos fenómenos psicológicos, conductuales y relacionales que inciden en el comportamiento legal de las personas, mediante la utilización de métodos propios de la Psicología científica y cubriendo distintos ámbitos y niveles de estudio e intervención psicológica: Psicología Forense, Psicología Aplicada a los Tribunales, Psicología Penitenciaria, Psicología de la Delincuencia, Psicología Judicial (testimonio, jurado, credibilidad...), Psicología Policial, Psicología Aplicada a la Investigación Criminal, entre las más relevantes. Su vinculación con la Criminología, la Victimología, la Psicología Forense, la Psicología Clínica y la Psicopatología es estrecha, pero ello no es obstáculo para que obtenga su singularidad de la gravedad y extensión del problema de la delincuencia al que se enfrenta y de los métodos específicos que ha ido perfilando esta disciplina psicológica que experimenta en los últimos tiempos un importante desarrollo en nuestro país y en los países de nuestro entorno.

 

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG.1 : Capacitat per a la recerca, l'anàlisi i la síntesi de la informació.
  • CG.2 : Capacitat per a treballar en equip: col·laborar amb els altres i contribuir a un projecte comú.
  • CG.3 : Capacitat d'aprenentatge autònom i adaptació a situacions noves.
  • CG.4 : Capacitat per a la presa de decisions, aplicant els coneixements a la pràctica i el maneig d'instruments tècnics.
  • CG.5 : Capacitat per a la crítica i l'autocrítica.

 

Competències generals de la UA (CGUA)

  • CGUA.2 : Habilitat en l'ús de les tecnologies de la informació i les comunicacions en el seu exercici professional.
  • CGUA.3 : Capacitat de comunicació oral i escrita.

 

Competències específiques (CE)

  • CE1 : Ser capaç de descriure els conceptes fonamentals en l'àmbit de la psicologia, la sociologia, el dret i les ciències naturals que són necessaris per a analitzar d'una forma global el fenomen criminal i la desviació.
  • CE10 : Ser capaç d'explicar i resumir la informació empírica i els resultats de la investigació sobre el crim, la victimització i les respostes davant del delicte i la desviació, i de valorar la metodologia usada (identificar què metodologia és la més apropiada, els seus principis ètics, els seus resultats, etc.).
  • CE11 : Ser capaç d'elaborar un informe criminològic.
  • CE2 : Ser capaç de descriure les aproximacions teòriques fonamentals al fet delictiu, a la victimització i a les respostes davant del crim i la desviació.
  • CE3 : Ser capaç d'extraure i sintetitzar informació de diferents fonts ¿incloent-hi la utilització de les tecnologies de la informació i la comunicació¿, de dissenyar i aplicar estratègies d'investigació apropiades per a la recopilació de dades usant mètodes quantitatius i qualitatius, i ser capaç d'aplicar tècniques bàsiques estadístiques, quan siga necessari, sobre qüestions relatives al crim i a la victimització.
  • CE4 : Ser capaç de descriure i valorar processos socials i polítics de victimització i criminalització a la llum de les teories criminològiques (dinàmiques existents entre la víctima, el crim, la conducta desviada i els principals agents i institucions relacionats amb la resposta davant el fet delictiu i la desviació).
  • CE5 : Ser capaç de proporcionar una explicació analítica de la diversitat i desigualtat social, com també de les seues conseqüències en relació amb el fet delictiu, la victimització i les respostes davant del crim i la desviació.
  • CE8 : Ser capaç d'argumentar i descriure diferents punts de vista i de sotmetre'ls a debat de manera lògicament coherent i de presentar conclusions en un format acadèmic apropiat sobre qüestions de política criminal, victimització, criminalització i respostes davant el crim i la desviació, així com sobre la percepció i interpretació que en fan els mitjans de comunicació, l'opinió pública i els informes oficials.
  • CE9 : Ser capaç d'elaborar estratègies de prevenció en l'àmbit criminològic, victimològic, de la marginalitat, etc., garantint la seguretat ciutadana, els drets fonamentals i la resolució de conflictes socials.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Conèixer l'objecte d'estudi i l'àmbit d'aplicació de la psicologia criminal.
  • Descriure els paradigmes científics en els quals es fonamenta la psicologia criminal.
  • Descriure i analitzar els determinants motivacionals del comportament criminal.
  • Examinar els àmbits de l'avaluació psicològica en el procés penal.
  • Analitzar el paper que exerceix la psicologia en l'activitat dels tribunals de justícia, en el medi penitenciari i en el policial.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2015-16

 

 

;

Dades generals

Codi: 18510
Professor/a responsable:
HERRANZ BELLIDO, JESUS
Crèdits ECTS: 7,50
Crèdits teòrics: 1,80
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 4,50

Departaments amb docència

  • Dep.: PSICOLOGIA DE LA SALUT
    Àrea: PERSONALITAT, EVALUACIÓ I TRACTAMENT PSICOLÒGIC
    Crèdits teòrics: 0,9
    Crèdits pràctics: 0,6
  • Dep.: PSICOLOGIA DE LA SALUT
    Àrea: PSICOLOGIA BÀSICA
    Crèdits teòrics: 0,9
    Crèdits pràctics: 0,6
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix