Ir a cuerpo Ir a Estudios, Gobernanza y organización
Logo UA
Realizar búsqueda
Course description
  PRÀCTICUM II

Competencies and objectives

 

Course context for academic year 2015-16

La realización del Practicum II es una continuación de la estancia en prácticas desarrollada por los estudiantes de magisterio durante el Practicum I. Tras el primer contacto de los estudiantes con la realidad educativa se ha conseguido contextualizar el centro escolar al que asistió dentro de un ámbito social, escolar y cultural concreto. Desde esta base, en el Practicum II, se desarrollarán las actividades orientadas al diseño, puesta en práctica y análisis de una propuesta didáctica.

 

 

Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees)

Competències generals del títol (CG)

  • CG2 : Planificar, organitzar i gestionar processos, informació, resolució de problemes i projectes. Tenir iniciativa, esperit emprenedor i capacitat de generar noves idees i accions.
  • CG3 : Mostrar habilitats lingüístiques orals i escrites per a ensenyar (llengües oficials de la Comunitat Valenciana i llengües estrangeres) i habilitats de comunicació en diferents nivells i registres.
  • CG5 : Treballar en equip, col·laborant i liderant quan siga necessari.
  • CG6 : Valorar la diversitat com un fet natural i integrar-la positivament.
  • CG7 : Exercir la crítica i l'autocrítica emetent judicis raonats, i adquirir un compromís ètic, personal i professional. Estar motivat per a millorar la qualitat.
  • CG8 : Entendre l'aprenentatge com un fet global, complex i transcendent. Autoregular el propi aprenentatge i mobilitzar sabers de tot tipus per a adaptar-se a situacions noves i connectar coneixements com a mètode per a elaborar-ne altres de nous.

 

Competències específiques (CE)

  • CE1 : Conèixer l'organització de les escoles d'educació primària i, si escau, els centres i aules de formació de persones adultes, i la diversitat d'actors i accions que implica el seu funcionament. Col·laborar amb els diferents sectors de la comunitat educativa i de l'entorn i treballar en equip amb els companys com a condició necessària per a millorar l'activitat professional, compartint coneixements i valorant experiències.
  • CE10 : Utilitzar l'avaluació en la seua funció pedagògica i no solament acreditativa, com a element regulador i promotor de la millora de l'ensenyament, de l'aprenentatge i de la pròpia formació, i assumir la necessitat de desenvolupament professional continu mitjançant la reflexió, l'autoavaluació i la investigació sobre la pròpia pràctica.
  • CE11 : Comprendre que el fet educatiu en general i els processos d'ensenyament i aprenentatge en particular són complexos. Assumir que l'exercici de la funció docent ha de millorar, actualitzar-se i adaptar-se als canvis científics, pedagògics, socials i culturals. Entendre la importància de participar en projectes d'innovació i d'investigació relacionats amb l'ensenyament i l'aprenentatge, i d'introduir propostes innovadores en l'aula.
  • CE12 : Expressar-se oralment i per escrit amb la fluïdesa i la correcció necessàries en llengua catalana i castellana per a desenvolupar l'ensenyament en l'etapa de primària, i també utilitzar la llengua estrangera com a llengua vehicular en algunes situacions de l'aula.
  • CE13 : Potenciar i liderar el desenvolupament i implementació, en el centre escolar al que pertanga, de propostes curriculars en alguna àrea curricular en la qual posseïsca una major qualificació i responsabilitzar-se de dinamitzar els processos de la millora de la qualitat en aqueixa àrea.
  • CE2 : Comprendre les característiques i condicions en les quals es produeix l'aprenentatge escolar i identificar com pot afectar el desenvolupament de l'alumnat i exercir la funció tutorial, orientant els alumnes i els pares del seu grup d'alumnes. Tot això buscant l'entesa i la cooperació amb les famílies, tenint en compte els diferents contextos familiars i estils de vida.
  • CE3 : Organitzar l'ensenyament en el marc dels paradigmes epistemològics de les matèries del títol, utilitzant de forma integrada els coneixements disciplinaris, transversals i multidisciplinaris adequats al respectiu nivell educatiu, mostrant la comprensió dels objectius d'aprenentatge de les àrees de coneixement que estableix el currículum d'educació primària.
  • CE4 : Motivar i potenciar el progrés escolar de l'alumnat en el marc d'una educació integral i promoure el seu aprenentatge autònom, partint dels objectius i continguts propis de cada nivell educatiu, amb expectatives positives del progrés de l'alumnat. Tot això renunciant als estereotips establits i externs a l'aprenentatge, i desenvolupant estratègies que eviten l'exclusió i la discriminació.
  • CE5 : Identificar i recolzar a l'alumnat amb el qual es treballa perquè no aconsegueix el seu potencial d'aprenentatge o té dificultats de comportament, emocionals o socials. També saber com sol·licitar assessorament als diferents serveis i especialistes per a atendre la diversitat de necessitats educatives especials.
  • CE6 : Potenciar en l'alumnat una actitud de ciutadania crítica responsable i poder dinamitzar la construcció participada de normes de convivència democràtica i enfrontar-se i resoldre de manera col·laborativa situacions problemàtiques i conflictes. Ser capaç d'analitzar les desigualtats socials en el marc de la complexa relació educació-escola i el paper del mestre per a reproduir-les o transformar-les.
  • CE7 : Dissenyar i desenvolupar projectes educatius, unitats de programació, entorns, activitats i materials, incloent-hi els digitals, que permeten adaptar el currículum a la diversitat de l'alumnat i promoure la qualitat dels contextos en què es desenvolupa el procés educatiu, de manera que es garantisca el seu benestar.
  • CE8 : Assumir la dimensió ètica de docent, actuant amb responsabilitat, prenent decisions i analitzant críticament les concepcions i propostes sobre educació procedents tant de la investigació i la innovació com de l'administració educativa.
  • CE9 : Integrar les tecnologies de la informació i comunicació en les activitats d'ensenyament i aprenentatge guiat i autònom.

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

  • Expressar-se oralment i per escrit amb la fluïdesa i la correcció necessàries en les llengües de la comunitat autònoma per a desenvolupar l'ensenyament en l'etapa de primària, i també utilitzar una llengua estrangera com a llengua vehicular en algunes situacions de l'aula.
  • Adquirir un coneixement pràctic de l'aula i de la seua gestió.
  • Conèixer i aplicar els processos d'interacció comunicació en l'aula i dominar les destreses habilitats socials necessàries per a fomentar un clima d'aula que facilita l'aprenentatge i la convivència.
  • Controlar i fer el seguiment del procés educatiu i en particular el d'ensenyament i aprenentatge mitjançant el domini de les tècniques i estratègies necessàries. Utilitzar les tecnologies de la informació i comunicació en les activitats d'ensenyament i aprenentatge guiat i autònom.
  • Relacionar teoria i pràctica amb la realitat de l'aula i del centre.
  • Participar en l'activitat docent i aprendre a saber fer, actuant i reflexionant des de la pràctica.
  • Participar en les propostes de millora en els diferents àmbits d'actuació que es puguen establir en un centre.
  • Regular els processos d'interacció i comunicació en grups d'estudiants 6-12 anys. Tot això desenvolupant estratègies que eviten l'exclusió i la discriminació.
  • Conèixer formes de col·laboració amb els diferents sectors de la comunitat educativa i de l'entorn social.

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2015-16

Planificació i desenvolupament d'una proposta didàctica per a una aula concreta. En primer lloc es realitzarà una revisió de l'organització del centre i de la seua documentació (Projecte Educatiu de Centre i Programació General Anual). A continuació s'analitzarà la realitat educativa de l'aula i, finalment, es portarà a cap la planificació i posada en pràctica d'una proposta didàctica.

 

 

General

Code: 17502
Lecturer responsible:
LOZANO CABEZAS, INES
Credits ECTS: 18,00
Theoretical credits: 0,00
Practical credits: 1,80
Distance-base hours: 16,20

Departments involved

  • Dept: DIDÀCTICA GENERAL I DIDÀCTIQUES ESPECÍFIQUES
    Area: DIDÀCTICA DE L'EXPRESSIÓ CORPORAL
    Theoretical credits: 0
    Practical credits: 0,06
  • Dept: DIDÀCTICA GENERAL I DIDÀCTIQUES ESPECÍFIQUES
    Area: DIDÀCTICA DE L'EXPRESSIÓ MUSICAL
    Theoretical credits: 0
    Practical credits: 0,06
  • Dept: DIDÀCTICA GENERAL I DIDÀCTIQUES ESPECÍFIQUES
    Area: DIDÀCTICA DE LES CIÈNCIES EXPERIMENTALS
    Theoretical credits: 0
    Practical credits: 0,16
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.
  • Dept: DIDÀCTICA GENERAL I DIDÀCTIQUES ESPECÍFIQUES
    Area: DIDÀCTICA DE LES CIÈNCIES SOCIALS
    Theoretical credits: 0
    Practical credits: 0,16
  • Dept: DIDÀCTICA GENERAL I DIDÀCTIQUES ESPECÍFIQUES
    Area: DIDÀCTICA I ORGANITZACIÓ ESCOLAR
    Theoretical credits: 0
    Practical credits: 0,09
  • Dept: FILOLOGIA CATALANA
    Area: FILOLOGIA CATALANA
    Theoretical credits: 0
    Practical credits: 0,29
  • Dept: INNOVACIÓ I FORMACIÓ DIDÀCTICA
    Area: DIDÀCTICA DE LA LLENGUA I LA LITERATURA
    Theoretical credits: 0
    Practical credits: 0,42
  • Dept: INNOVACIÓ I FORMACIÓ DIDÀCTICA
    Area: DIDÀCTICA DE LA MATEMÀTICA
    Theoretical credits: 0
    Practical credits: 0,29
  • Dept: PSICOLOGIA EVOLUTIVA I DIDÀCTICA
    Area: DIDÀCTICA I ORGANITZACIÓ ESCOLAR
    Theoretical credits: 0
    Practical credits: 0,09
  • Dept: PSICOLOGIA EVOLUTIVA I DIDÀCTICA
    Area: PSICOLOGIA EVOLUTIVA I DE L'EDUCACIÓ
    Theoretical credits: 0
    Practical credits: 0,18

Study programmes where this course is taught