Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2019-20

Assignatura obligatòria del PEP Especialista en Comunicació i Gestió Científica (codi 9286) i del PEP Màster en Recerca Científica: Metodologia, Tècniques de Treball i Gestió i Comunicació Social del Coneixement (codi 9284).

En aquest context, l'assignatura Taller d'Escriptura Científica pretén completar la formació investigadora dels alumnes oferint i treballant les tècniques i els coneixements necessaris per produir textos científics adequats i eficaços.

Per aconseguir aquest objectiu, es reflexionarà sobre el discurs científic, les seues característiques i tipologies, i el context en el qual es desenvolupa. Com a element distintiu de l'escriptura científica, s'aprofundirà posteriorment en el concepte de llenguatge d'especialitat i, concretament, en el de terminologia, alhora que s'oferirà a l'alumnat els recursos necessaris (diccionaris i bases de dades) per al seu treball autònom. Una vegada establerts els fonaments del discurs científic, el curs se centrarà en l'article científic, com a mitjà més habitual de difusió de les novetats científiques; específicament, s'analitzaran l'estructura d'aquesta tipologia textual, la citació bibliogràfica (concepte, tipus de referències bibliogràfiques, normes internacionals, etc.) i altres aspectes formals (com són la puntuació, l'ús de notes al peu, les convencions tipogràfiques, etc.) que necessàriament han de respectar-se en la comunicació científica. Finalment, i a fi d'aconseguir una panoràmica completa del procés d'escriptura científica –contextualitzat en el marc de la publicació en el món acadèmic–, s'introduirà l'alumnat als principis bàsics del procés de publicació de l'article en una revista científica: tant pel que fa al procés editorial (focalitzarem els processos d'avaluació i maquetació dels originals) com als principis i procediments que haurà de respectar i seguir l'autor.

Aquesta assignatura tindrà una orientació eminentment aplicada. Per a això es combinarà la reflexió sobre els continguts anteriors amb la pràctica que permeta l'adquisició de les tècniques de l'escriptura científica.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

MÀSTER EN INVESTIGACIÓ CIENTÍFICA: METODOLOGIA, TÈCNIQUES DE TREBALL I GESTIÓ I COMUNICACIÓ SOCIAL DEL CONEIXEMENT

 

Competències generals

  • G1 : Aplicar els coneixements adquirits i la seua capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis
  • G2 : Integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta i limitada, incloga reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
  • G3 : Comunicar les seues conclusions a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats
  • G4 : Adquirir habilitats d'aprenentatge que permeten continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran mesurada acte-dirigit i autònom
  • G5 : Desenvolupar el raonament crític i la capacitat per a realitzar anàlisi i síntesi de la informació disponible

 

Competències Específiques

  • E8 : Adquirir habilitats per a l'inici i desenvolupament de la tesi doctoral

 

EXPERT EN COMUNICACIÓ I GESTIÓ CIENTÍFICA

 

Competències generals

  • G1 : Aplicar els coneixements adquirits i la seua capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis
  • G2 : Integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta i limitada, incloga reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
  • G3 : Comunicar les seues conclusions a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats
  • G4 : Adquirir habilitats d'aprenentatge que permeten continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran mesurada acte-dirigit i autònom
  • G5 : Desenvolupar el raonament crític i la capacitat per a realitzar anàlisi i síntesi de la informació disponible

 

Competències Específiques

  • E8 : Adquirir habilitats per a l'inici i desenvolupament de la tesi doctoral

 

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2019-20

  • Prendre consciència de l'especificitat de la comunicació científica.
  • Conèixer les tipologies més habituals de textos acadèmics.
  • Dominar les característiques del llenguatge d'especialitat, saber reconèixer-les i aplicar-les.
  • Valorar la importància d'adequació terminològica a cada llengua i especialitat.
  • Conèixer i aplicar les tècniques de redacció científica i les recomanacions d'estil pròpies de l'àmbit acadèmic.
  • Aprendre a comunicar per escrit, seguint les convencions de l'article científic, la recerca pròpia.

 

 

;

Dades generals

Codi: 78866
Professor/a responsable:
ANTOLI MARTINEZ, JORDI MANUEL
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 0,96
Crèdits pràctics: 1,44
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: FILOLOGIA CATALANA
    Àrea: FILOLOGIA CATALANA
    Crèdits teòrics: 0,96
    Crèdits pràctics: 1,44
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix