Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2019-20

Las situaciones de negociación están presentes en todos los ámbitos de la vida social. Siempre que encontramos al mismo tiempo cooperación y conflicto estamos en una situación potencialmente negocial: en las relaciones interpersonales, en las relaciones entre los grupos y las organizaciones, en las relaciones regionales, internacionales y supranacionales y también en el interior de las instituciones y las empresas, en los equipos de trabajo, en la acción política, en las distribuciones de competencias, en la gestión de recursos humanos, en las misiones de paz, en la comunicación, en la vida jurídica y económica.

El Modelo de Negociación de Harvard es uno de los más usados en la mayoría de los ámbitos de la resolución de conflictos. Se caracteriza por ser simple y práctico. En la medida que se aprende a negociar en base a intereses, se abandonan posiciones irracionales y actitudes autoritarias, llegando a resultados que satisfacen las necesidades de las partes en conflictos. En los procedimientos de resolución de conflictos es aconsejable aplicar esta metodología, ya que se procede a la discusión estructurada y se establecen objetivos claros y precisos de negociación.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

EXPERT EN MEDIACIO EN CONFLICTES

 

Competències generals

  • CG3 : Que l'alumnat siga capaç d'integrar coneixements i d'enfrontar-se a la complexitat de formular juís a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, incloga reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i juís.

 

Competències Específiques

  • CE10 : Que l'alumnat sàpia organitzar i planificar els recursos individuals i col·lectius disponibles per a l'exercici en les seues distintes modalitats organitzatives de la professió de mediador.
  • CE12 : Que l'alumnat sàpia desenrotllar habilitats i destreses interpersonals, que faciliten l'exercici de la professió de mediador en les seues relacions amb els ciutadans, amb altres professionals i amb les institucions.
  • CE14 : Que els estudiants sàpien desenvolupar trevalls profesionals en equips específics i interdisciplinars
  • CE4 : Que l'alumnat conega i avalue les distintes responsabilitats vinculades a l'exercici de l'activitat professional en què consistix la mediació i la promoció de la responsabilitat social del mediador.
  • CE5 : Que l'alumnat sàpia identificar conflictes d'interessos i conéixer les tècniques per a la seua resolució, establir l'abast del secret professional i de la confidencialitat, i preservar la independència de criteri.
  • CE6 : Que l'alumnat sàpia identificar els requeriments de prestació i organització determinants per al desenrotllament de les funcions que corresponen al mediador.
  • CE7 : Que l'alumnat sàpia conega i sàpia aplicar en la pràctica l'entorn organitzatiu, de gestió i comercial de la professió de mediador, així com el seu marc jurídic associatiu, fiscal, laboral i de protecció de dades de caràcter personal.
  • CE8 : Que l'alumnat desenrotlle les destreses i habilitats per a l'elecció de l'estratègia correcta per a l'exercici amb èxit de la seua labor tenint en compte les exigències dels distints àmbits de la pràctica professional.
  • CE9 : Que l'alumnat sàpia desenrotllar destreses que permeten al mediador millorar l'eficiència del seu treball i potenciar el funcionament global de l'equip o institució en què ho desenrotlla per mitjà de l'accés a fonts d'informació, el coneixement d'idiomes, la gestió del coneixement i el maneig de tècniques i ferramentes aplicades.

 

EXPERT EN MEDIACIÓ CIVIL, MERCANTIL I COMERCIAL

 

Competències generals

  • CG3 : Que l'alumnat siga capaç d'integrar coneixements i d'enfrontar-se a la complexitat de formular juís a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, incloga reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i juís.

 

Competències Específiques

  • CE10 : Que l'alumnat sàpia organitzar i planificar els recursos individuals i col·lectius disponibles per a l'exercici en les seues distintes modalitats organitzatives de la professió de mediador.
  • CE12 : Que l'alumnat sàpia desenrotllar habilitats i destreses interpersonals, que faciliten l'exercici de la professió de mediador en les seues relacions amb els ciutadans, amb altres professionals i amb les institucions.
  • CE14 : Que els estudiants sàpien desenvolupar trevalls profesionals en equips específics i interdisciplinars
  • CE4 : Que l'alumnat conega i avalue les distintes responsabilitats vinculades a l'exercici de l'activitat professional en què consistix la mediació i la promoció de la responsabilitat social del mediador.
  • CE5 : Que l'alumnat sàpia identificar conflictes d'interessos i conéixer les tècniques per a la seua resolució, establir l'abast del secret professional i de la confidencialitat, i preservar la independència de criteri.
  • CE6 : Que l'alumnat sàpia identificar els requeriments de prestació i organització determinants per al desenrotllament de les funcions que corresponen al mediador.
  • CE7 : Que l'alumnat sàpia conega i sàpia aplicar en la pràctica l'entorn organitzatiu, de gestió i comercial de la professió de mediador, així com el seu marc jurídic associatiu, fiscal, laboral i de protecció de dades de caràcter personal.
  • CE8 : Que l'alumnat desenrotlle les destreses i habilitats per a l'elecció de l'estratègia correcta per a l'exercici amb èxit de la seua labor tenint en compte les exigències dels distints àmbits de la pràctica professional.
  • CE9 : Que l'alumnat sàpia desenrotllar destreses que permeten al mediador millorar l'eficiència del seu treball i potenciar el funcionament global de l'equip o institució en què ho desenrotlla per mitjà de l'accés a fonts d'informació, el coneixement d'idiomes, la gestió del coneixement i el maneig de tècniques i ferramentes aplicades.

 

EXPERT EN INTERVENCIÓ PSICOSOCIAL EN CONFLICTES

 

Competències generals

  • CG3 : Saber conèixer i utilitzar diferents vies de prevenció, resolució i gestió de conflictes.

 

Competències Específiques

  • CE10 : Saber assumir la mediació com un procés horitzontal i voluntari en el qual les parts són iguals i els seus interessos totalment respectables.
  • CE12 : Conèixer les diferents teories i mecanismes de resolució alternativa de conflictes.
  • CE14 : Ser capaç d'ampliar les perspectives dels actors cap a solucions alternatives de resolució de conflictes, diferents a les posicions inicials.
  • CE4 : Ser capaç de dimensionar el conflicte com a font de noves relacions, de reconstrucció de capital social i teixit humà global.
  • CE5 : Tenir l'habilitat de dignificar la participació dels subjectes del conflicte com a actors d'una cultura d'enteniment i tolerància.
  • CE6 : Saber identificar els interessos dels subjectes involucrats en el conflicte com a legítims i les circumstàncies internes i externes que ho envolten.
  • CE7 : Ser capaç de respectar l'entorn cultural dels subjectes, els seus mètodes, la seua educació, interessos i gustos en la solució pacífica d'un conflicte.
  • CE8 : Ser capaç de responsabilitzar i corresponsabilizar acuradament als subjectes sobre el seu paper autònom i autogestor en la satisfacció de les seues necessitats i exercici dels seus drets a través de la solució pacífica i intervinguda dels seus conflictes.
  • CE9 : Saber impulsar la solució dels conflictes procurant el gaudi dels drets socials de les parts i la satisfacció de les seues necessitats.

 

MÀSTER EN MEDIACIÓ I INTERVENCIÓ EN CONFLICTES

 

Competències generals

  • CG3 : Saber conèixer i utilitzar diferents vies de prevenció, resolució i gestió de conflictes.

 

Competències Específiques

  • CE10 : Saber assumir la mediació com un procés horitzontal i voluntari en el qual les parts són iguals i els seus interessos totalment respectables.
  • CE12 : Conèixer les diferents teories i mecanismes de resolució alternativa de conflictes.
  • CE14 : Ser capaç d'ampliar les perspectives dels actors cap a solucions alternatives de resolució de conflictes, diferents a les posicions inicials.
  • CE4 : Ser capaç de dimensionar el conflicte com a font de noves relacions, de reconstrucció de capital social i teixit humà global.
  • CE5 : Tenir l'habilitat de dignificar la participació dels subjectes del conflicte com a actors d'una cultura d'enteniment i tolerància.
  • CE6 : Saber identificar els interessos dels subjectes involucrats en el conflicte com a legítims i les circumstàncies internes i externes que ho envolten.
  • CE7 : Ser capaç de respectar l'entorn cultural dels subjectes, els seus mètodes, la seua educació, interessos i gustos en la solució pacífica d'un conflicte.
  • CE8 : Ser capaç de responsabilitzar i corresponsabilizar acuradament als subjectes sobre el seu paper autònom i autogestor en la satisfacció de les seues necessitats i exercici dels seus drets a través de la solució pacífica i intervinguda dels seus conflictes.
  • CE9 : Saber impulsar la solució dels conflictes procurant el gaudi dels drets socials de les parts i la satisfacció de les seues necessitats.

 

EXPERTO EN MEDIACIÓN SOCIAL INTERCULTURAL

 

Competències generals

  • CG3 : Que l'alumnat siga capaç d'integrar coneixements i d'enfrontar-se a la complexitat de formular juís a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, incloga reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i juís.

 

Competències Específiques

  • CE10 : Que l'alumnat sàpia organitzar i planificar els recursos individuals i col·lectius disponibles per a l'exercici en les seues distintes modalitats organitzatives de la professió de mediador.
  • CE12 : Que l'alumnat sàpia desenrotllar habilitats i destreses interpersonals, que faciliten l'exercici de la professió de mediador en les seues relacions amb els ciutadans, amb altres professionals i amb les institucions.
  • CE14 : Que els estudiants sàpien desenvolupar trevalls profesionals en equips específics i interdisciplinars
  • CE4 : Que l'alumnat conega i avalue les distintes responsabilitats vinculades a l'exercici de l'activitat professional en què consistix la mediació i la promoció de la responsabilitat social del mediador.
  • CE5 : Que l'alumnat sàpia identificar conflictes d'interessos i conéixer les tècniques per a la seua resolució, establir l'abast del secret professional i de la confidencialitat, i preservar la independència de criteri.
  • CE6 : Que l'alumnat sàpia identificar els requeriments de prestació i organització determinants per al desenrotllament de les funcions que corresponen al mediador.
  • CE7 : Que l'alumnat sàpia conega i sàpia aplicar en la pràctica l'entorn organitzatiu, de gestió i comercial de la professió de mediador, així com el seu marc jurídic associatiu, fiscal, laboral i de protecció de dades de caràcter personal.
  • CE8 : Que l'alumnat desenrotlle les destreses i habilitats per a l'elecció de l'estratègia correcta per a l'exercici amb èxit de la seua labor tenint en compte les exigències dels distints àmbits de la pràctica professional.
  • CE9 : Que l'alumnat sàpia desenrotllar destreses que permeten al mediador millorar l'eficiència del seu treball i potenciar el funcionament global de l'equip o institució en què ho desenrotlla per mitjà de l'accés a fonts d'informació, el coneixement d'idiomes, la gestió del coneixement i el maneig de tècniques i ferramentes aplicades.

 

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2019-20

Reconocer las situaciones negociales, analizarlas en cada caso y detectar su estructura estratégica, tanto la parte que visible exteriormente como sobre todo aquélla que está sumergida y no es inmediatamente observable pero que puede ser decisiva para el resultado final.

Saber intervenir en el diseño de las situaciones negociales incluso antes de empezar a negociar explícitamente, cuando ello sea posible, o como mínimo abordarlas de la forma más adecuada con el fin de reforzar la propia posición estratégica.

Incrementar el poder de negociación propio a partir de la identificación de los elementos relevantes del conjunto negocial, que predeterminan en gran medida el comportamiento de los negociadores y el curso de la negociación.

Reconocer la dimensión competitiva de la negociación e identificar las técnicas de manipulación de percepciones y los modelos de sumisión.

Dominar las técnicas y estrategias básicas de negociación, tanto respecto a obtener ventaja individual como respecto a crear valor negocial global y encontrar alternativas eficientes que hagan ganar conjuntamente.

Desplegar un procedimiento negocial integrador, eficaz y seguro, que incentive la cooperación hasta donde sea posible y dirima el conflicto con el menor coste con el fin de alcanzar acuerdos inteligentes y estables.

 

 

;

Dades generals

Codi: 78705
Professor/a responsable:
MONDRAGON LASAGABASTER, JASONE
Crèdits ECTS: 2,00
Crèdits teòrics: 0,40
Crèdits pràctics: 0,40
Càrrega no presencial: 1,20

Departaments amb docència

  • Dep.: COMUNICACIÓ I PSICOLOGIA SOCIAL
    Àrea: PSICOLOGIA SOCIAL
    Crèdits teòrics: 0,4
    Crèdits pràctics: 0,4
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix