Ir a cuerpo Ir a Estudios, Gobernanza y organización
Logo UA
Realizar búsqueda
Course description
  BASIC BUILDING SYSTEMS

Competencies and objectives

 

Course context for academic year 2018-19

Basic Constructive Systems develops the constructive knowledge already taught at the subjects ICT (Introduction to the Technology) and MCT (Constructive materials for the Building Systems). The students will be able to manage the knowledge and the abilities needed for solving more difficult constructive solutions. These knowledge and abilities will be widened at the subject Advanced Constructive Systems and Singular Constructive System for completing the overall contents about construction in the study plan of Architecture.

The Basic Constructive Systems suppose a level more in the knowledge of the Technology Introduction that is imparted in First Course with the purpose of acquiring and continued form, in the different courses, the necessary skills to incorporate the constructive systems, in this case, in a basic way, in the Construction of the Architectural Project. This knowledge is acquired individually and completely with the subsequent subjects of Advanced and Singular Constructive Systems to be able to make an Execution Project that develops and materializes the idea of ¿¿the Architectural Project.

 

 

Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees)

General Competences (CG)

  • CG-4 : Comprender los problemas de la concepción estructural, de construcción y de ingeniería vinculados con los proyectos de edificios así como las técnicas de resolución de estos.
  • CG-5 : Conocer los problemas físicos, las distintas tecnologías y la función de los edificios de forma que se dote a éstos de condiciones internas de comodidad y protección de los factores climáticos.
  • CG-6 : Conocer las industrias, organizaciones, normativas y procedimientos para plasmar los proyectos en edificios y para integrar los planos en la planificación.
  • CG-7 : Comprender las relaciones entre las personas y los edificios y entre éstos y su entorno, así como la necesidad de relacionar los edificios y los espacios situados entre ellos en función de las necesidades y de la escala humanas.

 

Basic Competences and Competences included under the Spanish Qualifications Framework for Higher Education (MECES)

  • CB 1 : Que los estudiantes hayan demostrado poseer y comprender conocimientos en un área de estudio que parte de la base de la educación secundaria general, y se suele encontrar a un nivel que, si bien se apoya en libros de texto avanzados, incluye también algunos aspectos que implican conocimientos procedentes de la vanguardia de su campo de estudio.
  • CB 2 : Que los estudiantes sepan aplicar sus conocimientos a su trabajo o vocación de una forma profesional y posean las competencias que suelen demostrarse por medio de la elaboración y defensa de argumentos y la resolución de problemas dentro de su área de estudio.
  • CB 3 : Que los estudiantes tengan la capacidad de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro de su área de estudio) para emitir juicios que incluyan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica o ética.
  • CB 4 : Que los estudiantes puedan transmitir información, ideas, problemas y soluciones a un público tanto especializado como no especializado.
  • CB 5 : Que los estudiantes hayan desarrollado aquellas habilidades de aprendizaje necesarias para emprender estudios posteriores con un alto grado de autonomía.

 

Inherent transversal competences:>>Cognitive Instrumental

  • CT-10 : Habilidad para el análisis y la síntesis. Habilidad para separar las partes de un proceso de indagación, y la habilidad para recomponer el todo a partir de unas partes.
  • CT-11 : Habilidad para aplicar los conocimientos a la práctica. Habilidad de tecnificar en procesos aplicables en la realidad, cualquier tipo de discurso conceptual.

 

UA Basic Transversal Competences

  • CT-4 : Capacidad de trabajo en grupo. Capacidad de desenvolverse en trabajos colectivos y de grupo, repartiendo tareas y asumiendo roles.
  • CT-7 : Capacidad de adaptarse a nuevos modelos tecnológicos profesionales. Capacidad de asimilar y adaptarse a la evolución continua de la tecnología en el ámbito de desarrollo profesional.

 

Inherent transversal competences:>>Methodological Instrumental

  • CT-18 : Habilidad para la toma de decisiones. Capacidad para entender la complejidad de los contextos donde producimos transformaciones y tomar decisiones creativas en ellos de manera responsable.
  • CT-20 : Habilidad para la integración de los distintos saberes y disciplinas.Capacidad de entender la dimensión múltiple de los problemas en los que se interviene, y habilidad para seleccionar e incorporar los argumentos más eficaces.

 

Inherent transversal Competences:>>Social Interpersonal

  • CT-28 : Habilidad para diseñar y gestionar propuestas que incorporen responsabilidad social y medioambiental. Capacidad para entender el compromiso con el entorno social y físico que implican los procesos de transformación del mismo.

 

Specific Competences:>> Technical Block

  • CE-12T : Aptitud para concebir, calcular, diseñar, integrar en edificios y conjuntos urbanos y ejecutar soluciones de cimentación.
  • CE-13 : Aptitud para aplicar las normas técnicas y constructivas.
  • CE-15 : Aptitud para conservar la obra acabada.
  • CE-17T : Capacidad para concebir, calcular, diseñar, integrar en edificios y conjuntos urbanos y ejecutar estructuras de edificación.
  • CE-18T : Capacidad para concebir, calcular, diseñar, integrar en edificios y conjuntos urbanos y ejecutar sistemas de división interior, carpintería, escaleras y demás obra acabada.
  • CE-19T : Capacidad para concebir, calcular, diseñar, integrar en edificios y conjuntos urbanos y ejecutar sistemas de cerramiento, cubierta y demás obra gruesa.
  • CE-21 : Capacidad para conservar la obra gruesa.
  • CE-25 : Conocimiento adecuado de los sistemas constructivos convencionales y su patología.

 

Specific Competences:>> Project Block

  • CE-35T : Aptitud para resolver el acondicionamiento ambiental pasivo, incluyendo el aislamiento térmico y acústico, el control climático, el rendimiento energético y la iluminación natural.
  • CE-38T : Capacidad para la concepción, la práctica y desarrollo de proyectos urbanos.

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

No data

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2018-19

The objectives of the  Basic Constructive Systems in the Degree of Fundamentals of Architecture are the DESIGN and DEFINITION of constructive solutions including the CALCULATION, CONCEPTION, INTEGRATION, PRACTICE AND DEVELOPMENT OF THE EXECUTION PROJECT in everything related to the Basic Constructive Systems with the purpose of mastering those technological aspects of construction (which will be completed with the other subjects of the Construction Area) to materialize the idea of ¿¿the Architectural Project.

- The student must identify the constructive invariants needed for developing constructive solutions with a basic complexity level and connecting the knowledge of the different techniques, industries and systems with the definition of the constructive solution that develops the process.
- Identify the common singular sections for the different constructive techniques considered from the basic construction. The student must acquire the constructive knowledge proposed by the subject incorporating the human scale, and be able to master the dimensions, proportions, idea ... of the constructive element designed and its influence on the space definition.
- Develop constructive solutions by using the current building regulations.
- Definition and use of the different constructive materials with their advantages and disadvantages with a basic complexity level. The student has to detect and solve errors in basic constructive proposals, in such a way that the student acquires a criterion and knowledge in the diagnosis and therapeutics of possible damages in the constructive systems and that should be implemented with advanced and singular systems.
- Define and show constructive solutions with enough graphical level. That it develops the necessary skill to interpret and graphically communicate the constructive proposals, in addition to relating them to each other and to the general idea of ¿¿the architectural project, as an indispensable tool for its development.
- The student is able to use the technical vocabulary related to architectural construction and transmit appropriately to the other agents involved in the construction process.

 

 

General

Code: 35526
Lecturer responsible:
SAURA GOMEZ, PASCUAL
Credits ECTS: 6,00
Theoretical credits: 0,00
Practical credits: 2,40
Distance-base hours: 3,60

Departments involved

  • Dept: ARCHITECTURAL CONSTRUCTIONS
    Area: ARCHITECTURAL CONSTRUCTIONS
    Theoretical credits: 0
    Practical credits: 2,4
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.

Study programmes where this course is taught