Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2020-21

Dentro de la ciencia medioambiental el conocimiento del medio donde se desarrollan los ecosistemas del planeta resulta fundamental ya que sus propiedades condicionan las características de esos ecosistemas, su deterioro en caso de estrés y los medios para su recuperación

El suelo, el sustrato geológico, las fuentes de agua, son las bases sobre las que se asienta la vida en el planeta tierra. El desarrollo de bosques, de praderas, de desiertos, está ligado a la disponibilidad de estos recursos y a la tipología de los materiales que los conforman. Para conocer un ecosistema, para realizar tareas de restauración y de recuperación, para asignar determinados usos al territorio, es necesario estudiar primero el medio donde se sustenta ese territorio, las interrelaciones entre vegetales, geología, suelo, agua y como esas interrelaciones pueden romperse o reconstruirse mediante la intervención humana.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències transversals

  • CT1 : Desenvolupar habilitats per al treball en equip, ja siga en equips amb personal de la mateixa disciplina o equips multidisciplinaris (incloent professionals de formació tècnica, social o científica).
  • CT2 : Adoptar el mètode científic en el plantejament i realització de treballs diversos tant a nivell acadèmic com professional, i d'adoptar procediments basats en criteris de qualitat i sostenibilitat en l'activitat professional.
  • CT3 : Desenvolupar habilitats i, estratègies i tècniques per a la interacció, el treball col·laboratiu i la transferència del coneixement a la societat.

 

Competències generals

  • CG1 : Conèixer i aplicar coneixements avançats teòrics i pràctics sobre la biodiversitat d'espècies i els processos que regulen i mantenen la biodiversitat en comunitats ecològiques.
  • CG2 : Planificar, dissenyar i desenvolupar projectes d'investigació, plans de conservació, gestió i restauració del medi natural, i interpretar els resultats de la investigació.
  • CG3 : Adquirir els coneixements necessaris per al maneig de dades biològiques amb eines estadístiques i bioinformáticas (modelatges, simulacions), adquirint una adequada formació per a validar models a partir de dades experimentals.
  • CG4 : Desenvolupar una actitud crítica de perfeccionament en la labor experimental i de gestió, encaixant tal plantejament en el context del maneig adaptatiu de les espècies i ecosistemes, així com en la gestió i restauració d'ecosistemes terrestres i marins.
  • CG5 : Aplicar tècniques avançades per a la quantificació d'espècies animals, vegetals i processos en els ecosistemes, així com per al desenvolupament de la gestió, restauració i conservació tant d'ecosistemes terrestres com marins.
  • CG6 : Conèixer els principals processos que condueixen a la degradació del sòl, saber prendre mostres i realitzar diagnòstic ràpid de sòls i saber interpretar resultats d'anàlisis de laboratori per a aquesta fi.
  • CG7 : Interpretar balanços hídrics i els seus efectes a escala de paisatge i aplicar models hidrodinàmics i hidrològics per a l'anàlisi dels seus resultats i efectes.
  • CG8 : Ser capaç d'obtenir informació i descriure les característiques geomorfològiques del medi marí i terrestre i la seua dinàmica per a aplicar-los en la restauració geomorfològica i hidrològica.

 

Competències Específiques

  • CE1 : Aplicar les bases de l'ecologia del paisatge a: la planificació i gestió d'ecosistemes marins i terrestre (incloent aigües continentals); la restauració ecològica; el disseny de xarxes de conservació d'espais naturals protegits i infraestructura verda i blava; elaborar plans de gestió i ordenació territorial normatius d'espais naturals protegits.
  • CE2 : Identificar els problemes de conservació d'espècies amenaçades i ser capaç de proposar estratègies de recuperació, integrant processos demogràfics i de gestió genètica (in situ i ex situ) i de restauració dels seus hàbitats.
  • CE3 : Dominar l'aplicació dels Sistemes d'Informació Geogràfica actuals per a identificar i quantificar patrons espacials en la biodiversitat i el paisatge i inferir els processos que els originen.
  • CE4 : Caracteritzar i gestionar poblacions animals i vegetals mitjançant la delimitació de la seua entitat taxonòmica, paràmetres demogràfics i genètics, el disseny de plans de seguiment numèric i l'estudi de la relació entre la variació ambiental (qualitat d'hàbitat).

 

Competències bàsiques

  • CB10 : Que els estudiants posseïsquen les habilitats d'aprenentatge que els permeten continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran manera autodirigido o autònom.
  • CB6 : Posseir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context d'investigació
  • CB7 : Que els estudiants sàpien aplicar els coneixements adquirits i la seua capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seua àrea d'estudi
  • CB8 : Que els estudiants siguen capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, incloga reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
  • CB9 : Que els estudiants sàpien comunicar les seues conclusions i els coneixements i raons últimes que les sustenten a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

1. Dissenyar plans de treball, i obtenció i anàlisi de dades per a projectes de conservació i restauració de la biodiversitat.


2. Realitzar informes per al diagnòstic de problemàtiques ambientals i processos d'avaluació integrals dels ecosistemes, el medi físic i la biodiversitat
tant d'animal com vegetal.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2020-21

Dar a conocer las principales características geológicas y geomorfológicas del medio marino y terrestre, así como el papel del agua en los ecosistemas.

Conocer las principales métodos de trabajo y herramientas para aplicarlos en la restauración ambiental, geomorfológica e hidrológica.

Introducir al estudiante en los conocimientos fundamentales en cuanto al origen y alteración de las aguas y suelos.

Establecer los parámetros que permiten valorar el grado de alteración de aguas y suelos, junto con el conocimiento de las metodologías de muestreo y evaluación.

 

 

;

Dades generals

Codi: 49207
Professor/a responsable:
JORDA GUIJARRO, JUANA DOLORES
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: AGROQUIMICA I BIOQUIMICA
    Àrea: EDAFOLOGIA I QUÍMICA AGRÍCOLA
    Crèdits teòrics: 0,6
    Crèdits pràctics: 0,6
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.
  • Dep.: CIÈNCIES DE LA TERRA I DEL MEDI AMBIENT
    Àrea: GEODINÀMICA EXTERNA
    Crèdits teòrics: 0,52
    Crèdits pràctics: 0,68

Estudis en què s'imparteix