Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2019-20

El signo de los tiempos, la modernidad líquida: esa nueva realidad global y digital marcada por el cambio y la complejidad, demanda de las organizaciones (empresa, administración pública, sociedad civil) la generación de ecosistemas de innovación abierta fundamentados en procesos transversales, creativos, participativos y empáticos que puedan estimular el desarrollo económico y social de una comunidad bajo parámetros estratégicos de eficiencia y sostenibilidad.

De los profesionales, demanda un enfoque de futuro proactivo alejado de la reactividad (tomar decisiones en virtud de los acontecimientos) y la preactividad (adaptarse a las predicciones de forma determinista) tradicionales; un enfoque centrado en la resolución creativa de problemas/retos (innovación-terapia) a partir de una correcta evaluación del contexto (diagnóstico) y la anticipación de actores, factores y escenarios clave en los procesos de transformación a futuro (pronóstico).

En este contexto se requiere conocer las habilidades y herramientas analíticas y emocionales básicas para poder implementar a nivel profesional una “cultura de la Innovación” basada en una visión prospectiva de índole proactivo , creativa y orientada al usuario, que permita tanto estimular, facilitar y/o desarrollar iniciativas emprendedoras de nuevo cuño (start-ups…), como generar oportunidades de futuro -ancladas en ideas innovadoras- en el seno de organizaciones ya existentes (intraemprendizaje).

Y todo ello bajo la premisa de que la satisfacción de las expectativas de futuro de los usuarios –las personas, los ciudadanos, los consumidores- es esencial para poder implementar y desarrollar con éxito modelos de negocio (o de gestión pública) eficientes, que precisamente para serlo han de ser diseñados sobre la base del conocimiento colectivo, la empatía y la anticipación .

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències transversals

  • CT1 : Ser capaç de desenvolupar l'exercici professional amb ple respecte als drets fonamentals, la igualtat d'oportunitats entre homes i dones, els principis d'igualtat d'oportunitats, no-discriminació, accessibilitat universal de les persones amb discapacitat i els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics.

 

Competències generals

  • CG1 : Formular, dissenyar i gestionar projectes de manera creativa i emprenedora, integrant coneixements i actituds per a realitzar propostes de canvi i innovació social.
  • CG2 : Desenvolupar la capacitat de lideratge, la creativitat organitzativa i el treball en equip per a la innovació social.
  • CG4 : Aplicar els coneixements adquirits a la resolució de problemes en situacions noves.
  • CG5 : Ser capaç de formular preguntes d'investigació originals que siguen operatives, per tal d'analitzar dinàmiques de canvi i resoldre reptes d'innovació social.

 

Competències Específiques

  • CE19 : Definir i descriure les estratègies organitzacionals d'innovació social basades en l'enfocament centrat en les persones (human centered approach).
  • CE20 : Incloure tècniques prospectives en el disseny de projectes d'innovació social per a identificar dinàmiques de canvi social.

 

Competències bàsiques

  • CB10 : Tenir les habilitats d'aprenentatge que permeten continuar estudiant d'una manera que ha de ser, en gran part, autodirigida o autònoma.
  • CB6 : Tenir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat per a ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context d'investigació.
  • CB7 : Saber aplicar els coneixements adquirits i la capacitat de resoldre problemes en entorns nous, o poc coneguts, dins de contextos més amplis (o pluridisciplinaris) relacionats amb l'àrea d'estudi.
  • CB8 : Ser capaç d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclou reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels coneixements i judicis propis.
  • CB9 : Saber comunicar les conclusions, els coneixements i les raons últimes que els sustenten a públics especialitzats, i no especialitzats, d'una manera clara i sense ambigüitats.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

Al final d'aquest ensenyament, l'alumnat ha d'haver sigut sigut capaç de:

  • Definir els elements conceptuals necessaris per a plantejar anàlisis complexes i visions prospectives.
  • Aplicar solucions creatives en múltiples contextos socials, a partir del plantejament d'anàlisis complexes i visions prospectives.
  • Identificar reptes i oportunitats de futur en contextos o processos socials.
  • Adaptar els elements propis de la cultura de la innovació a contextos concrets, susceptibles d'innovació social.
  • Utilitzar eines innovadores en accions aplicades de prospectiva.
  • Identificar els elements bàsics d'interés en dinàmiques de prospectiva participativa.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2019-20

Al término de esta enseñanza, el alumnado habrá sido capaz de:

-Definir los elementos conceptuales necesarios para plantear análisis complejos y visiones prospectivas.
-Aplicar soluciones creativas en múltiples contextos sociales a partir del planteamiento de análisis complejos y visiones prospectivas.
-Identificar retos y oportunidades de futuro en contextos o procesos sociales.
-Adaptar los elementos propios de la cultura de la innovación a contextos concretos, susceptibles de innovación social.
-Utilizar herramientas innovadoras en acciones aplicadas de prospectiva.
-Identificar los elementos básicos de interés en dinámicas de prospectiva participativa.

 

 

;

Dades generals

Codi: 49557
Professor/a responsable:
BAS AMOROS, JOSE ENRIQUE
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 0,60
Crèdits pràctics: 1,80
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: SOCIOLOGIA II
    Àrea: SOCIOLOGIA
    Crèdits teòrics: 0,6
    Crèdits pràctics: 1,8
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix