Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2020-21

La asignatura Teorías, Métodos y Técnicas de investigación en Arqueología Prehistórica y Protohistórica tiene como objetivo formar al alumnado en tres ámbitos de investigación concretos. En primer lugar, en el de las ciencias auxiliares para el estudio de la Prehistoria, como son la Geoarqueología, Arqueobotánica y Arqueozoología. En segundo lugar, en el de la Antropología física y la Paleopatología. Y, finalmente, en el de las técnicas arqueométricas aplicadas al estudio de los materiales prehistóricos, prestando una especial atención a la arqueometalurgia.

 

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències transversals

  • CT2 : Definir i planificar estudis sobre temes concrets i de projectes de recerca.
  • CT3 : Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació per a la cerca bibliogràfica i l'execució de projectes d'estudi i recerca.

 

Competències generals

  • CG10 : Exposar i defensar en públic idees i treballs elaborats amb metodologia científica, de manera clara i precisa, comparant idees de diferents autors.
  • CG3 : Expressar de manera escrita, amb precisió i de manera fonamentada coneixements, arguments i raonaments referents a les èpoques prehistòrica, antiga i medieval en el món mediterrani.
  • CG4 : Utilitzar mètodes i tècniques per a la iniciació a la recerca històrica del món mediterrani fins a l'edat mitjana.
  • CG5 : Analitzar amb rigor i esperit crític la literatura científica relacionada amb la prehistòria, l'antiguitat i l'edat mitjana.
  • CG6 : Contrastar críticament des d'una perspectiva de gènere les fonts històriques relatives als períodes estudiats, en l'àmbit mediterrani.
  • CG7 : Utilitzar les tecnologies d'informació i comunicació (TIC) per a la cerca, anàlisi i tractament de la documentació històrica específica de la Prehistòria, Protohistòria, Antiguitat i Edat mitjana en l'àmbit mediterrani.
  • CG8 : Capacitat per a treballar de manera cooperativa amb la finalitat d'adquirir i aplicar des de diferents perspectives, els coneixements específics dels períodes històrics estudiats.
  • CG9 : Utilitzar amb criteris científics el vocabulari i terminologia específics de la Prehistòria, l'Antiguitat i l'Edat mitjana en l'àmbit mediterrani.

 

Competències Específiques

  • CE1 : Conèixer les tendències historiogràfiques de la investigació sobre política, economia, societat i cultura en la Prehistòria i Protohistòria en el món mediterrani.
  • CE16 : Llegir i interpretar textos de fonts epigràfiques, numismàtiques i paleogràfiques.
  • CE17 : Plantejar hipòtesis a partir de la lectura de textos i de l'anàlisi de documentació històrica referida a la prehistòria en l'àmbit mediterrani.
  • CE18 : Plantejar hipòtesis a partir de la lectura de textos i de l'anàlisi de documentació històrica referida a l'antiguitat en el món mediterrani.
  • CE19 : Plantejar hipòtesis a partir de la lectura de textos i de l'anàlisi de documentació històrica referida a l'edat mitjana en el món mediterrani.
  • CE2 : Conèixer els corrents historiogràfics de la investigació sobre política, economia, societat i cultura en l'Antiguitat del món mediterrani.
  • CE3 : Conèixer les línies historiogràfiques de la investigació sobre política, economia, societat i cultura en l'Edat mitjana del món mediterrani.

 

Competències bàsiques

  • CB10 : Tenir les habilitats d'aprenentatge que permeten continuar estudiant d'una manera que ha de ser, en gran part, autodirigida o autònoma.
  • CB6 : Tenir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat per a ser originals en el desenvolupament o aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • CB7 : Saber aplicar els coneixements adquirits i la capacitat de resolució de problemes en entorns nous, o poc coneguts, dins de contextos més amplis o pluridisciplinaris relacionats amb l'àrea d'estudi.
  • CB8 : Ser capaç d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclou reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels coneixements i judicis propis.
  • CB9 : Saber comunicar les conclusions i els coneixements propis, a més de les raons últimes que les sustenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Conèixer les teories i els mètodes propis de l'estudi de la prehistòria.
  • Conèixer les tècniques de recerca aplicades a l'estudi de societats prehistòriques i protohistòriques.
  • Utilitzar les fonts documentals, iconogràfiques, epigràfiques i numismàtiques relatives a les societats prehistòriques i protohistòriques.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2020-21

− Conocer las teorías y los métodos propios del estudio de la Prehistoria y la Protohistoria.
− Conocer las técnicas de investigación aplicadas al estudio de sociedades prehistóricas y protohistóricas.
− Manejar las fuentes documentales, iconográficas, epigráficas y numismáticas relativas a las sociedades prehistóricas y protohistóricas

 

 

;

Dades generals

Codi: 49801
Professor/a responsable:
LORRIO ALVARADO, ALBERTO JOSE
Crèdits ECTS: 3,00
Crèdits teòrics: 1,00
Crèdits pràctics: 0,20
Càrrega no presencial: 1,80

Departaments amb docència

  • Dep.: PREHISTÒRIA, ARQUEOLOGIA, HISTÒRIA ANTIGA, FILOLOGIA GREGA I FIL. LLATINA
    Àrea: PREHISTÒRIA
    Crèdits teòrics: 1
    Crèdits pràctics: 0
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.
  • Dep.: BIOTECNOLOGIA
    Àrea: BIOLOGIA CEL·LULAR
    Crèdits teòrics: 0
    Crèdits pràctics: 0,2

Estudis en què s'imparteix