Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2017-18

La vejez es una realidad dinámica en constante y rápido cambio, condicionada por la evolución poblacional, política y social de las comunidades humanas. El proceso de envejecimiento se caracteriza, además, por una gran variabilidad interindividual, lo que pone de manifiesto la necesidad de profundizar en los nuevos supuestos teóricos y metodológicos que contemplan el estudio de la ancianidad. De hecho, los estudios en relación a este tramo vital -y las consecuencias múltiples que de él se derivan- adquieren un volumen e importancia cada vez mayores dentro de la Sociología.

La prolongación de la vida humana se percibe, a un mismo tiempo, como oportunidad y reto social, generando incertidumbres que requieren de una aproximación científica multidisciplinar y rigurosa que permita comprenderlas. La Sociología de la Vejez ofrece la potencia de su dimensión analítica para la descripción y entendimiento de los determinantes sociales que condicionan el fenómeno y, a su vez, ofrece las herramientas necesarias para la evaluación de los programas de intervención que se ponen en marcha en torno a él.

Con esta asignatura, pues, se pretende ofrecer al alumnado conocimientos teóricos y entrenamiento en técnicas de evaluación que les permitan conectar los hilos invisibles de lo social a la experiencia universal del envejecimiento.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG2 : Capacitat per a generar coneixement científic rellevant quant al procés d'envelliment actiu i saludable.
  • CG4 : Conèixer i aplicar els dissenys, els mètodes i les eines de recerca avançada per a l'estudi de l'envelliment actiu i saludable.
  • CG6 : Capacitat per a proposar, dissenyar, desenvolupar i gestionar projectes interessants de recerca, en l'àmbit de l'envelliment actiu i saludable.

 

Competències específiques (CE)

  • CE1 : Capacitat per a utilitzar les metodologies i eines apropiades en la recerca quant a envelliment actiu i saludable.
  • CE21 : Saber redactar treballs científics sobre envelliment actiu i salut.
  • CE22 : Capacitat per a exposar i defensar públicament un projecte de recerca.

 

Competències bàsiques i del MECE (Marc Espanyol de Qualificacions per a l'Educació Superior)

  • CB10 : Tenir les habilitats d'aprenentatge que permeten continuar estudiant d'una manera que ha de ser, en gran part, autodirigida o autònoma.
  • CB6 : Tenir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • CB7 : Saber aplicar els coneixements adquirits i la capacitat de resoldre problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o pluridisciplinaris) relacionats amb l'àrea d'estudi.
  • CB8 : Ser capaç d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclou reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels coneixements i judicis propis.
  • CB9 : Saber comunicar les conclusions pròpies, i els coneixements i les raons últimes que les sustenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.

 

Competències transversals

  • CT1 : Adquirir capacitat d'anàlisi i presa de decisions.
  • CT2 : Tenir capacitat d'organització i planificació.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

Sense dades

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2017-18

- Comprender el envejecimiento de la población como un proceso social.
- Conocer aspectos demográficos y socioeconómicos de la vejez desde la perspectiva de la sociología comparada.
- Entender, conocer y utilizar indicadores, estadísticas y estudios comparativos sobre el envejecimiento social en Europa y otros países del mundo.
- Conocer y saber analizar las políticas públicas sobre vejez, identificando los resultados que sobre el colectivo de mayores tienen las diferentes políticas de salud.
-Conocer los conceptos y teorías sobre el envejecimiento desde la perspectiva sociológica.
-Conocer el papel de las redes sociales de apoyo en el proceso de envejecimiento y experiencia de la vejez.
- Saber analizar y explicar las relaciones entre envejecimiento y género, comprendiendo los procesos sociales generadores de pobreza y exclusión social en este colectivo.

 

 

;

Dades generals

Codi: 36104
Professor/a responsable:
JAREÑO RUIZ, DIANA
Crèdits ECTS: 3,00
Crèdits teòrics: 1,00
Crèdits pràctics: 0,20
Càrrega no presencial: 1,80

Departaments amb docència

  • Dep.: SOCIOLOGIA I
    Àrea: SOCIOLOGIA
    Crèdits teòrics: 1
    Crèdits pràctics: 0,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix