Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2017-18

 La formación específica de SAMU hasta la actualidad se fundamenta en el nuevo modelo de asistencia urgente extrahospitalaria de la Comunidad Valenciana, cuyos antecedentes normativos son el Decreto 122/1984, de 12 de noviembre, del Consell de la Generalitat Valenciana, por el que se aprueba el Plan de Formación y Coordinación de Urgencias, en la Ley 14/1986 General de Sanidad, Plan Director del Sistema de Atención Sanitaria Urgente de la Comunidad Valenciana y otras normas de desarrollo posterior.. 

Desde la implantación de los primeros servicios CICU (Centro de Información y Coordinación de Urgencias) y SAMU hasta alcanzar su actual grado de desarrollo, ha sido necesario impulsar la reforma del modelo tradicional de los servicios de urgencias extrahospitalarias y realizar un importante esfuerzo organizativo, negociador y presupuestario que permitiese dotar a la población de una cobertura sanitaria a las urgencias vitales y emergencias, moderna, eficaz y coordinada. Alcanzando su actual grado de desarrollo en cuanto a los servicios CICU y SAMU.  Por ello, a propuesta de la Dirección General para la prestación asistencial, y de conformidad con lo previsto en el artículo 4.1.6 de la Orden de 3 de enero de 2000, del Conseller de Sanidad, por la que se desarrolla el Decreto 87/1999, de 30 de Julio, del Consell de la Generalitat Valenciana, que aprueba el Reglamento Orgánico y Funcional de la Conselleria de Sanidad, modificado por el Decreto 89/1999 de 19 Octubre.En dicho reglamento en el artículo 2 del capítulo I quedan establecidaslas funciones del SAMU. En base a las cuales se establecerán las competencias generales de este título Universitario Máster, las cuales, como ya hemos comentado, no están desarrolladas en los grados.

Especificamente en esta asignatura el alumnado aprende a contextualizar los servicios y saber como es su organización y recursos, asi como, la metodología de trabajo de los equipos y su relación con los servicios de urgencias. Especialmente se desarrollaran casos sobre cuestiones éticas, seguridad clínica, etc.....

 

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Adquirir coneixement avançat de l'organització dels sistemes d'emergències hospitalari i prehospitalari, amb capacitat per a desenvolupar les actituds necessàries per a exercir i liderar les funcions de l'equip sanitari.
  • CG6 : Emprar en el treball una cultura en seguretat clínica que integre la valoració, identificació, avaluació i comunicació dels esdeveniments adversos més freqüents.
  • CG8 : Adquirir capacitat de gestió en els diversos nivells i lideratge: equip, unitats i serveis.
  • CG9 : Aplicar la legislació vigent en l'assistència sanitària tant prehospitalària com hospitalària.

 

Competències específiques (CE)

  • CE1 : Usar estratègies i habilitats per a identificar la fisiopatologia en el transport que afecta els pacients assistits, valorant el mitjà de transport i els seus efectes.
  • CE19 : Adquirir capacitat per a la gestió de serveis d'emergències hospitalaris i prehospitalaris.
  • CE2 : Aplicar i fomentar els mètodes de prevenció de riscos laborals en l'àmbit exterior als serveis hospitalaris.
  • CE3 : Identificar, integrar i col·laborar per al funcionament correcte de les centrals de coordinació d'urgències.
  • CE4 : Emprar una cultura en seguretat clínica en l'assistència sanitària, aplicant-hi la valoració, identificació, avaluació i comunicació dels esdeveniments adversos més freqüents.
  • CE5 : Conèixer els principis en l'ètica davant l'assistència integral en l'emergència.
  • CE6 : Projectar els plans de qualitat en els processos assistencials en l'emergència.

 

Competències bàsiques i del MECE (Marc Espanyol de Qualificacions per a l'Educació Superior)

  • CB10 : Tenir les habilitats d'aprenentatge que permeten continuar estudiant d'una manera que ha de ser, en gran part, autodirigida o autònoma.
  • CB6 : Tenir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament o aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • CB7 : Saber aplicar els coneixements adquirits i la capacitat de resoldre problemes en entorns nous o poc coneguts, dins de contextos més amplis (o pluridisciplinaris) relacionats amb l'àrea d'estudi.
  • CB8 : Ser capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclou reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels coneixements i judicis propis.
  • CB9 : Saber comunicar les conclusions pròpies, a més dels coneixements i les raons últimes que les sustenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.

 

Competències transversals

  • CT10 : Tenir compromís ètic.
  • CT2 : Adquirir capacitat de treball en equip pluridisciplinari/transdisciplinari.
  • CT3 : Adquirir capacitat de lideratge.
  • CT4 : Adquirir habilitats en comunicació.
  • CT5 : Adquirir capacitat d'anàlisi i presa de decisions.
  • CT6 : Adquirir capacitat d'organització i planificació.
  • CT7 : Adquirir capacitat de prioritzar.
  • CT8 : Tener motivació per la qualitat.
  • CT9 : Tenir raonament crític.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

Sense dades

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2017-18

- Conocer y estudiar los aspectos generales sobre la organización sanitaria en el entorno de las emergencias. Central de Coordinación de Urgencias (C.I.C.U.) 
- Comprender la organización de los procesos asistenciales en la emergencia extrahospitalaria. Códigos de actuación 
- Identificar los diferentes tipos de transporte y su función dentro del sistema sanitario.
- Conocer e implementar la historia clínica. Transferencia y seguridad del paciente con otras unidades asistenciales.
- Fomentar la prevención de riesgos laborales a partir de los conocimientos adquiridos.
- Conocer los principios fundamentales que rigen la ética profesional en la emergencia.
-Aprender las normas legislativas y los principios que rigen el trabajo en equipo de emergencias
-Conocer e identificar los diferentes sistemas de calidad en los SEM y su aplicación particular.



 

 

;

Dades generals

Codi: 35900
Professor/a responsable:
SANJUAN QUILES, ANGELA
Crèdits ECTS: 4,00
Crèdits teòrics: 1,40
Crèdits pràctics: 0,20
Càrrega no presencial: 2,40

Departaments amb docència

  • Dep.: INFERMERIA
    Àrea: INFERMERIA
    Crèdits teòrics: 1,4
    Crèdits pràctics: 0,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix