Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2020-21

La delincuencia juvenil es un fenómeno criminológico de características singulares cuya investigación y persecución requiere de un conocimiento especializado de las peculiaridades jurídicas del régimen punitivo de las/los menores y jóvenes. Con esta asignatura se pretende ofrecer al alumnado conocimientos del comportamiento antisocial, delincuencia y violencia juvenil desde una perspectiva criminológica, así como los conocimientos y habilidades necesarios para: a) comprender la formación de bandas organizadas juveniles violentas, sus consecuencias y propuestas de intervención sobre delincuencia juvenil y bandas organizadas juveniles; b) detectar las variables sociales que influyen en la perpetuación de determinados actos delictivos por parte de las/los jóvenes tanto en su aspecto individual como en el de actuación colectiva en forma de bandas; y c) aprender a conceptualizar y operacionalizar variables como desviación, control social, tolerancia y permisividad social. Todo lo anterior nos debe dotar de la capacidad de medir las múltiples variables causales de la delincuencia juvenil y los efectos que provocan en la sociedad.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG2 : Capacitat per a comunicar oralment i per escrit, redactar documents científics i tècnics, usar el llenguatge especialitzat i comunicar-se amb públics especialitzats i no especialitzats, de manera clara i amb llenguatge apropiat a l'àmbit de la criminologia.
  • CG3 : Capacitat crítica i autocrítica: saber integrar coneixements, valorant-ne els fonaments i reflexionant sobre les implicacions socials, ètiques i jurídiques que tenen en l'àmbit de la criminologia.
  • CG4 : Capacitat d'aprenentatge i autoaprenentatge: cerca d'informació, anàlisi, síntesi, crítica, disseny, gestió i execució d'un projecte o treball, de manera personal o autònoma, en l'àmbit de la criminologia.
  • CG5 : Capacitat de treball en equip: integrar-se i col·laborar activament en la consecució d'objectius comuns amb altres persones, àrees o organitzacions, en contextos diversos.
  • CG6 : Habilitat en les TIC: ús de les tecnologies de la informació i la comunicació com a eines d'expressió i comunicació, d'accés a les fonts d'informació, d'arxiu de dades i documents, d'aprenentatge, recerca i treball col·laboratiu.

 

Competències específiques (CE)

  • CE2 : Habilitat per a aplicar els coneixements avançats adquirits a la resolució de problemes en l'àmbit de la criminologia.
  • CE3 : Capacitat de reunir, seleccionar i interpretar dades rellevants en procediments o investigacions criminològiques, per a emetre judicis de valor.
  • CE8 : Capacitat per a comprendre els diversos llenguatges professionals usats en un informe pericial especialitzat.
  • CE9 : Capacitat per a elaborar, comprendre i interpretar críticament el contingut d'un informe pericial i defensar-lo en els tribunals.

 

Competències bàsiques i del MECE (Marc Espanyol de Qualificacions per a l'Educació Superior)

  • CB10 : Tenir les habilitats d'aprenentatge que permeten continuar estudiant d'una manera que ha de ser, en gran part, autodirigida o autònoma.
  • CB6 : Tenir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament o aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • CB7 : Saber aplicar els coneixements adquirits i la capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts, dins de contextos més amplis, o pluridisciplinaris, relacionats amb l'àrea d'estudi.
  • CB8 : Ser capaç d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclou reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels coneixements i judicis propis.
  • CB9 : Saber comunicar les conclusions pròpies, a més dels coneixements i les raons últimes que les sustenten, a públics especialitzats i no especialitzats, d'una manera clara i sense ambigüitats.

 

Competències transversals

  • CT1 : Capacitat per a desenvolupar l'exercici professional amb ple respecte dels drets fonamentals i de la igualtat d'oportunitats entre homes i dones, dels principis d'igualtat d'oportunitats i d'accessibilitat universal de les persones amb discapacitat i dels valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Conéixer l'àmbit delictiu de referència de l'anomenada delinqüència juvenil i de la delinqüència més característica de les bandes juvenils organitzades. Conéixer els problemes pràctics per a descobrir-la, investigar-la a partir de l'experiència de la policia i perseguir-la.
  • Plantejar fórmules o estratègies per a la solució orientades al delinqüent i la víctima.
  • Comprendre les causes que generen la delinqüència juvenil i les bandes organitzades juvenils.
  • Conéixer les tipologies de delictes de la delinqüència juvenil i de les bandes organitzades juvenils.
  • Conéixer les eines d'avaluació de la conducta antisocial juvenil.
  • Conéixer els programes de prevenció i intervenció de la delinqüència juvenil i de les bandes organitzades juvenils.
  • Identificar els determinants socials, especialment sistèmics, que influeixen en la perpetuació i proliferació d'actes delictius per part de joves, de forma organitzada o no.
  • Analitzar, des d'una perspectiva sociològica comparada i fent operatius els conceptes de desviació, normalitat i control social, el nivell de tolerància ambiental cap als delictes de referència i com influeix en el fet que siguen comesos.
  • Adquirir la capacitat de mesurar el fenomen de la delinqüència juvenil, des d'una anàlisi multivariable de causes i conseqüències i reflexionar-hi.
  • Conéixer els sistemes de cooptació, les dinàmiques internes i el capital social de les principals bandes delictives juvenils que operen tant a l'estat espanyol i la resta del món.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2020-21

  • Conocer el ámbito delictivo de referencia de la llamada delincuencia juvenil, así como de la delincuencia más característica de las bandas juveniles organizadas.
  • Conocer los problemas que plantean en la práctica su descubrimiento, su investigación a partir de la experiencia de la policía y su persecución.
  • Plantear fórmulas o estrategias para su solución orientadas tanto hacia el delincuente como hacia la víctima.
  • Comprender las causas que generan la delincuencia juvenil y las bandas organizadas juveniles.
  • Conocer las tipologías de delitos de la delincuencia juvenil y de las bandas organizadas juveniles.
  • Conocer las herramientas de evaluación de la conducta antisocial juvenil.
  • Conocer los programas de prevención e intervención de la delincuencia juvenil y de las bandas organizadas juveniles.
  • Analizar la influencia de los roles de género en la detección, prevención e intervención de la delincuencia juvenil y d elas bandas organizadas juveniles.
  • Identificar los determinantes sociales, especialmente sistémicos, que influyen en la perpetuación de actos delictivos por parte de jóvenes, de forma organizada o no, y en su proliferación.
  • Analizar, desde una perspectiva sociológica comparada y haciendo operativos los conceptos de desviación, normalidad y control social, el nivel de tolerancia ambiental hacia los delitos de referencia y cómo éste influye en que sean cometidos.
  • Adquirir la capacidad de medir el fenómeno de la delincuencia juvenil desde un análisis multivariable de causas y consecuencias y reflexionar sobre el mismo.
  • Conocer los sistemas de captación, las dinámicas internas y el capital social de las principales bandas delictivas juveniles que operan tanto en España como a nivel internacional.

 

 

;

Dades generals

Codi: 43306
Professor/a responsable:
ALBALADEJO BLAZQUEZ, NATALIA
Crèdits ECTS: 4,00
Crèdits teòrics: 0,80
Crèdits pràctics: 0,80
Càrrega no presencial: 2,40

Departaments amb docència

  • Dep.: DRET INTERNACIONAL PÚBLIC I DRET PENAL
    Àrea: DRET PENAL
    Crèdits teòrics: 0,4
    Crèdits pràctics: 0,4
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.
  • Dep.: PSICOLOGIA DE LA SALUT
    Àrea: PERSONALITAT, EVALUACIÓ I TRACTAMENT PSICOLÒGIC
    Crèdits teòrics: 0,2
    Crèdits pràctics: 0,2
  • Dep.: SOCIOLOGIA I
    Àrea: SOCIOLOGIA
    Crèdits teòrics: 0,2
    Crèdits pràctics: 0,2

Estudis en què s'imparteix