Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2021-22

La tecnología se entiende como medio que modula distancias físicas y emocionales entre humano y objeto (el modo de materializar una idea, una representación gráfica, una performance …). A veces sirve como vehículo o marco de conexión entre sujetos, acentuando la distancia entre ellos. A veces nos conecta con la naturaleza, con lo sobrenatural o con otros imaginarios. Su posible condición inmersiva hace que se cancelen estas distancias e incluso el concepto mismo de mediación.
Lo gráfico, al igual que todos los modelos que producimos, funciona como lenguaje con reglas escritas (códigos) y no escritas (subjetivas), con propiedades transmedia para explorar discursos que incluso pueden resultar sinestésicos. Lo gráfico puede entenderse también como puerta que nos permite conectar con algo aparentemente desconocido o que no está a nuestro alcance, que a veces no escuchamos, vemos o sentimos. Nos ayuda a en entender esas “terras incognitas” que ya nunca más van a ser geografías desconocidas en mapas, sino un nuevo rango de experiencias y arquitecturas.

 

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG3 : Comprendre la professió d'arquitecte i la funció que té en la societat, en particular pel que fa a l'elaboració de projectes que tinguen en compte els factors socials.

 

Competències específiques (CE)

  • CE10 : Aptitud per a exercir la crítica arquitectònica.
  • CE5 : Aptitud per a la concepció, la pràctica i el desenvolupament de projectes bàsics i d'execució, croquis i avantprojectes.
  • CE6 : Aptitud per a la concepció, la pràctica i el desenvolupament de projectes urbans.
  • CE8 : Aptitud per a elaborar programes funcionals d'edificis i espais urbans.
  • CE9 : Aptitud per a intervenir en el patrimoni construït, conservar-lo, restaurar-lo i rehabilitar-lo.

 

Competències bàsiques i del MECE (Marc Espanyol de Qualificacions per a l'Educació Superior)

  • CB10 : Tenir les habilitats d'aprenentatge que permeten continuar estudiant d'una manera que ha de ser, en gran part, autodirigida o autònoma.
  • CB6 : Tenir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament o aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • CB7 : Saber aplicar els coneixements adquirits i la capacitat de resoldre problemes en entorns nous o poc coneguts, dins de contextos més amplis (o plurisciplinaris) relacionats amb l'àrea d'estudi.
  • CB8 : Ser capaç d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclou reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels coneixements i judicis propis.
  • CB9 : Saber comunicar les conclusions pròpies, a més dels coneixements i les raons últimes que les sustenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.

 

Competències transversals

  • CT1 : Habilitat per al raonament crític, entés com a capacitat de confrontar línies argumentals diverses, sistematitzant el dubte sobre qualsevol afirmació presentada.
  • CT11 : Habilitat per a emprendre estratègies i processos d'aprenentatge autònoms, entesa com a capacitat de generar processos d'autoaprenentatge al llarg de la vida.
  • CT13 : Capacitat de treball en equips de caràcter pluridisciplinari i internacional, entesa com a capacitat per a entendre les diferents maneres d'aproximació de cadascun dels membres de l'equip i considerar-ho una oportunitat d'aprenentatge.
  • CT2 : Habilitat per a l'elaboració de pensament abstracte, entesa com a capacitat per a construir conceptes genèrics a partir d'un coneixement empíric.
  • CT3 : Habilitat per a la recerca i la innovació, enteses com a mecanismes per a intervenir eficaçment en la construcció del futur, a partir de les dades del passat i de les urgències del present.
  • CT6 : Habilitat per a interpretar les diverses cultures i tècniques, entesa com a capacitat per a entendre-les com el substrat imprescindible des del qual actuem.
  • CT7 : Habilitat per a la visió espacial a diferents escales, entesa com a habilitat per a entendre objectes, processos o espais, a més de la capacitat per a generar-ne de noves.
  • CT8 : Habilitat per a integrar les tecnologies de la informació en les eines de treball, entesa com a capacitat per a integrar aquestes tecnologies en els mètodes de treball.
  • CT9 : Capacitat d'assimilar i adaptar-se a l'evolució de la tecnologia en l'àmbit de desenvolupament professional, i en el marc de la sostenibilitat com a horitzó de treball compartit.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Desenvolupar estratègies digitals d'ideació orientades al projecte i la forma oberta.
  • Usar amb destresa les tecnologies gràfiques d'anàlisi espacial-urbà-territorial. per a aplicar-les en l'argumentació, el desenvolupament i la materialització del projecte de final de carrera.
  • Iniciar la restitució digital del context per al projecte de final de carrera.
  • Ser solvent en l'ús de gràfics per a l'anàlisi i la comunicació de tecnologies sostenibles.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2021-22

Como novedad para el curso 2021-2022, aprovechando la estructura de la docencia del máster durante el primer cuatrimestre, la elección de una de las tres optativas dentro del área de Expresión Gráfica Arquitectónica y con objeto fomentar el equilibrio en el reparto de alumnos en cada una de dichas asignaturas, se plantea la posibilidad de desarrollar prácticas de carácter transversal en grupos formados idealmente por tres alumnos, uno de cada asignatura, para abordar un tema común. Dichas propuestas, serán posteriormente desarrolladas individualmente por cada uno de los alumnos en el ámbito de la especificidad de cada asignatura. El objetivo de esta propuesta es fomentar la colaboración entre alumnos y el trabajo en equipo aprovechando las sinergias que los contenidos, las diferentes aproximaciones y escalas abordadas en cada una de estas asignaturas permiten desarrollar. También podrá plantearse una entrega final coordinada de la propuesta colectiva con un mayor nivel de definición y desarrollo que integre cada uno de los aspectos y propuestas que los alumnos hayan podido desarrollar a título individual en cada una de las tres asignaturas.

Objetivos específicos indicados por el profesorado para el curso 2021-2022

1. Dar a conocer el enfoque y la función cognitiva de la práctica del dibujo arquitectónico.

2. Desarrollar y explicar los fundamentos de la teoría de la representación aplicada al dibujo arquitectónico para lograr que se conozcan los fundamentos teóricos de la representación y cuál ha sido su desarrollo histórico.

3. Explicar a los estudiantes cómo los sistemas de representación espacial y su codificación han sido el fundamento de la organización del entorno construido. Son las herramientas gráficas las que producen espacio y no al contrario.

4. Presentar a los estudiantes los medios gráficos empleados por arquitectos contemporáneos en la creación, ideación, formalización y desarrollo de los procesos creativos.

5. Explicitar ante el alumno las relaciones, influencias y contaminaciones entre las propuestas de las vanguardias históricas en las diferentes artes plásticas.

6. Presentar y dar a conocer a los estudiantes cuales son los formatos gráficos empleados en los documentos profesionales correspondientes a los principales campos de la práctica arquitectónica.

7. Alcanzar niveles avanzados en el dibujo con técnicas manuales tradicionales para alumnos interesados.

 

 

 

;

Dades generals

Codi: 35681
Professor/a responsable:
ALLEPUZ PEDREÑO, ANGEL
Crèdits ECTS: 3,00
Crèdits teòrics: 0,40
Crèdits pràctics: 0,80
Càrrega no presencial: 1,80

Departaments amb docència

  • Dep.: EXPRESSIÓ GRÀFICA, COMPOSICIÓ I PROJECTES
    Àrea: EXPRESSIÓ GRÀFICA ARQUITECTÒNICA
    Crèdits teòrics: 0,4
    Crèdits pràctics: 0,8
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix