Ir a cuerpo Ir a Estudios, Gobernanza y organización
Logo UA
Realizar búsqueda
Guies docents
EINES GRÀFIQUES PER A L'ARQUITECTURA

Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2019-20

Las herramientas digitales han producido un enorme desarrollo de las capacidades analíticas y representacionales de la arquitectura pero también han supuesto una revolución más allá de lo instrumental que afecta a la manera de proyectar y al lenguaje de la arquitectura mismo. Por ello, el Master en Arquitectura debe abordar estas cuestiones que afectan al modo de hacer en la arquitectura contemporánea. Desde el área de Expresión Gráfica Arquitectónica se plantean tres asiganturas vinculadas específicamente a las tres líneas fundamentales de especialización dentro del máster: el urbanismo, la tecnología y el proyecto. Estas asignaturas transversales pretenden complementar los seminarios, talleres y líneas de especialización para contribuir a orientar a los alumnos hacia su pfc así como a plantear cuestiones que más allá de la herramienta afectan al modo de proyectar contemporáneo.

Así, los contenidos de esta asignatura están dirigidos a dar a conocer a los alumnos las bases del cambio de paradigma que se ha producido desde la concepción del proyecto a partir del modelado tridimensional a las posibilidades del manejo de la hipercomplejidad a partir de diseños parametrizados.

Además, estas nuevas herramientas con su enorme potencial analítico, representacional o descriptivo constituyen, de hecho, una rica narrativa gráfica en la que incidir para seguir profundizando en este tipo de capacidades de los alumnos.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG3 : Comprendre la professió d'arquitecte i la funció que té en la societat, en particular pel que fa a l'elaboració de projectes que tinguen en compte els factors socials.

 

Competències específiques (CE)

  • CE10 : Aptitud per a exercir la crítica arquitectònica.
  • CE5 : Aptitud per a la concepció, la pràctica i el desenvolupament de projectes bàsics i d'execució, croquis i avantprojectes.
  • CE6 : Aptitud per a la concepció, la pràctica i el desenvolupament de projectes urbans.
  • CE8 : Aptitud per a elaborar programes funcionals d'edificis i espais urbans.
  • CE9 : Aptitud per a intervenir en el patrimoni construït, conservar-lo, restaurar-lo i rehabilitar-lo.

 

Competències bàsiques i del MECE (Marc Espanyol de Qualificacions per a l'Educació Superior)

  • CB10 : Tenir les habilitats d'aprenentatge que permeten continuar estudiant d'una manera que ha de ser, en gran part, autodirigida o autònoma.
  • CB6 : Tenir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament o aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • CB7 : Saber aplicar els coneixements adquirits i la capacitat de resoldre problemes en entorns nous o poc coneguts, dins de contextos més amplis (o plurisciplinaris) relacionats amb l'àrea d'estudi.
  • CB8 : Ser capaç d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclou reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels coneixements i judicis propis.
  • CB9 : Saber comunicar les conclusions pròpies, a més dels coneixements i les raons últimes que les sustenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.

 

Competències transversals

  • CT1 : Habilitat per al raonament crític, entés com a capacitat de confrontar línies argumentals diverses, sistematitzant el dubte sobre qualsevol afirmació presentada.
  • CT11 : Habilitat per a emprendre estratègies i processos d'aprenentatge autònoms, entesa com a capacitat de generar processos d'autoaprenentatge al llarg de la vida.
  • CT13 : Capacitat de treball en equips de caràcter pluridisciplinari i internacional, entesa com a capacitat per a entendre les diferents maneres d'aproximació de cadascun dels membres de l'equip i considerar-ho una oportunitat d'aprenentatge.
  • CT2 : Habilitat per a l'elaboració de pensament abstracte, entesa com a capacitat per a construir conceptes genèrics a partir d'un coneixement empíric.
  • CT3 : Habilitat per a la recerca i la innovació, enteses com a mecanismes per a intervenir eficaçment en la construcció del futur, a partir de les dades del passat i de les urgències del present.
  • CT6 : Habilitat per a interpretar les diverses cultures i tècniques, entesa com a capacitat per a entendre-les com el substrat imprescindible des del qual actuem.
  • CT7 : Habilitat per a la visió espacial a diferents escales, entesa com a habilitat per a entendre objectes, processos o espais, a més de la capacitat per a generar-ne de noves.
  • CT8 : Habilitat per a integrar les tecnologies de la informació en les eines de treball, entesa com a capacitat per a integrar aquestes tecnologies en els mètodes de treball.
  • CT9 : Capacitat d'assimilar i adaptar-se a l'evolució de la tecnologia en l'àmbit de desenvolupament professional, i en el marc de la sostenibilitat com a horitzó de treball compartit.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

Sense dades

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2019-20

El alumno deberá enfrentarse a estrategias de diseño que han caracterizado la práctica disciplinar en el contexto de la arquitectura digital. De este modo, los alumnos conocerán proyectos de arquitectura digital y deberán proponer modelos y pequeñas propuestas que se correspondan con una práctica disciplinar desarrollada con plena conciencia digital.

Para ello se abordan estrategias de diseño específicas de las herramientas digitales y el diseño de formas abiertas en base a la codificación de la forma como fundamento del diseño parametrizado y la eventual producción de tipologías digitales como estrategia de indagación formal (form-finding).

Asimismo, se plantea la posibilidad de establecer talleres de trabajo colectivo orientados a construir maquetas o prototipos complementando el diseño consciente digitalmente con la fabricación digital como complemento natural del cambio de paradigma. Para el curso 2019-2020 se prevé incluir un taller de diseño paramétrico de una duración de 12 horas como parte de los contenidos de la asignatura, que será impartido en colaboración con un profesor invitado de otra universidad, continuando con la experiencia muy positiva del curso anterior en la que se ya se impartió dicho taller pero que los alumnos podían cursar de forma voluntaria. Dicho taller podrá ser precedido de una conferencia relacionada temáticamente con los contenidos del mismo y con los de la propia asiganatura, y relacionada con investigación aplicada en el ámbito del diseño paramétrico y la fabricación digital.

Finalmente, será necesario desarrollar narrativas gráficas contemporáneas para una adecuada comunicación de la arquitectura como preludio de las destrezas que serán necesarias en este ámbito para abordar el PFC durante el segundo semestre. Esta producción gráfica contribuirá a construir el portfolio del estudiante si bien depende de que los alumnos avancen desde el principio del curso en su proyecto fin de máster y produzcan dibujos y planos relacionados con el mismo.

Voluntariamente, los alumnos podrán iniciarse en un trabajo de investigación orientada a temas de arquitectura digital de forma individual o colaborativa; este tipo de trabajos constituyen el apartado de trabajos voluntarios contemplados en el sistema de evaluación y podrán servir para mejorar la calificación obtenida en la medida que se especifica en el sistema de evaluación.

 

 

Dades generals

Codi: 35680
Professor/a responsable:
JUAN GUTIERREZ, PABLO JEREMIAS
Crèdits ECTS: 3,00
Crèdits teòrics: 0,40
Crèdits pràctics: 0,80
Càrrega no presencial: 1,80

Departaments amb docència

  • Dep.: EXPRESSIÓ GRÀFICA, COMPOSICIÓ I PROJECTES
    Àrea: EXPRESSIÓ GRÀFICA ARQUITECTÒNICA
    Crèdits teòrics: 0,4
    Crèdits pràctics: 0,8
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix