Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2020-21

Los videojuegos son uno de los tipos de aplicaciones que más éxito han cosechado en dispositivos móviles. Estas aplicaciones plantean una serie de problemáticas muy distintas de las encontradas en otra clase de aplicaciones. Además, los videojuegos para dispositivos móviles deben diseñarse atendiendo a las características específicas de estos dispositivos, que difieren de las encontradas en otras plataformas para videojuegos.

La asignatura Videojuegos para Dispositivos Móviles se centra en el diseño de videojuegos orientados a dispositivos móviles y en el estudio de las técnicas, patrones, tecnologías y herramientas dirigidas a crear este tipo de aplicaciónes.

Se recomienda haber cursado previamente las asignaturas "Tecnologías para el desarrollo de aplicaciones para dispositivos móviles", "Interfaz de usuario en dispositivos móviles", y "Gráficos y multimedia".

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

MÀSTER UNIVERSITARI EN DESENVOLUPAMENT DE PROGRAMARI PER A DISPOSITIUS MÒBILS

 

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Saber aplicar els coneixements adquirits a problemes reals, relacionats amb les aplicacions per a dispositius mòbils.
  • CG10 : Saber projectar, dissenyar, desenvolupar, implantar i mantenir productes, aplicacions i serveis per a dispositius mòbils, tenint en compte aspectes tècnics, econòmics i d'eficiència.
  • CG11 : Saber dirigir els projectes relacionats amb les aplicacions per a dispositius mòbils, complint-ne la normativa vigent i assegurant la qualitat del servei.
  • CG2 : Ser capaç de treballar i aprendre de manera autodirigida o autònoma.
  • CG3 : Adaptar-se a noves situacions, en entorns nous o poc coneguts, fomentant la creativitat, la capacitat crítica i l'esperit emprenedor.
  • CG4 : Ser eficient en contextos pluridisciplinaris o internacionals, aportant-hi solucions des del punt de vista de les aplicacions per a dispositius mòbils.
  • CG5 : Conèixer i aplicar en cada situació les responsabilitats socials, ètiques i legals vinculades a l'aplicació dels coneixements propis.
  • CG6 : Saber comunicar els coneixements, els resultats i les conclusions de l'exercici professional a públics especialitzats i no especialitzats, de manera clara i sense ambigüitats.
  • CG7 : Gestionar la informació i els recursos disponibles.
  • CG8 : Ser capaç de treballar en equip, amb iniciativa i esperit col·laborador.
  • CG9 : Ser capaç d'adaptar-se a l'ambient canviant propi de la disciplina i de comprendre i aplicar els nous avanços tecnicocientífics relacionats amb els dispositius mòbils.

 

Competències específiques (CE)

  • CE7 : Conèixer i aplicar els diversos enfocaments i tecnologies per a generar gràfics i animacions 2D/3D en aplicacions per a dispositius mòbils.
  • CE9 : Conèixer els fonaments del disseny de videojocs enfocats a dispositius mòbils i ser capaç d'utilitzar llibreries i eines per a desenvolupar aquest tipus de videojocs.

 

Competències transversals bàsiques de la UA

  • CT1 : Competències en un idioma estranger.
  • CT2 : Competències informàtiques i informacionals.
  • CT3 : Competències en comunicació oral i escrita.

 

MÀSTER UNIVERSITARI EN DESENVOLUPAMENT DE PROGRAMARI PER A DISPOSITIUS MÒBILS

 

Competències transversals

  • CT1 : Ser capaç de rebre i transmetre informació en altres idiomes, principalment anglès.
  • CT2 : Competències informàtiques i informacionals.
  • CT3 : Competències en comunicació oral i escrita.

 

Competències generals

  • CG1 : Saber aplicar els coneixements adquirits a problemes reals relacionats amb les aplicacions per a dispositius mòbils.
  • CG2 : Ser capaços de treballar i aprendre de forma autodirigida o autònoma.
  • CG3 : Adaptar-se a noves situacions, en entorns nous o poc coneguts, fomentant la creativitat, la capacitat crítica i l'esperit emprenedor.
  • CG4 : Ser capaços de desenvolupar aplicacions en equips multidisciplinaris, integrant els diferents elements necessaris per a l'obtenció d'un producte final (disseny gràfic, localització, etc.).
  • CG5 : Conèixer i aplicar en cada situació les responsabilitats socials, ètiques i legals vinculades a l'aplicació dels coneixements.
  • CG6 : Saber comunicar els coneixements, resultats i conclusions del seu acompliment professional a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • CG7 : Gestionar la informació i els recursos disponibles.
  • CG8 : Ser capaç de treballar en equip amb iniciativa i esperit col·laborador.
  • CG9 : Ser capaços d'adaptar-se a l'ambient canviant propi de la disciplina i de comprendre i aplicar els nous avanços tecnicocientífics relacionats amb els dispositius mòbils.

 

Competències Específiques

  • CE7 : Conèixer i aplicar els diferents enfocaments i tecnologies per a la generació de gràfics i animacions 2D/3D en aplicacions per a dispositius mòbils.
  • CE9 : Conèixer els fonaments del disseny de videojocs enfocats a dispositius mòbils, i ser capaç d'utilitzar llibreries i eines per al desenvolupament d'aquesta mena de videojocs.

 

Competències bàsiques

  • CB10 : Que els estudiants posseïsquen les habilitats d'aprenentatge que els permeten continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran manera autodirigido o autònom.
  • CB6 : Posseir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context d'investigació
  • CB7 : Que els estudiants sàpien aplicar els coneixements adquirits i la seua capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seua àrea d'estudi
  • CB8 : Que els estudiants siguen capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, incloga reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
  • CB9 : Que els estudiants sàpien comunicar les seues conclusions i els coneixements i raons últimes que les sustenten a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Conéixer les eines i llibreries disponibles per a desenvolupar videojocs en mòbils i ser capaç de seleccionar-ne la més adequada per a un projecte concret.
  • Ser capaç de dissenyar i implementar videojocs destinats a dispositius portàtils.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2020-21

  • Identificar la arquitectura software de un videojuego móvil, los principales patrones de diseño utilizados en este tipo de aplicaciones, y los principales elementos de los que se componen: sprites, tilemaps, físicas, scripts, ciclo del juego, geometría 3D, iluminación, cámaras.
  • Seleccionar un motor y un conjunto de herramientas que se adecue al desarrollo de un videojuego móvil.
  • Utilizar diferentes motores y librerías para el desarrollo de un videojuego móvil: SpriteKit, SceneKit, Cocos2d-x, Unity. 
  • Construir la interfaz de usuario de un videojuego de forma que se adapte a diferentes tamaños de pantalla y dispositivos. 
  • Integrar en el videojuego diferentes plataformas sociales para jugadores (Google Play Games, Game Center), tanto utilizando librerías nativas como librerías multiplataforma, que proporcionen un conjunto de logros y marcadores que sean representativos de las mecánicas del juego.
  • Implementar funcionalidades multijugador en videojuegos para móviles, tanto por turnos como en tiempo real.
  • Integrar en el videojuego soporte para mandos físicos, teniendo en cuenta las diferentes casuísticas que se pueden dar y buscando que el videojuego se adapte de forma correcta a todas ellas.
  • Utilizar las herramientas proporcionadas por las diferentes plataformas y tiendas de aplicaciones móviles (App Store, Google Play Store) para la publicación de los videojuegos y de los servicios asociados a éstos (logros, marcadores, in-apps, analíticas, publicidad).
  • Seleccionar un modelo de negocio y un sistema de monetización adecuado para un videojuego móvil.
  • Diseñar videojuegos orientados a dispositivos móviles, integrando los diferentes servicios y tecnologías que nos proporcionan las plataformas móviles.

 

 

;

Dades generals

Codi: 43288
Professor/a responsable:
LOZANO ORTEGA, MIGUEL ANGEL
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: CIÈNCIA DE LA COMPUTACIÓ I INTEL·LIGÈNCIA ARTIFICIAL
    Àrea: CIÈNCIA DE LA COMPUTACIÓ I INTEL·LIGÈNCIA ARTIFICIAL
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix