Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2023-24

Cooperación y desarrollo en salud visual es una asignatura optativa de segundo semestre dentro del Máster Universitario en Optometría Avanzada y Salud Visual. 

La asignatura tiene una perspectiva humanista, por lo que no se centra en conocimientos técnicos sobre visión. Parte de los contenidos fueron propuestos por la Cátedra UNESCO Salud Visual y Desarrollo, y actualmente se imparten en diversas universidades de todo el mundo en sus programas formativos dentro de la Red Unescovisión, de la que forma parte la Universidad de Alicante.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • CG10 : Compromís ètic i respecte per la propietat intel·lectual.
  • CG11 : Habilitat d'aprenentatge per a continuar estudiant d'una manera que ha de ser, en gran part, autodirigida o autònoma.
  • CG12 : Habilitat d'adaptació a l'ambient canviant d'aquesta disciplina, sabent aplicar els coneixements adquirits i resoldre problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o pluridisciplinaris) relacionats amb l'àrea d'estudi.
  • CG13 : Capacitat de creativitat.
  • CG17 : Capacitat per a mostrar informació de manera clara.
  • CG2 : Capacitat d'organització i planificació.
  • CG4 : Capacitat de gestió de la informació i dels recursos disponibles.
  • CG5 : Capacitat de resoldre problemes, integrar coneixements i formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclou reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels coneixements i judicis propis.
  • CG6 : Capacitat de treballar en equip amb iniciativa i esperit emprenedor.
  • CG7 : Capacitat per a treballar en un equip de caràcter interdisciplinari.
  • CG8 : Habilitats en les relacions interpersonals.
  • CG9 : Capacitat de raonament i extracció de conclusions.

 

Competències específiques (CE)

  • CE11 : Organitzar dades en l'elaboració d'històries clíniques, en particular per a grups poblacionals diferents.
  • CE12 : Resolució del diagnòstic i les necessitats de compensació òptica o els tractaments visuals en grups de població diferents.
  • CE19 : Conèixer sistemes de prevenció i detecció d'anomalies visuals.
  • CE37 : Conèixer les característiques de la patologia ocular i sistèmica amb repercussió visual pròpies dels països en vies de desenvolupament, el seu origen i el tractament.
  • CE38 : Desenvolupar programes avançats d'avaluació de la visió, per a aplicar-los a un projecte de cooperació en salut visual.
  • CE39 : Saber analitzar les dades obtingudes en un projecte de cooperació, per a aplicar-les a la recerca en salut visual.

 

Competències bàsiques i del MECE (Marc Espanyol de Qualificacions per a l'Educació Superior)

  • CB10 : Tenir les habilitats d'aprenentatge que permeten continuar estudiant d'una manera que hau de ser, en gran part, autodirigida o autònoma.
  • CB6 : Tenir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament o aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • CB7 : Saber aplicar els coneixements adquirits i la capacitat de resoldre problemes en entorns nous o poc coneguts, dins de contextos més amplis (o pluridisciplinaris) relacionats amb l'àrea d'estudi.
  • CB8 : Ser capaç d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclou reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels coneixements i judicis propis.
  • CB9 : Saber comunicar les conclusions i els coneixements propis, a més de les raons últimes que els sustenten, a públics especialitzats i no especialitzats, d'una manera clara i sense ambigüitats.

 

Competències transversals bàsiques

  • CT2 : Habilitats relacionades amb les eines informàtiques i amb les tecnologies de la informació i la comunicació, a més de l'accés a bases de dades en línia (bibliografia científica, bases de patents i de legislació, etc.).
  • CT3 : Habilitats de comunicació oral i escrita en castellà. Capacitat d'elaboració i defensa de projectes.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Organitzar dades en l'elaboració d'històries clíniques, en particular per als diversos grups poblacionals que poden examinar-se en un projecte de cooperació.
  • Resoldre el diagnòstic i les necessitats de compensació òptica o tractaments visuals en els grups de població a què es dirigeix un projecte de cooperació.
  • Conéixer sistemes de prevenció i detecció d'anomalies visuals aplicables als projectes de cooperació.
  • Conéixer l'origen i el tractament de les patologies oculars i sistèmiques amb repercussió visual dels països en vies de desenvolupament.
  • Desenvolupar programes avançats d'avaluació de la visió, per a aplicar-los en un projecte de cooperació en salut visual.
  • Conéixer les principals eines inherents a la investigació que pot desenvolupar-se en projectes de cooperació.
  • Saber analitzar les dades obtingudes en un projecte de cooperació, per a aplicar-les a la investigació en salut visual.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2023-24

  1. Introducir al alumno en el mundo de la cooperación.
  2. Comprender la importancia de la visión y la labor de los profesionales en un proceso de desarrollo global.
  3. Tener conciencia de la importancia de implantar y mejorar la salud visual en los países en vías de desarrollo, y por extensión, en los grupos poblacionales más desfavorecidos.
  4. Saber diseñar un proyecto de cooperación sencillo en salud visual en diversas comunidades.

 

 

;

Dades generals

Codi: 37921
Professor/a responsable:
GARCIA MUÑOZ, ANGEL
Crèdits ECTS: 3,00
Crèdits teòrics: 0,48
Crèdits pràctics: 0,72
Càrrega no presencial: 1,80

Departaments amb docència

  • Dep.: ÒPTICA, FARMACOLOGIA I ANATOMIA
    Àrea: ÒPTICA
    Crèdits teòrics: 0,48
    Crèdits pràctics: 0,72
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix