Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2019-20

Se trata de una asignatura de carácter optativo que se imparte en el segundo semestre del primer curso. Los estudiantes que acceden a esta asignatura deben tener conocimientos generales del impacto de contaminantes en el medio ambiente (aire, agua y suelo) y del tratamiento de las emisiones gaseosas, vertidos líquidos y residuos. Han cursado previamente la asignatura obligatoria: suministros, productos y residuos y tienen conocimientos básicos de Ingeniería Química para abordar problemas relacionados con el tratamiento de contaminantes.

Esta asignatura aporta contenidos muy novedosos en esta materia, aplicados a las investigaciones que se desarrollan actualmente en el Departamento de Ingeniería Química por distintos grupos de investigación. Los estudiantes podrán conocer temas de investigación relacionados con la determinación, tratamiento e impacto de contaminantes en el medio ambiente, que les permitirá desarrollar trabajos fin de máster de gran interés actual.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Capacitat per a aplicar el mètode científic i els principis de l'enginyeria i l'economia, per a formular i resoldre problemes complexos en processos, equips, instal·lacions i serveis, en els quals la matèria experimente canvis de composició, estat o contingut energètic, característics de la indústria química i d'altres sectors relacionats, entre els quals hi ha el farmacèutic, biotecnològic, energètic, alimentari, mediambiental o de materials.
  • CG10 : Adaptar-se als canvis, sent capaç d'aplicar tecnologies noves i avançades i altres progressos rellevants, amb iniciativa i esperit emprenedor.
  • CG11 : Tenir les habilitats de l'aprenentatge autònom, per a mantenir i millorar les competències pròpies de l'enginyeria química que permeten el desenvolupament continu de la professió.
  • CG2 : Concebre, projectar, calcular i dissenyar processos, equips, instal·lacions industrials i serveis, en l'àmbit de l'enginyeria química i sectors industrials relacionats, en termes de qualitat, seguretat, economia, ús racional i eficient dels recursos naturals i conservació del medi ambient.
  • CG3 : Fer la direcció i gestió tècnica i econòmica de projectes, instal·lacions, plantes, empreses i centres tecnològics en l'àmbit de l'enginyeria química i els sectors industrials relacionats.
  • CG4 : Realitzar la recerca apropiada, emprendre el disseny i dirigir el desenvolupament de solucions d'enginyeria, en entorns nous o poc coneguts, relacionant creativitat, originalitat, innovació i transferència de tecnologia.
  • CG5 : Saber establir models matemàtics i desenvolupar-los mitjançant la informàtica apropiada, com a base científica i tecnològica per al disseny de nous productes, processos, sistemes i serveis, i per a optimitzar-ne d'altres ja desenvolupats.
  • CG6 : Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi per al progrés continu de productes, processos, sistemes i serveis, utilitzant criteris de seguretat, viabilitat econòmica, qualitat i gestió mediambiental.
  • CG7 : Integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat d'emetre judicis i prendre decisions, a partir d'informació incompleta o limitada, que incloguen reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques de l'exercici professional.

 

Competències específiques (CE)

  • CE1 : Aplicar coneixements de matemàtiques, física, química, biologia i altres ciències naturals, obtinguts mitjançant estudi, experiència, i pràctica, amb raonament crític per a establir solucions viables econòmicament a problemes tècnics.
  • CE10 : Adaptar-se als canvis estructurals de la societat motivats per factors o fenòmens d'índole econòmica, energètica o natural, per a resoldre els problemes derivats i aportar solucions tecnològiques amb un elevat compromís de sostenibilitat.
  • CE2 : Dissenyar productes, processos, sistemes i serveis de la indústria química, a més d'optimitzar-ne d'altres ja desenvolupats, prenent com a base tecnològica les diverses àrees de l'enginyeria química, comprensives de processos i fenòmens de transport, operacions de separació i enginyeria de les reaccions químiques, nuclears, electroquímiques i bioquímiques.
  • CE3 : Conceptualitzar models d'enginyeria, aplicar mètodes innovadors en la resolució de problemes i aplicacions informàtiques adequades, per al disseny, simulació, optimització i control de processos i sistemes.
  • CE4 : Tenir habilitat per a solucionar problemes que són poc familiars, incompletament definits, i tenen especificacions en competència, considerant-ne els possibles mètodes de solució (inclosos els més innovadors) i seleccionant el més apropiat, a més de poder corregir la posada en pràctica i avaluar les diverses solucions de disseny.
  • CE6 : Dissenyar, construir i implementar mètodes, processos i instal·lacions per a la gestió integral de subministraments i residus sòlids, líquids i gasosos en les indústries, amb capacitat d'avaluació dels impactes i riscos.

 

Competències bàsiques i del MECE (Marc Espanyol de Qualificacions per a l'Educació Superior)

  • CB10 : Tenir les habilitats d'aprenentatge que permeten continuar estudiant d'una manera que ha de ser, en gran part, autodirigida o autònoma.
  • CB6 : Tenir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament o aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • CB7 : Saber aplicar els coneixements adquirits i la capacitat de resoldre problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o pluridisciplinaris) relacionats amb l'àrea d'estudi.
  • CB8 : Ser capaç d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclou reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels coneixements i judicis propis.
  • CB9 : Saber comunicar les conclusions i els coneixements propis, i les raons últimes que els sustenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.

 

Competències transversals bàsiques

  • CT1 : Ser capaç de rebre i transmetre informació en altres idiomes, principalment anglés.
  • CT2 : Ser capaç d'usar eines informàtiques i tecnologies de la informació.
  • CT3 : Ser capaç d'expressar-se adequadament tant oralment com per mitjans escrits.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Conéixer el funcionament dels sistemes de mostreig i anàlisi de contaminants importants presents en les emissions gasoses, i aplicar aquests coneixements a casos concrets.
  • Aplicar models de dispersió de contaminants i ser capaç d'identificar focus d'emissió d'aquests contaminants.
  • Conéixer i aplicar tractaments avançats d'efluents gasosos, aigües residuals i subproductes d'abocaments industrials i residus sòlids.
  • Determinar l'impacte dels abocaments d'aigües residuals.
  • Determinar paràmetres importants per a dissenyar equips de tractament.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2019-20

Conocer tratamientos novedosos de emisiones gaseosas, efluentes líquidos y residuos, así como determinaciones e impacto de contaminantes en el medio ambiente en los distintos compartimentos. En esta asignatura se presentan temas actuales de investigación en materia de medio ambiente, desarrolladas actuamente en el Departamento de Ingeniería Química, y de gran interés internacional.

El alumno manejará artículos de investigación de revistas de elevado impacto y conocerá desde la experimentación algunos de los estudios en este ámbito. De esta forma podrá elegir un trabajo fin de máster de investigacion que le aportara conocimientos específicos en materia de medio ambiente, que le permitirán desarrollar posteriormente su tesis doctoral.

 

 

 

;

Dades generals

Codi: 43273
Professor/a responsable:
BOLUDA BOTELLA, NURIA
Crèdits ECTS: 3,00
Crèdits teòrics: 0,60
Crèdits pràctics: 0,60
Càrrega no presencial: 1,80

Departaments amb docència

  • Dep.: ENGINYERIA QUÍMICA
    Àrea: ENGINYERIA QUÍMICA
    Crèdits teòrics: 0,6
    Crèdits pràctics: 0,6
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix