Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2018-19

El término innovación aparece a principios del siglo XX, como consecuencia del desarrollo de artefactos técnicos y el auge de las investigaciones científicas que convirtieron la técnica en tecnología. En la actualidad, practicamente todas las organizaciones públicas o privadas realizan innovaciones en sus ámbitos de actuación pero pocas identifican claramente estos procesos y la importancia en su actividad económica. En esta asignatura introducimos el concepto de innovación tecnológica e identificamos las necesidades de las organizaciones en este ámbito, para ilustrar estos conceptos presentamos un conjunto de casos de éxito y proponemos una serie de prácticas que permitan aplicar los conceptos a un problema dado.

El proyecto se realizará en una organización real, esta organización servirá igualmente de base para el proyecto de la asignatura Dirección Estratégica de las Tecnologías de la Información. Por ello, es recomendable que ambas asignaturas se cursen de forma conjunta.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Capacitat per a projectar, calcular i dissenyar productes, processos i instal·lacions en tots els àmbits de l'enginyeria informàtica.
  • CG10 : Capacitat per a aplicar els principis de l'economia i de la gestió de recursos humans i projectes, a més de la legislació, regulació i normalització de la informàtica.
  • CG2 : Capacitat per a dirigir obres i instal·lacions de sistemes informàtics, complint la normativa vigent i assegurant la qualitat del servei.
  • CG3 : Capacitat per a dirigir, planificar i supervisar equips multidisciplinaris.
  • CG4 : Capacitat per al modelatge matemàtic, el càlcul i la simulació en centres tecnològics i d'enginyeria d'empresa, particularment en tasques de recerca, desenvolupament i innovació en tots els àmbits relacionats amb l'enginyeria en informàtica.
  • CG6 : Capacitat per a la direcció general, tècnica i de projectes de recerca i per al desenvolupament i la innovació, en empreses i centres tecnològics de l'àmbit de l'enginyeria informàtica.
  • CG8 : Capacitat per a aplicar els coneixements adquirits, resoldre problemes en entorns nous o poc coneguts, dins de contextos més amplis i multidisciplinaris, i integrar aquests coneixements.

 

Competències específiques (CE)

  • CE10 : Capacitat per a comprendre i poder aplicar coneixements avançats de computació d'altes prestacions i mètodes numèrics o computacionals a problemes d'enginyeria.
  • CE12 : Capacitat per a aplicar mètodes matemàtics, estadístics i d'intel·ligència artificial per a modelar, dissenyar i desenvolupar aplicacions, serveis, sistemes intel·ligents i sistemes basats en el coneixement.
  • CE13 : Capacitat per a utilitzar i desenvolupar metodologies, mètodes, tècniques, programes d'ús específic, normes i estàndards de computació gràfica.
  • CE14 : Capacitat per a conceptualitzar, dissenyar, desenvolupar i avaluar la interacció persona-ordinador de productes, sistemes, aplicacions i serveis informàtics.
  • CE5 : Capacitat de comprendre i saber aplicar el funcionament i l'organització d'Internet, les tecnologies i els protocols de xarxes de nova generació, els models de components, el programari intermediari i els serveis.
  • CE8 : Capacitat per a analitzar les necessitats d'informació que es plantegen en un entorn i dur a terme en totes les etapes el procés de construcció d'un sistema d'informació.

 

Competències bàsiques i del MECE (Marc Espanyol de Qualificacions per a l'Educació Superior)

  • CB10 : Tenir les habilitats d'aprenentatge que permeten continuar estudiant d'una manera que ha de ser, en gran part, autodirigida o autònoma.
  • CB6 : Tenir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament o aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.

 

Competències transversals

  • CT1 : Capacitat de pensament creatiu per a desenvolupar mètodes nous i originals.
  • CT3 : Capacitat per a contribuir al desenvolupament futur de la informàtica.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Ser capaç de fer el modelatge matemàtic, el càlcul i la simulació en centres tecnològics i d'enginyeria d'empresa, particularment en tasques d'investigació, desenvolupament i innovació en tots els àmbits relacionats amb l'enginyeria en informàtica.
  • Ser capaç de fer la direcció general, tècnica i de projectes d'investigació, desenvolupament i innovació, en empreses i centres tecnològics, en l'àmbit de l'enginyeria informàtica.
  • Ser capaç d'aplicar els coneixements adquirits i resoldre problemes en entorns nous o poc coneguts, dins de contextos més amplis i multidisciplinaris, a més d'integrar aquests coneixements.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2018-19

Conocer los conceptos relacionados con la innovación y la tecnología y comprender su importancia para el avance de las organizaciones en particular yde la sociedad en general. Saber identificar las necesidades de innovación tecnológica para problemas concretos y ser capaces de proponer una solución innovadora y creativa. Estudiar casos concretos de organizaciones que han aplicado políticas innovadoras y detectar los aciertos o errores que han cometido y que han llevado al éxito o al fracaso de dichas iniciativas. Conocer los principios del análisis de viabilidad y posibilidades de financiación de las iniciativas innovadoras. Conocer en especial las posibilidades de innovación en los ámbitos de Inteligencia Artificial, Gráficos, Computación de Altas Prestaciones, Recuperación de Información, y otras Tecnologías Informáticas.

 

 

;

Dades generals

Codi: 47008
Professor/a responsable:
ARQUES CORRALES, MARIA DEL PILAR
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 0,60
Crèdits pràctics: 1,80
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: CIÈNCIA DE LA COMPUTACIÓ I INTEL·LIGÈNCIA ARTIFICIAL
    Àrea: CIÈNCIA DE LA COMPUTACIÓ I INTEL·LIGÈNCIA ARTIFICIAL
    Crèdits teòrics: 0,6
    Crèdits pràctics: 1,8
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix