Competencies and objectives

 

Course context for academic year 2010-11

Junto con las asignaturas, Ordenación del territorio y desarrollo sostenible, Las actividades agropecuarias y sus implicaciones territoriales, y El turismo y sus implicaciones territoriales, configura la materia del Master destinada a Actividades socio-económicas y desarrollo sostenible.

 

 

Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees)

General Competences (CG)

  • CG1 : Capacity for analysis and synthesis.
  • CG2 : Capacity for organisation and planning.
  • CG3 : Capacity to manage information correctly, especially using ICTs.
  • CG4 : Capacity for autonomous learning and adapting to new situations.
  • CG5 : Capacity to put one's knowledge into practice.
  • CG6 : Systematic care and accuracy when working.
  • CG7 : Capacity to integrate with and/or lead interdisciplinary groups according to the context and situation.
  • CG8 : Ethical commitment to sustainability, a respect for the fundamental rights, the equality of men and women, democratic values, multiculturalism and peace.

 

Specific Competences (CE)

  • CE2. : Capacity to master the concepts, methods and techniques used for local development and territorial innovation.
  • CE3 : Capacity to analyse and interpret territory as a complex, interrelated and interdependent system.
  • CE4 : Capacity to diagnose the endogenous resources available in a territory.
  • CE7 : Capacity to make decisions, solve problems and handle unforeseen events in the field of local development and territorial innovation.
  • CE8 : Capacity to explain and transmit knowledge and actions concerning territorial development in an ordered, simple and clear manner, appropriate to the context.
  • CE9 : Capacity to make strategic planning, spatial planning and/or service and activity location proposals from the point of view of sustainable local development.

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

  • Conocer las principales actividades industriales y comerciales que pueden realizarse en un territorio, su estructura y organización.
  • Entender los diferentes factores físicos, políticos, sociales y económicos que intervienen en su implantación y expansión territorial.
  • Comprender las relaciones entre estas actividades y los sistemas productivos locales.
  • Valorar la explotación sostenible de los recursos endógenos.
  • Conocer y comprender las necesidades de las empresas en relación con los procesos innovadores.

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2010-11

Uno de los objetivos de esta la asignatura es introducir al alumno en los aspectos relacionados con el desarrollo industrial y la innovación desde un punto de vista territorial. Así, se da una visión general del desarrollo territorial con todas sus figuras posibles. Además, se analizará la figura de la organización productiva de pequeñas empresas localizadas en el espacio y las ventajas que ello tiene. Se estudiarán los elementos condicionantes del comercio, entre ellos el consumo y los consumidores, la globalización entre la uniformidad y la personalización, el factor entretenimiento como locomotora y la incidencia de los modelos de urbanismo. Se explicarán normativas comerciales a diferentes escalas y l aplicación de técnicas como el marketing y las diferentes formas de articular áreas comerciales. Para ello, se estudiará el papel que juega la legislación local, regional, nacional y supranacional en la conformación de los espacios comerciales urbanos, viendo su repercusión espacial y las consecuencias sociales, comerciales y territoriales.

 

 

;

General

Code: 40211
Lecturer responsible:
MARTINEZ PUCHE, ANTONIO
Credits ECTS: 6,00
Theoretical credits: 1,20
Practical credits: 1,20
Distance-base hours: 3,60

Departments involved

  • Dept: COMPANY ORGANISATION
    Area: COMPANY ORGANISATION
    Theoretical credits: 0,2
    Practical credits: 0,2
  • Dept: HUMAN GEOGRAPHY
    Area: HUMAN GEOGRAPHY
    Theoretical credits: 0,4
    Practical credits: 0,4
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.
  • Dept: APPLIED ECONOMICS AND ECONOMIC POLICY
    Area: APPLIED ECONOMICS
    Theoretical credits: 0,4
    Practical credits: 0,4
  • Dept: MARKETING
    Area: MARKETING AND MARKET RESEARCH
    Theoretical credits: 0,2
    Practical credits: 0,2

Study programmes where this course is taught