Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2021-22

La Asignatura “Trabajo Fin de Máster” tiene como principal objetivo demostrar que el alumnado del Máster Interuniversitario en Cooperación al Desarrollo tiene capacidad para aplicar los conocimientos adquiridos a lo largo de los estudios de esta titulación, tras cursar las diferentes materias y asignaturas que lo componen a lo largo de los dos cursos académicos de duración. Es, por tanto, el colofón a sus estudios de maestría y su culminación con un trabajo de investigación original y personal. Debe ejecutarse de forma individual y tutelada, siguiendo las exigencias y normativas aprobadas para los trabajos de esta naturaleza, por medio de un Trabajo Fin de Máster (TFM), tanto en sus opciones profesional como investigadora, como TFM del Máster Interuniversitario en Cooperación al Desarrollo de la Universidad de Alicante (MCAD).

Breve relación de los contenidos:
1.- Descripción del país, contexto o situación.
2.- Estado del arte / Marco teórico.
3.- Metodología de la investigación.
4.- Análisis y discusión de las evidencias.
5.- Conclusiones y recomendaciones.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • 13 : Incorporar, en qualsevol àmbit de la vida professional relacionat amb la cooperació al desenvolupament, els següents elements transversals: equitat de gènere, medi ambient, sostenibilitat i dimensió territorial, VIH, igualtat, drets humans i atenció a la diversitat (discapacitat, pobles indígenes) i interculturalitat basada en drets.
  • 14 : Ser capaç de plantejar i dur a terme totes les fases d'un treball de recerca.
  • 16 : Ser capaç de preparar una eixida al terreny en relació amb les necessitats d'informació prèvia sobre el context polític, econòmic, social i cultural del país, la preparació de la intervenció/recerca en terreny i els procediments de seguretat que hauran de ser tinguts en compte.
  • 2 : Ser capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclou reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels coneixements i judicis, des d'una perspectiva de gènere.
  • 3 : Saber comunicar les conclusions pròpies (i els coneixements i raons últimes que les sustenten) a públics especialitzats i no especialitzats de manera clara i sense ambigüitats.
  • 4 : Tenir les habilitats d'aprenentatge que permeten continuar estudiant d'una manera que ha de ser en gran part autodirigida o autònoma.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Formulació de judicis que incloguen reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques, a partir del treball de recerca de la pràctica, d'una manera integral i reflexiva i partint de l'anàlisi dels possibles efectes col·laterals de les intervencions de desenvolupament, des de les quals han realitzat la investigació participativa en el context de les pràctiques externes.
  • Comunicació de les conclusions, els coneixements i les raons últimes que les sustenten a públics especialitzats, que formen part del tribunal avaluador, d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Possessió d'habilitats d'aprenentatge autodirigit o autònom, per a buscar informació pertinent amb els mitjans disponibles de manera autogestionada i amb el suport docent del tutor de treball fi del Màster.
  • Obtenció d'una visió crítica que garantisca els valors d'igualtat, respecte i promoció de la interculturalitat basada en els drets i la incorporació d'elements transversals: equitat de gènere, medi ambient, VIH, drets humans i atenció a la diversitat (discapacitat, pobles indígenes, etc.). Incorporació a la investigació d'aquests elements.
  • Plantejament d'un treball de recerca amb una qualitat metodològica que en sustente el procés i compte, a més, amb un resultat reeixit i l'aportació de troballes i conclusions que revelen l'objectiu d'investigació.
  • Aprenentatge i posada en pràctica de l'anticipació a les necessitats d'informació, com a prerequisit per a fer una adequada i completa investigació en terreny, que compte amb un manteniment investigador coherent amb el treball a exercir durant el període de pràctiques externes.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2021-22

Plantear y llevar a cabo un trabajo de investigación en todas sus fase

Preparar una salida al terreno tanto en relación a las necesidades de información previas sobre el contexto político, económico, social y cultural del país, la preparación de la intervención/investigación en terreno y los procedimientos de seguridad que deberán ser tenidos en cuenta.

Poseer y comprender conocimientos que aporten una base u oportunidad de ser originales en el desarrollo y/o aplicación de ideas, a menudo en un contexto de investigación.

Que los estudiantes sepan aplicar los conocimientos adquiridos y su capacidad de resolución de problemas en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios (o multidisciplinares) relacionados con su área de estudio.

Que los estudiantes sean capaces de integrar conocimientos y enfrentarse a la complejidad de formular juicios a partir de una información que, siendo incompleta o limitada, incluya reflexiones sobre las responsabilidades sociales y éticas vinculadas a la aplicación de sus conocimientos y juicios.

Que los estudiantes sepan comunicar sus conclusiones y los conocimientos y razones últimas que las sustentan a públicos especializados y no especializados de un modo claro y sin ambigüedades.

Que los estudiantes posean las habilidades de aprendizaje que les permitan continuar estudiando de un modo que habrá de ser en gran medida autodirigido o autónomo.

 

 

;

Dades generals

Codi: 40824
Professor/a responsable:
GOMEZ GIL, CARLOS VICENTE
Crèdits ECTS: 10,00
Crèdits teòrics: 0,00
Crèdits pràctics: 1,01
Càrrega no presencial: 8,99

Departaments amb docència

  • Dep.: GEOGRAFIA HUMANA
    Àrea: GEOGRAFIA HUMANA
    Crèdits teòrics: 0
    Crèdits pràctics: 0
  • Dep.: ANÀLISI ECONÒMICA APLICADA
    Àrea: ECONOMIA APLICADA
    Crèdits teòrics: 0
    Crèdits pràctics: 0,75
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.
  • Dep.: TREBALL SOCIAL I SERVEIS SOCIALS
    Àrea: TREBALL SOCIAL I SERVEIS SOCIALS
    Crèdits teòrics: 0
    Crèdits pràctics: 0
  • Dep.: SOCIOLOGIA I
    Àrea: SOCIOLOGIA
    Crèdits teòrics: 0
    Crèdits pràctics: 0,24
  • Dep.: INFERMERIA COMUNITÀRIA, MEDICINA PREVENTIVA I SALUT PÚBLICA
    Àrea: INFERMERIA
    Crèdits teòrics: 0
    Crèdits pràctics: 0,01
  • Dep.: ANÀLISI GEOGRÀFICA REGIONAL I GEOGRAFIA FÍSICA
    Àrea: ANÀLISI GEOGRÀFICA REGIONAL
    Crèdits teòrics: 0
    Crèdits pràctics: 0
  • Dep.: SOCIOLOGIA II
    Àrea: SOCIOLOGIA
    Crèdits teòrics: 0
    Crèdits pràctics: 0,01

Estudis en què s'imparteix