Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2021-22

La Asignatura La gestión de los recursos naturales aborda un conjunto de conocimientos fundamentales para la especialización de la titulación. Para ello, se profundiza en el conocimiento de la seguridad alimentaria, tanto en sus repercusiones como en su relevancia social. También se analiza la importancia del turismo como un factor de desarrollo de primer orden a nivel mundial. El estudio de la gestión de los recursos hídricos como un bien público esencial a nivel mundial, que determina procesos de desarrollo de primer orden es también analizado. Para finalizar, con el estudio de los recursos marinos, tanto desde una perspectiva medioambiental, como desde la gestión de los mismos en los procesos de desarrollo.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • 1 : Saber aplicar els coneixements adquirits i ser capaços de resoldre problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris), relacionats amb la cooperació al desenvolupament.
  • 11 : Estar preparats per a participar en organismes públics i privats de caràcter nacional i internacional i dur a terme, amb èxit, la gestió de polítiques públiques coherents amb un model de desenvolupament humà sostenible.
  • 2 : Ser capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclou reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels coneixements i judicis, des d'una perspectiva de gènere.
  • 3 : Saber comunicar les conclusions pròpies (i els coneixements i raons últimes que les sustenten) a públics especialitzats i no especialitzats de manera clara i sense ambigüitats.
  • 4 : Tenir les habilitats d'aprenentatge que permeten continuar estudiant d'una manera que ha de ser en gran part autodirigida o autònoma.
  • 8 : Reconèixer les interrelacions entre els agents locals i els globals.
  • 9 : Ser capaç d'inserir-se en les estratègies de cooperació internacional i posar en marxa, amb èxit, accions coherents amb un model de desenvolupament humà sostenible.

 

Competències específiques de l'especialitat Sostenibilitat Ambiental

  • CE5 : Detectar necessitats i dissenyar polítiques dirigides a la millora del benestar, la lluita contra la pobresa i la promoció del desenvolupament humà a través de l'ús sostenible dels recursos naturals en els programes i projectes de cooperació.
  • CE6 : Realitzar informes de diagnòstic mundial i en zones de baixa renda sobre la sostenibilitat de la gestió dels recursos agraris, hídrics, turístics i pesquers.
  • CE7 : Tenir habilitats dirigides a la motivació social en les "bones pràctiques" de conservació ambiental, gestió dels recursos naturals i d'hàbits preventius de la salut.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Comprensió del paper del turisme, dels recursos hídrics, la pesca i l'agricultura en els processos de desenvolupament.
  • Coneixement de les pràctiques de la gestió sostenible de recursos naturals i de la suficiència alimentària.
  • Seguiment de projectes de cooperació dirigits a l'ús de recursos naturals, el turisme i la sostenibilitat alimentària.
  • Innovació per a donar solució a decisions que afecten a l'ús de recursos naturals, de gestió agrària i de negoci turístic en països de baixa renda.
  • Coneixement de les principals institucions i polítiques que afecten a la gestió de l'agricultura, la pesca i els recursos hídrics.
  • Disposició d'una visió crítica sobre l'impacte dels mercats en les estratègies de desenvolupament agrari, pesquer i turístic en els països de baixa renda.
  • Realització d'informes sobre l'aportació al desenvolupament de l'agricultura, la pesca, el turisme i les disponibiilidades hídriques en l'àmbit local, regional, nacional i mundial.
  • Formulació de projectes de cooperació centrats en iniciatives pesqueres, agrícoles, de gestió hídrica i desenvolupament turístics.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2021-22

O1. Conocer la dinámica y las características de los sistemas medioambientales
O2. Reconocer las prácticas de producción y consumo con impacto ambiental
O3. Utilizar los sistemas de información del territorio
O4. Realizar seguimiento de proyectos de cooperación centrados en el medioambiente
O5. Innovar para dar solución a decisiones con impacto ambiental.
O6. Conocer las instituciones y políticas internacionales sobre el medioambiente
O7. Calcular de los costes económicos y sociales de decisiones con impacto ambiental
O8. Tener habilidad para comprometer a los partícipes de los programas de cooperación en buenas prácticas de sostenibilidad ambiental
O9. Realizar informes sobre la dimensión medioambiental de los programas de cooperación
O10. Evaluar de proyectos de cooperación desde la perspectiva medioambiental
O11. Formular proyectos de cooperación centrados en buenas prácticas medioambientales
O12. Comprender el papel del turismo, de los recursos hídricos, la pesca y la agricultura en los procesos de desarrollo
O13. Conocer las prácticas de la gestión sostenible de recursos naturales y de la suficiencia alimentaria
O14. Realizar seguimiento de proyectos de cooperación dirigidos al uso de recursos naturales, el turismo y la sostenibilidad alimentaria
O15. Innovar para dar solución a decisiones que afecten al uso de recursos naturales, de gestión agraria y de negocio turístico en países de baja renta.
O16. Conocer las principales instituciones y políticas que afecten a la gestión de la agricultura, la pesca y los recursos hídricos.
O17. Disponer de una visión crítica sobre el impacto de los mercados en las estrategias de desarrollo agrario, pesquero y turístico en los países de baja renta
O18. Realizar informes sobre la aportación al desarrollo de la agricultura, la pesca, el turismo y las disponibilidades hídricas en el ámbito local, regional, nacional y mundial.
O19. Formular proyectos de cooperación centrados en iniciativas pesqueras, agrícolas, de gestión hídrica y desarrollo turísticos.

 

 

;

Dades generals

Codi: 40804
Professor/a responsable:
TORREGROSA MARTI, MARIA TERESA
Crèdits ECTS: 12,00
Crèdits teòrics: 2,88
Crèdits pràctics: 1,92
Càrrega no presencial: 7,20

Departaments amb docència

  • Dep.: GEOGRAFIA HUMANA
    Àrea: GEOGRAFIA HUMANA
    Crèdits teòrics: 0,72
    Crèdits pràctics: 0,48
  • Dep.: ANÀLISI ECONÒMICA APLICADA
    Àrea: ECONOMIA APLICADA
    Crèdits teòrics: 1,44
    Crèdits pràctics: 0,96
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.
  • Dep.: CIÈNCIES DEL MAR I BIOLOGIA APLICADA
    Àrea: ECOLOGIA
    Crèdits teòrics: 0
    Crèdits pràctics: 0
  • Dep.: ANÀLISI GEOGRÀFICA REGIONAL I GEOGRAFIA FÍSICA
    Àrea: ANÀLISI GEOGRÀFICA REGIONAL
    Crèdits teòrics: 0,72
    Crèdits pràctics: 0,48

Estudis en què s'imparteix