Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2016-17

Los marcadores moleculares son una herramienta necesaria en muchos campos de la biología como evolución, ecología, bio-medicina, ciencias forenses y estudios de diversidad.

En la actualidad existen varias técnicas moleculares que nos permiten conocer cómo se encuentran las proporciones de genes en las poblaciones naturales de manera directa con estudios de ADN

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

MÀSTER UNIVERSITARI EN BIOMEDICINA

 

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Adquirir els coneixements avançats en els diferents camps de la biomedicina necessaris per a abordar amb profunditat una determinada especialització.
  • CG2 : Ser capaç de seguir i interpretar críticament els últims avanços en els coneixements teòrics i pràctics de la biomedicina.
  • CG3 : Ser capaç d'interrelacionar coneixements que permeten abordar els problemes des de punts de vista diferents i així enriquir les solucions.
  • CG4 : Tenir la capacitat d'interpretar els resultats de la investigació en biomèdica a nivell avançat.
  • CG5 : Tenir la capacitat d'investigació independent, si bé limitada a la realització d'estudis concrets i guiats.
  • CG6 : Desenvolupar l'originalitat i creativitat en la manera d'abordar els problemes propis de la biomedicina.

 

Competències bàsiques i del MECE (Marc Espanyol de Qualificacions per a l'Educació Superior)

  • CB1 : Capacidad de análisis y síntesis.
  • CB11 : Habilidad de aprendizaje que les permitan continuar estudiando de un modo que habrá de ser en gran medida auto-dirigido o autónomo.
  • CB12 : Habilidad de adaptación al ambiente cambiante propio de la disciplina, sabiendo aplicar los conocimientos adquiridos y resolver problemas en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios (o multidisciplinares) relacionados con su área de estudio.
  • CB13 : Capacidad de creatividad.
  • CB15 : Habilidad para transferir resultados de investigación.
  • CB16 : Capacidad de autonomía científica y técnica.
  • CB17 : Capacidad para mostrar información de forma clara.
  • CB2 : Capacidad de organización y planificación.
  • CB3 : (CGUA1 y CGUA3) Capacidad de comunicación oral y escrita (en la lengua nativa e inglesa) de los conocimientos y conclusiones a públicos especializados y no especializados de un modo claro y sin ambigüedades.
  • CB4 : Capacidad de gestión de la información y de los recursos disponibles.
  • CB5 : Capacidad de resolver problemas, integrar conocimientos y formular juicios a partir de una información que, siendo incompleta o limitada, incluya reflexiones sobre las responsabilidades sociales y éticas vinculadas a la aplicación de sus conocimientos y juicios.
  • CB9 : Capacidad de razonamiento y extracción de conclusiones.

 

Competències transversals bàsiques de la UA

  • CGUA1 : Habilitats de comunicació oral i escrita en anglès.
  • CGUA2 : Habilitats relacionades amb les eines informàtiques i amb les tecnologies de la informació i la comunicació, així com en l'accés a bases de dades en línia, com pot ser bibliografia científica, bases de patents i de legislació.
  • CGUA3 : Habilitats de comunicació oral i escrita en castellà. Capacitat d'elaboració i defensa de projectes.

 

Competencias propias del módulo específico de biotecnología para la salud y la sostenibilidad

  • CEBT18 : Conocer las estrategias de determinación de la variabilidad biológica de los genomas y su utilidad para diseñar marcadores moleculares.
  • CEBT19 : Conocer las aplicaciones más importantes de los principales tipos de marcadores moleculares de DNA, así como sus ventajas y limitaciones.
  • CEBT2 : Utilización de protocolos y equipos para preparación, manipulación y adquisición de datos de muestras de ácidos nucleicos, proteínas, genomas, transcriptomas y proteomas.
  • CEBT20 : Adquirir un conocimiento avanzado de la biología molecular de microorganismos

 

MÀSTER UNIVERSITARI EN BIOTECNOLOGIA PER A LA SALUT I LA SOSTENIBILITAT

 

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Adquirir els coneixements avançats necessaris per a abordar amb profunditat una especialització en biotecnologia aplicables a la salut i la sostenibilitat.
  • CG2 : Capacitat de seguir i interpretar críticament els últims avanços en la teoria i la pràctica de la biotecnologia.
  • CG3 : Capacitat d'interrelacionar coneixements que permeten abordar problemes des de diferents punts de vista, i així enriquir les solucions.
  • CG4 : Capacitat d'interpretar els resultats de la investigació en biotecnologia a nivell avançat.
  • CG6 : Originalitat i creativitat en l'ocupació de les eines i els recursos de la biotecnologia.

 

Competències generals de la UA (CGUA)

  • CGUA1 : Habilitats de comunicació oral i escrita en anglès.
  • CGUA2 : Habilitats relacionades amb les eines informàtiques i amb les tecnologies de la informació i la comunicació, així com en l'accés a bases de dades en línia, com poden ser bases de dades biològiques, bibliografia científica, bases de patents i de legislació.
  • CGUA3 : Habilitats de comunicació oral i escrita en castellà. Capacitat d'elaboració i defensa de projectes.

 

Competències bàsiques i del MECE (Marc Espanyol de Qualificacions per a l'Educació Superior)

  • CB1 : Capacidad de análisis y síntesis.
  • CB11 : Habilidad de aprendizaje que les permitan continuar estudiando de un modo que habrá de ser en gran medida auto-dirigido o autónomo.
  • CB12 : Habilidad de adaptación al ambiente cambiante propio de la disciplina, sabiendo aplicar los conocimientos adquiridos y resolver problemas en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios (o multidisciplinares) relacionados con su área de estudio.
  • CB13 : Capacidad de creatividad.
  • CB15 : Habilidad para transferir resultados de investigación.
  • CB16 : Capacidad de autonomía científica y técnica.
  • CB17 : Capacidad para mostrar información de forma clara.
  • CB3 : (CGUA1 y CGUA3) Capacidad de comunicación oral y escrita (en la lengua nativa e inglesa) de los conocimientos y conclusiones a públicos especializados y no especializados de un modo claro y sin ambigüedades.
  • CB4 : Capacidad de gestión de la información y de los recursos disponibles.
  • CB9 : Capacidad de razonamiento y extracción de conclusiones.

 

Competències específiques:>>mòdul específic de Biotecnologia per a la Salut i la Sostenibilitat

  • CEBT18 : Conèixer les estratègies de determinació de la variabilitat biològica dels genomes i la seua utilitat per a dissenyar marcadors moleculars.
  • CEBT19 : Conèixer les aplicacions més importants dels principals tipus de marcadors moleculars de DNA, així com els seus avantatges i limitacions.
  • CEBT2 : Utilització de protocols i equips per a preparació, manipulació i adquisició de dades de mostres d'àcids nucleics, proteïnes, genomes, transcriptomes i proteomes.
  • CEBT20 : Adquirir un coneixement avançat de la biologia molecular de microorganismes.

 

MÀSTER UNIVERSITARI EN OPTOMETRIA CLÍNICA I VISIÓ

 

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Adquirir coneixements avançats en els camps de l'optometria clínica, la visió i l'òptica necessaris per a especialitzar-se en aquests camps.
  • CG2 : Capacitat de seguir i interpretar críticament els últims avanços en els coneixements teòrics i pràctics de l'optometria clínica, la visió i l'òptica.
  • CG3 : Capacitat d'interrelacionar coneixements que permeten abordar problemes des de diferents punts de vista per a enriquir les solucions.
  • CG4 : Capacitat d'interpretar els resultats de la investigació en els camps de l'optometria clínica, la visió i l'òptica a un nivell avançat.
  • CG5 : Capacitat de dur a terme treballs de recerca, si bé limitada a la realització d'estudis concrets i guiats.
  • CG6 : Desenvolupar l'originalitat i la creativitat en la manera d'abordar els problemes propis de la de l'optometria clínica, la visió i l'òptica.

 

Competències bàsiques i del MECE (Marc Espanyol de Qualificacions per a l'Educació Superior)

  • CB1 : Capacidad de análisis y síntesis.
  • CB11 : Habilidad de aprendizaje que les permitan continuar estudiando de un modo que habrá de ser en gran medida auto-dirigido o autónomo.
  • CB12 : Habilidad de adaptación al ambiente cambiante propio de la disciplina, sabiendo aplicar los conocimientos adquiridos y resolver problemas en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios (o multidisciplinares) relacionados con su área de estudio.
  • CB13 : Capacidad de creatividad.
  • CB15 : Habilidad para transferir resultados de investigación.
  • CB16 : Capacidad de autonomía científica y técnica.
  • CB17 : Capacidad para mostrar información de forma clara.
  • CB2 : Capacidad de organización y planificación.
  • CB3 : (CGUA1 y CGUA3) Capacidad de comunicación oral y escrita (en la lengua nativa e inglesa) de los conocimientos y conclusiones a públicos especializados y no especializados de un modo claro y sin ambigüedades.
  • CB4 : Capacidad de gestión de la información y de los recursos disponibles.
  • CB5 : Capacidad de resolver problemas, integrar conocimientos y formular juicios a partir de una información que, siendo incompleta o limitada, incluya reflexiones sobre las responsabilidades sociales y éticas vinculadas a la aplicación de sus conocimientos y juicios.
  • CB9 : Capacidad de razonamiento y extracción de conclusiones.

 

Competències transversals bàsiques de la UA

  • CGUA1 : Habilitats de comunicació oral i escrita en anglès.
  • CGUA2 : Habilitats relacionades amb les eines informàtiques i amb les tecnologies de la informació i la comunicació, així com en l'accés a bases de dades en línia, com pot ser bibliografia científica, bases de patents i de legislació.
  • CGUA3 : Habilitats de comunicació oral i escrita en castellà. Capacitat d'elaboració i defensa de projectes.

 

Competencias específicas:>>Módulo Opcional de Biotecnología para la Salud y la Sostenibilidad

  • CEBT18 : Conocer las estrategias de determinación de la variabilidad biológica de los genomas y su utilidad para diseñar marcadores moleculares.
  • CEBT19 : Conocer las aplicaciones más importantes de los principales tipos de marcadores moleculares de DNA, así como sus ventajas y limitaciones.
  • CEBT2 : Utilización de protocolos y equipos para preparación, manipulación y adquisición de datos de muestras de ácidos nucleicos, proteínas, genomas, transcriptomas y proteomas.
  • CEBT20 : Adquirir un conocimiento avanzado de la biología molecular de microorganismos.

 

MÀSTER UNIVERSITARI EN QUÍMICA MÈDICA

 

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Adquirir els coneixements avançats en els diferents camps de la química mèdica necessaris per a abordar amb profunditat una especialització determinada.
  • CG2 : Ser capaç de seguir i interpretar críticament els últims avanços en la teoria i la pràctica de la química mèdica.
  • CG3 : Ser capaç d'interrelacionar coneixements que permeten abordar problemes des de diferents punts de vista per a enriquir les solucions.
  • CG4 : Tenir la capacitat d'interpretar els resultats de la investigació en química mèdica a nivell avançat.
  • CG5 : Tenir la capacitat per a investigar independent, si bé limitada a la realització d'estudis concrets i guiats.
  • CG6 : Tenir originalitat i creativitat en l'ús de la química mèdica.

 

Competències generals de la UA (CGUA)

  • CGUA1 : Habilitats de comunicació oral i escrita en anglès.
  • CGUA2 : Habilitats relacionades amb les eines informàtiques i amb les tecnologies de la informació i la comunicació, així com en l'accés a bases de dades en línia, com pot ser bibliografia científica, bases de patents i de legislació.
  • CGUA3 : Habilitats de comunicació oral i escrita en castellà. Capacitat d'elaboració i defensa de projectes.

 

Competències bàsiques i del MECE (Marc Espanyol de Qualificacions per a l'Educació Superior)

  • CB1 : Capacidad de análisis y síntesis.
  • CB11 : Habilidad de aprendizaje que permitan al alumno continuar estudiando de un modo que habrá de ser en gran medida auto-dirigido o autónomo.
  • CB12 : Habilidad de adaptación al ambiente cambiante propio de la disciplina, sabiendo aplicar los conocimientos adquiridos y resolver problemas en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios (o multidisciplinares) relacionados con su área de estudio.
  • CB13 : Capacidad de creatividad.
  • CB15 : Habilidad para transferir resultados de investigación.
  • CB16 : Capacidad de autonomía científica y técnica.
  • CB17 : Capacidad para mostrar información de forma clara.
  • CB2 : Capacidad de organización y planificación.
  • CB3 : (CGUA1 y CGUA3) Capacidad de comunicación oral y escrita (en la lengua nativa e inglesa) de los conocimientos y conclusiones a públicos especializados y no especializados de un modo claro y sin ambigüedades.
  • CB4 : Capacidad de gestión de la información y de los recursos disponibles.
  • CB5 : Capacidad de resolver problemas, integrar conocimientos y formular juicios a partir de una información que, siendo incompleta o limitada, incluya reflexiones sobre las responsabilidades sociales y éticas vinculadas a la aplicación de sus conocimientos y juicios.
  • CB9 : Capacidad de razonamiento y extracción de conclusiones.

 

Competencias del módulo optativo de libre elección de Biotecnología

  • CEBT18 : Conocer las estrategias de determinación de la variabilidad biológica de los genomas y su utilidad para diseñar marcadores moleculares.
  • CEBT19 : Conocer las aplicaciones más importantes de los principales tipos de marcadores moleculares de DNA, así como sus ventajas y limitaciones.
  • CEBT2 : Utilización de protocolos y equipos para preparación, manipulación y adquisición de datos de muestras de ácidos nucleicos, proteínas, genomas, transcriptomas y proteomas.
  • CEBT20 : Adquirir un conocimiento avanzado de la biología molecular de microorganismos.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Conéixer les tècniques moleculars necessàries per al desenvolupament experimental dels diversos tipus de marcadors moleculars.
  • Conéixer les aplicacions més importants dels principals tipus de marcadors moleculars de DNA, a més dels avantatges i limitacions que presenten.
  • Adquirir les capacitats d'ús de les tècniques moleculars necessàries per a fer servir marcadors en l'estudi de problemes concrets.
  • Desenvolupar la capacitat de decidir entre mètodes i dissenyar protocols d'experimentació.
  • Interpretar les dades procedents d'observacions i mesuraments al laboratori.
  • Fer, presentar i defensar informes científics per escrit i verbalment.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2016-17

Conocer las técnicas moleculares necesarias para el desarrollo experimental de los distintos tipos de marcadores moleculares.

Conocer las aplicaciones más importantes de los principales tipos de marcadores moleculares de DNA, así como sus ventajas y limitaciones.

Adquirir las capacidades de utilización de las técnicas moleculares necesarias para el empleo de los marcadores en el estudio de problemas concretos.

Desarrollar la capacidad de decidir entre métodos y diseñar protocolos de experimentación.

Interpretar los datos procedentes de observaciones y medidas en el laboratorio.

Realizar, presentar y defender informes científicos tanto de forma escrita como oral ante una audiencia.

 

 

;

Dades generals

Codi: 36657
Professor/a responsable:
PIRE GALIANA, CARMEN LUCIA
Crèdits ECTS: 2,00
Crèdits teòrics: 0,24
Crèdits pràctics: 0,56
Càrrega no presencial: 1,20

Departaments amb docència

  • Dep.: AGROQUIMICA I BIOQUIMICA
    Àrea: BIOQUÍMICA I BIOLOGIA MOLECULAR
    Crèdits teòrics: 0,24
    Crèdits pràctics: 0,56
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix