Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2015-16

   Este curso proporciona una introducción al diseño experimental y a la bioinformática. El énfasis está en desarrollar en el estudiante o en el profesional en Biomedicina la capaciad de:

  • Reconocer en los problemas reales a los que se enfrenta, o se enfrentará en su profesión, un problema estadístico bien definido.   
  • Interaccionar con eficacia  con un profesional de la estadística,  o, en los casos más sencillos, aplicar  las herramientas de la inferencia estadística para  resolver  autónomamente el problema de interés.
  • Diseñar experimentos utilizando modelos probabilísticos y  utilizar las herramientas estadísticas para analizar los resultados.
  • Buscar, extraer y alinear secuencias de las bases de datos, y  saber aplicar los distintos métodos de análisis y construcción de árboles filogenéticos.   

Asimismo se fomentará el trabajo en equipo, el espíritu crítico en el análisis de resultados y la capacidad de discusión y exposición de los mismos

 

 

 

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

MÀSTER UNIVERSITARI EN BIOMEDICINA

 

Competències generals del títol (CG)

  • CG2 : Ser capaç de seguir i interpretar críticament els últims avanços en els coneixements teòrics i pràctics de la biomedicina.
  • CG3 : Ser capaç d'interrelacionar coneixements que permeten abordar els problemes des de punts de vista diferents i així enriquir les solucions.
  • CG4 : Tenir la capacitat d'interpretar els resultats de la investigació en biomèdica a nivell avançat.
  • CG5 : Tenir la capacitat d'investigació independent, si bé limitada a la realització d'estudis concrets i guiats.
  • CG6 : Desenvolupar l'originalitat i creativitat en la manera d'abordar els problemes propis de la biomedicina.

 

Competències bàsiques i del MECE (Marc Espanyol de Qualificacions per a l'Educació Superior)

  • CB1 : Capacidad de análisis y síntesis.
  • CB10 : Compromiso ético y respeto por la propiedad intelectual.
  • CB11 : Habilidad de aprendizaje que les permitan continuar estudiando de un modo que habrá de ser en gran medida auto-dirigido o autónomo.
  • CB12 : Habilidad de adaptación al ambiente cambiante propio de la disciplina, sabiendo aplicar los conocimientos adquiridos y resolver problemas en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios (o multidisciplinares) relacionados con su área de estudio.
  • CB13 : Capacidad de creatividad.
  • CB14 : Motivación por la calidad.
  • CB15 : Habilidad para transferir resultados de investigación.
  • CB16 : Capacidad de autonomía científica y técnica.
  • CB2 : Capacidad de organización y planificación.
  • CB3 : (CGUA1 y CGUA3) Capacidad de comunicación oral y escrita (en la lengua nativa e inglesa) de los conocimientos y conclusiones a públicos especializados y no especializados de un modo claro y sin ambigüedades.
  • CB5 : Capacidad de resolver problemas, integrar conocimientos y formular juicios a partir de una información que, siendo incompleta o limitada, incluya reflexiones sobre las responsabilidades sociales y éticas vinculadas a la aplicación de sus conocimientos y juicios.
  • CB6 : Capacidad de trabajar en equipo con iniciativa y espíritu emprendedor.
  • CB7 : Capacidad de trabajar en un equipo de carácter interdisciplinar.
  • CB8 : Habilidades en las relaciones interpersonales.
  • CB9 : Capacidad de razonamiento y extracción de conclusiones.

 

Competències transversals bàsiques de la UA

  • CGUA1 : Habilitats de comunicació oral i escrita en anglès.
  • CGUA2 : Habilitats relacionades amb les eines informàtiques i amb les tecnologies de la informació i la comunicació, així com en l'accés a bases de dades en línia, com pot ser bibliografia científica, bases de patents i de legislació.
  • CGUA3 : Habilitats de comunicació oral i escrita en castellà. Capacitat d'elaboració i defensa de projectes.

 

Competències específiques:>>mòdul fonamental

  • CEF1 : Saber reconèixer en els problemes reals als quals s'enfronta, o s'enfrontarà en la seua professió, un problema estadístic ben definit.
  • CEF2 : Conèixer a nivell avançat les principals eines de la inferència estadística en les biociències.
  • CEF3 : Conèixer els principis generals del disseny d'experiments i dels models probabilístics, en particular dels models de regressió i anàlisi de la variància.
  • CEF4 : Disseny i execució de la investigació d'acord amb principis regulats sobre ètica, experimentació animal i bioseguretat.

 

MÀSTER UNIVERSITARI EN BIOTECNOLOGIA PER A LA SALUT I LA SOSTENIBILITAT

 

Competències generals del títol (CG)

  • CG2 : Capacitat de seguir i interpretar críticament els últims avanços en la teoria i la pràctica de la biotecnologia.
  • CG3 : Capacitat d'interrelacionar coneixements que permeten abordar problemes des de diferents punts de vista, i així enriquir les solucions.
  • CG4 : Capacitat d'interpretar els resultats de la investigació en biotecnologia a nivell avançat.
  • CG5 : Capacitat d'investigació independent, si bé limitada a la realització d'estudis concrets i guiats.
  • CG6 : Originalitat i creativitat en l'ocupació de les eines i els recursos de la biotecnologia.

 

Competències generals de la UA (CGUA)

  • CGUA1 : Habilitats de comunicació oral i escrita en anglès.
  • CGUA2 : Habilitats relacionades amb les eines informàtiques i amb les tecnologies de la informació i la comunicació, així com en l'accés a bases de dades en línia, com poden ser bases de dades biològiques, bibliografia científica, bases de patents i de legislació.
  • CGUA3 : Habilitats de comunicació oral i escrita en castellà. Capacitat d'elaboració i defensa de projectes.

 

Competències bàsiques i del MECE (Marc Espanyol de Qualificacions per a l'Educació Superior)

  • CB1 : Capacidad de análisis y síntesis.
  • CB10 : Compromiso ético y respeto por la propiedad intelectual.
  • CB11 : Habilidad de aprendizaje que les permitan continuar estudiando de un modo que habrá de ser en gran medida auto-dirigido o autónomo.
  • CB12 : Habilidad de adaptación al ambiente cambiante propio de la disciplina, sabiendo aplicar los conocimientos adquiridos y resolver problemas en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios (o multidisciplinares) relacionados con su área de estudio.
  • CB13 : Capacidad de creatividad.
  • CB14 : Motivación por la calidad.
  • CB2 : Capacidad de organización y planificación.
  • CB3 : (CGUA1 y CGUA3) Capacidad de comunicación oral y escrita (en la lengua nativa e inglesa) de los conocimientos y conclusiones a públicos especializados y no especializados de un modo claro y sin ambigüedades.
  • CB5 : Capacidad de resolver problemas, integrar conocimientos y formular juicios a partir de una información que, siendo incompleta o limitada, incluya reflexiones sobre las responsabilidades sociales y éticas vinculadas a la aplicación de sus conocimientos y juicios.
  • CB6 : Capacidad de trabajar en equipo con iniciativa y espíritu emprendedor.
  • CB7 : Capacidad de trabajar en un equipo de carácter interdisciplinar.
  • CB8 : Habilidades en las relaciones interpersonales.
  • CB9 : Capacidad de razonamiento y extracción de conclusiones.

 

Competències específiques:>>mòdul fonamental

  • CEF1 : Saber reconèixer en els problemes reals als quals s'enfronta, o s'enfrontarà en la seua professió, un problema estadístic ben definit.
  • CEF2 : Conèixer a un nivell avançat les principals eines de la inferència estadística en les biociències.
  • CEF3 : Conèixer els principis generals del disseny d'experiments i dels models probabilístics, en particular dels models de regressió i anàlisi de la variància.
  • CEF4 : Disseny i execució de la investigació d'acord amb principis regulats sobre ètica, experimentació animal i bioseguretat.

 

MÀSTER UNIVERSITARI EN OPTOMETRIA CLÍNICA I VISIÓ

 

Competències generals del títol (CG)

  • CG2 : Capacitat de seguir i interpretar críticament els últims avanços en els coneixements teòrics i pràctics de l'optometria clínica, la visió i l'òptica.
  • CG3 : Capacitat d'interrelacionar coneixements que permeten abordar problemes des de diferents punts de vista per a enriquir les solucions.
  • CG4 : Capacitat d'interpretar els resultats de la investigació en els camps de l'optometria clínica, la visió i l'òptica a un nivell avançat.
  • CG5 : Capacitat de dur a terme treballs de recerca, si bé limitada a la realització d'estudis concrets i guiats.
  • CG6 : Desenvolupar l'originalitat i la creativitat en la manera d'abordar els problemes propis de la de l'optometria clínica, la visió i l'òptica.

 

Competències bàsiques i del MECE (Marc Espanyol de Qualificacions per a l'Educació Superior)

  • CB1 : Capacidad de análisis y síntesis.
  • CB10 : Compromiso ético y respeto por la propiedad intelectual.
  • CB11 : Habilidad de aprendizaje que les permitan continuar estudiando de un modo que habrá de ser en gran medida auto-dirigido o autónomo.
  • CB12 : Habilidad de adaptación al ambiente cambiante propio de la disciplina, sabiendo aplicar los conocimientos adquiridos y resolver problemas en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios (o multidisciplinares) relacionados con su área de estudio.
  • CB13 : Capacidad de creatividad.
  • CB14 : Motivación por la calidad.
  • CB15 : Habilidad para transferir resultados de investigación.
  • CB16 : Capacidad de autonomía científica y técnica.
  • CB2 : Capacidad de organización y planificación.
  • CB3 : (CGUA1 y CGUA3) Capacidad de comunicación oral y escrita (en la lengua nativa e inglesa) de los conocimientos y conclusiones a públicos especializados y no especializados de un modo claro y sin ambigüedades.
  • CB5 : Capacidad de resolver problemas, integrar conocimientos y formular juicios a partir de una información que, siendo incompleta o limitada, incluya reflexiones sobre las responsabilidades sociales y éticas vinculadas a la aplicación de sus conocimientos y juicios.
  • CB6 : Capacidad de trabajar en equipo con iniciativa y espíritu emprendedor.
  • CB7 : Capacidad de trabajar en un equipo de carácter interdisciplinar.
  • CB8 : Habilidades en las relaciones interpersonales.
  • CB9 : Capacidad de razonamiento y extracción de conclusiones.

 

Competències transversals bàsiques de la UA

  • CGUA1 : Habilitats de comunicació oral i escrita en anglès.
  • CGUA2 : Habilitats relacionades amb les eines informàtiques i amb les tecnologies de la informació i la comunicació, així com en l'accés a bases de dades en línia, com pot ser bibliografia científica, bases de patents i de legislació.
  • CGUA3 : Habilitats de comunicació oral i escrita en castellà. Capacitat d'elaboració i defensa de projectes.

 

Competències específiques:>>mòdul fonamental

  • CEF1 : Saber reconèixer en els problemes reals als quals s'enfronta, o s'enfrontarà en la seua professió, un problema estadístic ben definit.
  • CEF2 : Conèixer els principis i aplicacions de les principals eines de la inferència estadística en les ciències de la salut.
  • CEF3 : Conèixer els principis generals del disseny d'experiments i dels models probabilístics, en particular dels models de regressió i anàlisi de la variància.
  • CEF4 : Disseny i execució de la investigació d'acord amb principis regulats sobre ètica, experimentació animal i bioseguretat.

 

MÀSTER UNIVERSITARI EN QUÍMICA MÈDICA

 

Competències generals del títol (CG)

  • CG2 : Ser capaç de seguir i interpretar críticament els últims avanços en la teoria i la pràctica de la química mèdica.
  • CG3 : Ser capaç d'interrelacionar coneixements que permeten abordar problemes des de diferents punts de vista per a enriquir les solucions.
  • CG4 : Tenir la capacitat d'interpretar els resultats de la investigació en química mèdica a nivell avançat.
  • CG5 : Tenir la capacitat per a investigar independent, si bé limitada a la realització d'estudis concrets i guiats.
  • CG6 : Tenir originalitat i creativitat en l'ús de la química mèdica.

 

Competències generals de la UA (CGUA)

  • CGUA1 : Habilitats de comunicació oral i escrita en anglès.
  • CGUA2 : Habilitats relacionades amb les eines informàtiques i amb les tecnologies de la informació i la comunicació, així com en l'accés a bases de dades en línia, com pot ser bibliografia científica, bases de patents i de legislació.
  • CGUA3 : Habilitats de comunicació oral i escrita en castellà. Capacitat d'elaboració i defensa de projectes.

 

Competències bàsiques i del MECE (Marc Espanyol de Qualificacions per a l'Educació Superior)

  • CB1 : Capacidad de análisis y síntesis.
  • CB10 : Compromiso ético y respeto por la propiedad intelectual.
  • CB11 : Habilidad de aprendizaje que permitan al alumno continuar estudiando de un modo que habrá de ser en gran medida auto-dirigido o autónomo.
  • CB12 : Habilidad de adaptación al ambiente cambiante propio de la disciplina, sabiendo aplicar los conocimientos adquiridos y resolver problemas en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios (o multidisciplinares) relacionados con su área de estudio.
  • CB13 : Capacidad de creatividad.
  • CB14 : Motivación por la calidad.
  • CB15 : Habilidad para transferir resultados de investigación.
  • CB16 : Capacidad de autonomía científica y técnica.
  • CB2 : Capacidad de organización y planificación.
  • CB3 : (CGUA1 y CGUA3) Capacidad de comunicación oral y escrita (en la lengua nativa e inglesa) de los conocimientos y conclusiones a públicos especializados y no especializados de un modo claro y sin ambigüedades.
  • CB5 : Capacidad de resolver problemas, integrar conocimientos y formular juicios a partir de una información que, siendo incompleta o limitada, incluya reflexiones sobre las responsabilidades sociales y éticas vinculadas a la aplicación de sus conocimientos y juicios.
  • CB6 : Capacidad de trabajar en equipo con iniciativa y espíritu emprendedor.
  • CB7 : Capacidad de trabajar en un equipo de carácter interdisciplinar.
  • CB8 : Habilidades en las relaciones interpersonales.
  • CB9 : Capacidad de razonamiento y extracción de conclusiones.

 

Competències específiques:>>mòdul fonamental

  • CEF1 : Saber reconèixer en els problemes reals als quals s'enfronta, o s'enfrontarà en la seua professió, un problema estadístic ben definit.
  • CEF2 : Conèixer a un nivell avançat les principals eines de la inferència estadística en les biociències.
  • CEF3 : Conèixer els principis generals del disseny d'experiments i dels models probabilístics, en particular dels models de regressió i anàlisi de la variància.
  • CEF4 : Disseny i execució de la investigació d'acord amb principis regulats sobre ètica, experimentació animal i bioseguretat.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Saber reconéixer, en els problemes reals a què s'enfronta o s'enfrontarà en la professió, un problema estadístic ben definit.
  • Conéixer els principis i les aplicacions de les principals eines de la inferència estadística en les ciències de la salut.
  • Aprendre a dissenyar experiments amb models probabilístics, a més d'utilitzar les eines estadístiques en la resolució de problemes en el camp de les biociències.
  • Aprendre a buscar, extraure i alinear seqüències de les bases de dades, a més de conéixer i saber aplicar els diversos mètodes d'anàlisi i construcció d'arbres filogenètics.
  • Fomentar el treball en equip, l'esperit crític en l'anàlisi de resultats i la capacitat de discussió i exposició d'aquests.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2015-16

 

 

;

Dades generals

Codi: 36607
Professor/a responsable:
TROTTINI, MARIO
Crèdits ECTS: 3,00
Crèdits teòrics: 0,48
Crèdits pràctics: 0,72
Càrrega no presencial: 1,80

Departaments amb docència

  • Dep.: FISIOLOGIA, GENÈTICA I MICROBIOLOGIA
    Àrea: MICROBIOLOGIA
    Crèdits teòrics: 0
    Crèdits pràctics: 0,06
  • Dep.: MATEMÀTIQUES
    Àrea: ESTADÍSTICA I INVESTIGACIÓ OPERATIVA
    Crèdits teòrics: 0
    Crèdits pràctics: 0,1
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix