Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2015-16

En els sistemes d'automatització moderns, els sistemes que permeten a l'humà interactuar amb les màquines i processos tenen una gran importància. Açò es deu al fet que els automatismes realitzen operacions cada vegada més complexes, alhora que es requereixen interfícies que permeten als operadors humans realitzar les tasques de programació o gestió àgilment. Ja són comunes interfícies gràfiques sofisticades i tàctils, que fins i tot, poden estar basades en entorns 3D i de realitat virtual, els quals permeten a l'operador un control directe i intuïtiu sobre els variables d'una planta, i una anàlisi visual i ràpid del seu estat. Les capacitats gràfiques dels computadors també es poden aprofitar per a simular el comportament de processos i màquines, com a pas previ a la seua implementació, o per a ensinistrar als operadors.

Però també cal considerar que en determinades situacions, una màquina, un robot, o procés també necessiten conèixer dades sobre l'operador humà, com pot ser la seua ubicació, amb el que, no solament s'ha de proporcionar informació a l'operador, sinó també obtenir informació del mateix. Els sistemes que permeten localitzar i identificar persones, o fins i tot analitzar el seu comportament, adquireixen gran rellevància en aquests casos, i permeten a les màquines treballar en cooperació amb els humans minimitzant els riscos laborals.

Finalment, moltes vegades resulta avantatjós disposar d'interfícies que permeten un monitoratge, o fins i tot un control a distància de les
màquines o processos. Aquesta operació remota, combinada amb les tècniques comentades anteriorment dóna lloc a interfícies més avançades, com les quals proporcionen una realitat augmentada, o fins i tot la sensació d'immersió de l'operador en l'entorn controlat, encara que ambdós es troben a gran distància.

En l'assignatura Sistemes d'Interacció Home-Màquina s'analitzen les tècniques anteriorment citades, així com la seua aplicació en entorns d'automatització industrial i robòtica, i també s'estudien les situacions en les quals cada tècnica, o una combinació de diverses alternatives, pot resultar més apropiada.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències transversals bàsiques de la UA

  • CGUA2 : Competències informàtiques i informacionals.

 

Competències generals:>>Instrumentals

  • CG2 : Prendre decisions en el disseny i la planificació d'un projecte de robòtica o d'automatització tenint en compte criteris de qualitat i mediambientals.
  • CG4 : Aplicació de noves tecnologies de robòtica i d'automatització als diferents sectors empresarials, especialment els industrials i de serveis, per a millorar la competitivitat.
  • CG6 : Anàlisi, síntesi de problemes i presa de decisions.

 

Competències generals:>>Interpersonals

  • CG7 : Treballar, planificar, ordenar i supervisar el treball en equips multidisciplinaris.
  • CG9 : Habilitat en les relacions interpersonals.

 

Competències generals:>>Sistemàtiques

  • CG12 : Capacitat per a aplicar els coneixements a problemes reals.

 

Competències específiques:>>interfícies

  • CEIN1 : Disseny d'interfícies home/màquina per a diferents tipus de sistemes industrials o de serveis segons les necessitats.
  • CEIN2 : Disseny i programació de simulacions interactives per a estudiar el comportament d'equips i sistemes robòtics.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Saber determinar les necessitats d'interfície d'usuari que requereix un sistema automatitzat concret, per a interactuar amb els operaris o usuaris.
  • Ser capaç de dissenyar interfícies home-màquina que satisfacen les necessitats de diferents tipus de sistemes d'automatització.
  • Saber aplicar tecnologies de traçabilitat per a incrementar la interactivitat entre un sistema automatitzat i els operadors o usuaris.
  • Aplicar simulacions interactives a la creació de laboratoris virtuals, que permeten avaluar sistemes automatitzats en etapes de disseny i formar els futurs usuaris en l'ús de sistemes existents.
  • Ser capaç de crear interfícies per a operar sistemes automàtics remotament.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2015-16

  • Saber determinar las necesidades de interfaz de usuario que requiere un determinado sistema automatizado para interactuar con sus operarios o usuarios.
  • Adquirir capacidad de diseño de interfaces hombre-máquina que satisfagan las necesidades de diferentes tipos de sistemas de automatización.
  • Saber aplicar tecnologías de trazabilidad para incrementar la interactividad entre un sistema automatizado y sus operadores o usuarios.
  • Aplicación de simulaciones interactivas en el diseño de sistemas automatizados y en el adiestramiento de usuarios.
  • Capacidad para crear interfaces que permitan operar sistemas automáticos remotamente.

 

 

;

Dades generals

Codi: 37809
Professor/a responsable:
CANDELAS HERIAS, FRANCISCO ANDRES
Crèdits ECTS: 3,00
Crèdits teòrics: 0,44
Crèdits pràctics: 0,76
Càrrega no presencial: 1,80

Departaments amb docència

  • Dep.: FÍSICA, ENGINYERIA DE SISTEMES I TEORIA DEL SENYAL
    Àrea: ENGINYERIA DE SISTEMES I AUTOMÀTICA
    Crèdits teòrics: 0,44
    Crèdits pràctics: 0,76
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix