Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2015-16

Aquest mòdul pertany a l’itinerari A, “Aplicacions i investigació en el context cultural i educatiu”, del bloc 2 del màster, i té caràcter optatiu.
Els continguts generals d'aquest mòdul es vinculen als conceptes i els procediments que cal desenvolupar en l’àmbit de l’ensenyament de les llengües en contextos multilingües, per a utilitzar instruments adequats als contextos concrets i dominar els continguts que permeten triar el material més adequat, adaptar-lo a un context concret i elaborar un material que responga a les necessitats del docent i de l'alumnat.
Aquests continguts, majoritàriament es concretaran en el context de l’educació secundària i d'adults dins del marc normatiu actual, principalment en relació al currículum de l'ESO i del Batxillerat.
Els continguts particulars es concreten en els que descrivim a continuació i a cadascun es dedica 2 crèdits.
– Els continguts per a l’ensenyament i aprenentatge de llengües en contextos plurilingües pretenen que l'estudiant conega i) els condicionaments sociolingüístics i psicolingüísticos implicats, especialment, en l’ensenyament i aprenentatge de la llengua catalana en situacions de contacte de llengües i de cultures; ii) les metodologies de l’ensenyament del valencià com varietat minoritzada: anàlisis de programes educatius, mètodes, disseny de materials curriculars, etc.
– Els continguts conceptuals aplicats a l’ensenyament per a adolescents i per a adults treballen els factors que configuren el currículum educatiu en relació a l’ensenyament secundària i en el context de l’ensenyament d'adults: els procedimentals, la elaboració de programacions didàctiques en contextos concrets i els criteris d’avaluació en relació als objectius i els continguts.
– L’aplicació dels tecnologies a l’ensenyament lingüístiques i literàries desenvolupa continguts descriptius i de valoració dels plataformes, eines i programes utilitzats; continguts instrumentals de i) anàlisi de les necessitats educatives en cada context per a l’elecció de l'element / instrument adequat, ii) anàlisi dels elements / instruments per a la correcta selecció dels que ajuden a aconseguir els objectius programats i iii) adequació dels tecnologies a l'objectiu d'aprenentatge concret.
– L’avaluació i selecció de materials educatius treballa continguts conceptuals que capaciten al futur professor a reconèixer la metodologia triada en materials educatius concrets, l'objectiu real d'aprenentatge i els continguts treballats així com l'alumne modele que el material requereix. Es complementa amb els instrumentals de selecció i adaptació del material triat al context concret.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • 1 : Saber aplicar els coneixements adquirits i ser capaços de resoldre problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seua àrea d'estudi.
  • 2 : Ser capaços d'integrar coneixements lingüístics i culturals d'aquesta àrea d'estudi per a enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, incloga reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis, des d'una perspectiva de gènere.
  • 3 : Saber comunicar conclusions sobre assessorament lingüístic i cultura literària (i els coneixements i les raons últimes que les sustenten) a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • 4 : Posseir les habilitats d'aprenentatge que els permeten continuar progressant en l'àrea d'estudi de l'assessorament lingüístic i la cultura literària d'una manera que haurà de ser en gran mesura autodirigida o autònoma.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  1. Conèixer les característiques de l'ensenyament per a adolescents i ensenyament per a adults.
  2. Aplicar les noves tecnologies (TIC) a l'ensenyament de la llengua i la literatura.
  3. Aplicar la metodologia de l'ensenyament i aprenentatge de llengües en contextos plurilingües a situacions educatives pròpies del context valencià.
  4. Aplicar estratègies d'avaluació i selecció de materials educatius, sobretot per al context valencià.
  5. Fer materials curriculars per a l'ensenyament de la llengua i la literatura en contextos plurilingües.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2015-16

1. Conéixer les característiques de l’ensenyament per a adolescents i ensenyament per a adults.

2. Aplicar les noves tecnologies (TIC) en l’ensenyament lingüisticoliteràri.

3. Aplicar la metodologia de l’ensenyament / aprenentatge de llengües en contextos plurilingües a situacions educatives pròpies del context valencià.

4. Aplicar estratègies d’avaluació i selecció de materials educatius, pensant sobretot en el context valencià.

5. Elaborar materials curriculars per a l’ensenyament de la llengua i de la literatura en contextos plurilingües.

 

 

 

 

 

;

Dades generals

Codi: 40406
Professor/a responsable:
BALDAQUI ESCANDELL, JOSEP MARIA
Crèdits ECTS: 10,00
Crèdits teòrics: 2,00
Crèdits pràctics: 2,00
Càrrega no presencial: 6,00

Departaments amb docència

  • Dep.: FILOLOGIA CATALANA
    Àrea: FILOLOGIA CATALANA
    Crèdits teòrics: 2
    Crèdits pràctics: 2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix