Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2013-14

Los Planes de Estudios de la Titulación de Arquitecto no contemplan, salvo raras excepciones y siempre a través de las asignaturas optativas y/o los créditos de libre configuración, la formación del Arquitecto en cuanto posible y futuro investigador y, sin embargo, la actividad investigadora constituye un pilar básico de nuestro quehacer, tanto en el ejercicio profesional (todo proyecto merecedor de este nombre debería conllevar una investigación, no sólo metodológica disciplinar, sino también y además, sobre el lugar en el que asienta y sus preexistencias, visibles e invisibles), como, evidentemente, en la docencia.

Asumiendo, por tanto, esta situación, la formación investigadora se ha reservado, tradicionalmente, a los estudios de postgrado, razón por la cual comparece, en este programa de Máster, la oferta de esta asignatura, que básicamente pretende familiarizar a los arquitectos con la disciplina de la investigación, sus planteamientos, sus métodos, sus fórmulas, sus estructuras y sus posibles canales tanto de plasmación de resultados como de difusión de los mismos.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • G1 : Compressió del mètode científic, a través de la realització de treballs experimentals seguint de forma explícita les diverses etapes: observació, anàlisi i presa de dades, avaluació, comparació de resultats i conclusions. Capacitat d'aplicar el mètode científic per a desenvolupar la investigació.
  • G10 : Capacitat per a relacionar i agrupar els diferents factors que intervenen en l'arquitectura i l'urbanisme atenent els tipus i les possibilitats; reconèixer-hi valors socials, culturals, artístics i arquitectònics.
  • G2 : Capacitat d'estudiar, comprendre i criticar objectivament bases de dades i publicacions cientificotècniques.
  • G5 : Capacitació per a analitzar, valorar i innovar en les obres d'arquitectura des del punt de vista de la sostenibilitat.
  • G8 : Capacitat per a traslladar i aplicar mètodes científics a treballs acadèmics, professionals o d'investigació, així com proposar noves formes de treball en l'àmbit de l'arquitectura i l'urbanisme.
  • G9 : Capacitat de reunir i interpretar dades rellevants per a emetre judicis que incloguen la reflexió crítica i innovadora.

 

Competències específiques (CE)

  • E1 : Habilitat per a la comprensió del fet arquitectònic en els seus múltiples nivells socials i culturals.
  • E2 : Habilitat per a proposar alternatives sobre fets i tipus que responguen a demandes urbanes.
  • E3 : Habilitat per a establir estratègies de reconeixement, conservació i reutilització de fets.
  • E4 : Habilitat per a traslladar les anàlisis i estudis a documents concrets de gestió i aplicació real.
  • E5 : Destresa en la identificació d'una situació de disseny rellevant per a ser analitzada, i implementar la solució a una missió o problema mediambiental.
  • E7 : Habilitat per a treballar amb nous models arquitectònics que permeten a l'alumne replantejar-se els paràmetres i paradigmes de construcció de la ciutat contemporània, a més de gestionar i formular a través seu un pensament complet sobre la ciutat.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Introduir l'alumnat en la recerca en arquitectura i urbanisme, amb un panorama teòric general de les metodologies i de les tècniques més utilitzades i eficaces.
  • Introduir l'alumnat en els tipus, els plantejaments i les tècniques de recerca en arquitectura i urbanisme, a partir de l'anàlisi de treballs concrets.
  • Introduir l'alumnat en una idea de la recerca en arquitectura i urbanisme com a activitat creativa i productiva essencial. Promoure la capacitat d'explorar i descobrir problemes, amb sentit imaginatiu i racional, relacionats amb l'arquitectura i l'urbanisme.
  • Introduir als alumnes en la recerca com a cooperació activa en la construcció d'un millor coneixement de la realitat de l'arquitectura i l'urbanisme, no només a través de l'aprofundiment en l'els problemes ja coneguts, sinó també amb la incorporació a la recerca de nous fenòmens.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2013-14

 

 

 

;

Dades generals

Codi: 38410
Professor/a responsable:
GUTIERREZ MOZO, MARIA ELIA
Crèdits ECTS: 3,00
Crèdits teòrics: 0,60
Crèdits pràctics: 0,60
Càrrega no presencial: 1,80

Departaments amb docència

  • Dep.: EXPRESSIÓ GRÀFICA I CARTOGRAFIA
    Àrea: COMPOSICIÓ ARQUITECTÒNICA
    Crèdits teòrics: 0,6
    Crèdits pràctics: 0,6
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix