Competències i objectius
- Context de l'assignatura per al curs 2013-14
- Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)
- Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2013-14
Context de l'assignatura per al curs 2013-14
En esta asignatura se procede a un análisis de los paisajes, las ciudades y las arquitecturas derivadas del fenómeno del turismo de masas de sol y playa en Occidente, particularizado para el territorio y las costas valencianas. Introducción al reconocimiento del patrimonio urbano y arquitectónico como reflejo de un conglomerado de procesos artísticos, científicos, técnicos, sociales y económicos. Acotación del fenómeno al ámbito residencial turístico (masas, vacaciones, sol y playas) y a sus equipamientos vinculados, en el periodo de los siglos XIX a XXI en el entorno inmediato de nuestras ciudades de tamaño medio (30.000 y 300.000) y sus áreas metropolitanas, como reflejo de realidades más complejas o más distantes: permanencias y cambios. Diferencias entre lo público y lo privado: fronteras y límites. Todo ello, básicamente, en entornos costeros.
Recorrido histórico por la transformación del paisaje costero, las ciudades litorales, los espacios urbanos turísticos y las arquitecturas para el turismo (públicas o privadas): desde el origen sanitario hasta.la actual diversidad y complejidad comercial. Aproximación a la definición de nuevos paisajes culturales, nuevos tipos de asentamientos urbanos y nuevas interacciones de la arquitectura con su medio. Planteamiento y revisión de las diferentes corrientes arquitectónicas que, mediante formas, usos y técnicas concretas, se reflejan en las distintas tramas urbanas y en las arquitecturas que las conforman. Visión de la complejidad de los fenómenos urbanos y arquitectónicos en su medio socioeconómico y cultural.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)
Competències generals del títol (CG)
- G1 : Compressió del mètode científic, a través de la realització de treballs experimentals seguint de forma explícita les diverses etapes: observació, anàlisi i presa de dades, avaluació, comparació de resultats i conclusions. Capacitat d'aplicar el mètode científic per a desenvolupar la investigació.
- G10 : Capacitat per a relacionar i agrupar els diferents factors que intervenen en l'arquitectura i l'urbanisme atenent els tipus i les possibilitats; reconèixer-hi valors socials, culturals, artístics i arquitectònics.
- G2 : Capacitat d'estudiar, comprendre i criticar objectivament bases de dades i publicacions cientificotècniques.
- G3 : Coneixement, comprensió i capacitat per a proposar nova legislació necessària per a la investigació i l'exercici professional en l'àmbit de l'arquitectura i l'urbanisme sostenible.
- G5 : Capacitació per a analitzar, valorar i innovar en les obres d'arquitectura des del punt de vista de la sostenibilitat.
- G6 : Capacitació per a desenvolupar la sostenibilitat en els projectes d'arquitectura i urbanisme.
- G8 : Capacitat per a traslladar i aplicar mètodes científics a treballs acadèmics, professionals o d'investigació, així com proposar noves formes de treball en l'àmbit de l'arquitectura i l'urbanisme.
- G9 : Capacitat de reunir i interpretar dades rellevants per a emetre judicis que incloguen la reflexió crítica i innovadora.
Competències específiques (CE)
- E1 : Habilitat per a la comprensió del fet arquitectònic en els seus múltiples nivells socials i culturals.
- E16 : Coneixement i comprensió del concepte de la sostenibilitat en l'àmbit de l'arquitectura.
- E2 : Habilitat per a proposar alternatives sobre fets i tipus que responguen a demandes urbanes.
- E23 : Coneixement dels sistemes compositius lligats a la construcció històrica.
- E3 : Habilitat per a establir estratègies de reconeixement, conservació i reutilització de fets.
- E30 : Coneixement de les característiques que han de tenir per a un funcionament correcte els diferents sistemes constructius de l'arquitectura tradicional.
- E32 : Capacitat d'intervenció sobre el patrimoni edificatori amb criteris de sostenibilitat.
- E33 : Capacitat d'intervenció sobre els nuclis històrics sense que comporte una pèrdua de patrimoni o d'identitat cultural, social o ètnica del lloc.
- E7 : Habilitat per a treballar amb nous models arquitectònics que permeten a l'alumne replantejar-se els paràmetres i paradigmes de construcció de la ciutat contemporània, a més de gestionar i formular a través seu un pensament complet sobre la ciutat.
- E8 : Anàlisi i diagnòstic dels actuals models de desenvolupament urbà i territorial per a poder establir pautes d'intervenció més concordes amb les actuals exigències de sostenibilitat, tant en l'àmbit urbà, com en el territori.
- E9 : Anàlisi dels models de creixement territorial situats en la franja costanera, així com els vinculats a noves ocupacions de sòl propers a les principals ciutats.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Aplicar eficientment els criteris que regeixen la transformació sostenible del territori, la ciutat i l'arquitectura en totes les escales i interrelacions.
- Conèixer, projectar i gestionar el funcionament sostenible del medi construït i natural.
- Aprofundir en els aspectes que regeixen els dissenys de noves edificacions i planificacions urbanístiques sostenibles.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2013-14
Además de las competencias recogidas en la Ficha del Máster, se señalan los siguientes objetivos:
1º) Iniciación a la investigación histórico-crítica sobre la ciudad y la arquitectura turísticas, el planeamiento y el proyecto turísticos (y, en general, sobre arquitectura moderna)..
2º) Profundizar en el conocimiento de los procesos de transformación urbana del territorio, así como las implicaciones con los paisajes natural y rural (fundamentalmente costeros).
3º) Investigar las relaciones entre el desplazamiento, la pernoctación y la estacionalidad en la ciudad para las vacaciones y las arquitecturas específicamente turísticas.
4º) Analizar la evolución de la transformación del paisaje costero y de las ciudades litorales como consecuencia del fenómeno de masas del turismo de sol y playas.
5º) Descubrir las aportaciones en los lenguajes y su relación con la cultura local, así como aprender a valorar el patrimonio urbano y arquitectónico vinculado con el turismo.
;