Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2018-19

La seguridad alimentaria y ambiental es una prioridad de todos los agentes sociales y en particular de las autoridades. El sector investigador y la docencia de postgrado responde a esta necesidad con materias como el Control Biológico. Se trata de una disciplina con un enorme potencial teórico-práctico para profundizar entre las interacciones de organismos y sus huéspedes (multitróficas) sobre todo en el caso de que estos sean especies vegetales con aprovechamiento en las actividades humanas como la agricultura, acuicultura o ganadería. En ese sentido el control Biológico es una “Ingeniería Ecológica de poblaciones de macro (cultivos y otros organismos domesticados) y microorganismos (antagonistas)”. Su objetivo está claro, reducir la utilización de sustancias perjudiciales para la salud y el ambiente (fumigantes como el Bromuro de Metilo, organofosforados, fungicidas de síntesis para los que existen mutitud de resistencias,...). El grupo de investigación que promueve la asignatura posee una enorme experiencia en esta disciplina, se aconseja vistar la web del grupo:
www.fungalinteractions.org
tanto en trabajos académicos como de índole práctica (el Grupo de Fitopatología fue la semilla de Glen Biotech SL, la primera spin-off de la Universidad de Alicante que se dedica a la comercialización de agentes de control biológico contra el picudo rojo de las palmeras). Por ello está en condiciones de asesorar profesionalmente carreras de estudiantes del MAGEM en este ámbito
En el contexto del MAGEM, la asignatura se relaciona con la mayoría de las asignaturas obligatorias y con muchas de las de las especialidades. En particular sobre las primeras con Interacciones de Organismos en Ambientes Mediterraneos y de las segundas (especialidad) con Patología Vegetal y Biología y Ecología del Suelo, entre otras materias.

 

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Conèixer el funcionament, l'estructura i la dinàmica dels ecosistemes mediterranis, tant en el medi terrestre com en el marí, així com els territoris tradicionalment manipulats per a l'explotació dels recursos.
  • CG10 : Habilitats de comunicació oral i escrita en castellà. Capacitat d'elaboració i defensa de projectes en l'àmbit de la investigació científica.
  • CG2 : Conèixer i valorar la diversitat en tots els sentits del viu, no solament referit a altres organismes, sinó també en la diversitat social i cultural.
  • CG3 : Ser capaç de dissenyar i desenvolupar estratègies sostenibles per a la gestió d'ecosistemes mediterranis, tant en els espais naturals objecte de protecció com en les àrees d'influència antròpica.
  • CG4 : Avaluar el canvi global, analitzant la velocitat dels processos i dels canvis que protagonitza l'actuació humana en el territori.
  • CG5 : Utilitzar en la pràctica, per a resoldre problemes medioambientals, la tecnologia i els mètodes que en l'actualitat inclouen des de l'anàlisi genomicoproteòmica en els organismes fins a les tecnologies de sensors remots.
  • CG6 : Desenvolupar la capacitat de treball multidisciplinari en equip que congregue especialistes de diversos camps competencials del medi ambient.
  • CG7 : Tenir capacitat per a resoldre problemes ambientals relacionats amb l'activitat empresarial i de les administracions públiques.
  • CG8 : Habilitats de comunicació oral i escrita en anglès.
  • CG9 : Habilitats relacionades amb les eines informàtiques i amb les tecnologies de la informació i la comunicació, així com en l'accés a bases de dades en línia, com pot ser bibliografia científica, bases de patents i de legislació.

 

Competències específiques:>>mòdul Anàlisi d'Ecosistemes Mediterranis

  • AEM1 : Comprendre els processos d'interacció entre l'home i el medi que generen i mantenen els paisatges. Saber aplicar els sistemes d'informació geogràfica per a identificar i quantificar patrons en el paisatge i inferir els processos que els originen.
  • AEM10 : Ser capaç de proposar estratègies de recuperació en què s'integren processos demogràfics i de gestió genètica i dels seus hàbitats. Avaluar l'estat dels ecosistemes i les possibles estratègies de restauració, si escau.
  • AEM11 : Conèixer les aplicacions ecotecnològiques que potencialment es poden aplicar en cada cas i les seues limitacions.
  • AEM12 : Conèixer els principals grups taxonòmics d'espècies i comunitats indicadores en el medi marí.
  • AEM13 : Aplicar a casos pràctics els indicadors explotació i pertorbació.
  • AEM14 : Ser capaç d'utilitzar les comunitats marines com a elements de valoració ambiental. Reconèixer i avaluar els impactes de la pesca i l'aqüicultura, les obres, el dessalatge i els abocaments d'aigües residuals sobre el medi marí.
  • AEM15 : Proposar mesures de recuperació i restauració d'ecosistemes marins.
  • AEM16 : Conèixer i saber aplicar la legislació d'abocaments. Capacitat d'elaborar propostes d'àrees marines protegides.
  • AEM17 : Disseny de l'estructura, distribució i característiques d'esculls artificials.
  • AEM18 : Gestionar una instal·lació d'aqüicultura sobre la base de criteris ecològics i orgànics.
  • AEM19 : Capacitat per a fer un seguiment ambiental de les comunitats bentòniques i pelàgiques, així com de les característiques fisicoquímiques de l'aigua.
  • AEM2 : Conèixer la biologia i ecologia del sòl i les seues implicacions en la salut vegetal i el funcionament dels ecosistemes terrestres.
  • AEM20 : Ser capaç d'utilitzar els models útils per a estimar la supervivència, la mortalitat i el temps de vida de poblacions marines explotades. Avaluar els models disponibles per a la gestió de recursos marins i la seua utilitat en casos concrets.
  • AEM21 : Identificar els processos físics costaners que intervenen en la dinàmica litoral. Proposar actuacions d'intervenció en el mig litoral per a recuperar espais degradats o per a prevenir danys en el futur.
  • AEM22 : Ser capaç d'utilitzar tecnologies i mètodes analítics i moleculars útils per a analitzar mostres mediambientals en els ecosistemes.
  • AEM23 : Identificar els patògens més rellevants dels cultius mediterranis. Conèixer les estratègies de control sostenible dels patògens de cultius mediterranis.
  • AEM24 : Conèixer les bases ecològiques de l'antagonisme i els mecanismes del control biològic a escala molecular, cel·lular, d'organisme i ecosistema. Comprendre les estratègies dels agents de control biològic i les tècniques de la seua utilització.
  • AEM3 : Resoldre problemes relacionats amb la utilització de la biota del sòl.
  • AEM4 : Identificar els tipus de sòls forestals i les condicions que els generen.
  • AEM5 : Ser capaç d'identificar els condicionants que imposa el sòl sobre la vegetació que s'hi pot desenvolupar i la vocació d'usos del sòl.
  • AEM6 : Desenvolupar models dels canvis d'ús del sòl i la cobertura vegetal. Comprendre els processos que determinen els canvis en la vegetació i la successió ecològica.
  • AEM7 : Conèixer la importància dels fluxos hidrològics en el funcionament del bosc.
  • AEM8 : Comprendre els fluxos de nutrients en ecosistemes forestals i les seues implicacions per a la gestió.
  • AEM9 : Comprendre la importància de l'organització espacial de les poblacions i les seues implicacions en la dinàmica d'aquestes. Identificar i valorar els problemes de conservació d'espècies amenaçades.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Conèixer les bases del control biològic i els mecanismes dels organismes antagonistes.
  • Usar, aplicar, millorar i conservar agents de control biològic.
  • Dissenyar estratègies pràctiques de control biològic de problemes fitosanitaris, en un marc sostenible i integrat amb altres mesures.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2018-19

- Conocer las bases del control biológico y los mecanismos de los organismos antagonistas.

- Manejar, aplicar, mejorar y conservar de agentes de control biológico.

- Diseñar estrategias prácticas de control biológico de problemas fitosanitarios en un marco sostenible e integrado con otras medidas.

 

 

;

Dades generals

Codi: 35623
Professor/a responsable:
LOPEZ LLORCA, LUIS VICENTE
Crèdits ECTS: 3,00
Crèdits teòrics: 0,60
Crèdits pràctics: 0,60
Càrrega no presencial: 1,80

Departaments amb docència

  • Dep.: CIÈNCIES DEL MAR I BIOLOGIA APLICADA
    Àrea: BOTÀNICA
    Crèdits teòrics: 0,6
    Crèdits pràctics: 0,6
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix